Gå til innhold

Tesla forbereder seg på enormt salg i Norge i helgen


Anbefalte innlegg

Kan den sidestilles med en M3 på andre områder enn 0-100?

 

Toppfart?

Interiør?

Utseende? Ja, det er objektivt, men model 3 er jo ikke akkurat noe glansbilde av en bil.

Generell kvalitet, panelgaps, lakk osv?

Verksted tilgang, deletilgang?

 

0-100 ser ut til å være noe som Tesla eiere er fryktelig opptatt av :)

 

Du kjører ingen Lamborghini Aventador selv om du klarer å holde tritt, værtfall opp til 100.

 

Jeg er bare nyskjerrig :)

Toppfart: TM3P 261km/t - M3 250km/t

Interiør: subjektivt, men om du liker masse fastlåste knapper som aldri kan endres og så går man for M3. Vil du ha som en Iphone e.l hvor ting kan endres når som helst, så er valget het klart TM3P, minimalistisk og pent. Komforten er i toppsjiktet og lydsystemet slår alt annet jeg har hørt!

Utseende er også subjektivt og her vil jeg si begge er helt strøkne biler.

Kvalitet kan være bedre på BMW, det vet vi ikke enda pga TM3 er såpass ny. 

Når det gjelder verksted og deletilgang her i Norge så taper selvsagt Tesla så det synger, men jeg håper dett er noe som blir bedre i fremtiden.

Dette skyldes vokse smerter og den enorme etterspørselen i Norge.

 

 

Og ja, jeg har kjørt både 2018 BMW m3 og TM3P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du overdriver veldig her nå. Minste motor i 3-serie har 184 hk i 320i og koster 350 inkl mva men + engangsavgift. Så blir det litt tillegg for utstyr selvsagt. Ingen bruker 300-400 tusen på ekstrautstyr i en 3-serie, er du helt tullete. En vanlig nypris på 3-serie er 450-500 tusen ferdig på veien. 330e med 252 hk vil koste ca 500 tusen med ferdig utstyrspakke, som middels utstyrt. Dette basert på forrige models pris. Jeg har sittet i nye 3-serie og kvalitetsfølelsen og utseende på interiøret er en god klasse over Model 3 som jeg også har prøvesittet.

Så blir det subjektivt resten, jeg liker BMW best pga utseende er mer min stil og de er langt sjeldnere enn Model 3 som snart blir 14 på dusinet langs veien. Veiegenskapene på BMW er virkelig fine og det merkes at de har laget biler lenge. Billige gimmicks som på Tesla blir man fort lei av etter min mening og har lite nytte i det daglige. Kvaliteten på bilene gjenstår jo å se men med så mange biler levert på kort tid og mange levert med feil så må det jo bare bli stor ventetid på service og deler når bilen går i stykker.

Jeg anerkjenner konseptet med Tesla og Model 3 og har en del erfaring med merket selv. Ytelsene på bilene er tildels hinsides og langt over det de fleste trenger. Rekkevidden og ladestasjonene er svært gode og ingen kan matche der (unntatt fossilt). Kvaliteten på selve bilen og komfort på langtur er mer på det jevne, middels nivå eller helt greit kan du si. Mange er i nybilmodus om dagen og går rundt i en forelsket-rus, dette vil avta etterhvert og når feilene begynner å komme og man må vente på reparasjon vil forholdet kjølne ganske raskt.

Har møtt folk som har kjøpt Model 3 og de sa at "3-serie koster jo like mye som denne!". Og ja, den gjør det. I Norge, her hvor vi bor.

Likevel er det ikke et selvsagt valg, og BMW sine biler har et tonn av kvaliteter og merket har mange faste følgere, dette er det en grunn til for bilene er gjennomtenkt på alle måter. Å kjøpe en ny BMW 3-serie fossil trenger absolutt ikke være noe dumt valg, men det kommer an på dine behov og hva du vektlegger av kvaliteter.

Model 3 skuffet meg dessverre veldig hva angår "looks" og utstråling. Bilen er pen på bilder og pen forfra i virkeligheten, men ellers er jeg mer usikker. For min del ble den litt enkel og nesten "stusslig" i forhold til sine storesøsken. Litt størrelse gjør alltid susen, og det er jo en svært enkel bil både i design og interiør. Jeg er ikke der at jeg ville betalt 500 tusen eks mva og avgifter for en sånn bil, så elbil gal er jeg faktisk ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

Tesla forbereder seg på enormt salg i Norge i helgen

Kjører hundrevis av nye Teslaer til Lillestrøm hver eneste dag.

