Gå til innhold

Tesla forbereder seg på enormt salg i Norge i helgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Moderatormelding

Seks innlegg fjernet grunnet personangrep og usaklig oppførsel.

Våre retningslinjer er klare:
Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende:

  • Flaming og andre former for personangrep er forbudt.
  • Trolling er forbudt. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål.

 

Kommentarer på dette tas på PM eller i tilbakemeldingsforumet. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Sier man noe som muligens under tvil kanskje kan oppfattes negativt, da er man en hater og et troll. Flere folk tør ikke si hva de mener lenger for de blir stemplet umiddelbart. Best å ikke uttale seg egentlig men bare se på sirkuset mens man gumler popcorn.

Om en mening er negativ eller positiv har ingenting med saken å gjøre. Poster man gjentatte inlegg med det samme, som blir tilbakevist med dokumentasjon hver gang, så må man forvente å bli stemplet som noe. Vet ikke om du er en av de som gjør det, men de som det andre inlegget mitt var ment mot gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nå kan man generelt dele opp bilavgiftene på en ny bil i engangsavgiften og merverdiavgiften. Sistnevnte går kun til å finansiere Staten Norge.

Engangsavgiften er delt opp i avgift på co2-utslipp, avgift på vekt og vrakpantavgift.

 

Nå er det jo slik at dette er avgifter som betales for bilen når den er ny.

I tillegg betaler man drivstoffavgifter, som inkluderer veibruksavgift for bruk av veien og CO2-avgift for utslippet fra kjøringen.

 

 

Elbiler slipper stort sett alt sammen, selv om deres CO2 utslipp er tre ganger så høyt under produksjon av bilen, den fremdeles sliter på veien, fører til svevestøv, og det vil koste langt mer i vrakpant den gangen bilen må skrotes, på grunn av batterier osv.

 

Selv merverdiavgiften, avgiften som finansierer det meste i Norge, slipper elbileierne.

Fritak fra nybilavgiftene, veibruksavgifter og merverdiavgift er rene subsidier for elbiler, og har ingenting med forurensning å gjøre.

I fremtiden vil det nok bli naturlig at elbiler ilegges moms, som alle andre varer i Norge, og at avgiftene endres for å reflektere faktiske utslipp ved konstruksjon, bruk og sanering av bilene, enten de er elektriske eller ikke.

Batteriet til elbilene blir gjenvinnet. OG DET MED SVEVESTØV ER EN MYTE. For eksos er primær kilden til svevestøv. Og nei om bilen veier to tonn eller ett tonn for den slags skyld er det når vi kommer i «bilene» som veier 8-10 tonn da er det ille. Så det er tungtransport som slipper MEGET billig unna her. I en undersøkelse gjort i 2018 viste det seg at 9 av 10 elbiler bruker IKKE piggdekk, og piggdekk er også en av de store synderene av veislitasje og svevestøv.

 

En ide er å utstyre alle biler med GPS og kreve inn veiavgift basert på bruk av veinettet.

Lenke til kommentar

OG DET MED SVEVESTØV ER EN MYTE. For eksos er primær kilden til svevestøv. Og nei om bilen veier to tonn eller ett tonn for den slags skyld er det når vi kommer i «bilene» som veier 8-10 tonn da er det ille. Så det er tungtransport som slipper MEGET billig unna her. 

 

 

Elbiler lager noe mindre svevestøv enn fossilbiler fordi de ikke har forbrenningsmotor, men det er helt åpenbart at en bil som kjører på veien alltid vil bidra til svevestøv, desto tyngre, desto mer.

 

Lastebiler betaler opp mot 12 000,- kroner i vektårsavgift, elbiler betaler ingenting, så hvem som slipper billig unna kan diskuteres?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbiler lager noe mindre svevestøv enn fossilbiler fordi de ikke har forbrenningsmotor, men det er helt åpenbart at en bil som kjører på veien alltid vil bidra til svevestøv, desto tyngre, desto mer.

 

Lastebiler betaler opp mot 12 000,- kroner i vektårsavgift, elbiler betaler ingenting, så hvem som slipper billig unna kan diskuteres?

 

En buss sliter like mye på veien som 1000 Teslaer (slitasjen er proporsjonal med akselvekt i 4. potens) så tungtrafikken slipper billig unna ja. Om årsavgiften skulle speilet veislitasje skulle vanlige biler betalt 100 kroner, lastebiler 100.000 samt piggdekkavgift på 10.000,- pr. år. Eller noe i den duren. Om man skulle delt opp ytterligere skulle en Polo betalt 10 kroner og en Tesla 200,-. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En buss sliter like mye på veien som 1000 Teslaer (slitasjen er proporsjonal med akselvekt i 4. potens) så tungtrafikken slipper billig unna ja. 

 

Men i forhold til elbiler, som ikke betaler avgifter i det hele tatt, så slipper jo ikke tyngre kjøretøy billig unna.

