Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Duriello skrev (10 minutter siden):

List gjerne noen eksempel som er like romslige i den klassen, til den prisen. 👍 (Og som er like energieffektive)

Det blir jo biler som id7 Q4 Ix1 EQB osv

Hvor energi effektiv en tesla er er umulig å vite uten å vite netto batterikapasitet. De oppgir det ikke. Å stole på BC når man skal finne ut effektivitet er bs

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (7 minutter siden):

Det blir jo biler som id7 Q4 Ix1 EQB osv

Hvor energi effektiv en tesla er er umulig å vite uten å vite netto batterikapasitet. De oppgir det ikke. Å stole på BC når man skal finne ut effektivitet er bs

 

IMG_2403.webp

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (28 minutter siden):

Det blir jo biler som id7 Q4 Ix1 EQB osv

Hvor energi effektiv en tesla er er umulig å vite uten å vite netto batterikapasitet. De oppgir det ikke. Å stole på BC når man skal finne ut effektivitet er bs

BC?

Id7 blir nok en annen klasse, og type, bil. 

Med utgangspunkt i utenlandske priser og spec så er nærmeste audi q4, 45 utgaven. Da er startprisen noe høyere. Forbruk på rundt 17kwh pr 100km. Nå aner jeg ikke forbruk på model y, men de ligger en del under dette.

Q4 er i den utgaven bedre utrustet da, greit nok. 😉

Ix1, ikke vet jeg forbruk og gidder ikke google da den uansett er lang fra like romslig.

Dette er vel eneste EQB som ikke er 4x4 (korriger gjerne);

 

Screenshot_20251010_190151_Chrome.jpg

 

Edit* Vi har jo noen mulige fra Stellantis, men de har jo samme problemet som Q4 på forbruk. Edit 2* Samt at samtlige er fwd.

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
Duriello skrev (2 timer siden):

BC?

Id7 blir nok en annen klasse, og type, bil. 

Med utgangspunkt i utenlandske priser og spec så er nærmeste audi q4, 45 utgaven. Da er startprisen noe høyere. Forbruk på rundt 17kwh pr 100km. Nå aner jeg ikke forbruk på model y, men de ligger en del under dette.

Q4 er i den utgaven bedre utrustet da, greit nok. 😉

Ix1, ikke vet jeg forbruk og gidder ikke google da den uansett er lang fra like romslig.

Dette er vel eneste EQB som ikke er 4x4 (korriger gjerne);

 

Screenshot_20251010_190151_Chrome.jpg

 

Edit* Vi har jo noen mulige fra Stellantis, men de har jo samme problemet som Q4 på forbruk. Edit 2* Samt at samtlige er fwd.

Jeg har ikke sett på alle men har prøvekjørt endel ulike biler med høy bakkeklaring og 4WD. Tesla y har ikke høy bakkeklaring og er ikke i samme klasse som påpekt. Den er verken fugl eller fisk.

Utrolig mange fabrikanter  har kampanje på rundt 500k tusen som tesla Y 4WD ligger i Poenget var at RWD modellen ikke er veldig relevant. Dette vet jeg pga at jeg har sett på bruktbiler i samme klasse. De få som er tilsalgs med 2wd i denne klassen er nesten ikke tilstede i bruktmarkedet og ofte ligger prisen langt lavere en forskjell mellom 4wd og 2wd som ny

 

BC er en forkorting for board computer. Har eksistert i alle år. Ofte viser de +/- 10% feil på forbruk. Noen er korrekt. Men de kan kun kalibreres om man kjenner netto batterikapasitet

Endret av Trestein
  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke sett på alle men har prøvekjørt endel ulike biler med høy bakkeklaring og 4WD. Tesla y har ikke høy bakkeklaring og er ikke i samme klasse som påpekt. Den er verken fugl eller fisk.

Utrolig mange fabrikanter  har kampanje på rundt 500k tusen som tesla Y 4WD ligger i Poenget var at RWD modellen ikke er veldig relevant. Dette vet jeg pga at jeg har sett på bruktbiler i samme klasse. De få som er tilsalgs med 2wd i denne klassen er nesten ikke tilstede i bruktmarkedet og ofte ligger prisen langt lavere en forskjell mellom 4wd og 2wd som ny

Uavhengig av 2wd eller 4wd, lykke til med å finne tilsvarende romslig og effektiv bil til samme pris. 👌

 

Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Uavhengig av 2wd eller 4wd, lykke til med å finne tilsvarende romslig og effektiv bil til samme pris. 👌

 

Det går helt fint, masse å velge i. Men bakkeklaring koster effektivitet. Større bakke klaring gir høyere forbruk.

  • Liker 1
Skrevet
14 hours ago, Trestein said:

Veldig mye å velge i i denne prisklassen. Har fått flere tilbud med mye utstyr og noen med vinterhjul for 500k 

Folk vil ha 4wd her i Norge. Tviler på om RWD vil selge noe særlig. Den  var jo rimelig svak også

Ja med rentekampanjen som er på 4x4 versjonen, så blir det veldig liten forskjell. Så lenge man skal finansiere. (Og med rentekampanjen på billån, så gir det mer mening å putte pengene på høyrentekonto i 3 år, enn å cashe ut bil)

Så i en artikkel at 99,1% av Model Y registreringene i år er 4x4

Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Ja med rentekampanjen som er på 4x4 versjonen, så blir det veldig liten forskjell. Så lenge man skal finansiere. (Og med rentekampanjen på billån, så gir det mer mening å putte pengene på høyrentekonto i 3 år, enn å cashe ut bil)

Så i en artikkel at 99,1% av Model Y registreringene i år er 4x4

Rentekampanje så jeg ikke noe på. ofte får man kontantavslag i samme størrelse om man kjøper kontant. Men at man får biler man for 2-3 år siden betalte 600-700 tusen for til 500 nå er rimelig gunstig. Tror jeg slår til på et slikt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...