 

Salg eller utlevering av bestilte biler? Såvidt jeg vet har det nesten aldri vært mulig å få en bil samme uka som du bestiller den.

 

Jeg tipper dette er snakk om utlevering av biler som er bestilt for en stund siden samt salg av biler som ikke blir levert før om en stund.

 

Når jeg snakket med Tesla )2 ganger) om en Model S måtte jeg vente minimum et par uker og fikk kanskje ikke da fargen jeg ville ha og på en Model X (hvis jeg valgte en modell som ikke var av dyreste modell og spec på lageret) måtte jeg vente 1-3 måneder. På en modell 3 visste de ikke. begge ganger har jeg blitt presset langt opp i pris for å få bilen i løpet av et par uker og da sagt nei.

 

Så jeg gikk til noen som sa jeg kunne få bilen jeg ville ha med spec og farge jeg ville ha med levering på 2 uker (den bygges på fabrikk når jeg  bestiller) til en levelig pris. Jeg var veldig lysten på en Tesla denne gangen men da ble det noe annet nå også.

Jeg bestilte en Tesla Model X hvor jeg valgte akkurat de specs jeg ønsket mtp fargekombinasjon osv 23. Februar og jeg fikk telefon 2. Februar at den var ankommet min by (Kristiansand). Hentet den 4. Mars. Altså 9 dager fra bestilling til henting. Kan ikke akkurat kalle det lang ventetid... men jeg var kanskje heldig. Valgte ikke den vanligste fargekombo heller (deep blue metallica med creme interiør. Har ikke sett sååå mange av disse). Så helt håpløse er de ikke.

Skummelt..bestillte 23 feb..fikk telefon 2 febr..

Elon driver med tidsmaskiner...

Hehe. Mente selvsagt 2. Mars :)

Lenke til kommentar

Er MC-messe i dag også, så det bildet i artikkelen er fra folk som skal til messa og ikke folk som skal ha Tesla. Sto selv i den køen i stad.

 

Edit: dette så rart ut, det var ikke jeg som la ut kommentaren jeg svarte på.

Endret av Daemi
Lenke til kommentar

Ser at i øyeblikket er salgstallene for modell 3 i mars ca 5000, og at bilen dermed ser ut til å bli den mest solgte bilen i 2019. Dette er virkelig å rope et skikkelig hurra for. Og så flott at det i tillegg er registrert ca 5500 andre elbiler i mars måned. Det ser ut til at folk flest har oppdaget at det er svært få negative sider ved en elbil. Det er å håpe at fossilbilenes miljøfiendtlige teknologi snart er død og begravet - helt utrolig at vi så lenge har akseptert disse energisløsende farkostene. Ca. 80 % av energien i drivstoffet går med til å varme opp omgivelsene - fyring til kråka. I tillegg en masse slitedeler som stadig må skiftes ut, deler som ikke finnes på elbiler. Har kjørt el i snart 6 år og hatt ubetydelige i servicekostnader. der er faktisk slik at husets bensinbil har større servicekostnader per et år enn elbilen på 6 år. I tillegg kommer drivstoffet som prismessig bare er en brøkdel av prisen på fossilt drivstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nerdenes hevn! Dette er miljøpolitisk galskap satt i system. En ting elbilenes inntog har bidratt til er at nesten alle leaser bil i stedet for å kjøpe. Dette innebærer at man bytter bil oftere og miljøeffekten er visket bort. Mulig miljøeffekten kommer en gang i 2030 (!?), men elbilpolitikken har blitt en sovepute for miljøpolitikk som virkelig monner.

Lenke til kommentar

Model 3 er en fin og kul bil, ta og prøv en selv dere og ikke hat bare fordi det er elbil... 

 

Vi kan vel selv bestemme hva vi synes er fint og kult. Dessverre har jeg sett alt for mange Teslaer langs veiene i Oslo og Bærum og de ser jo kliss like ut og er dønn kjedelige. Selv sjåførene ser dønn like ut. De kjører dessuten som noen idioter. Og det er nettopp der det store problemet er. Ikke oppfør dere som om dere er med på å redde verden ved å kjøre rundt i 2,5 tonn tunge elektrifiserte blikkbokser. Det er nemlig sterkt overdrevet. ;D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du overdriver veldig her nå. Minste motor i 3-serie har 184 hk i 320i og koster 350 inkl mva men + engangsavgift. Så blir det litt tillegg for utstyr selvsagt. Ingen bruker 300-400 tusen på ekstrautstyr i en 3-serie, er du helt tullete. En vanlig nypris på 3-serie er 450-500 tusen ferdig på veien. 330e med 252 hk vil koste ca 500 tusen med ferdig utstyrspakke, som middels utstyrt. Dette basert på forrige models pris. Jeg har sittet i nye 3-serie og kvalitetsfølelsen og utseende på interiøret er en god klasse over Model 3 som jeg også har prøvesittet.

