Gå til innhold

Tesla forbereder seg på enormt salg i Norge i helgen


Anbefalte innlegg

Når avgiften er på lik linje på fossil bil, så er er kjøpe festen over.

Mange som har gått over til fossil bil igjen når de ser hvilken ulemper det er å eie en el-bil, og når avgift fordelene er borte så er ihvertfall el-bil død. El-bil produsentene har prøv seg flere ganger siden det vart oppfunnet, men uten at det vart noe suksess.

Det var da voldsomt til bitterhet.

 

Når avgiften er på lik linje som fossilbil så vil prisen på batterier være mye lavere, og elbiler vil ikke være så mye dyrere i utgangspunktet.

 

Det er ikke mange som har gått over til fossilbil igjen, selv om det sikkert er noen av dem også.

 

Hvilke elbil-produsenter har prøvd seg flere ganger? Før Tesla kom på banen så var det ingen attraktive elbiler tilgjengelig. Etter at Tesla satte i gang har nå andre begynt å røre på seg, og nå er det blant annet elbil tilgjengelig fra Audi og Jaguar.

 

Tesla er en braksuksess, og andre som produserer elbil ser at problemet er at de ikke klarer å produsere nok biler.

 

Så alt du skriver er egentlig bare rør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med elbilandel av nybilsalget på 70%, hva er argumentene for å fortsette med subsidier egentlig?

Ser ut som at de ikke trenger subsidier lenger.

Det er jo litt av poenget til subsidiene, man trenger de for å oppnå slike tall. Model 3 er vell den første på markedet som faktisk kan konkurrere på pris (med avgifter). Egolf, ioniq osv har jo ikke kjangs med avgifter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg betaler avgifter til staten slik at Norge fungerer som stat. Men du dritter vel oppi dette?

Du betaler ekstra avgifter fordi bilen du kjører forgifter folk i nærmiljøet, og bidrar til økte CO2-utslipp med påfølgende oppvarming av kloden.

 

Elbil-eiere ødelegger ikke lokal luftkvalitet og gjør folk syke i like stor grad, og har lavere CO2-utslipp.

 

Det skulle bare mangle at dere som spyr ut gift betaler for det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sier man noe som muligens under tvil kanskje kan oppfattes negativt, da er man en hater og et troll. Flere folk tør ikke si hva de mener lenger for de blir stemplet umiddelbart. Best å ikke uttale seg egentlig men bare se på sirkuset mens man gumler popcorn.

Dette er ikke bare "noe som muligens under tvil kanskje kan oppfattes negativt" det er rent oppgulp av usakligheter og provokasjoner.

 

Når man går såpass høyt ut med såpass drøye, falske og ubegrunnede påstander så må man nesten regne med litt motbør.

 

Men fossil-snøflak takler jo ingen verdens ting.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jeg betaler avgifter til staten slik at Norge fungerer som stat. Men du dritter vel oppi dette?

Du betaler ekstra avgifter fordi bilen du kjører forgifter folk i nærmiljøet, og bidrar til økte CO2-utslipp med påfølgende oppvarming av kloden.

 

Elbil-eiere ødelegger ikke lokal luftkvalitet og gjør folk syke i like stor grad, og har lavere CO2-utslipp.

 

Det skulle bare mangle at dere som spyr ut gift betaler for det!

Men at naturen blir ødelagt rundt om i verden pågrunn av gruvedrift(mineraler til batteriene) er vel ikke så nøye for deg? Og ja jeg vet også at fossil brensel heller ikke er bra, så du trenger ikke bruke det i mot meg. Men du har vel et fantastisk svar på dette også? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke bare "noe som muligens under tvil kanskje kan oppfattes negativt" det er rent oppgulp av usakligheter og provokasjoner.

 

Når man går såpass høyt ut med såpass drøye, falske og ubegrunnede påstander så må man nesten regne med litt motbør.

 

Men fossil-snøflak takler jo ingen verdens ting.

Jeg tar dette som en seier. 

