Gå til innhold

Trolig bompenger for elbiler i Trondheim


Anbefalte innlegg

Det er sagt at for 2018 var det en andel av passeringene på 12 %, dette var 3 % opp fra året før.

 

Ganske langt unna å nå en god andel elbil i Trondheim altså. Virker som AP i Trøndelag ikke er på samme lag som resten av landet mtp overgang til elbil. Allerede fjernet gratis parkering, og nå vil de ta bort bom. Ønsker vi ikke folk over på el her i byen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske langt unna å nå en god andel elbil i Trondheim altså. Virker som AP i Trøndelag ikke er på samme lag som resten av landet mtp overgang til elbil. Allerede fjernet gratis parkering, og nå vil de ta bort bom. Ønsker vi ikke folk over på el her i byen?

Det er jo fortsatt vesentlig billigere å kjøre elbil?

Lenke til kommentar

Fortsatt dyrt å kjøpe elbil. Dersom man ønsker flere og flere over på el, så må man jo beholde fordelene inntil det har kommet flere og rimeligere modeller. Akkurat nå er jo el en god del dyrere enn fossilt. Selv uten mva.

Ja, de er nok dyrere, men de har jo fortsatt fordelene selv om de blir noe innskrenket. Målet er uansett og ikke øke biltrafikken og samtidig bytte ut fossilbilene med elbiler, så gode elbilsubsidier kan raskt delvis virke mot sin hensikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommer vel egentlig ikke som en bombe, det har jo kun vært et tidsspørsmål, før også elbillistene må være med å ta sin del av kaka. En elbil sliter like mye på veiene som en bil med fosilt drivstoff. Nå får man så mange andre goder ved å velge elbil, at bompenger får en bare akseptere.

Til trøst, kan en glede seg over at det neppe er lenge før våre intelligente og prominente politkere finner ut at de skal bygge bomringer for gående og syklende også. Bare vent, det kommer nok snart det også ;):p

 

Slutt å videreformidle svadaet om at elbiler sliter på veiene og derfor skal betale bomavgift. *Ingen* personbiler sliter veiene merkbart med mindre de kjører med piggdekk og da betaler man piggdekkavgift i Trondheim. Du må opp i varebilklasser som er tunge nok til å komprimere underlaget for å gjøre slitasje. Så ja det er "lik" vei-slitasje på elbil og fosilbil, men det er ikke slitasje man betaler bomavgifter for...

 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien.

 

"Så teoretisk 6-dobles slitasjen fra 1 til 2 tonn akselvekt mens tunge kjøretøy påfører langt høyere slitasje. Men beregnet teoretisk kostnad for en personbil er 0,001 øre/km. Det tilsvarer 300 kr for en bil som kjøres 300 000 km i sin levetid. En 6-dobling øker da (ytterst teoretisk) kostnaden med 1500 kr over bilens levetid."

Endret av Flippo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, de er nok dyrere, men de har jo fortsatt fordelene selv om de blir noe innskrenket. Målet er uansett og ikke øke biltrafikken og samtidig bytte ut fossilbilene med elbiler, så gode elbilsubsidier kan raskt delvis virke mot sin hensikt.

 

Trondheim øker vel også med 3000 innbyggere pr år, vanskelig å få til nedgang i bilbruken generelt med kollektivtilbudet vi har her i byen. 

 

Det virker som om Trondheim ønsker å gå mot nasjonen. Her kastes fordelene for el ut vinduet før vi er på 20% elbil i regionen. Ønsker ikke Trondheim kommune at man skal bytte ut diesel/bensin til fordel for el lengre?

 

Apropos billigere parkering for elbil. Eksisterer dette i Trondheim i dag? Annet en månedsbetaling på enkelte parkeringshus til kr 2000 i måneden i sentrum, så har jeg ikke sett at det er noe billigere å parkere for elbil.

Lenke til kommentar

 

Dette kommer vel egentlig ikke som en bombe, det har jo kun vært et tidsspørsmål, før også elbillistene må være med å ta sin del av kaka. En elbil sliter like mye på veiene som en bil med fosilt drivstoff. Nå får man så mange andre goder ved å velge elbil, at bompenger får en bare akseptere.