Så blir det subjektivt resten, jeg liker BMW best pga utseende er mer min stil og de er langt sjeldnere enn Model 3 som snart blir 14 på dusinet langs veien. Veiegenskapene på BMW er virkelig fine og det merkes at de har laget biler lenge. Billige gimmicks som på Tesla blir man fort lei av etter min mening og har lite nytte i det daglige. Kvaliteten på bilene gjenstår jo å se men med så mange biler levert på kort tid og mange levert med feil så må det jo bare bli stor ventetid på service og deler når bilen går i stykker.

Jeg anerkjenner konseptet med Tesla og Model 3 og har en del erfaring med merket selv. Ytelsene på bilene er tildels hinsides og langt over det de fleste trenger. Rekkevidden og ladestasjonene er svært gode og ingen kan matche der (unntatt fossilt). Kvaliteten på selve bilen og komfort på langtur er mer på det jevne, middels nivå eller helt greit kan du si. Mange er i nybilmodus om dagen og går rundt i en forelsket-rus, dette vil avta etterhvert og når feilene begynner å komme og man må vente på reparasjon vil forholdet kjølne ganske raskt.

Har møtt folk som har kjøpt Model 3 og de sa at "3-serie koster jo like mye som denne!". Og ja, den gjør det. I Norge, her hvor vi bor.

Likevel er det ikke et selvsagt valg, og BMW sine biler har et tonn av kvaliteter og merket har mange faste følgere, dette er det en grunn til for bilene er gjennomtenkt på alle måter. Å kjøpe en ny BMW 3-serie fossil trenger absolutt ikke være noe dumt valg, men det kommer an på dine behov og hva du vektlegger av kvaliteter.

Model 3 skuffet meg dessverre veldig hva angår "looks" og utstråling. Bilen er pen på bilder og pen forfra i virkeligheten, men ellers er jeg mer usikker. For min del ble den litt enkel og nesten "stusslig" i forhold til sine storesøsken. Litt størrelse gjør alltid susen, og det er jo en svært enkel bil både i design og interiør. Jeg er ikke der at jeg ville betalt 500 tusen eks mva og avgifter for en sånn bil, så elbil gal er jeg faktisk ikke.

 

Men når du kjøper en BMW så er den slik den er, når du får den levert. Slik er det ikke med Tesla. Den oppdateres stadig, etter hvert som de gjør nyutvikling. Og det er jo unektelig en fordel. Dessuten er drivstoffet i Norge ca. 1/10. Og det betyr jo også litt for noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misunnelig du higher !

 

Nope! :) Jeg er ikke misunnelig på de som kjører Tesla. Jeg kjøper bil med hodet og hjertet, og Tesla faller ikke i smak i det hele tatt. Imidlertid synes jeg det er feil at disse bilene får såpass mye fordeler (heldigvis minkende), så det kan jeg alltids være misunnelig på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der kom den, troller?? Følger du ikke med på nyhetene i det hele tatt? våkne opp å se realitet hva folk vil vil ha hvis de kjøper bil i dag. Rekkevidde og hurtig oppfylling av tanken sin. Når el-bilene blir like dyr å kjøre som en fossil bil, og det kommer til å skje, vennen min. Trur du staten kommer til å sitte å se på at de taper penger? Hvem som troller her kan man begynne å lure.

Hvis elbiler skal bli like dyre å kjøre som fossilbiler må strømprisen opp i ca. 4 kroner pr. kWh. Tror du seriøst det vil skje? ;) Og at bensinprisen i så fall er den samme som i dag? ;)

Lenke til kommentar

The very end:

Det går ann å ha flere tanker i hodet samtidig? Er jeg glad for at vi har fått elbiler i Norge? Selvsagt. Tror jeg at vi redder verden med det? Nja, alle monner drar men kjøttproduksjon, skipstrafikk og flytrafikk er et mye større globalt problem. Jeg er dog veldig opptatt av at vi gjør luftkvaliteten  rundt oss bedre med elbil og at det kan føre til bedring for de med astma og andre helseplager. Personlig er jeg av den meningen at elbilen burde fått sitt store inntog med EV1 men bedre sent enn aldri. Jeg var rimelig nær ved å kjøpe en roadster når den kom samt reservere en MS så fort det var mulig.