Ha en fortsatt fin helg :) :) :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Når avgiften er på lik linje på fossil bil, så er er kjøpe festen over.

Mange som har gått over til fossil bil igjen når de ser hvilken ulemper det er å eie en el-bil, og når avgift fordelene er borte så er ihvertfall el-bil død. El-bil produsentene er prøv seg flere ganger siden det vart oppfunnet, men uten at det vart noe suksess.

 

Hvor lenge skal vi høre på dette skaldret fra dere negative misunnelige fossilbileiere?

Ta deg en tur UT av sofakroken og se hva som skjer på utsiden av der du holder hus. 

Man kan nu ikke være misunnelig på en bil som kun fungerer som by bil :) Årsaken til til at folk generelt ikke liker el bil eiere, er pågrunn av at dere ikke betaler de vanlige avgifter som en normal mann på gata gjør. Du vet vel uten avgifter så slutter Norge å fungere som stat, men det dritter vel du oppi?

Lenke til kommentar

 

Når avgiften er på lik linje på fossil bil, så er er kjøpe festen over.

Mange som har gått over til fossil bil igjen når de ser hvilken ulemper det er å eie en el-bil, og når avgift fordelene er borte så er ihvertfall el-bil død. El-bil produsentene er prøv seg flere ganger siden det vart oppfunnet, men uten at det vart noe suksess.

 

Har du noen kilder eller har du plukke opp argumentasjonen fra det som kom i doskåla i dag?

Dette viser jo bare at el-bil eiere lever i et nøtteskall, dere er veldig opptatt av kilder. Men når man kommer med sikre kilder som ikke er bra for el-bilen så blir det et ramaskrik med alt slags gode forklaringer fra dere, merkelige greier? :)

Lenke til kommentar

Du betaler ekstra avgifter fordi bilen du kjører forgifter folk i nærmiljøet, og bidrar til økte CO2-utslipp med påfølgende oppvarming av kloden.

 

Elbil-eiere ødelegger ikke lokal luftkvalitet og gjør folk syke i like stor grad, og har lavere CO2-utslipp.

 

Det skulle bare mangle at dere som spyr ut gift betaler for det!

 

 

Vel, nå kan man generelt dele opp bilavgiftene på en ny bil i engangsavgiften og merverdiavgiften. Sistnevnte går kun til å finansiere Staten Norge.

 

Engangsavgiften er delt opp i avgift på co2-utslipp, avgift på vekt og vrakpantavgift.

 

Nå er det jo slik at dette er avgifter som betales for bilen når den er ny.

I tillegg betaler man drivstoffavgifter, som inkluderer veibruksavgift for bruk av veien og CO2-avgift for utslippet fra kjøringen.

 

 

Elbiler slipper stort sett alt sammen, selv om deres CO2 utslipp er tre ganger så høyt under produksjon av bilen, den fremdeles sliter på veien, fører til svevestøv, og det vil koste langt mer i vrakpant den gangen bilen må skrotes, på grunn av batterier osv.

 

Selv merverdiavgiften, avgiften som finansierer det meste i Norge, slipper elbileierne.

Fritak fra nybilavgiftene, veibruksavgifter og merverdiavgift er rene subsidier for elbiler, og har ingenting med forurensning å gjøre.

 

I fremtiden vil det nok bli naturlig at elbiler ilegges moms, som alle andre varer i Norge, og at avgiftene endres for å reflektere faktiske utslipp ved konstruksjon, bruk og sanering av bilene, enten de er elektriske eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er klarer ikke folk å se forskjell på å LA VÆRE å kreve inn avgifter og å SUBSIDIERE? Det er to forskjellige ting. At x antall kroner ikke kommer inn betyr ikke at vi tar ut x antall kroner av statskassa.

Jeg kan genuint ikke fatte det.

:thumbup:

 

 

 

EDIT

Jeg ser også at en del  snakker om "de forferdelige batteriene".

