Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uadressert reklame i borettslag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Markedsføringslovens § 17 gjelder vel også om man bor i borettslag? Har aldri vært noe problem med slik merking av postkassene i borettslaget hvor jeg har bodd mange år. I mitt borettslag er de litt nøye til utforming av navneskiltene på postkassene for at det skal se pent og ordenlig ut. Hvis et borettslag er så nøye at all merkingen av postkassene skal være lik, så må borettslaget selv komme med en løsning for "nei takk til reklame"-merking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge kassene ikke har en egnet løsning for å indikere om man ønsker reklame, og styret heller ikke deler ut godkjente lapper, så kan de ikke nekte beboerne å bruke egne klistremerker for å unngå reklame.

 

I blokken jeg bor så har alle postkassene en lapp på innsiden som kan skyves slik at enten grønn eller rød firkant vises på utsiden av kassen. Grønn viser "ja takk" og rød viser "nei takk" til reklame.

 

På den måten er alle kassene fortsatt like bortsett fra fargen på lappen, så man slipper forskjellige type klistremerker og forskjellig plassering av disse, så det ser veldig "clean" ut, og man kan endre om man vil ha reklame eller ikke etter dagsform.

Lenke til kommentar

Det de mener å kunne ha rett til er å diktere hvordan postkassene og hva som er på dem skal se ut (typisk felles innendørs postkassesystem).

 

Anonymous poster hash: b6017...fd8

Hvis effekten er å forplikte beboerne til å motta reklame ligger det utenfor styrets myndighet uavhengig av hvordan de mener de har myndigheten. Det faller under regler om myndighetsmisbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Står ikke i husregler eller vedtekter. Det er visst et eget enkelt vedtak som er blitt gjort på et eller annet årsmøte.

 

Anonymous poster hash: b6017...fd8

 

 

Hvis effekten er å forplikte beboerne til å motta reklame ligger det utenfor styrets myndighet uavhengig av hvordan de mener de har myndigheten. Det faller under regler om myndighetsmisbruk.

 

Men har årsmøtet myndighet? Ref øverste sitat.

 

(Jeg antar nei)

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...