Gå til innhold

Ville du latt en flyktning bo hjemme hos deg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Halvveis falskt intervju. Og de færreste ville gått med på sånt på rappen på den måten der. Det er ikke bare å få mye folk inn i stua. Man har jo sine rutiner og vaner. Må plutselig begynne å inkorporere nye folk i det, folk man ikke kjenner. Så det er unormalt å bare ta folk inn sånn.

Hvis staten skal ta ansvar og ta inn flyktninger, så må det jo være en plan klar! Kan ikke forvente at vanlige folk skal ta flyktninger inn i stua. De må bygge herberger og/eller små funksjonable leiligheter.

Dette har med globalpolitikk å gjøre. Vi har ikke kommet langt nok enda.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs vell også veldig på omstendigheitene?

 

I utgangspunktet er det å ta imot og huse flyktningar ei statleg oppgåve, og det er derfor få privatpersonar som vil opne sin heim, sitt privatliv og og si lommebok for å løyse ein oppgåve som staten skal ivareta.

Men med tidspress og utan offentleg løysning i sikte, så vil dei fleste strekke seg langt for å hjelpe andre mennesker. Dette ser vi stadig vekk når det har vært uvær eller brannar som gjer at folk har måtte flykte frå husa sine. Dersom ikkje myndigheitene er på plass med ein gong og tilbyr hotellrom så er det stort sett naboane som gir dei husly.

 

Slik vil det heilt sikkert være med reelle asylsøkarar også, dersom myndigheitene ikkje klarer å gi dei eit tilbod.

Eg er heilt sikker på at ein reell asylsøkar som fryktar for sitt liv i heimlandet, og som får innvilga asylsøknaden, men som likevel må sendast ut av landet fordi det offentlege ikkje klarer å innlosjere asylsøkaren, vil få tilbod om å bruke gjesterommet til ein eller annan.

Men eg forstår godt at folk ikkje nødvendigvis opnar sine heimar for kven som helst som påstår at dei treng asyl, eller for asylsøkarar som har fått avslag og skal sendast ut av landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det dummeste jeg har sett på lenge. Blir som å spør par om de kunne vurdert å adoptere og så kaste ett barn i fanget på de 10 minutt etterpå. Det er ikke slik ting fungerer, og det er dette de "spiller" på. Bare en person som driter seg ut her, det er intervjueren.

 

 

Jo, det er akkurat slik det fungerer. Sosialismen er tuftet på konseptet å tvinge andre til å gjennomføre noe du ønsker å få gjort.

Lenke til kommentar

Var vel en stund siden George Carlin snakket om NIMBY, og det er like gjeldende i dag som det var den gangen.

 

Eller så synes jeg en del av kommentarene her i forumet om at de ikke vile hatt noen fremmede bo hos seg kanskje tyder på at de har misset poenget. Hadde samme personen blitt spurt om de ville tatt inn en svenske i sitt hjem hadde nok svaret vært nei selv før de ble konfrontert med å ta inn en person, fordi her er det ingen "sosial verdi" i å være medgjørlig.

 

Selvfølgelig er det satt på spissen i videoen, men NIMBY eksisterer i høyeste grad og har gjort det lenge før man snakket om flyktninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her snur man kappen etter vinden. Hvorfor si at man er interessert i noe, når det kommer til saken så blir svaret et helt annet?

Tror nok ikke de flyktningvennlige her til lands hadde vært så vennlige heller hvis de selv måtte skaffe husrom og mat til de på egen regning. Snillisme er lett når man ikke er ansvarlig for det selv og kan bruke andres penger. Ser ut som du også er en av disse.

Mine skattepenger er ikke andres penger. Er like mye mine penger.

Lenke til kommentar

Og hvor mange av dere ville tatt i mot en jøde under andre verdenskrig om det ikke var andre steder for dem å gå..?

 

Fremdeles bare "sosialister" ?

Nå var vel Norge okkupert av nasjonale sosialister under krigen, og straffen for å huse en jøde var nakkeskudd for hele familien.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og om Israel ble ubeboelig på grunn av radioaktivitet av ymse grunner i dag..?

 

De ville vært flyktninger fra midtøsten akkurat som andre mennesker fra midtøsten er flyktninger derfra i dag.

Nesten alle nordmenn som flyktet under krigen dro til Sverige, så returnerte de hjem den dagen krigen var over for å bygge landet. Hvorfor i alle dager skulle de komme helt fra Israel og hit? Dessuten er kosher-slakting uten bedøvelse forbudt i Norge, og jødene godtar ikke at dyret er bedøvet når det blør ut. Så hele eksempelet virker lite realistisk. Jødene flykter vel også fra Europa og til nettopp Israel på grunn av den høye muslimske innvandringen og den antisemittismen de opplever, særlig i land som Frankrike og England.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hater å ha en nabo nærmere enn 100 meter... Jeg ville aldri hatt noen boende i samme hus.