 

- Hvor mye har dere satt dere inn i batteriproduksjonen og hva vet dere om denne?

- Hva vet dere om hva som skjer med batteriene etter når de en gang byttes ut?

- Vet dere hvordan batterier byttes?

- Hva vet dere om levetiden på batteripakker i elbiler?

 

Dere må gjerne komme med litt konkret informasjon rundt dette siden dere bruker det som argumenter. Det er dessverre ikke et særlig godt argument å si "jammen dere fyller jo bilen med kullkraft", som er et veldig unøyaktig og unyansert argument. Da må man heller peke på generelle problemer med kraftproduksjon som også er bakstreversk og gammeldags på mange områder. Større satsing på fornybar energi samt alternativ energiproduksjon er nødvendig. Et samfunn vil aldri få behov for mindre energi så lenge befolkningen og levestandarden øker.

 

Svevestøv blir man forøvrig ikke kvitt uansett hva slags bil man kjører på veien men noen steder har man tatt svevestøvet på alvor og sørger for å vaske veiene om natten (spesielt på innfartsveier) for  å minske dette problemet. Hadde man gjort det i norge ville svevestøv som et generelt problem bli vesentlig mindre.

Flere i elbil og på elsykler (for å håndtere lengre avstander) vil nok rimelig sikkert føre til bedre luftkvalitet samt generelt sett bedre folkehelse.

 

 

Ellers er jeg ute etter hvordan dere ser på egne reisevaner og da enkle ting som:

- Hvor ofte reiser dere med fly?

- Hvor ofte tar dere toget fremfor båt eller fly?

- Hvor ofte vurderer du å ta sykkelen fremfor bilen?

- Arrangerer dere samkjøring på andre ting enn "barna på trening"?

- Kjører dere barna til skole selv om det er god gangvei?

 

Samt:

- Setter du bilen på tomgang på morningen på vinteren før du skal reise?

  Som en som liker å sove luftig kjenner jeg at mange fortsatt setter bilen på tomgang på vintermorninger. Også i hytteområder før familien skal i skibakken.

  Man kan våkne med dieseleksos lukt sviende i nesa selv kl. 5-6 om morningen. Spesielt etter rushtid tiltakene.

- Bruker du motorvarmer for å redusere utslipp? Er den elektrisk?

  "Gode nyheter: Dette kan redusere utslippene med 70 prosent"

 

En ting som er helt sikkert er at folks reisevaner har endret seg mye. Man drar oftere på langweekend til europeiske byer og reiser i større grad langt på ferie med fly ol. Barn kjøres oftere og korte strekninger.

Køene til hytteutfarter blir også stadig større.

 

 

EDIT

Når det gjelder "elbilfordeler" så er det nødvendig for å få bilparken i størst mulig grad over på elektrisk på kortest mulig tid. Jeg har lenge vært tilhenger av å iverksette lignende tiltak for å få gamle biler ut av bilparken for å få tryggere biler på veien som som også minsker hyppigheten av biler som stopper og hindrer trafikk i morgenrushet. Nå som man tok motet til seg og endelig gjorde dette, men for elbiler (som er ennå bedre), har jeg håp for at vi er på rett vei ift. tryggere og mer miljøvennlig trafikk. Jeg hadde ikke den forhåpningen når man frontet dieselbiler, da var jeg meget skeptisk.

 

Jeg skulle ønske man hadde samme tiltaket for elsykler for å få flest mulig ut av fossilbilene og over på en elsykkel til jobb sommer/vår/høst.

 

Når det er sagt var de aller fleste elbileiere siden 2011 fult inneforstått med at fordelene man har nå er noe man vil miste over tid. Så når jeg hører "Døh, snart må du betale for parkering, bom og det der haha" så ser jeg litt spørrende på dem og "Hva har det med saken å gjøre?". Akkurat som jeg skulle komme på jobb og det første jeg sa var "haha så du at bensinprisene steg drastisk i dag eller? Og nå mister dere kostfradraget som pendlere haha". De første 3 årene diskuterte jeg mye, også med de som senere ble elbileiere og skiftet mening. Men etter 7 år gidder jeg ikke diskutere med folk (utover internett) da det virker på de fleste man diskuterer med som om det er mitt ansvar og at deres misnøye er berettiget mot meg som elbileier. En stor del av debattene jeg opplevd (da utenfor internett) har vært av nedrakkende karakter som igjen forsteker det dårlig skjulte "misunnelighet" aspektet. 

