Gå til innhold

Tesla forbereder seg på enormt salg i Norge i helgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg opplever vind- og dekkstøy som like dominerende hos tesla som andre bilmerker.

Jeg vill nok si mer dominerende siden de ikke har den andre støyen i tillegg. Også er det jo amerikansk, så støy isoleringen er jo ikke den beste i verden.

 

Men jeg for min del trives bedre med en slik hverdag.

Lenke til kommentar

Bytt bompenger med skatt som omhandler totalvekt på bilen istedet, så ligner man noe.

Bompenger bør erstattes av skatt ja, men heller etter NRK-modellen siden alle bruker veiene. En vektavgift ser jeg ingen hensikt med på personbiler. Det legger bare opp til en rekke uønskede bieffekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bompenger bør erstattes av skatt ja, men heller etter NRK-modellen siden alle bruker veiene. En vektavgift ser jeg ingen hensikt med på personbiler. Det legger bare opp til en rekke uønskede bieffekter.

Isåfall en god blanding da. Etter evne, men også vekt siden det tærer mer på veiene enn ellers. Kjøper man pigg-dekk, så kan det like så godt komme med en ekstra kostnad der også - lenket til vekten på bilen. 

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt asiatiske elbiler og tesla så er hvertfall Tesla MS PxD klart bedre på støyisolasjon. Tesla har også egen støydemping i dekkene. Men at det er så stille i bilen at man legger mer merke til andre lyder er helt korrekt.

 

Nå har ikke jeg prøvd den nye Nissan Leaf Plus som hvistnok skal være veldig bra på støyisolasjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette kommer aldri til å skje, av åpenbare grunner. Elbileiere kommer naturligvis til å betale like mye som dagens bensinbileiere på et tidspunkt, men da kommer bensinbileiere til å betale tre-fire ganger mer enn dagens nivå. Det er dette byrådet legger opp til for Oslo fra 1. juni i år.

Byrådet? Du snakker som om elbileiere stort sett bor i Oslo og Bærum. Men...å, vent.

Lenke til kommentar

Personbiler (0-3500kg) tærer ikke på veiene. Dette med fjerde potens har vi vært gjennom før. Det er tunge busser, lastebiler, gravemaskiner, vogntog osv som tærer på veiene og virkelig koster penger i form av reparasjoner.

 

Piggdekk sliter bare på bare veier og minker risikoen ved kjøring på glatte veier. Det må i så fall linkes til geografisk sted (antatt veislitasje ut fra hvor ofte veiene er bare om vinteren) og personsikkerhet. En avgift på høyere personsikkerhet klinger forferdlig dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personbiler (0-3500kg) tærer ikke på veiene. Dette med fjerde potens har vi vært gjennom før. Det er tunge busser, lastebiler, gravemaskiner, vogntog osv som tærer på veiene og virkelig koster penger i form av reparasjoner.

 

Piggdekk sliter bare på bare veier og minker risikoen ved kjøring på glatte veier. Det må i så fall linkes til geografisk sted (antatt veislitasje ut fra hvor ofte veiene er bare om vinteren) og personsikkerhet. En avgift på høyere personsikkerhet klinger forferdlig dårlig.

Spørs hvor du definerer "slitasje på vei". Det er ingen tvil om at også personbiler sliter på det øverste laget på en vei. Men totalt sett så har det nesten ingenting å si sammenlignet med tyngre kjøretøy som lastebiler - når en prater om kostnader i vei. 

 

Uansett kan man ikke kaste denne belastningen på kun lastebiler, siden de faktisk frakter varer vi til daglig bruker. Så da er det bare rett og rimelig at man tar dette gjennom bilparken totalt sett. Vekt på bil og inntekt på person burde spille størst rolle, er  ihvertfall min mening. 

 

Piggdekk sliter mer på veiene, enn piggfrie. Som også gir mer helsefarlig støv der det ferdes mest. Så ja, geografisk fastsatt avgifter burde jo bli tatt med her. Men dette i seg selv er jo litt vanskelig å kontrollere kanskje? 

 

Om personsikkerheten er grunnen for piggdekk, så får man heller sette ned farten sammen med temperatur og årssesong. Det er alt for mange biler her til lands som kjører på piggdekk, der de har snø og is under dekkene i ei lita brøkdel kontra rein asfalt gjennom sesongen dekkene er på bilen. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke du har kjørt mange asiatiske biler? Å kjøre en Tesla MS PxD var meget stillegående ift. en del asiatiske biler jeg har kjørt.

Jeg har kjørt nok asiatiske biler til å vite at disse, som med biler fra andre kontinent, vil variere ut i fra prisklasse og hva slags fokus som har vært prioritert mest under utvikling. Begynner vi å sammenligne en bil som er levert med støydemping i hjulene mot billigere biler fra asiatiske markedet uten/særs lite støydemping faller det naturlig at teslaen kommer særdeles bra ut.Det vil jo envher bil med mer støydemping gjøre uavhengig om bilen går på bensin, diesel eller elektrisitet.

 

 

Jeg vill nok si mer dominerende siden de ikke har den andre støyen i tillegg. Også er det jo amerikansk, så støy isoleringen er jo ikke den beste i verden.

 

Men jeg for min del trives bedre med en slik hverdag.

Jeg vil nok ikke si den er mer dominerende i Tesla enn andre biler i samme segment, men etter å ha selv prøvd TMS og TMX så kan jeg ikke si jeg satt igjen med et inntrykk til at disse bilene var suveren i forhold til biler med tradisjonell motor i støynivå i kupeen under kjøring.

 

Jeg kan f.eks ikke påstå at jeg merker noen forskjell i støy i min egen bil når jeg går over til ren el-drift under kjøring.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Hentet min splitter nye elbil i dag med passende EV-skilter :O. Phew alltid vanskelig å slappe helt av når jeg kjører jomfruturen med bare 30km på bilen :p

 

Kjøper ikke fabrikkny bil så ofte og har kun gjort det med elbiler. Takk til den Norske stat for for et flott initativ og program jeg har stor tro på.

 

Gleder meg til 3 år med denne og dobbel rekkevidde. :D

 

Nå må jeg bare få opp dashcam foran og bak med bevegelsessensor i parkmode etc. for det er utrolig hva som skjer i parkeringshus ol. Tar gjerne i mot tips der men tror Blackvue sine løsninger er bra.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk! :D

Oh har de? Dæven, da blir det Tesla neste gang og en Model Y tenker jeg. :)

 

Satt å tenkte på det her om dagen at den "disruptive" revolusjonen Elon Musk har sørget for i bilmarkedet er uten sidestykke i historien med unntak av da Henry Ford laget bil på samlebånd.

 

Og selv om det kanskje ikke gjenspeiler det flotte designet Elon Musk har sørget for med Tesla modellene så minner Tesla bilene meg litt om konseptet rundt de populære folkevognene på 60-70 tallet. De var hippe, kule, meget økonomiske i drift, laget for folket og veldig populære i mange kretser og ble senere en gedigen kultklassiker.
 

Tesla og elbil har blitt en skikkelig folkebil i Norge.

Hadde Tesla laget en Kl. B Electric RV hadde jeg hivd meg i kø.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...