Jump to content
Glader

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B

Recommended Posts

Hei, lurer på om noen der ute sitter på mer info en statens vegvesen gjør når det kommer til vedtak om forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 (lett mc) ?

Var mye snakk om dette før det plutselig ble helt stille. 

 

På statens vegvesen sine sider står det: Høringsfrist: 20.02.2019

 

Har forsøkt å kontakte de direkte, men de vet ingen ting. Virker som saken står stille.

Er mer eller mindre bare nysgjerrig på hva som skjer da sesongen snart starter, og lett mc hadde vært et fantastisk alternativt transport middel i disse dagene. 

 

Link til dokumenter ift høring: https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering?key=2544664  

 

 

 

Share this post


Link to post

Var mye snakk om dette før det plutselig ble helt stille. 

 

Har forsøkt å kontakte de direkte, men de vet ingen ting. Virker som saken står stille.

Begge deler er helt normalt, men plutselig er det gjort. :)

 

Det er dessverre sansynligvis ikke mulig å spa opp noe informasjon om når det kan bli gjennomført.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det forventes å ligge klar en innstilling fra Statens Vegvesen ca midten av april. Deretter er det avhengig av Samferdselsdepartementet som skal behandle denne og fatte vedtak. Opprinnelig var det intensjonen at det skulle iverksettes fra 1 mai, men det skal holde hardt. Dessuten må jo Trafikkskolene få tid til å lage læreprogram.  

 

Høringsuttalelser og korrespondanse ( hvor de nevner "midten av april) ligger ute på EInnsyn. https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--974721104--84855--2018

 

Dessverre er det mange som er redde for forandring, og frykter flere ulykker. Høringssvar fra Politiet, NMCU, ATL og NAF er alle negative. TryggTrafikk og Trafikkskaddes landsforbund er nøytrale.

 

Varierende kvalitet på svarene, men de fleste som er negative har det nok som refleks at det er farlig å løsne på dette og tryggest å beholde det slik det er. Synes som det ikke er vurdert som et "voksen-alternativ til moped".

 

Tror nok at Vegvesenet også er negative. I høringsvedlegget, viser de til at Sverige og Danmark ikke har denne ordningen, men det nevnes ikke at f.eks. Frankrike, UK, Italia og Spania har veldig liberale ordninger for lett MC-lappen. De positive samferdselsmessige gevinstene med mindre bilkjøring er knapt nok nevnt.

 

Krysser fingrene for at det blir noe av. Jeg kunne gjerne latt bilen stå og benyttet en "tung moped" for å komme meg til og fra jobb. Bruker noe moped i dag, men det er for tregt.  Tror dette hadde løst opp mye av rushtrafikken,  som et enkelt og greit pendlerkjøretøy. De som kan kjøre moped også takler en sykkel som kan følge trafikken, etter å ha fått et godt innføringskurs.

Edited by chrgod
  • Like 1

Share this post


Link to post
Annonse

Takk for et utfyllende og informativt svar. 

 

Må si at det er ganske leit å se at det er så mye negativitet knyttet til endringen. 

Forstår at mange er skeptiske, ser dog fortsatt bare positive fordeler knyttet til vedtaket. 
Er win-win for alle parter. Generelt mindre forurensning, lettere trafikk, bedre fremkommelighet osv.    

 

Har selv bil, men velger stort sett moped til og fra jobb. I mitt tilfelle kjører jeg riksvei hvor hastighetene overgår den maksimale farten en moped skal "kunne" klare. Er lite hyggelig å ligge i halvparten av hastigheten folk flest kjører på den strekningen. 

 

Blir for dumt å måtte betale en formue og gå gjennom timer med teori/praksis for å få tilgang til 75cc mer.

Krysser selv fingrene for dette går igjennom. Tror mange hadde benyttet seg av tilbudet. 

Det forventes å ligge klar en innstilling fra Statens Vegvesen ca midten av april. Deretter er det avhengig av Samferdselsdepartementet som skal behandle denne og fatte vedtak. Opprinnelig var det intensjonen at det skulle iverksettes fra 1 mai, men det skal holde hardt. Dessuten må jo Trafikkskolene få tid til å lage læreprogram.  