 

Men jeg er alltid fornøyd når man klarer å ha en saklig faktabasert debatt. 

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-feil-at-elbiler-har-sma-miljofordeler-sammenlignet-med-fossilbiler-1.13861202

 

 

PS.

Fossilbilen har fortsatt sin plass i samfunnet. Vi er ikke der at vi kan sette den helt bort på en stund ennå. Men brorparten av persontransport bør over på el snarest mulig. Jeg forstår også at mange er redde og usikre for "nye ting" og at de synes elbil er komplisert og nytt (da reagerer man ofte med motstand), men det er bare et spørsmål om tid før den redselen gir seg og man tør ta skrittet selv.

 

Jeg opplever innimellom at de som er "sterke elbilmotstandere" når man er i "flokkmentaliteten" kommer bort og stiller spørsmål på tomannshånd (for å ikke vise at de vurderer elbil). Da opplyser jeg de gjerne om alt de lurer på og har i mange tilfeller tatt de med på kjøretur og gått igjennom alt jeg selv lurte på og dratt innom en hurtigladestasjon for å vise de hvordan det fungerer. Noen har senere blitt lykkelige elbileiere og andre er i tenkeboksen men godt på vei.

 

Det må også sies. Når jeg selv var fersk elbileier og var usikker på ting så fikk jeg alltid god bistand og hjelp av de som visste mer.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser også at en del  snakker om "de forferdelige batteriene".

 

- Hvor mye har dere satt dere inn i batteriproduksjonen

- Hva vet dere om som skjer med batteriene etter når de en gang byttes ut?

- Hva vet dere om levetiden på batteripakker i elbiler?

 

Dere må gjerne komme med litt konkret informasjon rundt dette siden dere bruker det som argumenter. 

 

1. En hel del, denne rapporten gir en del informasjon om råmaterialene ->http://www.rareearthassociation.org/MIT-Ford%20Study.pdf

 

Nå er det ikke kun produksjonen av batteriene som er problemet, men råmaterialene som trengs og som kommer fra gruver i land med dårlige arbeidsvilkår og lovverk.

 

I tillegg er batteriene tunge, som igjen betyr at bilene må bygges lettere på andre områder, som igjen fører til mer energikrevende prosesser ved bruk av aluminium, karbonfiber osv.

 

I for eksempel Model 3 benyttes magneter i motoren, som betyr at Tesla nå forbruker relativt store mengder neodymium og dysprosium for å produsere motorene.

 

2. Per i dag resirkuleres kun 5% av lithium-ion batterier i EU, andre steder i verden er tallene lavere.

Det vil kreve enorme summer og mer kunnskap den dagen elbiler i stor grad skal resirkuleres.

 

Umicore jobber nå med prosesser som kan resirkulere opp til 60-70% av batteriene, altså litt over halvparten, i svært energikrevende prosesser som også har betydelige CO2 utslipp.

 

Med verdens største anlegg for resirkulering, kan Umicore i dag resirkulere 35 000 elbilbatterier i året. Det finnes for ordens skyld allerede over 200 000 elbiler bare i Norge, det vil altså ta Umicore 6 år bare å resirkulere batteriene fra Norges elbiler, og da gjenvinnes rundt halvparten av de edle metallene i batteriene.

 

3. I dag er vel de fleste garantier på batteriene 8 år, eller rundt 160 000 kilometer. De fleste produsenter hevder at batteriene vil holde i minst ti år, hvor lenge de faktisk vil holde før de må byttes ut er det neppe noen som vet med sikkerhet, og det vil sikkert varierer en del fra bil til bil, lademønster, bruk osv.

