Gå til innhold

Kongen om klimastreikere: – Det er deres verden de snakker om, ikke vår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I min ungdom var matmangel og ørkenspredning de store trusslene til svovelpredikantene i miljøbevegelsen. Høye CO2-utslipp har heldigvis stanset ørkenspredningen og gitt en mye høyere matvareproduksjon. Synd å skremme ungdommen med at undergangen er nær på grunn av CO2.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JzzLP/forskere-tror-klimaendringer-gir-groennere-jord

 

Noen undergang er det vel ikke snakk om, men litt dumt med alle kystbyene som blir ubeboelige. Vil si at arealforbruket vårt er et vel så stort problem som co2 utslipp, det er dette som virkelig utrydder dyr og plantearter. Sånn sett har miljøbevegelsene på mange måter akselerert utryddingen med krav om biodiesel, vindmøllebygging, osv. Tenker at mange som er "miljøbevisste" også spiser økologisk. Dette er også en katastrofe for arealforbruket. Ser ut til at det er en endring i bevisstheten rundt dette nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemet er at vi kan legge ned hele Norge uten at det gjør noe som helst fra eller til – vi er under en tusendedel av verdens befolkning.

https://verdenogvi.blogspot.com/2017/07/klimaregnskapet-og-bekymringer.html

 

Man må være klar over at de landene som har størst innflytelse i denne sammenheng er Kina, India og USA; det hjelper ikke at norske politikere reiser verden rundt fra den ene klimakonferansen til den andre.

 

I USA koster bensinen under fem kroner literen og det er flere hundre millioner mennesker som kjører over alt. I Kina er det over en milliard mennesker og de bruker kullfyring. I Russland, Pakistan og India er det over hundre millioner mennesker og det er berg av plastsøppel. Den som tror at vi med fem millioner mennesker kan gjøre en forskjell, lurer bare seg selv.

Lenke til kommentar

En må huske at ungdom generelt er mye mer idealistiske og faktisk tror på utopier.

 

Jeg hadde jo troen på at det å jobbe mer hjemmefra via internett og videokonferanse skulle føre til mye mindre biltrafikk.

 

Istedenfor har alle jobber som ikke trenger kundekontakt flyttet til lavkostland der det gjerne kan være dieselaggregat eller kullkraft som forsyner et "call center"/"backoffice" med elektrisitet.  Det som er igjen av jobber i Norge er da kun de som krever kundekontakt, dvs salg og tjenesteytende sektor der man må ut å kjøre til div kundemøter og jobbmøter osv.   Sentraliseringen innen offentlig sektor gjør det også vanskeligere å få til kortere arbeidsreiser.

 

En annen utopi nå er at man etterhvert får roboter som kan gjøre all jobben slik at resten kan slappe av og leve på "borgerlønn" eller lign.  Da glemmer man at noen eier robotene og at det er eierne som vil sitte igjen med gevinsten, de ønsker generelt ikke å dele med samfunnet. Som superrik inkluderer jeg også vårt eget pensjonsfond - og ref "handlingsregelen" som sier at det kun skal brukes 4-5%.  I videre betydning inkluderer jeg også AI som en type robot. Sant nok skaper det noen nye jobber, men spørsmålet er om ikke forskjellen mellom fattig og rik vil fortsette å øke.

Lenke til kommentar

Kan man ikke stoppe med å referere til forskning fra et par formidlet i VG og heller dra til kilder som er akseptert som de beste i hele verden da? Så slipper man å bli konfrontert med cherry picking som passer sitt verdensbilde. Nature f.eks.:

 

https://www.nature.com/articles/d41586-018-06827-x

 

Om man så kun legger økonomi til grunn vil CO2 utslippene koste verden mye mer enn å ikke bruke midler på å forhindre det.

 

Når man ser hvor ubetydelige mengder folkeforflytning fra Syria har av påvirkning på politikken i Europa (om man ser på f.eks. Tyrkia som har flere flyktninger enn hele Europa til sammen) så er jeg spent når klimaet får mange flere til å måtte forflytte seg oppover i Europa. Det blir nok en storhetstid for ytterste høyre i politikken.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sant nok skaper det noen nye jobber, men spørsmålet er om ikke forskjellen mellom fattig og rik vil fortsette å øke.

 

 

Jo, helt til de fattige gjør opprør. Blir spennende å se hvor langt strikken må dras før dette skjer, og utfallet av det. Forrige gang var det aristokratiet som fikk gjennomgå, og vi fikk demokratiet. Håper resultatet blir bra ved neste korsvei også...

Lenke til kommentar

Med 40 000 ungdommer og en konge som heier de frem, så er det håp om at noe blir gjort og ikke bare prat i årene som kommer.

Dersom dagens politikere på Stortinget ikke tar signalene, blir det trolig store utskiftninger i 2021.

Så langt har ikke Statkraft og Equinor tatt utfordringen med å finne feilene i regnearket som viser at vi kan få energi fra vinden og bølgene på havet til 40 øre/kWh, og sitter igjen med 20% fortjeneste på kapitalen.