 

Høringsuttalelser og korrespondanse ( hvor de nevner "midten av april) ligger ute på EInnsyn. https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--974721104--84855--2018

 

Dessverre er det mange som er redde for forandring, og frykter flere ulykker. Høringssvar fra Politiet, NMCU, ATL og NAF er alle negative. TryggTrafikk og Trafikkskaddes landsforbund er nøytrale.

 

Varierende kvalitet på svarene, men de fleste som er negative har det nok som refleks at det er farlig å løsne på dette og tryggest å beholde det slik det er. Synes som det ikke er vurdert som et "voksen-alternativ til moped".

 

Tror nok at Vegvesenet også er negative. I høringsvedlegget, viser de til at Sverige og Danmark ikke har denne ordningen, men det nevnes ikke at f.eks. Frankrike, UK, Italia og Spania har veldig liberale ordninger for lett MC-lappen. De positive samferdselsmessige gevinstene med mindre bilkjøring er knapt nok nevnt.

 

Krysser fingrene for at det blir noe av. Jeg kunne gjerne latt bilen stå og benyttet en "tung moped" for å komme meg til og fra jobb. Bruker noe moped i dag, men det er for tregt.  Tror dette hadde løst opp mye av rushtrafikken,  som et enkelt og greit pendlerkjøretøy. De som kan kjøre moped også takler en sykkel som kan følge trafikken, etter å ha fått et godt innføringskurs.

Share this post


Link to post

Nå har jeg ikke noe input på sakens fremgang. Men jeg vil fordi skyte inn hvorfor jeg ikke håper dette blir noe av.

 

Greit at man bare betjener 75cc mer. Men da får du sykler som kan kjøre opp til 140 km/t lovlig. Faktisk opp mot 170-180 km/t på noen modeller med fjernet plombering. Folk med B har ikke opplæring i kjøreteknikk på disse maskinene. Og opplæringen 15åringer får når de kjører opp til moped er bare peanøtter sammenlignet med opplæringen på motorsykkel.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Greit at man bare betjener 75cc mer. Men da får du sykler som kan kjøre opp til 140 km/t lovlig. .... Folk med B har ikke opplæring i kjøreteknikk på disse maskinene.

 

Egentlig trengs det en klasse mellom moped og lett MC hvor makshastighet f.eks. er 70 km/t. Da kan man nesten følge vanlig trafikk uten å trenge samme grad av opplæring og kroppskontroll som er nødvendig på MC.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Egentlig trengs det en klasse mellom moped og lett MC hvor makshastighet f.eks. er 70 km/t. Da kan man nesten følge vanlig trafikk uten å trenge samme grad av opplæring og kroppskontroll som er nødvendig på MC.

Det er en helt annen sak.

 

Noe likt system som BE/B96 hadde kanskje funket. Evt bare del 1 oppkjøring hos SVV, etter noen obligatoriske sikkerhetstimer hos kjøreskole.

Share this post


Link to post

Evt. gjøre det lovlig (kurs/alder/e.l.) å kjøre moped uten sperre. Da går de fleste rundt 70-80km/t samt at mopedene faktisk er kontruert og dimensjonert for disse hastighetene.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Forslaget som er til vurdering er i prinsippet likt «tilhengerlappen, B96». Et ca 12 timers kurs hos kjøreskolen, uten prøve hos Biltilsynet gir en «nasjonal førerrett» for motorsykkel klasse A1. Etter det siste europeiske førerkortdirektivet, så skal det være praktisk prøve før en førerrett kan benyttes ute av hjemlandet. Hvordan dette fungerer for f.eks. engelskmenn i Norge som har tatt mopedførerbeviset, og automatisk fått opprykk til 125cc ved fylte 17 år, eller franskmenn som fikk A1 sammen med Billappen, vet jeg ikke..