 

Hva liker jeg best med å ha elbil:

- Avgifsreduksjoner selvsagt da det er enormt dyrt med bil i Norge. Alle som sier noe annet har ikke kjent på hvor dyrt det er å måtte ha bil og kjøre 10+mil hver dag gjennom x-antall bomringer og samtidig forsøger barn og familie. Eller har firmabil.

- Luftkvaliteten blir mye bedre. Ønsker meg kun elbiler på veien når jeg sykler til jobb. Ja man har fortsatt veistøv men eksos gjør meg direkte uvel. Det er mange ganger jeg ønsker at alle rundt meg kjørte elbil.

- Stillegående og silkemykt å kjøre.

- God aksellerasjon som gir bedre handlingsrom.

- Trenger så og si aldri å stoppe på bensinstasjoner da jeg lader i garasjen

- Jeg føler at jeg gjør noe for samfunnet og miljøet når jeg kjører den

  Det var ikke hovedmotivet for kjøpet som først og fremst var økonomisk motivert. Men det har blitt motivasjonen for å fortsette å kjøre det.

- Har aldri vært tilhenger av forbrenningsmotorbruk til A-B kjøring og har ventet i titalls år på skikkelige elbiler.

- Etter å ha kjørt elbil daglig i ca. 7 år kommer jeg aldri til å gå tilbake til forbrenningsmotor på personbil. Bil 2 er også elbil samt at jeg følger spent med på elbobiler.

- Liker teknologi og at man kan bruke teknologi til noe som er bra for alle - elbil.

- At jeg har blitt mye mer bevist på hvordan jeg kjører og kjører roligere (ikke pga. batteriet).

- Det føles bra å være oppmerksom på hvor mye energi man benytter.

- Føles godt å ikke fylle petroleumsprodukter på tanken.

- Verkstedkostnader har vært tilnærmet ikke eksisterende. Bil har blitt noe godt fremfor bare et nødvendig onde og en stor utgift.

Hadde de første elbilene hatt omtrentlig samme rekkevidde som fossilbilene men kostet det samme hadde jeg likevel kjøpt en elbil og det er rett og slett fordi det er et stort fremskritt ift. transport. Jeg har også vurdert å lade elbilen kun på solenergi, men det ligger lenger frem i løypa.

 

7: Bruk / kast samfunnet (hvor bra er det at relativt nye biler byttes ut hyppigere?

 

Kan ikke helt si at jeg skjønner hva du mener med dette? Biler byttes ut hyppigere? Mener du skrotes? Jeg har hatt min første elbil i ca. 7 år og det er først nå jeg valgte å bytte. Jeg har ikke hatt mine bensinbiler noe lengre enn det. Batterikvaliteten på bilen fikk også toppscore på sjekk ved innbytte.

Når det gjelder batterilevetid på driftsbatteriet i elbiler så er det etter min egen erfaring alt for stor pesemisme ift. dette.

 

 

Det var også kun de første månedene jeg hadde noe i nærheten av det man kaller rekkeviddeangst. Dette fordi ladenettverket ikke var så godt utbygd den gang og man samtidig ofte kom til ladere ute av stand. Men fort fikk man en følelse med hvor mye man kunne kjøre under ulike forhold og det var aldri noe problem. Nå beregner jeg det på sekunder og nesten på innstinkt.

At man må planlegge litt med hurtiglading når man skal på langturer har også bare vært en positiv greie da man får avbrekk og strekt på beina.

 

 

EDIT:

Og hvis du mener jeg ikke var saklig må du gjerne påpeke hvor det forekom.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Theo343: Mitt svar var mer ment mot han med bladikonet. Er bare dette forumet som har en forferdelig quote funksjon, beklager!

 

Som du er inne på, og som jeg er så hjertens enig i; det er ekstremt viktig at vi har flere tanker i hodet på samme tid i tiden som kommer. Spesielt når det er flere ting som truer på flere fronter.