Til trøst, kan en glede seg over at det neppe er lenge før våre intelligente og prominente politkere finner ut at de skal bygge bomringer for gående og syklende også. Bare vent, det kommer nok snart det også ;):p

 

Hadde pengene gått til vei så. Men, man skal ikke glemme at vi som kjøpte elbil var med på å skape en stor og nødvendig endring, og den har nå kommet som vi kan se på planene til bransjen. Nå som det er stor etterspørsel er det naturligvis ikke så stort problem, men det vil komme en tid om ikke lenge der bruktprisen på tidlige modeller vil stupe ganske mye, på på grunn av batterienes kapasitet og alder. Altså, vi vil over tid få en situasjon der det vil kjennes på lommeboka at man har vært tidlig ute. Så kan det diskuteres om dette er samfunnets problem eller ikke, men poenget er at vi også har tatt noen kakestykker, det kan bare ta litt mer tid før vi får vondt i magen. Og , ja det er de som har spekulert i, og kjøpt org solgt som her kommet greit ut av det også.

Jeg kjører elbil selv og delvis pendler inn til dama i Oslo. Det er veldig kjekt med gratis parkering og muligheten til å ligge i taxi-feltet under kø, men jeg skulle virkelig heller ønske de hadde satset mer på kollektivtransport. Spesielt for oss som bor litt utenfor Oslo.

Lenke til kommentar

Trondheim øker vel også med 3000 innbyggere pr år, vanskelig å få til nedgang i bilbruken generelt med kollektivtilbudet vi har her i byen. 

 

Det virker som om Trondheim ønsker å gå mot nasjonen. Her kastes fordelene for el ut vinduet før vi er på 20% elbil i regionen. Ønsker ikke Trondheim kommune at man skal bytte ut diesel/bensin til fordel for el lengre?

 

Apropos billigere parkering for elbil. Eksisterer dette i Trondheim i dag? Annet en månedsbetaling på enkelte parkeringshus til kr 2000 i måneden i sentrum, så har jeg ikke sett at det er noe billigere å parkere for elbil.

 

Det har ikke vært gratis eller billigere parkering for elbil i Trondheim siden 1.1.2017 da de innførte full pris (for å få frigjort parkeringsplasser i midtbyen). Unnskyldninga til politkerene brukte for at det ikke ble inført redusert pris var at de ikke klarte å oppdatere parkeringsautomatene.Men nå er de blitt pålagt å gi 50% rabatt på parkering for elbiler og det er delvis grunnen til at de nå skal ta betalt i bomringen istedenfor. For fremdeles å "oppmuntre" befolkningen sin til å ta buss istedenfor å kjøre. Tror kanskje rabatten du kan få i parkeringshus er lading inkludert i samme prisen (Leutenhaven). 

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Elbillistene ødelegger for seg selv

De fjernet gratis parkering fordi elbilene sto på samme plassen hele dagen, så kunder ikke hadde noen plass å parkere

De skal nå ta bompenger fordi de ikke får til null-visjonen når folk med elbil kjører til jobb istede for å ta bussen

 

Går nok ikke lenge før de blir kastet ut av kollektivfeltet heller

De burde ihvertfall gjøre det om til elbil med 2+ personer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som ikke har Addressa pluss:

 

- Nullvekstmålet Trondheim har forpliktet seg til blir stadig tøffere å nå, for elbilkjørte kilometer teller like mye som fossilbilkjørte kilometer. Og elbiltrafikken øker sterkt. Dessuten er Trondheim nylig pålagt å redusere p-avgiften i sentrum for elbiler til det halve – og det må kompenseres, sier Rita Ottervik.

 
- Miljøpakken handler også om veiutbygging. Elbilister kjører på de samme veiene. Det er rettferdig at de skal være med å betale til de veiene de bruker, sier han [Tore O. Sandvik]
 
- Siden elbilister også nyter godt av investeringene som gjøres, er det riktig at de tar litt av byrdene. Det er rett og rimelig, sier Ottervik.
 
Og ikke et ord om vei-slitasje som så mange andre politikere og folk henger seg opp i :-)
 
Ellers har Tore O. Sandvik et par tvilsomme kommentarer om å omfordele fra de rike (alle de som har råd til elbil) og gi til de fattige (alle de som ikke har råd til elbil)
Lenke til kommentar

Elbillistene ødelegger for seg selv

De fjernet gratis parkering fordi elbilene sto på samme plassen hele dagen, så kunder ikke hadde noen plass å parkere

De skal nå ta bompenger fordi de ikke får til null-visjonen når folk med elbil kjører til jobb istede for å ta bussen

 

Går nok ikke lenge før de blir kastet ut av kollektivfeltet heller

De burde ihvertfall gjøre det om til elbil med 2+ personer

 

Hvordan i alle dager ødelegger jeg for meg selv ved å bytte fra en BMW dieseltraktor til å en elbil? Kjører like mye som før.