 

Det som er helt sikkert, er at dersom ikke batteriprisene synker betydelig de neste årene, vil vi neppe se elbiler som er noe særlig over 15-20 år gamle.

 

Gjennomsnittsalderen på den norske bilparken er vel rundt 11 år, noe som nå er på vei ned på grunn av høyt elbilsalg.

En ting til som er helt sikkert, er at det på generelt grunnlag er mer miljøvennlig å kjøre den bilen man har, enn å kjøpe ny bil med de miljømessige produksjonskostnader det medfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når avgiften er på lik linje på fossil bil, så er er kjøpe festen over.

Mange som har gått over til fossil bil igjen når de ser hvilken ulemper det er å eie en el-bil, og når avgift fordelene er borte så er ihvertfall el-bil død. El-bil produsentene har prøv seg flere ganger siden det vart oppfunnet, men uten at det vart noe suksess.

 

Når avgifts fordelene er borte, vil man også begynne å fylle svindyr drivstoff på el bilene? Nei! Avgiftene kan likeså bli borte, men el biler vil alltid ha fordelen av å ikke benytte drivstoff. Det er en fordel i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når avgiften er på lik linje på fossil bil, så er er kjøpe festen over.

Mange som har gått over til fossil bil igjen når de ser hvilken ulemper det er å eie en el-bil, og når avgift fordelene er borte så er ihvertfall el-bil død. El-bil produsentene er prøv seg flere ganger siden det vart oppfunnet, men uten at det vart noe suksess.

 

Hvor lenge skal vi høre på dette skaldret fra dere negative misunnelige fossilbileiere?

Ta deg en tur UT av sofakroken og se hva som skjer på utsiden av der du holder hus. 

Jeg har gjort det, ser ingen el-biler her, kun fossil biler her. Har ingenting med misunnelig å gjøre, har at jeg betaler avgifter til staten slik at Norge fungerer som stat. Men du dritter vel oppi dette? Hvem som skal ta seg ut av sofakroken lurer jeg på. Vet du egentlig hvordan er en stat er bygd opp på? I dine øyne så er vel staten bygd opp på et luft-slott, der penger vesker på trær.

Når staten bestemmer at de som kjøper el bil ikke trenger å betale avgifter, da har dette ingenting å gjøre med om man forstår hvordan staten er bygd opp. Det er alene ditt og mitt valg hva man skal kjøpe. På den ene siden må man betale avgift på bil på den andre siden ikke. Hva gjør du?

Lenke til kommentar

1. En hel del, denne rapporten gir en del informasjon om råmaterialene ->http://www.rareearthassociation.org/MIT-Ford%20Study.pdf

 

Nå er det ikke kun produksjonen av batteriene som er problemet, men råmaterialene som trengs og som kommer fra gruver i land med dårlige arbeidsvilkår og lovverk.

 

I tillegg er batteriene tunge, som igjen betyr at bilene må bygges lettere på andre områder, som igjen fører til mer energikrevende prosesser ved bruk av aluminium, karbonfiber osv.

 

I for eksempel Model 3 benyttes magneter i motoren, som betyr at Tesla nå forbruker relativt store mengder neodymium og dysprosium for å produsere motorene.

 

2. Per i dag resirkuleres kun 5% av lithium-ion batterier i EU, andre steder i verden er tallene lavere.

Det vil kreve enorme summer og mer kunnskap den dagen elbiler i stor grad skal resirkuleres.

 

Umicore jobber nå med prosesser som kan resirkulere opp til 60-70% av batteriene, altså litt over halvparten, i svært energikrevende prosesser som også har betydelige CO2 utslipp.

 

Med verdens største anlegg for resirkulering, kan Umicore i dag resirkulere 35 000 elbilbatterier i året. Det finnes for ordens skyld allerede over 200 000 elbiler bare i Norge, det vil altså ta Umicore 6 år bare å resirkulere batteriene fra Norges elbiler, og da gjenvinnes rundt halvparten av de edle metallene i batteriene.