 

De punktene jeg nevnte var mer et forsøk på å forklare de som var uenige / negative til elbil at vi gjerne er med å diskuterer sak med dem, og at vi ikke er helt sort / hvitt heller. Derfor lista jeg opp noen tanker som jeg tenkte man kan diskutere som viser at ting ikke er sort / hvitt. F.eks hadde det vært ekstremt spennende å se noen gode analyser på utslippsoversikt over kollektiv transport vs. elbil. Og videre, det jeg mente med bruk og kast er det at folk nå kjøper seg ny bil oftere, på lik linje som mobiltelefoner. Men da igjen, folk kjøper brukt biler (som meg med min Leaf), så mulig det poenget faller bort.

 

Igjen, vi er egentlig enig (og kan ikke se at du på noen måte er usakelig), tenkte bare å innvitere til saklig diskusjon, slik at vi ikke får oss "elbil elskere" på den ene siden og "elbil haterene" på den andre som har null mulighet til å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er den absolutt ikke. Ser helt forferdelig ut. Model S og X ser jo iallefall OK ut.

 

 

I dag så jeg Model 3 for første gang i real life. Har tidligere syntes den ser bra ut på bilder, men den var ekstremt skuffende på nært hold.

 

Den var imidlertid langt penere enn Model X som i mine øyne er en forferdelig stygg bil. Nesten like stygg som BMW X6.

 

Model S er etterhvert blitt så vanlig og kjedelig at den er like interessant å se på som en Passat. 

 

Men dette er jo selvfølgelig svært subjektivt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Når avgiften er på lik linje på fossil bil, så er er kjøpe festen over.

Mange som har gått over til fossil bil igjen når de ser hvilken ulemper det er å eie en el-bil, og når avgift fordelene er borte så er ihvertfall el-bil død. El-bil produsentene er prøv seg flere ganger siden det vart oppfunnet, men uten at det vart noe suksess.

Har du noen kilder eller har du plukke opp argumentasjonen fra det som kom i doskåla i dag?
Du er bra naiv og lever vel i ei doskåla selv, til om med Erna Solberg har sagt at det er ulemper å eie el-biler nu for 1 uke siden og prøver å få flere fordeler å eie el-bil. Hvorfor trur du at de har avgift kutt på el-biler, jo for at flere skal kjøpe el-biler pågrunn av at det er ulemper å eie el-bil.
Jeg er genuint interessert her, mener du det du skriver, eller sitter du bare å troller? Men igjen, kilder takk.

Der kom den, troller?? Følger du ikke med på nyhetene i det hele tatt? våkne opp å se realitet hva folk vil vil ha hvis de kjøper bil i dag. Rekkevidde og hurtig oppfylling av tanken sin. Når el-bilene blir like dyr å kjøre som en fossil bil, og det kommer til å skje, vennen min. Trur du staten kommer til å sitte å se på at de taper penger? Hvem som troller her kan man begynne å lure.

Når man kommer med "vennen min" og andre lignende hersketeknikker, da vet man at det er trolling på gang...just saying

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Der kom den, troller?? Følger du ikke med på nyhetene i det hele tatt? våkne opp å se realitet hva folk vil vil ha hvis de kjøper bil i dag. Rekkevidde og hurtig oppfylling av tanken sin. Når el-bilene blir like dyr å kjøre som en fossil bil, og det kommer til å skje, vennen min. Trur du staten kommer til å sitte å se på at de taper penger? Hvem som troller her kan man begynne å lure.

Hvis elbiler skal bli like dyre å kjøre som fossilbiler må strømprisen opp i ca. 4 kroner pr. kWh. Tror du seriøst det vil skje? ;) Og at bensinprisen i så fall er den samme som i dag? ;)

Det kan fort skje i framtida. Vi er jo godt på veg til å bli Europa sitt batteri for fornybar kraft.

 

NordLink til Tyskland (Tonstad-Wilster) er under bygging (1400MW).

Nort Sea Link til England (Kvilldal-Blyth) under bygging (1400MW).

NorthConnect til Skottland (Eidfjord-Peterhead) er under planlegging (1400MW).

Ein andre kabel til Tyskland (til/frå Tonstad) er under planlegging estimert 1400MW.

Lenke til kommentar

Morsomt at alle som mener Tesla er så bra ignorerer at Tesla er nesten dårligste merket på kvalitet med nesten mest rapporterte feil per bil i USA.

 

For all del bra at folk kjøper elektrisk, og Tesla er kule biler med mye kult når de fungerer, men en må jo tenke på at de er ikke samme kvalitetsnivå når en sammenligner med andre biler. Ikke at jeg sier de ikke er verdt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...