"Den som tier samtykker" er et ordtak, og uten tilbakemeldinger går jeg ut fra at regnearket er kontrollert og godtatt.

Med andre ord kan vi skaffe oss alternativer til arbeidsplassene i oljeindustrien, og markedet er stort og med dagens priser på Nord Pool er dette egentlig en gullgruve på lik linje med vannkraften.

Jeg heier på skoleungdommen og det er en form for grådighet som gjør at vi ikke trapper ned oljevirksomheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er at vi kan legge ned hele Norge uten at det gjør noe som helst fra eller til – vi er under en tusendedel av verdens befolkning.

https://verdenogvi.blogspot.com/2017/07/klimaregnskapet-og-bekymringer.html

 

Man må være klar over at de landene som har størst innflytelse i denne sammenheng er Kina, India og USA; det hjelper ikke at norske politikere reiser verden rundt fra den ene klimakonferansen til den andre.

 

I USA koster bensinen under fem kroner literen og det er flere hundre millioner mennesker som kjører over alt. I Kina er det over en milliard mennesker og de bruker kullfyring. I Russland, Pakistan og India er det over hundre millioner mennesker og det er berg av plastsøppel. Den som tror at vi med fem millioner mennesker kan gjøre en forskjell, lurer bare seg selv.

 

 

Tror de fleste er klar over at Norge er et lite land og har begrenset effekt. Ingen tror Norge alene skal redde verden fra klimakrisen. Men fordi vi bor få mennesker i Norge skal vi ikke gidde å gjøre noen ting? Vi må tenke utslipp per person (ikke per land) og der ligger Norge høyt. Og så må vi gjøre noe med det vi kan gjøre noe med. Det er begrenset hvor mye vi kan påvirke Kina og USA, men vi kan begynne med oss selv. Med din logikk kan jeg slutte å bruke søppelbøtten min, men heller hive søppel der det passer meg - det blir jo uansett et neglisjerbart bidrag til den globale forsøplingen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

I min ungdom var matmangel og ørkenspredning de store trusslene til svovelpredikantene i miljøbevegelsen. Høye CO2-utslipp har heldigvis stanset ørkenspredningen og gitt en mye høyere matvareproduksjon. Synd å skremme ungdommen med at undergangen er nær på grunn av CO2.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JzzLP/forskere-tror-klimaendringer-gir-groennere-jord

 

Noen undergang er det vel ikke snakk om, men litt dumt med alle kystbyene som blir ubeboelige. Vil si at arealforbruket vårt er et vel så stort problem som co2 utslipp, det er dette som virkelig utrydder dyr og plantearter. Sånn sett har miljøbevegelsene på mange måter akselerert utryddingen med krav om biodiesel, vindmøllebygging, osv. Tenker at mange som er "miljøbevisste" også spiser økologisk. Dette er også en katastrofe for arealforbruket. Ser ut til at det er en endring i bevisstheten rundt dette nå.

Havnivået stiger jevnt og trutt med 3 millimeter i året slik det har gjort i de 50 årene man har målt det nøyaktig. Det er INGENTING som tyder på at havnivået stiger fortere pga CO2-utslipp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

> Tror de fleste er klar over at Norge er et lite land og har begrenset effekt.

... Det virker ikke slik ...

 

Det jeg sier er at man bør konsentrere seg om ting som virker. Det du sier er at hvis man er ombord på et fly og begge pilotene kollapser slik at flyet styrter mot undergangen så vil du finne en søppelpose og starte med å samle inn plastglass og papptallerkener.

 

> hive søppel der det passer meg

Det er et neglisjerbart bidrag til den globale forsøplingen, men hvis du ønsker å forsøple ditt nærmiljø, så synes jeg egentlig bare synd på deg.

Lenke til kommentar

Problemet er at vi kan legge ned hele Norge uten at det gjør noe som helst fra eller til – vi er under en tusendedel av verdens befolkning.

https://verdenogvi.blogspot.com/2017/07/klimaregnskapet-og-bekymringer.html

 

Man må være klar over at de landene som har størst innflytelse i denne sammenheng er Kina, India og USA; det hjelper ikke at norske politikere reiser verden rundt fra den ene klimakonferansen til den andre.

 

I USA koster bensinen under fem kroner literen og det er flere hundre millioner mennesker som kjører over alt. I Kina er det over en milliard mennesker og de bruker kullfyring. I Russland, Pakistan og India er det over hundre millioner mennesker og det er berg av plastsøppel. Den som tror at vi med fem millioner mennesker kan gjøre en forskjell, lurer bare seg selv.

 

kommentarfeltet her er ganske dårlig når saker trenger litt forståelse for HumSam og andre sider enn kun MatNat.

 

Du får bare kaste søppel rundt deg i naturen da vet du. Det har jo faktisk ingenting å si hva du gjør kontra de andre millionene nordmenn rundt deg.

