Gå til innhold

Trolig bompenger for elbiler i Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rita må GÅ

Skal man i mål med nullutslipp så må denslags til. Alternativene blandt hennes yrkesgruppe er dog ikke klare for resirkulering. Synes gjerne folk må fortsette å elbile så lenge jeg sykler. Såre fornøyd med å være et satsningsområde.

 

Edit: Et bedre alternativ er å gi https://en.wikipedia.org/wiki/Neighborhood_Electric_Vehicle fritak. EU har noe ala samme klassifiseringen der kravet er (vekt?), og lengde, der de kjøretøyene som inngår kan parkere sidelengs.

 

På den måten sliter man mye mindre asfalt, og forfordeler dem som sparer miljø i produksjon og bruk de fordelene de bør ha. Samt at det minsker behovet for parkeringsplasser i sentrumsnære strøk, som jo Trondheim faktisk er.

 

Ikke er det all verden av rekkevidde heller, så det blir planlagt kjøring, fra og til jobb, samt kanskje butikk-kjøring av det.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Jeg kjører elbil selv og delvis pendler inn til dama i Oslo. Det er veldig kjekt med gratis parkering og muligheten til å ligge i taxi-feltet under kø, men jeg skulle virkelig heller ønske de hadde satset mer på kollektivtransport. Spesielt for oss som bor litt utenfor Oslo.

Vel, for min del er kollektivtransporten ikkeeksisterende. Jeg kjører over 5500km hvert år bare for å levere barna på fritidsaktiviteter. Og jeg bor ikke i ødemarken. Jeg nyter ikke godt av hverken kollektivfelt, gratis parkering eller fri bom.
Lenke til kommentar

På den måten sliter man mye mindre asfalt, og forfordeler dem som sparer miljø i produksjon og bruk de fordelene de bør ha. Samt at det minsker behovet for parkeringsplasser i sentrumsnære strøk, som jo Trondheim faktisk er.

 

 

Neeiii, man sliter ikke asfalt med mindre det er piggdekk på bilen eller den har akseltrykk langt over det du får lov til å kjøre med vanlig sertifikat...

Lenke til kommentar

Private elbiler ut av kollektivfeltet neste!

 

Sitter du på en buss som ofte hindres av elbilene siden du er så ivrig, eller er det bare generell misunnelse over at du selv ikke kan kjøre der selv? (sitter på bussen hver dag selv men har elbil i garasjen og lurer på hvor sånne utsagn kommer fra)

Lenke til kommentar

Sitter du på en buss som ofte hindres av elbilene siden du er så ivrig, eller er det bare generell misunnelse over at du selv ikke kan kjøre der selv? (sitter på bussen hver dag selv men har elbil i garasjen og lurer på hvor sånne utsagn kommer fra)

 

Private elbiler har fint lite å gjøre i et kollektivfelt. EL-arbeidsbiler har et legitimt behov for å bruke feltet i lag med busser og tjenestebiler som sykebiler og brannbiler. Jeg kjører Elbil privat og i jobb, MC på sommeren og buss iblant på vinteren, så vil si jeg kjenner kollektivfeltet i Trondheim godt nok. Trondheim har et ganske lunkent kollektivtilbud, en rydding i feltene til buss hadde vært et løft.

 

Hva er ditt argument for å beholde dette godet?

Lenke til kommentar

Private elbiler har fint lite å gjøre i et kollektivfelt. EL-arbeidsbiler har et legitimt behov for å bruke feltet i lag med busser og tjenestebiler som sykebiler og brannbiler. Jeg kjører Elbil privat og i jobb, MC på sommeren og buss iblant på vinteren, så vil si jeg kjenner kollektivfeltet i Trondheim godt nok. Trondheim har et ganske lunkent kollektivtilbud, en rydding i feltene til buss hadde vært et løft.

 

Hva er ditt argument for å beholde dette godet?

 

For å få mest mulig folk over til el og få mest mulig diesel ut av bybildet. Håpet mitt er å slippe å puste inn så mye eksos når jeg går i byen (og det inkluderer dieselbusser, varebiler o.l.) eller når jeg sykler ned Bjørndalen og Osloveien noe som er helt pyton når bilene står køet opp mot Sluppen brua. (El-)arbeidsbiler har vel større problem med å finne parkeringsplasser enn å komme seg frem i Trondheim. Så frem til de klarer å redusere den totale mengden biler som kjører inn til byen, vha. superbuss/bommsjokk/annet vil jeg heller ha størst mulig andel elbiler. Og for at folk skal gidde elbil er goder det som ser ut til å funke.

Lenke til kommentar

Neeiii, man sliter ikke asfalt med mindre det er piggdekk på bilen eller den har akseltrykk langt over det du får lov til å kjøre med vanlig sertifikat...

