Gå til innhold

NSB skifter navn til Vy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen av oss husker faktisk at det som nå er Nettbuss faktisk hadde NSB logoen på bussene sine ;)

Så de de gikk fra å bruke NSB for både buss & tog i 2000 til å spalte ut bussen slik at den skulle være egen og hete Nettbuss og nå skal de slå sammen NSB buss & tog igjen men det kan ikke hete det samme som det het før.

Personlig mistenker jeg lobbyister fra trykkbransjen. De må jo tjene mest på dette :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg også reagerte umiddelbart negativt på denne navneendringen. Jeg har gode assosiasjoner ved navnet NSB. Fine, moderne tog, fine stasjoner, hyggelig og profesjonelt personale etc. Men ved nærmere tror dette er veldig bra av følgende grunner:

 

 

- med godt og kort navn, relaterer til vyer og svensk utsyn (vy)

 

- grafisk utforming gir oss en kreativ utfordring med å lese navnet!

 

- fellesnavn på tog og buss, fint at VY (eler vy?) fokuserer på transport fra dør til dør, buss->tog->buss->elektrisk leiebil til dør!

 

 

- like det eller ei, tog(og buss)systemet er allerede oppsplittet i Norge. Norges statsbaner blir mer og mer misvisende som navn

 

- 280 millioner kan nedskrives over førti år, det blir 7 millioner per år. Begynner til og med å like Statoils nye navn (Equinor)!

 

For ordens skyld! Det er paradoksalt at når vi nå har et ganske velfungerende NSB, skal overlate driften av tog til kinesiske statskapitalister og selskaper med adresse i skatteparadiser. Dette vil på sikt føre til lavere kompetanse hos de ansatte, dårligere service til oss kunder og dårligere lønns og pensjonsvilkår til de ansatte. Høyre og FrP kan ikke hurtig nok selge ut Norge bit for bit!

Lenke til kommentar

Det er ikke NSB som eier eller kjøper togene i Norge, det er Norske Tog ( https://www.norsketog.no/ ). NSB leier togene derifra. Et av problemene med navnet NSB er jo at folk fortsatt tror at NSB er ansvarlige for alt, men etter oppstykkingen og jobben med privatisering av jernbanen er ikke det tilfelle lenger.

 

I artikkelen i Aftenposten kommer det frem at NSB ikke ønsket å leie tilgjengelige togsett:

https://www.aftenposten.no/norge/i/BJAj7E/Disse-togene-star-stille-store-deler-av-dagen-Na-bekrefter-jernbanen-at-de-kunne-vart-i-bruk-hele-tiden

Er de ikke da ansvarlig for trengselen og manglende kapasitet?

Lenke til kommentar

 

Synes det er på sin plass å bytte til et nytt navn. Sittende regjering har på egenhånd rævkjørt NSB så mye at det er åpenbart at staten ikke lenger ønsker å drive det.

Navneskiftet er NSBs svar, som gir fingeren til staten. Håper virkelig VY lykkes som privat selskap!

Møkkaregjering!

 

På hvilken måte har de gjort det, om jeg tørr spørre?

Tja blant annet med å ta fra NSB Rom Eiendom og verdier til godt over 100 mrd. Eller å ta fra NSB alle togsettene og verdier til 90mrd og så la NSB betale 1mrd i leie hvert jævla år for å kjøre sine egne togsett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ikke NSB som eier eller kjøper togene i Norge, det er Norske Tog ( https://www.norsketog.no/ ). NSB leier togene derifra. Et av problemene med navnet NSB er jo at folk fortsatt tror at NSB er ansvarlige for alt, men etter oppstykkingen og jobben med privatisering av jernbanen er ikke det tilfelle lenger.

 

I artikkelen i Aftenposten kommer det frem at NSB ikke ønsket å leie tilgjengelige togsett:

https://www.aftenposten.no/norge/i/BJAj7E/Disse-togene-star-stille-store-deler-av-dagen-Na-bekrefter-jernbanen-at-de-kunne-vart-i-bruk-hele-tiden

Er de ikke da ansvarlig for trengselen og manglende kapasitet?

NSB betaler allerede leie for togsettene. Grunnen til at de ikke kjøres er at det ikke er behov for det midt på dagen. I rushtiden hvor togene faktisk er stappa går dem. I rushen kjører så og si alt av tilgjengelig materiell.

Lenke til kommentar

 

Totale kostnader over 4 år for NSB og Nettbuss blir 280 MILLIONER

 

https://e24.no/naeringsliv/nsb/nsb-og-nettbuss-faar-det-nye-navnet-vy/24579634

 

 

Det at det skapes mye oppstuss rundt navnskifte er antagelig en del av leken.

Så mye oppmerksomhet/reklame ville ellers ha kostet mer enn 280 millioner.

 

 

"utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av."  - Men er et ord få kjenner til, hverken nordmenn eller turister, selv om logoen var spenstig.

 

Men hvorfor ikke  det enklere "Reis"  ?

Ja, det føles i allefall som et logisk navn, om man på død og liv skal skifte.

Eller er det det som er feil, at det er logisk.

Ellers blir vel prislappen sikkert en halv

fregattredning, om ikke mer.

I stedet for å gi det navnet man hadde

en bedre klang hos brukerne, finner man et annet å latterliggjøre.

Og så og finne ett som til alt overmål er opptatt. Må sikkert kjøpe det ut.

Ja å finne noe med egen kreativitet ville kreve noe de ikke har,...kreativitet(?)

Lenke til kommentar

Jeg syns den nye logoen er fin, og navnet Vy er kanskje veldig bra, vi får se om ti år når det er jobbet inn. NSB har hatt et gammelt navn som ikke passer i dagens samfunn. Ingen i tråden som klager over at Televerket nå heter Telenor? Eller den forferdelige Telenor logoen? Eller den forferdelige Statoil logoen?

 

Verden er ikke statisk, vi skal ikke tviholde på gammelt drit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns den nye logoen er fin, og navnet Vy er kanskje veldig bra, vi får se om ti år når det er jobbet inn. NSB har hatt et gammelt navn som ikke passer i dagens samfunn. Ingen i tråden som klager over at Televerket nå heter Telenor? Eller den forferdelige Telenor logoen? Eller den forferdelige Statoil logoen?

Jeg klaget senest i dag på den nye statoil logoen. Posten sin nye logo suger også. Telenor sin er også dårlig men den de hadde før var ikke noe super heller. Evnen til å lage bra logoer forsvant tydeligvis ved overgangen til digitalt design.

Lenke til kommentar

Når skal de bytte navnet på Norge? :dontgetit:

Tja, for å trekke turister og bygge nytt image?

Etter Nord Makedonia ble godkjent, åpnes det for mange muligheter å cruise på andres navn.

Nord Frankrike? Nord Polen? Syd Spania??

Sylvania? De Forenede Skandinaviske Fylker? New Sealand? Fintland? Vallhall?

Kanskje vi kan kjøpe navnet Hellas/Greece?

Røderussland? Overland? Syd Makedonia? Nord Sudan? Småbrittania? Onlinedia?

 

Bør antagelig skifte flagg samtidig.

 

:ohmy: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...