 

3. I dag er vel de fleste garantier på batteriene 8 år, eller rundt 160 000 kilometer. De fleste produsenter hevder at batteriene vil holde i minst ti år, hvor lenge de faktisk vil holde før de må byttes ut er det neppe noen som vet med sikkerhet, og det vil sikkert varierer en del fra bil til bil, lademønster, bruk osv.

 

Det som er helt sikkert, er at dersom ikke batteriprisene synker betydelig de neste årene, vil vi neppe se elbiler som er noe særlig over 15-20 år gamle.

 

Gjennomsnittsalderen på den norske bilparken er vel rundt 11 år, noe som nå er på vei ned på grunn av høyt elbilsalg.

En ting til som er helt sikkert, er at det på generelt grunnlag er mer miljøvennlig å kjøre den bilen man har, enn å kjøpe ny bil med de miljømessige produksjonskostnader det medfører.

 

Det er vanskelig å produsere noe uten råvarer så jeg tok det som en inkludert selvfølge i produksjon.

Bra med faktabasert debatt og jeg skal derfor ta meg tid til å lese godt igjennom kildene når mørket faller på. Før jeg får tid til det ønsker jeg å spørre deg om følgende.

 

For å motvirke dette med råvareutvinning og arbeidsforhold (fra gruver i land med dårlige arbeidsvilkår og lovver) betyr dette at du da samtidig ønsker å:

- Gi fra deg mobiltelefonen din?

- Gi fra deg laptopen din? Desktopen? Arbeidsstasjonen?

- Alt annet av teknologiske produkter du i dag kjøper og innimellom bytter?

- Tenker du på arbeiderne når du bytter mobiltelefonen din? Forsøker du av hensyn til dårlige arbeidsforhold og miljø å beholde mobiltelefonen i minst 3-5 år?

- Hvitvarer, brunvarer osv?

- Handler du klær kun fra de som betaler arbeidere i alle ledd godt og ikke har forurensende ledd i råvareutvinning og produksjon?

- Er du bevisst på hva slags frukt du kjøper?

- Kildesorterer du alle elektriske dingser og kjemikalier du kaster samt batteriene?

- Kjøper du skinnprodukter? Har du skinnseter i fossilbilen?

- Kjøper du laptoper og mobiltelefoner med lav eller høy batterikapasitet?

 

Samt ift. forurensende produksjon.

- Kjøper du norsk oppdrettslaks?

 

etc.

 

Hvis alt skulle vært perfekt i alle ledd hadde vi ikke fått gjort noe.

 

EDIT

Og når du sier "bytte batterier" hva mener du praktisk sett? Hvordan ser du for deg at dette foregår?

 

 

PS

Og jeg kommer tilbake på kildene og rapportene. Bra! Samt at jeg er selvsagt på ingen måte blind ift. mulige konsekvenser av batteriproduksjon og at det er viktig å arbeide med å også forbedre dette og andre aspekter. Men det blir ofte fremstilt unyansert og krisemaksimert. De fleste er ikke en gang klar over hvordan man bytter batteriene i elbiler. Jeg er også tilhenger av en fremtid hvor man ikke trenger sin egen personlige bil men hvor biler er selvkjørende i "carpools" alle kan benytte og at man via en app kan bestille en bil når som helst og få den på døren i løpet av kort tid. Men det er mange skritt på veien dit.

 

I mellomtiden:

https://www.nationalobserver.com/2017/11/29/opinion/dont-be-fooled-attacks-lithium-battery

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

3-serien er ikke på langt nær ytelsene som Model 3 har. Disse to bilene kan bare sammenlignes støtrelsesmessig og det har ingenting å si.

 

Bortsett fra for 0-100 kan nok det diskuteres, men nå kommenterte jeg bare prisen. BMW er forøvrig et premiumprodukt, i motsetning til Tesla.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...