 

Nå går veibruksavgifter til mye annet enn ny asfalt, i praksis går de rett i statskassa som alle andre avgifter, men fossil-bilistene er i hvert fall med på å finansiere nye veier, vedlikehold av eksisterende veier, samt en hel del andre bilrelaterte kostnader, mens el-billister ikke bidrar i det hele tatt, de snylter på oss andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svevestøv og ikke minst nedfallstøvet (større partikler som også vispes opp i luften og males ned til svevestøv bidrar mye til problemet) er ikke bare eksos, det er slitasje på veien, dekk, piggdekk, biomaterialer og mye annet som skaper det. Eksos er bare en del av det.I områder med mye flytrafikk, vedfyring osv. er dette også en del av det.

 

Det kan produseres rundt 60 kilo støv pr kilometer i ei gate i løpet av en dag. Alt dette er ikke svevestøv, men hvis det ikke fjernes, males det til mindre partikler.
Det forklarer sjefingeniør Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen, som har tatt doktorgrad på svevestøv.

 

 

Svevestøv vil du alltid ha og derfor er vasking av veien om natten viktig.

I tillegg til å fjerne nedfallstøvet så binder det også mye av svevestøvet. Den viktigste faktoren med veivask er at det forebygger dannelse av svevestøv i stor grad. Fjerner man også eksos i tillegg til å vaske veiene har vi kommet langt ift. luftkvalitet i byene.

 

Hvis MDG er interessert i å forbedre folkehelsen og ikke bare miljøet så bør de iverksette veivask på alle høyt traffikerte veier i Oslo nattestid.

 

 

Feie hver 14 dag er ikke godt nok. Det bør feies natt til hver virkedag på de mest trafikerte veiene.

https://vegnett.no/2016/10/vasker-bort-tonnevis-med-asfaltstov-men-far-ikke-fjernet-alt/

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men i forhold til elbiler, som ikke betaler avgifter i det hele tatt, så slipper jo ikke tyngre kjøretøy billig unna.

 

Nå går veibruksavgifter til mye annet enn ny asfalt, i praksis går de rett i statskassa som alle andre avgifter, men fossil-bilistene er i hvert fall med på å finansiere nye veier, vedlikehold av eksisterende veier, samt en hel del andre bilrelaterte kostnader, mens el-billister ikke bidrar i det hele tatt, de snylter på oss andre.

Om en bil som skulle betalt 200kr slipper unna med 0kr og en lastebil som skulle betalt 100.000kr slipper unna med å betale 12.000kr så er det definitivt lastebilen som slipper billigst unna.

Lenke til kommentar

Gleder meg til å kjøre i grønn soner med en V8, der fossilbiler ikke har lov til å kjøre.

Om jeg skal på butikken, så kjører jeg akkurat hvor jeg vil.
Til dere som tror verden kan reddes av at folk kjøper elektriske biler, tror nok det er for sent gitt.
Fikk med meg at skolene streiket pga miljøet, tenk litt over at Norge er ikke verden, vi utgjør kanskje en liten fjert i forhold Asia eller USA.

Endret av Soles
Lenke til kommentar

Hvis MDG er interessert i å forbedre folkehelsen og ikke bare miljøet så bør de iverksette veivask på alle høyt traffikerte veier i Oslo nattestid.

 

MDG ønsker bilfritt Oslo sentrum og så høye avgifter at ingen vil bruke de andre veiene uansett, problem solved !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man sammenligner ikke elbil mot en vanlig bil :nei:
Skjønner ikke helt poenget, med alle de drag race om Tesla slår alle vanlig biler.

Jeg liker å få litt olje på fingrene, å skru litt på V8 motoren jeg har.

Så får dere som skru på dildoen, bare gjøre det. Ikke glem glidemiddel til motoren.

 

Kvinnfolk!!

Endret av Soles
Lenke til kommentar

Jeg er en del på street legal og titter på.

Aldri sett en Tesla deltatt. Er de redd for å være med på noe slikt?

 

Tesla er litt spesielt fordi det først og fremst appellerer til teknologer. Street legal er alt fra 19-åringer med bryl til 70-åringer med bryl. Og der er det mekanikk som står i høysetet. Forøvrig tror jeg Tesla ville gjort det mer enn greit nok i konkurranse med blodtrimma Granada fra nitten pil og bue, men jeg vet ikke om interessen er der.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Krampekampanje fra Tesla for å manipulere kvartalsstatistikken! En venn av meg har bestilt OG BETALT for sin nye Tesla, og fikk beskjed om at den var klar for henting. Ringte Tesla hele fredag, men det var umulig å få kontakt. Tesla ringte imidlertid lørdag og sa at bilen måtte hentes før mandag. Da dette var umulig pga en weekendtur til utlandet PRESTERTE TESLA Å FORTELLE AT BILEN NÅ VAR GITT TIL EN ANNEN KUNDE!!!
Herrejemini for en arrogant og råtten kundebehandling! Går over lik for å manipulere salgstallene, og javisst - nå slapp de verdensnyheten om at elbiler for første gang utgjorde over 50% av nybilsalget.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...