Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B


Anbefalte innlegg

Er vel noe som heter "bare fordi du kan, betyr ikke at du skal/bør".  Avhengig av utfallet, er det ikke rett sagt at B-førere automatisk skal få tilgang til A1. Det vil være frivillig, søkere skal selvfølgelig gjennom nødvendig opplæring, og håper inderlig det blir obligatorisk teoriprøve og praktiskprøve. De fleste (oppegående) som har satt seg på en 2-hjuling skjønner fort det er helt andre saker enn å  sitte i en lukket og beskyttet metallkasse på 4 hjul.

 

Likevel, du har et poeng, og tenker største risikoen vli kanskje bli de i midtlivsfasen som vil prøve noe nytt, selv om de ikke egner seg i det hele tatt. Men, likevel, igjen, kommer opplæring og prøve, og en del vil nok ikke bestå den delen uansett.

 

Gjenstår å se hvordan det konkrete vedtaket blir og hvordan opplæringen blir lagt opp.

 

 

Edit: hersens ny side... dette var svar til forrige innlegg.

Endret av Myst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg har fulgt denne saken ganske nøye siden jeg leste om den første gangen av den enkle grunn, jeg kunne godt tenkt meg å ha en eldre lett motorsykkel å bruker på sommer til kosekjøring og det å ta seg motorsykkel lappen for å kjøre en sånn doning når man er godt voksen er alt for dyrt. Jeg har kontaktet direktøren ved statens vegvesen som sa at saken lå hos veidirektoratet.

Forsøkte å henvende meg der pr epost som jeg aldri mottok noe svar på, så jeg kontaktet Tor Andre Johnsen som sitter i Transport- og Beredskapskomiteen på stortinget:

 

"Hei,

Jeg har fulgt denne saken siden jeg hørte om den første gang, særlig med interesse for klasse A1 førerkort for innehavere av førerkort klasse B.
 

https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering?key=2544664

 
Jeg har forsøkt å kontakte Bodil R Dreyer i Statens Vegvesen, som henviser til samferdselsdepartementet. Jeg sendte epost til departementet uten å få noe svar enda. Det står i endringsforskriften at dette skal tre i kraft 1. mai 2019. Mitt spørsmål er om dette er realistisk? 
Det foreligger lite informasjon om høringsuttalelsene fra de forespurte instanser eller generell fremdrift i saken. Har du noen informasjon om videre fremdrift i saken?"

 

 

 

"Takk for mail og påminnelse

Dette er også en viktig sak for oss.  Vår fraksjonsleder Morten Stordalen er selv en ihuga motorsykkel entusiast så vi jobber forvat dette skal gå igjennom så fort som mulig.
 
Men rekker nok ikke 1.5. 
 
Jeg kopierer mine Frp  kollegaer i Transport fraksjonen
 
Mvh
Tor André Johnsen FrP "
 
Dette var den 29.04.19
Venter i spenning :D
Endret av 0gremagi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Godt at det er flere som er i kontakt med politikerne og viser at det er interesse for dette. :-)

 

Som nevnt lenger oppe i tråden er instillingen fra Vegvesenet til Samferdselsdepartementet sendt over i midten av april. Det er negativt for alle foreslåtte forenklinger... Det ligger nå på bordet hos Samferdselsdepartementet.  Kanskje et revidert forslag blir fremmet. Velger i alle fall å tolke det positivt at de ikke har lagt ballen død. Har sendt forespørsel om planen for videre arbeid, til SD.

 

Jeg reagerer på at høringsnotatet ikke tar opp at dette er en vanlig ordning i mange andre, store, europeiske land. Hvilken erfaring som finnes med dette må jo være relevante innspill til saken?  Med mindre fagetaten allerede har bestemt seg på forhånd, og derfor begrenser seg til å nevne at "ingen av de nordiske landene har denne ordningen".

 

Fant en oversikt på Wikipedia, om spesialregler for A1-klasse førerett på B-klasse, i ulike europeiske land. Dette er vanlig praksis i flere store land. Foreslått løsning for Norge er med lengre kurs (13 timer) enn disse. 
https://en.m.wikiped...driving_licence

«»
B licence holders, are allowed to drive motorcycles not exceeding 125 cubic centimetres (7.6 cu in), within the respective countries, in:  

Czech Republic          (only motorcycles with automatic transmission),

Italy, Latvia, Malta      (after a training of 10 hours)

Slovakia                     (after two years and only motorcycles with automatic transmission)

Spain                         (after three years)

Poland                       (after three years)

Portugal                    (at least 25 years old or additional licence for mopeds)

Belgium                    (only with a Belgian Driving Licence, after two years)

Austria                      (after five years, training of 6 hours)

France                      (after two years, a training of 7 hours)

Luxembourg             (after two years, training of 7 hours)

United Kingdom       (Compulsory Basic Training), a practical training without exam is needed for B licence holders.«»      

Endret av chrgod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sjokkert over at det er skepsis til dette, ingenting gøy skal være lov/billig/tilgjengelig i Norge. Når man som meg nærmer seg 40 og kanskje har lyst å kjøre lett mc for rekreasjon eller kanskje variasjon som jobbskyss på sommer så er ikke det akkurat så veldig trafikkfarlig vil jeg tro.

 

De kan jo glatt henge en 25 års grense på dette eller noe. Men man får lov å kjøre R sykkel med 150 hester om man vil som 20 åring. Så det blir liksom litt merkelig.