 

Allikevel, skulle jeg satt det sånn helt hypotetisk hvor jeg var en person som tålte å bo i kollektiv så er svaret allikevel nei.

Jeg ville tatt inn og passet på et barn uansett, men ikke en voksen person.

 

Jeg er ærlig nok til å innrømme at jeg frykter mennesker som er religiøse (uansett religion), mennesker som har opplevd desperasjon og konflikt og dermed potensielt blitt desensitivisert til grensene som settes i vår kultur samt den generelle indoktrineringen i flere av disse landene gjør at jeg synes at det er ukomfortabelt å omgås mange av disse. (Typ mannsjåvinismen og hypermaskuliniteten, underdanigheten hos det motsatte kjønn osv).

 

Noen av de flyktningene jeg kjenner har verdisyn som er så å si identiske med våre egne og disse kunne jeg bodd med mens andre jeg kjenner vil antagelig aldri klare å integrere seg i vår kultur og disse kunne jeg ikke bodd sammen med.

Dermed ville jeg vært fullstendig avhengig av å først lære personen å kjenne, noe som igjen gjør det vanskelig å kunne se for seg at det ville være praktisk å finne "en som passet".

 

Greit nok at nordmenn også varierer i personlighet, men flere av disse kulturene produserer så ekstreme personligheter at de ikke er forenelige med min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at dette er en urimelig fremgangsmåte og mer et forsøk på humor enn noe annet.

 

MEN. Legg merke til at INGEN av disse svarer "Hvis dette går riktig for seg så kan jeg være med på det, bare ikke sånn nå på direkten, her kan dere ta kontakt med meg for å gjøre en skikkelig avtale". De svarer "nei, fordi (sett inn dårlig unnskyldning her)". Etter først ha svart "ja selvsagt og det burde alle gjøre". Selv om folk ikke vil innrømme det, jeg tror en del ikke er i stand til å innrømme det overfor seg selv en gang, så sitter personlig offer lengre inne enn man gir uttrykk for utad når ingenting står på spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De skal være så hjelpsomme og solidariske, men om de personlig må ofre noe så blir det straks værre. For når de sier "vi" så mener de egentlig alle andre.

Alternativt kan det tenkes at de mener mer faglig kompetente.

 

'Sosialister', eller liberalt tenkende, er etter mitt inntrykk ofte litt mindre navlebeskuende egoister enn mer konservative og enklere mennesker, og innser at det er ikke alt de selv får til, selv om de ønsker godt mot andre.

 

Selv om folk ikke vil innrømme det, jeg tror en del ikke er i stand til å innrømme det overfor seg selv en gang, så sitter personlig offer lengre inne enn man gir uttrykk for utad når ingenting står på spill.

Her har vi ei jente som ble utsatt for omsorgssvikt i oppveksten. Hun ble adoptert, men foreldrene klarte ikke å håndtere henne, og måtte søke profesjonell hjelp.

 

Fordi jenta forsøkte å drepe dem mens de sov.

 

Burde denne jenta blitt tatt imot av en hvilken som helst familie som 'ønsket å hjelpe', burde hun avlives da hun begikk seksuelle overgrep, eller burde hun bli gitt den akk så dyre faglige hjelpen som hun trengte?

 

'Child of Rage - The Documentary', Part 1

 

 

 

 

Endret av slemskurk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var ikke mye riktig med videoen i første post.

 

Redigert, falske premisser og usaklig fremstilling av holdningene til folk.

 

0/10

 

...

 

Det er implisert at det gjelder om samfunnet ikke kan ta hånd om flyktningene som kommer, en ekstraordinær situasjon.

 

Det er også åpenbart nødvendig med en kontrakt mellom hjemmet og staten og flyktningene, dersom flyktningesituasjonen ikke er helt ekstrem.

 

...

 

Jeg ville tatt i mot en flyktning, ikke bare i en ekstraordinær situasjon, men i dag - men ikke på den måten.

 

...

 

Er det virkelig noen som tar videoen seriøst, så burde de fått hodet sjekket.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Satt litt på spissen i denne videoen, men ja det er AKKURAT slik sosialister er.

 

De skal være så hjelpsomme og solidariske, men om de personlig må ofre noe så blir det straks værre. For når de sier "vi" så mener de egentlig alle andre.

 

Fordi jeg vil at andre også skal ha sin private sfære, ha det like bra som meg selv. Jeg vil ikke at alle skal bo tett i tett og lukte arm- og fotsvetten til hverandre, som orkene/kapitalistene så gjerne gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...