 

Forøvrig synes jeg det er helt konge at vi får bidra med bompenger vi også, ønsker helst at alle takster dobles slik at elbilistene betaler prisene som er i dag og skaper ett større push for elbilisme. I tillegg burde "vi" ha blitt kastet ut av kollektivfeltet for lengst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må lese hele teksten

Trondheim skal ha null økning av trafikk og når som du sier, kjører like mye som før, og alle andre gjør det samme, så blir det økning

Ja, det er en fordel at økningen kun er elbiler, men det er en økning og de må ha en unskyldning for å innkreve bompenger

 

 

Tviler på at salget av elbiler vil gå ned så lenge de er fritatt for avgifter ved kjøp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må lese hele teksten

Trondheim skal ha null økning av trafikk og når som du sier, kjører like mye som før, og alle andre gjør det samme, så blir det økning

Ja, det er en fordel at økningen kun er elbiler, men det er en økning og de må ha en unskyldning for å innkreve bompenger

 

 

Tviler på at salget av elbiler vil gå ned så lenge de er fritatt for avgifter ved kjøp

 

 

 

kjører like mye som før, og alle andre gjør det samme, så blir det økning

 

Det er ingen sammenheng mellom det du sier her. Skal kjøring øke må noen gå fra å ikke kjøre til å kjøre, evt kjøre dobbelt så mye til jobb osv. Med å innføre bompenger på elbiler kan en senke kjøringen av elbiler, om en i tillegg øker bompengene for de andre så skaper en enda større press og ikke minst for ending av kjøretøy type. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det bare virker veldig kortsiktig. Staten vil ha oss over på el, men Rita vil at alle skal betale. Fatter hun ikke at dette er en kortsiktig greie? Før man tar bort fordelene, så må man ha fått rikelig med folk over på el. Elbilene er ikke gratis i dag. Skal du ha bra med rekkevidde og plass til en liten familie så må du opp i 400-500000. Tenk hvis mva hadde kommet oppå dette igjen. Da er eneste motivasjonen at den er rimeligere i drift. Denne forskjellen utgjør ikke all verden, spesielt ikke om strømprisene bare blir høyere og høyere.

 

Det er klart at fordelene til el sine dager er talte, men hva er poenget med å ta de bort før man har fått de aller fleste over? Slik jeg ser det må vi ha flere modeller og prisene må ned. Ellers vil det bare stoppe opp. 

Lenke til kommentar

Det største problemet her ligger jo i intensjonen.

 

De bygger bomringer for å redusere trafikk, eller beholde trafikk på nåværende nivå. Uansett for å begrense trafikk. Om folk flytter inn utenfor bomring og kjøper elbil og kjører inn til byen, vel da øker trafikken. Så på et tidspunkt må du jo og ilegge bompenger for elbil, selv om du selvfølgelig fortsatt burde gi elbil rabatt synes jeg. Om det er i form av elbil betaler like mye som fossil og du øker fossil til dobbel, eller elbiler betaler 50%.

 

Problemet er at du kan ikke gjøre dette alene, uten noen annen plan. Fordi transportbehovet går naturligvis ikke ned. Om noen har 20 minutter kjøretur til jobb, og du istedenfor må ta buss som tar 30-40 minutter, ok. Det er ikke like enkelt og greit som bil, men fullt mulig.

 

Nå si du bruker 1t-1t30min. Det er ikke et urealistisk scenario med dagens kollektivsituasjon utenfor Oslo. Bor du langs en av hovedlinjene for buss, og den går til jobben, fint og bra. Alle som ikke bor slik derimot må sannsynligvis ta lange omveier. Tror politikere virkelig at folk kommer til å ta buss om de må bruke 2 timer ekstra daglig pga bompenger?

 

Når du setter opp en bomstasjon for å redusere trafikk, hvordan har det seg at det ikke også følger med en plan for transport for alle de som er rammet av denne bomstasjonen? Du kan ikke prøve å presse folk til kollektiv med å gjøre bil dyrt om det ikke er et reelt kollektivtilbud der.

Lenke til kommentar

Det er ingen sammenheng mellom det du sier her. Skal kjøring øke må noen gå fra å ikke kjøre til å kjøre, evt kjøre dobbelt så mye til jobb osv. Med å innføre bompenger på elbiler kan en senke kjøringen av elbiler, om en i tillegg øker bompengene for de andre så skaper en enda større press og ikke minst for ending av kjøretøy type. 

Befolkningen øker med 3000 hvert år i Trondheim, så vi får flere sjåfører og dermed flere biler på veien

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...