 

...eller kan det være at hvis man bidrar med forskning som gjør gode valg for miljøet billigere så kan det også ha effekt som ikke avhenger av hvor stort landet sitt er? Eller samfunnsmodeller som viser seg å være bærekraftige og på lag med naturen? Eller ulike nasjonale tiltak?

 

Det er en rekke ting man kan påvirke som en liten nasjon i form av å finne gode løsninger på ulike problem og nivå som andre ser nytten av å jobbe mot.

 

Til andre kommentarer her:

Ja man jobber også med søppelproblematikk, det har ikke gått upåaktet hen.

 

Ja politikere (til og med Høyre) ser på robotskatt og andre løsninger om det blir en fremtid der arbeidslivet er forbeholdt de med høyere utdanning som vil skape et utenforskap for mange av de som faller fra i eller etter videregående. Det kan trenges nye samfunnsmodeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

> Du får bare kaste søppel rundt deg i naturen da vet du. Det har jo faktisk ingenting å si hva du gjør kontra de andre millionene nordmenn rundt deg.

 

Dette kommentarfeltet ville faktisk fungere bedre hvis du leste innleggene du svarer på. Prøv å lese mitt forrige en gang til; der står det:

 

"Det jeg sier er at man bør konsentrere seg om ting som virker."

Lenke til kommentar

I min ungdom var matmangel og ørkenspredning de store trusslene til svovelpredikantene i miljøbevegelsen. Høye CO2-utslipp har heldigvis stanset ørkenspredningen og gitt en mye høyere matvareproduksjon. Synd å skremme ungdommen med at undergangen er nær på grunn av CO2.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JzzLP/forskere-tror-klimaendringer-gir-groennere-jord

Økt matvareproduksjon kommer vel i hovedsak av bedre (genmodofiserte) frø m.m.

 

Med mer CO2 kan planeten i teorien bli grønnere, men så er det også andre konsekvenser som er negative, og de oppveier de positive konsekvensene av mer CO2 og påfølgende økt oppvarming.

 

Men for all de, bare fortsett med vitenskaps- og faktahatet ditt du.

 

Havnivået stiger jevnt og trutt med 3 millimeter i året slik det har gjort i de 50 årene man har målt det nøyaktig. Det er INGENTING som tyder på at havnivået stiger fortere pga CO2-utslipp!

Jo, havnivået stiger dessverre på grunn av oss. Hvem er du som tror du vet bedre enn de som forsker på dette til daglig egentlig?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er at vi kan legge ned hele Norge uten at det gjør noe som helst fra eller til – vi er under en tusendedel av verdens befolkning.

https://verdenogvi.blogspot.com/2017/07/klimaregnskapet-og-bekymringer.html

 

Man må være klar over at de landene som har størst innflytelse i denne sammenheng er Kina, India og USA; det hjelper ikke at norske politikere reiser verden rundt fra den ene klimakonferansen til den andre.

 

I USA koster bensinen under fem kroner literen og det er flere hundre millioner mennesker som kjører over alt. I Kina er det over en milliard mennesker og de bruker kullfyring. I Russland, Pakistan og India er det over hundre millioner mennesker og det er berg av plastsøppel. Den som tror at vi med fem millioner mennesker kan gjøre en forskjell, lurer bare seg selv.

Alle må bidra. Vi slipper ikke unna vi heller.

 

Og selv om vi i utgangspunktet ikke har en så stor direkte innvirkning som sådan, så kan vi bidra ved å være et foregangsland, og å utvikle teknologi og metoder som også kan komme til nytte i andre land.

 

Ikke være så innmari trangsynt da. Løft blikket fra skrittet ditt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Føler det snakkes mest om C02 og luftkvalitet (i hovedsak i byer) og om hvor farlig dette er, og hvilken mat som er best å spise for en "grønnere" jord. Hva med all søppel her i verden? Og ikke minst søppel som aldri brytes ned og dukker opp i maten vår? Klima klarer vi å leve med/endre over tid, men maten vår er vi vel avhengig av eller?

Du kan ramse opp "kva med" til du vert grøn. Det eine utelukkar ikkje det andre. Klima er viktig, og arbeid for betre klima utelukkar ikkje matforsyning eller arbeid mot forsøpling. Tvert imot. Lokal matproduksjon i byar vert eit stadig meir aktuelt alternativ til langreist mat. Ei av effektane er mindre emballasje.

Lenke til kommentar

Problemet er at vi kan legge ned hele Norge uten at det gjør noe som helst fra eller til – vi er under en tusendedel av verdens befolkning.

Ja, det seier eg til Skatteetaten òg. Eg utgjer under ein milliontedel av skattebetalarane her i landet. Det har i praksis absolutt ingen effekt om eg betaler skatt eller ikkje. Det er betre for meg om eg let vere å betale skatt, og ingen andre merkar noko til om eg betaler skatt eller ikkje, og difor må eg få la vere.

 

Dumme Skatteetaten vil ikkje høyre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...