Gå til innhold

Returnerende IS-krigere


Anbefalte innlegg

USA er kjent for å ha drevet "splitt og hersk" i Sør-Amerika i årtier. Så det er vel ikke usannsynlig at de har drevet samme taktikk i Midtøsten? Støttet ulike grupper og satt dem opp mot hverandre. Hvis islamistiske grupper slåss seg imellom, kan USA stå på utsiden og la dem "redusere" hverandre, uten at USA selv trenger å slåss.

Debatten om US innblanding i Syria har jo foregått åpenlyst. Obama ble tildels sterkt kritisert for å blande seg inn, og enda sterkere for ikke å gjøre nok. Det var nokså tydelig at dette ville bli en hengemyr. Forutsetningen for at IS ble til var destabiliseringen av Afghanistan, Irak og Syria osv osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

 

Jeg benekter ikke at Iran og USA har en interessant historie. Hva har dette direkte med Al-Baghdadi å gjøre?

Hvis du har bevis for at Al-Baghdadi ble hjulpet av USA på noen måte er jeg interessert i å se de. 

 

Artikkelen Shaking Hands viser til USA-Irak relasjoner 1980-1984. Var relasjonene like stødige i 2003? Hva beviser den, etter din mening?

Lenke til kommentar

Jeg benekter ikke at Iran og USA har en interessant historie. Hva har dette direkte med Al-Baghdadi å gjøre?

Hvis du har bevis for at Al-Baghdadi ble hjulpet av USA på noen måte er jeg interessert i å se de. 

 

Artikkelen Shaking Hands viser til USA-Irak relasjoner 1980-1984. Var relasjonene like stødige i 2003? Hva beviser den, etter din mening?

2 av de tingene jeg er mest skeptisk til er konspirasjonsteorier og avfeing av konspirasjonsteorier.

 

"alle" sidene under borgerkrigene i Irak og Syria har blitt støttet av større regionale makter, og disse blir igjen støttet av globale aktører.

 

Jeg tviler sterkt på at Al-Baghdadi har blitt støttet direkte av USA. Jeg tviler også på at USA har tillatt sine allierte å støtte Al-Baghdadi. Det er nesten like sikkert som at USA´s allierte har støttet Al-Baghdadi... 

 

Med mindre det er noen her med nøytralt syn, særdeles bred og dyp erfaring fra, og lange studer om disse konfliktene er det lite sannsynlig at noen her kan bekrefte eller avkrefte konspirasjonteorier eller om noen på et eller annet tidspunkt har blitt støttet av en antatt motpart.

Lenke til kommentar

Det vil si bøter, eller maksimalt 3 år i fengsel i særdeles grove tilfeller.

 

Landssvik derimot premieres i dag med maks 10 år i fengsel, så det er noe bedre, men fremdeles alt for lite, grove tilfeller kan straffes med 21 år, men IS soldater dømmes neppe for landssvik uansett.

 

Det finnes ingen passende straff i norsk lovverk for disse menneskene, så det mest korrekte ville være å la de bli der de er, å ta sin straff i de landene de har kjempet, hvor de sannsynligvis blir premiert med akkurat det de ønsket seg i utgangspunktet, Sharia-lov og halshugging på et offentlig torv.

Norsk lovgivning er relativt "bløt" i så måte selv om strafferammen er høyere enn det du sier. Men hvorvidt vi velger å straffeforfølge er langt er langt mer avhengig av hvem som utfører forbrytelsen enn hvilke forbrytelser som er utført. Bondevik inviterte jo Ariel Sharon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil det ikke bli litt umusikkalsk om president Assad i Syria, som er en krigsforbryter av verste sort, skal håndtere noe slikt?

Nei, det som er umusikalsk er at om noen kjører for fort i Syria så skal de håndteres av rettsvesenet til Assad, men om de har vært massemordere og tortuert folk der så skal de taes til Norge hvor de skal håndteres med silkehansker og få topp advokat på skattebetalernes regning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, det som er umusikalsk er at om noen kjører for fort i Syria så skal de håndteres av rettsvesenet til Assad, men om de har vært massemordere og tortuert folk der så skal de taes til Norge hvor de skal håndteres med silkehansker og få topp advokat på skattebetalernes regning.

 

Og langt fra aktuelle vitner og offre som kunne bidra med opplysninger/anklager :-)

 

Mitt poeng er altså at lokale norske rettsaker ikke duger. Alternativet kan være internasjonale domstoler med ressurser og som samordner arbeidet.  

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 av de tingene jeg er mest skeptisk til er konspirasjonsteorier og avfeing av konspirasjonsteorier.

 

"alle" sidene under borgerkrigene i Irak og Syria har blitt støttet av større regionale makter, og disse blir igjen støttet av globale aktører.

 

Jeg tviler sterkt på at Al-Baghdadi har blitt støttet direkte av USA. Jeg tviler også på at USA har tillatt sine allierte å støtte Al-Baghdadi. Det er nesten like sikkert som at USA´s allierte har støttet Al-Baghdadi... 

 

Med mindre det er noen her med nøytralt syn, særdeles bred og dyp erfaring fra, og lange studer om disse konfliktene er det lite sannsynlig at noen her kan bekrefte eller avkrefte konspirasjonteorier eller om noen på et eller annet tidspunkt har blitt støttet av en antatt motpart.

 

Ikke mer grunn til å politisere denne saken enn det var å begynne å diskutere politikk under rettsaken mot ABB ?   Det er et poeng ikke å rote til premissene i diskusjonen her.

Lenke til kommentar

Ikke mer grunn til å politisere denne saken enn det var å begynne å diskutere politikk under rettsaken mot ABB ?   Det er et poeng ikke å rote til premissene i diskusjonen her.