 

Kjøreopplæringen for A1 blir bare for omfattende og kostbar om man "bare" vil kjøre litt lett sykkel. Jeg bodde på en moped fra jeg var 14-18 og hatt bilførerkort i 20år. (Nå ser jeg jo lengre enn nesa rekker og ser at man kan få uønskede sjåfører ut i trafikken av dette, men der er litt mye overformynderi i dette landet). Et kurs kunne jeg godt tatt hvis det krevdes, men en kostnad på 25000+ er urimelig for å føre en lett motorsykkel om man er trafikkvant og har grunnleggende kjøreferdigheter på tohjuling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For min del kunne de gjerne lagt på at man skulle hatt mopedfører før (i tillegg til) klasse B og gjerne henge på en minimum 25-års grense og eller minimum X antall år med klasse B for å få førerrett til klasse A1.

Jeg nærmer meg 50, og synes det blir for dyrt å ta "full pakke" for å kunne kjøre litt fortere enn 45.... Hadde nøyd meg med en 125cc for å kunne kjøre på motorvei og gjerne over grensa til Sverige da vi ikke bor så langt fra Svinesund ;)

Derimot har jeg lov til å kjøre snøscooter, traktor med henger, samt buss med henger. Kjørte opp på buss på begynnelsen av 90-tallet og fikk da også med lastebil. Kjørte litt lastebil og øvelseskjørte litt med vogntog i starten, men en 125cc har jeg ikke lov til å kjøre.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye Ludvig-mentalitet i den norske folkesjela "Mottorsykkel! Det er fali det!". Klart mange avviser forslaget fordi det instinktivt trygge valget er å ha det slik det er.

 

 

Velger et Kong Harald sitat her:

"Når folk ikke forstår visse ting, så er det normalt å være kritisk. Det skjer fordi folk er redde. Det er normalt å være beskyttende . Det ligger i menneskets natur. "

Endret av chrgod
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å forfølge dette så lenge jeg kan.

 

Jeg fikk også traktorførerkort "på kjøpet" da jeg fikk bilførerkort og en traktor klarer da gjøre 100 ganger mer skade enn en 125ccm i mitt hode. Det er helt typisk at det å lempe på noe i Norge sitter langt inne. Så dyrt som bommer, bensin og annet er så burde det ha vært gratis førerkort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å forfølge dette så lenge jeg kan.

 

Jeg fikk også traktorførerkort "på kjøpet" da jeg fikk bilførerkort og en traktor klarer da gjøre 100 ganger mer skade enn en 125ccm i mitt hode. Det er helt typisk at det å lempe på noe i Norge sitter langt inne. Så dyrt som bommer, bensin og annet er så burde det ha vært gratis førerkort.

 

Åpenbart det handler om personsikkerhet (egen). Sitter forholdsvis skjermet mot ting i traktor, men på to-hjuling er vi utsatt for alt mulig fra alle kanter. De tror at strengere lover vil bidra til redusert dødstall, men egentlig handler det om behersking og opplæring. Og ferdigheter utvikles ikke uten regelmessig trening. Har sagt det før, håper inderlig dette går gjennom, men på grunnlag av grundig opplæring på alle områder.

Lenke til kommentar

Allerede i dag kan en bilist kjøre 50cc i trafikken, uten noe som helst opplæring på motorisert tohjuling. Faktisk kan det gi en positiv sikkerhetseffekt at mange mopedister vil ta utvidelseskurset for å kjøre 125cc, og da få fersk spesifikk opplæring som de tidligere manglet. Eventuell forskjell i sikkerhet mellom å kjøre 50cc uten opplæring og 125cc med opplæring var ikke belyst under høringen.

 

God opplæring er absolutt viktig. ATL, Trafikklærerne, var undrende til hvordan dette ville fungere. Her er det erfaringer å hente fra opplæringen i land som har denne løsningen, som Østerike, UK, Frankrike og Spania.

Igjen, dette var ikke tema under høringen..

 

Få på plass et godt kurs på 13-15 timer, sett aldersgrense på 25 år. Eventuelt kan en gjøre som i UK, ha på en "L", ikke lov med passasjer og ikke på motorvei. Da har en sukret den bitre pillen for skeptikerne. Kanskje en også kan fjerne at bilister får automatisk AM, mopedlappen...?

 

Jeg kan gjerne ta et relativt omfattende kurs. Så lenge det er definert, og ikke trekker ut over flere måneder for å passe inn kjøretimer og tilslutt grue seg til en oppkjøring med en sensor.

 

Privat øvelseskjøring til MC er også knotete for mange, siden en må ha to MC. Ledsager kan ikke følge etter i bil eller moped.

 

Postjournalen til Samferdselsdepartementet viser i alle fall at det er flere som har sendt forespørsel til SD om status på dette arbeidet, så interessen er der. :-)

Endret av chrgod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ATV har jeg derimot hørt er litt skummel i høye hastigheter så styrer unna det.

Dødsraten er ganske høy for ATV. Problemet er at når du velter så velter ATV-en samme vei og havner oppå deg. På en moped/sykkel/etc. så velter du og mopeden/sykkelen fra hverandre (som regel). Legg så til at ATV-ene også er mye tyngre.

Lenke til kommentar

ATV er jo uansett bare som å kjøre en høylytt bil uten tak.

 

Jeg lurer på hva prisen blir for et eventuelt kurs. For hvis det løses på samme måte som B96/BE, så er jo den eneste besparelsen at man slipper betale for oppkjøring og leie av henger til oppkjøring. Ellers er opplæringen helt lik.

 

Med tanke på at prisforskjellen mellom A1 og A hos kjøreskoler rundt om er fra kr 0 til et par tusen, så blir dette kanskje bare å gjøre seg en stor bjørnetjeneste. Man sparer noen tusenlapper i dag, men må betale for utvidelseskurs den dagen man savner mer kubikk.

 

Da jeg utvidet fra A2>A måtte jeg betale 6000,-

 

Dette burde være noe å ha i bakhode, dere som kanskje planlegger langsiktig motorsykkelkarriere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...