 

Jeg begynte å ta MC-lappen (A) for tre år siden, da med tanke på å ha en kjekk Vespa 125cc eller 150cc for å pendle til jobb.. Å ta lett-lappen var ikke et alternativ, da omfanget og kostnaden av undervisningen er omtrent det samme. Men, hoppet av etter fem dobbelttimer. Innså at det tok mye lenger tid og penger enn beregnet og at MC-interessen ikke var stor nok. Jeg kommer aldri til å dra på langtur eller kjøre på bane, ville bare ha et hensiktsmessig og morsomt kjøretøy til nærområdet.   

 

I en stor del av MC-ulykker (ca 1/3?), er en eller flere av disse tre faktorene involvert: rus, manglende førerkort eller lånt/ stjålet sykkel.   Så, hvis en er edru, kjører egen sykkel og har førerkort er allerede risikoen betydelig redusert. Ellers er det møteulykker hvor bil ikke har sett motorsykkel og utforkjøring i sving som er en gjenganger. Typisk i utforkjøringer er at en blir redd og stivner. Da klarer en ikke å legge ned sykkelen og stirrer rett frem.. Sykkelen går dit en ser.  Så, undervisning og mye trening er viktig.

 

Forstår derfor skepsisen mot å endre på et system som har gitt reduksjon i antall mc-ulykker. Både ATL (Trafikkskolenes Landsforbund) og NMCU skriver at de er redde for at de som velger å ta denne enkle A1-lappen ikke er «ekte motorsyklister», har en annen motivasjon og ikke er så interessert i å lære seg motorsyklingens edle kust. Det er noe jeg kjenner meg igjen i. Men, det er jo også noe av hensikten med endringen, at det skal gjøre lett MC tilgjengelig for flere. Det er et greit kjøretøy for pendling, ikke langturer og utfordrende kjøring i høy hastighet.  Noen vil bli bitt av basillen, og velge å ta vanlig A1 lapp gjennom oppkjøring og deretter gå gradene opp til A.

 

At «voksne» skal få kjøre uplombert moped er vanskelig å gjennomføre i praksis. Kjøretøy er delt inn i klasser, og en uplombert / trimmet moped blir per definisjon da en lett motorsykkel, noe den ikke er typegodkjent som. Klassene er regulert gjennom EU.

Sannsynligvis ender det opp med at det blir noen forenklinger i A1 i forhold til A, men fremdeles med full oppkjøring hos Statens Vegvesen.

 

Kanskje en løsning som i UK, hvor en 17-åring som har fått «mopedførerkurs med opprykk» kan kjøre 125cc, men må kjøre med L på sykkelen, ikke på motorvei og ikke med passasjer? :-)

https://begin-motorcycling.co.uk/uk-motorcycle-laws/

Share this post


Link to post

At «voksne» skal få kjøre uplombert moped er vanskelig å gjennomføre i praksis. Kjøretøy er delt inn i klasser, og en uplombert / trimmet moped blir per definisjon da en lett motorsykkel, noe den ikke er typegodkjent som. Klassene er regulert gjennom EU.

Trimmet og uplombert er ikke det samme da mopedene faktisk er godkjent for den effekten de blir produsert med. Plomberinga kommer pga. EU-regler om maks hastighet.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ja, enig i poenget ditt. En moped er gjerne konstruert for høyere hastighet og uplombert moped kan være godkjent andre steder i verden.

 

Men i EU/ EØS er den typegodkjent som moped. Om en fjerner plomben yter den mer enn tillatt for en moped og krever derfor ny typegodkjenning som da blir klassen over, lett mc. Den kommer derfor i skvis mellom Moped og lett mc.

 

Det blir en byråkratisk sak som det neppe er åpning for innenfor nasjonalt regelverk.

Edited by chrgod

Share this post


Link to post

I en stor del av MC-ulykker (ca 1/3?), er en eller flere av disse tre faktorene involvert: rus, manglende førerkort eller lånt/ stjålet sykkel.   Så, hvis en er edru, kjører egen sykkel og har førerkort er allerede risikoen betydelig redusert.

Om sertifikatet blir lettere tilgjengelig for allmennheten så øker rusulykkene uansett hva, tror jeg. Om du har førerkort eller ei hjelper ikke hvis du ikke vet hvordan du skal oppføre deg i trafikken. Om folk vil ha lettsykkel for å bare kjøre til og fra jobb så regner jeg med at majoriteten gir beng i noe mer enn akkurat det.