Forutsatt at veistandarden er god og at man ikke har piggdekk ja. Etter norske forhold blir det for anekode å regne. Sliter fremdeles bremseklosser i økende monn. Samt dette med parkeringsplassene, som det ikke bør bli flere av, men som gjerne kan deles av to biler på tvers.

Lenke til kommentar

Forutsatt at veistandarden er god og at man ikke har piggdekk ja. Etter norske forhold blir det for anekode å regne. Sliter fremdeles bremseklosser i økende monn. Samt dette med parkeringsplassene, som det ikke bør bli flere av, men som gjerne kan deles av to biler på tvers.

 

5 doble piggdekkavgifta så forsvinner de fort. De som trenger piggdekk for å komme seg til hytta har råd til det om man skal følge logikken som brukes mot elbilister. Bytte av bremseklosser betaler man gjerne selv sist jeg sjekket og de fleste elbilene sliter vel med at bremseskivene ruster fordi de bruker motorbrems i steden for klossene det meste av tida. Partikler fra dekk er jeg med på, og de små bilene må de gjerne la parkere på tvers. Men de halvåpne golfbil lignende variantene blir jo stas når man får fanget fullt av regnvann eller saltslapps fra bussen/varebilen som ræser forbi :-) Men nå kjenner jeg at jeg begynner å kverulere, sorry.

Lenke til kommentar

^

Jeg tenker at støv fra bremseklosser er usunt, med flere rapporter som indikerer fare, og dermed er noe man belemrer almenheten med, slik at man bør betale i form av vekt på kjøretøy. Slipper man unna kostnader med elbil i mindre format så er det en måte å styre folk dithen, mye på samme måten som elbil nå er gunstig sett i forhold til fossilforbrenningsbil. Å spare parkeringsplasser er også grunn god nok alene.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at støv fra bremseklosser er usunt, med flere rapporter som indikerer fare, og dermed er noe man belemrer almenheten med, slik at man bør betale i form av vekt på kjøretøy. Slipper man unna kostnader med elbil i mindre format så er det en måte å styre folk dithen, mye på samme måten som elbil nå er gunstig sett i forhold til fossilforbrenningsbil. Å spare parkeringsplasser er også grunn god nok alene.

 

Det er isåfall nok en enda en grunn til å belønne elbilene da de bruker regenerering v.h.a. elmotoren som bremse så mye de klarer og dermed (kan) slite mye mindre på bremsene enn vanlige biler selv om en elbil veier mer. Med forbehold om at man ikke akser/bremser maks mellom hvert lyskryss, som selv i en Tesla er morsomt kun de første dagene/ukene. Hybrid biler vil gjøre det samme og slik sett kunne kompensere for vektøkningen.

Lenke til kommentar

Bomringen i Trondheim er en vits.

Uten å betale, kan jeg kjøre hjemmefra (Moholt) til NTNU Gløshaugen/St. Olavs hospital, til marka, til sentrum og til Lade (kjøpesenterområde).

Tilfeldigvis er dette de områdene "ledende politikere" bor innenfor.

Mens jeg kan kjøre gratis og fossilt 15 km hver vei til marka for å gå på ski, for eksempel gjennom sentrum eller nye veianlegg, må elbilister betale for å kjøre til sentrum, fordi de bor på feil side av bomstasjonene.

Om jeg kjører korteste vei kan jeg få med meg et par-tre bommer hver vei.

På tide å få GPS-basert veiprising?

 

Også bom rett ved innkjøringen til Ikea  :rofl: Drar inn "tapene" den  :)

Lenke til kommentar

Så de vil ha nullvekst i bilparken mens befolkningen bare øker og øker? 

 

For et luftslott. 

De vil at folk skal ta bussen, men jeg tror at trafikken vil øke når metrobussen kommer siden flere må bytte buss 2+ ganger, i motsetning til kun 1 buss i dag

 

Folk kjører gjennom boligområder og gater med fartsdumper bare for å unngå å kjøre ut og inn av bommen igjen. Mye ekstra trafikk enkelte steder pga dette, istedet for å bruke stamveinettet.

Fra Ikea er det raskere å kjøre ut på omkjøringsveien for å komme til min søster, men billigere å kjøre gjennom boligområder, så jeg tar den billige ruten, og det er det mange som gjør, over 50% i de tidene jeg kjører

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg mener, gjort det samme selv, men nå tenker jeg ikke over det da jeg kjører EL.

Vil nok gå ned en del passeringer når det blir innført avgift på EL tenker jeg, folk kjører andre veier og unngår å passere unødvendig. Har nok sine utilsiktede konsekvenser det også, å innføre avgifter. Kan bli mye økt trafikk på enkelte veier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...