Er forsåvidt enig med deg i at det er greit å avgrense på tross av relevans.

 

Det er jo uendelig mange måter vi (norske borgere) møter oss selv i døren på her ettersom Norges vilje til å straffeforfølge/redde er preget av den sedvanlige norske dobbeltmoralen. Harald Hårfagre ses på som en helt mens vi forakter IS? Vi henter French og lar kvinner og barn råtne i Syria? Vi søker å stanse flyktinger fra Syria mens vi vurderer å hente ISbrudene som nok ikke har hatt det værre enn ofrene for de samme ISbrudenes ideologi?

 

De norske barna burde nok hentes hjem så snart som mulig, men da følger trolig de svært fanatiske mødrene med - og det er stor risiko for at de vil radikalisere barna.

 

Det er ingen enkle løsninger.

Lenke til kommentar

Tor Mikkel Wara har sett lyset, griper begjærlig svensk initiativ

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Eo3lgj/regjeringen-vil-at-is-krigerne-skal-doemmes-der-de-er?utm_source=vgfront&utm_content=row-16

 

Er ikke hele denne ideen bare å "kick the can down the road" dvs. skyve problemet foran seg? Hva skal f.eks. skje med de etterhvert løslatte både kvinner og menn (og ungene) ?

 

Hvis det etableres en domstol under internasjonal paraply, vil det ikke bli avsagt dødsdommer (slik mange nok håper på) En annen ting er at kvinnene sannsynligvis ikke blir hardt straffet.

 

Ett slikt internasjonalt opplegg kommer til å koste enorme summer å administrere og drifte, og til syvende og sist må vi allikevel ta hånd om dem.

Lenke til kommentar

Legg også merke til ordlyden i forslaget:

 

 

 

Inför ett möte i EU-kretsen om IS-terrorister klargör statsminister Stefan Löfven (S) att Sverige vill ha en internationell tribunal för att döma misstänkta för krigsbrott som våldtäkter, massavrättningar och halshuggningar, skriver Aftonbladet.

 

med andre ord, hvis du ikke har begått "voldtekt", "massehenrettelser" eller "halshugginger" så vil du antageligvis få en forholdsvis lav straff. For kvinnene kan vi antageligvis anta at bortimot 100% ikke vil bli dømt for noe slikt.

 

Et såkalt "spleiselag" vil vel bety at Norge og Sverige i praksis kommer til å betaler mest "som vanlig"

 

Tror jeg lander på at vi bør ta hånd om utfordringen sjøl. Det er faktisk mulig å få folk på bedre tanker. Blir de sittende der nede, forblir de antageligvis like radikale, og blir da enda større byrde den dagen vi må slippe dem inn.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Stefan Löfven burde jo være den første til å bli dømt for landssvik i en slik rettsinnstans, han har nærmest gitt Sverige til terrorister og kjeltringer ved å åpne grensene for alt som kan krype og gå av avskum.

 

Ja, for Sverige er jo ødelagt, selv om svært få av svenskene merker dette selv, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Ja, for Sverige er jo ødelagt, selv om svært få av svenskene merker dette selv, av en eller annen grunn.

 

Hver femte svenske stemmer nå SD, så joa, mange har merket det, men ser ikke ut til å komme noen vei, de endte fremdeles opp med Löfven som statsminister, same same, but not diffelent !

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg forventet et oppklarende svar om hva du mente, men jeg ser at det ikke er verdt forsøket.

Jeg tviler sterkt på at Al-Baghdadi har blitt støttet direkte av USA. Jeg tviler også på at USA har tillatt sine allierte å støtte Al-Baghdadi. Det er nesten like sikkert som at USA´s allierte har støttet Al-Baghdadi...

 

Da får du lese en gang til. Jeg limer inn teksten slik at det blir enklere for deg.

Lenke til kommentar

 

Tror jeg lander på at vi bør ta hånd om utfordringen sjøl. Det er faktisk mulig å få folk på bedre tanker. Blir de sittende der nede, forblir de antageligvis like radikale, og blir da enda større byrde den dagen vi må slippe dem inn.

 

Du tror at f.eks. Troms Tingrett best vil håndtere deltagelsen i en slik kterror-organisasjon som har operert i Midt-Østen?  Noen få år i norsk fengsel?  

 

Dersom det internasjonale samfunnet skal prøve å fungere, så må de kunne ta tak i at 10-tusenvis av krigere flokker seg til konserntrert organisert terror . Dette er ikke bare et problem for de som har fostret opp disse terroristene (kanskje burde også den norske stat ha "straff" for å la slikt foregå i Norge?). Og slipper noen igjennom en internasjonal domstol av noe slag - så betyr vel ikke det at de ubetinget går fri i Norge?

 

Angående kostnader: hvor mye koster fengsel-straffer i f.eks. USA? Jeg har inntrykk av at de driver ganske billig der?  Og noen norske statsborgere sitter jo i amerikansk fengsel visstnok for 40 år eller så? Det er vel uansett ikke et krav at de aktuelle fengslene skal være i Norge? I en globalisert verden kan man da kjøpe tjenester der det er billigst og best egnet?

 

Et annet poeng: det kan bli farlig å være jury/dommer i rettsaker mot IS-prigere. Dette er et argument for å få rettsakene langt unna Norge. Vi er blitt "globalisert" og folk kan ikke så lett føle seg trygge. Slik er det når materialismen står i høysetet. Regningene kommer :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Norsk lov burde vel strengt tatt stoppes på grensen.

 

Hvorvidt disse nordmennene har brudt loven der de befinner seg burde det strengt tatt være opp til det lokale rettsvesen å ta seg av eventuelle norske forbrytere.

 

Er vel omtrent som med Moland og French dette her ... eller har man forskjellige standarder alt ettersom hvor norsk forbryterne er?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...