 

Er en grunn til at mopeduniformen består av skalljakke, joggebukse og joggesko. Mens mcuniformen er lagd av skinn og tekstil.

Share this post


Link to post

TS, du skriver du har vært i direkte kontakt med dem, men er det inkludert saksbehandleren i hoveddokumentet også? Tipper at hun sitter på all info om denne saken. Står både navn og nummer på henne, så hadde absolutt ringt henne og spurt igjen om det har skjedd noe nytt.

 

Dette er et forslag som jeg også støtter, men hvis det blir gjort skikkelig. Det er jo en grunn for at de sluttet med B inkl. A1 på slutten av 70-tallet. Det hadde vært helt greit at det ble gjeninnført igjen, men mot at man må søke eksplisitt om det og gjennomgå grundig kursing. Som kjent er det stor forskjell mellom 50cc som knapt drar 45 km/t kontra 125cc som lett kan komme opp i 110+ km/t. Man må faktisk ha viss nivå med ferdigheter for å iverate kjøresikkerheten i trafikken, uavhengig om det er 1 km eller 5 km man skal kjøre.

 

Digresjon i spoiler:

 

Begynte selv på A lappen noen år siden. Kom halvveis før det skjærte seg i trafikkdelen. Ga opp skolen, men ville gjerne kjøre fortsatt, så kjøpte en lovlig 50cc for å kjøre i nabolaget. Ga selvsagt ikke mye smak når den slet på oppoverbakker. Vurderer å prøve på nytt denne våren og kjøpte en billig 125cc sist høst for egentrening. Merket med en gang det er noe helt annet enn mopeden jeg hadde.

 

Edited by Myst

Share this post


Link to post

Evt. gjøre det lovlig (kurs/alder/e.l.) å kjøre moped uten sperre. Da går de fleste rundt 70-80km/t samt at mopedene faktisk er kontruert og dimensjonert for disse hastighetene.

Enig. Jeg kjørte selv moped/scooter med fjernet sperre i flere år. Det var perfekt for mitt bruk på kortere turer og lite traffikerte veier med 60/70 km/t.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Da har Veidirektoratet sendt inn sin innstilling til Samferdselsdepartementet.

 

Anbefalingen er å gå for forenklet opplæring, men med teoretisk og praktisk prøve, ved utvidelse fra B til A1.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Tok MC lappen (A) i voksen alder, og vil si det er noe ganske annet å kjøre MC i bytrafikk kontra bil.  Det går mye på aha-opplevelser i forhold til hvor lite bilistene ser MC og hvordan man må være mye mer presis med plassering og å synliggjøre seg selv (pluss gjette hva bilistene vil gjøre utifra fart/plassering).  Videre er det en ferdighetsøvelse kontra å kjøre bil - der kan man selvfølgelig spare endel timer hvis man kommer fra kjøring på moped.

 

At det er så veldig kostbart er jeg ikke helt enig i, når man ser at prioriteringen til mange gjerne er å kjøpe (unødvendig) ekstrautstyr som "effektanlegg" til ca halv pris av lappen straks man kjøper seg MC, pluss at man nødvendigvis trenger kjøreutstyr etc.  Ja, det koster og det kan man enkelt balansere mot å kjøpe en noe rimeligere brukt MC som første MC.

 

Kjøreskoletimene og terping på øvelser som unnamanøver (som jeg fikk bruk for første uken på egen hånd da en bil kjørte ut fra utsikts-lomme uten å se meg, idet det kom møtende trafikk, så jeg måtte kjøre presis på midtstripa)  har vært gull verdt for meg. 10 ulykkesfrie år så langt bortsett fra en velt grunnet SVV sin "snabelbil" som hadde lagt en lang og tykk stripe med grus i en sving :mad: )

Edited by Rune_says

Share this post


Link to post

Vil vi egentlig ha motorsykler på veien, med førere som ikke vet hvordan de skal kjøre?

Jeg har aldri kjørt moped, men jeg kan lovlig kjøre moped..

Samme med traktor, vil du møte meg på en trang vei med min svære traktor som jeg kjører med alene?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...