Gå til innhold

Returnerende IS-krigere


Anbefalte innlegg

Hvordan skal man rehabilitere IS krigere som ønsker å ødelegge vesten?

Nå snakket vi generelt, og generelt så tjener vi på det som ett samfunn å fokusere mer på rehabilitering enn hevn og straff.

 

På ett personlig nivå så vil jeg jo helst ikke se dem gå fritt i det norske samfunn igjen. 

 

 

Jeg er ikke uenig med konklusjonen, men statistikken din er feil. USA har ikke en spesielt høy andel kriminelle som kommer tilbake i fengsel. Sverige er høyere enn USA.

 

Norge er kjent for sin lave andel, men det er delevis på grunn av våre strenge lover relatert til kjøring under påvirkning av alkohol. De vil sjeldent gjøre det igjen.

 

worldwide-reconviction-rates-shrunk.png

Er ikke imponert over at USA gjør det bedre enn sverige med tanke på hvor dumme svenskene var. De fikk som de ba om...

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IS har på samvittigheten å lage massegraver av uskyldige barn, brenne uskyldige kvinner levende etc. https://www.businessinsider.com/the-most-isis-horrific-atrocity-2014-10?r=US&IR=T&IR=T

 

Alle som har vært involvert med IS må straffes på samme måte som potensielle medskyldige av Breivik ville ha blitt straffet. De har alle tusenvis av uskyldige liv inkludert kvinner og barn direkte på samvittigheten. Livstid i fengsel om du så er en kvinne som bare har laget mat for IS soldater er en barmhjertig straff. Utfordrer alle og enhver til å argumentere for at hvis hypotetisk Breivik hadde en sjåfør som var med å planlegge terrorhandlingen og kjørte han til utøya den dagen at han ikke ville fått livstid i fengsel.

 

Har du vervet deg til IS er du medskyldig i alt dette, man trenger ikke å bevise på noen som helst måte at du har utført handlingene selv. Å verve seg er nok til å fortjene livstid i fengsel eller hvilken som helst straff befolkningen du har skadet der nede mener du fortjener. 

Endret av Carew
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det blir en oppgave for tjenestemenn fra PST i tilfelle.

 

Og berørte i Syria skal snakke med Troms Tingsrett via norske PST? Vil de oppleve dette så retterdig? Det er hele folkegrupper som IS prøvde å utslette. Tipper at Troms Tingrett har lite å bidra med for rettferdighet i denne sammenheng? Og rent praktis er det vel et poeng å samordne rettsporssessene og ikke spre det verden rundt? Til Grønland, Chile, Sibir, Argentina - name it.

 

Apropos Argentina: Norge ville vel lett bli som Argentina som tolk imot (nazi-)krigsforbrytere dersom IS-folk skulle dømmes og straffes her?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

 

Så du mener Assad-regimet er de rette til å dømme krigere som har kjempet mot deres egne krigere? De dømmere IS-fanger helt upartisk etter at IS har halshugget deres venner og kjente? 

Det er vel intet krav om at en domstol skal være uavhengig av partene ... hverken i Syria eller Norge.

 

At Assad utnevner de dommerne som han antar vil dømme i hans favør skiller seg ikke vesentlig fra hvordan dommere i Norge utnevnes.

Lenke til kommentar

Og rent praktis er det vel et poeng å samordne rettsporssessene og ikke spre det verden rundt?

 

Jeg er i stor tvil om at det skisserte opplegget til Stefan Löfven blir noe av. (har du hørt noe mer om det siden sist for eksempel?)

 

Hva tror du det vil koste å bygge fengsel og fasiliteter til 6000 fanger, det skal ansettes tusenvis av personell, bygges skoler til ungene, lærere og leger, et kobbel av advokater osv.? Og det skal driftes i 20-30 år og alt må selvsagt foregå etter høyeste internasjonal standard.

 

I praksis ender det nok med at Norge også må betale "avgiften" for en haug land i Afrika, Asia, og tidligere Sovjet-republikker.

 

Men, om de mot formodning skulle få det til, så er jeg ikke "prinsippielt" imot.

Lenke til kommentar

Så du mener Assad-regimet er de rette til å dømme krigere som har kjempet mot deres egne krigere? De dømmere IS-fanger helt upartisk etter at IS har halshugget deres venner og kjente? 

Disse er ikke krigere, men terrorister, som har terrorisert og gjort krigsforbrytelser til en lek. Ja, jeg synes det er helt fair, at de blir dømt av styresmaktene i landet handlingene er blitt begått, uansett om det er et regime eller ei. 

Lenke til kommentar

Jeg syntes at is burde få sin egen stat.

 

Verdenssamfunnet kunne betalt Russland for å avgi et stykke land i sentral Sibir.

 

Her kunne disse folkene hatt sin egen stat og dyrket sin religion uten å plage andre. Enhver muslim som hadde sympati med denne gjengen kunne sendes dit uten retur. Her kunne de fritt holde på med sine favoritt aktiviteter.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig med konklusjonen, men statistikken din er feil. USA har ikke en spesielt høy andel kriminelle som kommer tilbake i fengsel. Sverige er høyere enn USA.

 

Norge er kjent for sin lave andel, men det er delevis på grunn av våre strenge lover relatert til kjøring under påvirkning av alkohol. De vil sjeldent gjøre det igjen.

 

 

Norge er kjent for sin lave andel fordi vi misbruker statistikken, som på så mange andre områder. Som du er inne på har strafferammer og hvilke forbrytelser som gis fengsel stor betydning.

 

Sammenlikner du de som har sittet fire år eller mer i fengsel er tilbakefallsprosenten i Norge nesten like høy som i USA.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Disse er ikke krigere, men terrorister, som har terrorisert og gjort krigsforbrytelser til en lek. Ja, jeg synes det er helt fair, at de blir dømt av styresmaktene i landet handlingene er blitt begått, uansett om det er et regime eller ei. 

De er ikke bare terrorister, de er også krigere per definisjon siden de har gjennomført offensive og defensive stridsoperasjoner i årevis. Mange av de har nok (heldigvis) dødd på slagmarken uten å ha fått gjennomført et eneste terrorangrep. 

Lenke til kommentar

ABB hevder så

 

Kan ikke forstå at dere forsvarer norske terrorister. Er det blitt PK det nå?

Sittere det jeg skriver, med litt omforulering, Nice. Jeg bare skjønner ikke hvorfor dere forsvarer dem, det er alt. Du ville ikke forsvart Breivik eller hvis han var med i en terrororganisasjon ville du forsvart den? Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...