Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (19 minutter siden):

Hjelm er kanskje litt overkill, men det har vel vært lekt med briller med informasjon fra bilen. 

Noe som burde være en relativt enkel sak.

I en bil trenger man skjelden å se hva som er over eller under bilen. Men de hadde sikkert fått det til. Bird view har vel elemener av dette

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 hours ago, sverreb said:

Det er nok en avveining. Som sagt så er polariseringen ved refleksjon i vinduet ikke 100%, så man må ikke rette polariseringen etter dette, resultatet vil være mindre lysutbytte og en svakere refleksjon, men man kan jo kompensere med mer lys.

Jeg finner imidlertid ikke noen primær kilde til at KIA er anneledes. 

Jeg ser også disse påstandene om en 70 grader vinkling, men de kommer alle tilbake til den samme reddit posten og kan knappest regnes som en troverdig kilde.

Har ikke sett så mye men virker også som at den reddit posten veiet meget stort for AI sin konklusjon ja. Ble kansje rundtlurt der gitt.

Må være nå åpenbar grunn til at HUD er nødt til å være vertikalt polarisert da

Skrevet (endret)
Jotun skrev (2 timer siden):

https://www.elbil24.no/nyheter/blir-briller-i-bilen-fremtiden/79778911

Mini har vel også et par som registrerer hvor du ser slik at informasjonen kun er plassert der de mener den hører hjemme.

Egentlig rart dette diskuteres her, og ikke er flyttet til elbil-tråden, da dette ikke har så mye med Tesla å gjøre annet en at den ikke vil leveres med HUD fra fabrikken, eller som Tesla Original merch man kan kkjøpe i Tesla-shoppen! 🙄

Men, en fordel med å ha det i brilleform som her, er at det muligens løser hele problemet med polarisering, da man antageligvis ikke trenger solbriller på innsiden. Så spørs det om disse vil være mulig (og ønskelig) å kjøpe med styrke, så man slipper å bruke briller/linser inni HUD-briller.

Og lagd smart nok, kan de brukes på tvers av bilmerker/modeller, og kanskje og funger både på MC, moped og sykkel, uansett hva slags drivlinje man har, og hvem som eier kjøretøyet. Da slipper man sannsynligvis å måtte kjøpe dette til de bilene man har/skaffer seg, så sparer fort inn hele anskaffelsesprisen der.

Vil forhåpentligvis og gjøre bilvindu/bilglass billigere, når man kan la være å bygge slikt inn i rutene.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet

Må allikevel bruke spesifikke briller. 

Så eg står fortsatt på en noe blassere hud som funker litt med polariserende briller enn motsatt.

Skrevet
Snowleopard skrev (På 12.7.2025 den 8.09):

Men siden Tesla foreløpig ikke kommer med V2L og HUD-løsning (3.parts er bare jalla-løsninger som kan blokkeres ut når som helst av Tesla, og jeg orker ikke noe som må dras med som f.eks. bærbare V2L-opsjoner), så da ender jeg sikkert opp med en KIA eller en Ioniq av et slag, som har både det og sin versjon av Camper mode.

Var vel deg og complexity som startet diskusjonen rundt HUD i denne Tesla tråden.

Skrevet
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Var vel deg og complexity som startet diskusjonen rundt HUD i denne Tesla tråden.

Jeg nevnte at Tesla ikke har HUD, men diskusjonen har siden det, utviklet seg langt utenfor det temaet. HUD har og vært oppe i Elbil-tråden, så egentlig burde den fint kunne ha utviklet seg der istedet.

Jeg mente å si at diskusjon om HUD-teknologi har egentlig mer felles interesse, enn å bli låst ned i Tesla-tråden. Siden jeg ikke er moderator, får jeg heller ikke flytt den delen. Men er jo noen moderatorer som leser trådene, virker det som. Så kanskje noen ser poenget, og tar hintet, og jobben!

Skrevet
Duriello skrev (37 minutter siden):

Litt usikker på om det er nevnt tidligere, men; 

https://www.elbil24.no/nyheter/lanserer-storre-model-y/83352881

Vil anta at den kommer til Europa etter hvert også? Men skal leveres først i Kina virker det som. Spent på hvor lenge Tesla kan leve av salget av nye Model Y og 3. Tipper hvertfall ut året her og sikkert neste år også. Blir et stort utvalg av de eldre modellene på Finn.no nå. 

Så da kan man vel ikke regne med en splitter ny modell fra Tesla før om 2-3 år vil jeg tippe. Men de har jo overraska før. Skulle gjerne hatt et mer fresht interiør, med enda litt flere valgmuligheter når det kommer til både lakk, seter og tilleggsutstyr. Ikke minst så skal det bli godt å se et helt nytt bildesign 😏 Begynner å bli lei av Y spesielt nå og interiøret må opp noen hakk, imo. 

Skrevet
Iterion skrev (10 minutter siden):

Vil anta at den kommer til Europa etter hvert også? Men skal leveres først i Kina virker det som. Spent på hvor lenge Tesla kan leve av salget av nye Model Y og 3. Tipper hvertfall ut året her og sikkert neste år også. Blir et stort utvalg av de eldre modellene på Finn.no nå. 

Så da kan man vel ikke regne med en splitter ny modell fra Tesla før om 2-3 år vil jeg tippe. Men de har jo overraska før. Skulle gjerne hatt et mer fresht interiør, med enda litt flere valgmuligheter når det kommer til både lakk, seter og tilleggsutstyr. Ikke minst så skal det bli godt å se et helt nytt bildesign 😏 Begynner å bli lei av Y spesielt nå og interiøret må opp noen hakk, imo. 

S/X gir vell en god indikasjon på at Tesla ikke kommer til å gjøre store endringer på bilene deres, men små endringer hele tiden samt facelift/interiør lift osv I blant. 

Men, når en har verdens mest solgte bil samt vi bor i ett land der den virkelig selger bra så har det lite å si hvordan den ser ut da en ser den hele tiden uansett og den blir 'vanlig' etter kort tid.

Skrevet
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

S/X gir vell en god indikasjon på at Tesla ikke kommer til å gjøre store endringer på bilene deres, men små endringer hele tiden samt facelift/interiør lift osv I blant. 

Men, når en har verdens mest solgte bil samt vi bor i ett land der den virkelig selger bra så har det lite å si hvordan den ser ut da en ser den hele tiden uansett og den blir 'vanlig' etter kort tid.

Det er sant men funker ikke å kun holde på med facelifts i all evighet heller liksom. Men for all, når salget går som det går, så får de jo også litt ekstra god tid på både å designe og planlegge hvordan neste bil skal bli og se ut :)  Jeg bare savner som sagt litt ekstra tilvalg.

Småting som f.eks å ikke ha håndtak til å holde på hver sid av bilen og baki er ting som kan irritere meg hehe. Og enda mer dersom bilen ikke har blinklysspaker f.eks. Trenger absolutt ikke gjøre som Audi og ha tilleggspakker til flere hundre k liksom, men litt mer enn det de har nå må da gå an?  Liker godt valgmulighetene BMW f.eks, får da går det an å få bilen til å skille seg litt mer ut også. 

Skrevet
ProphetSe7en skrev (På 10.7.2025 den 23.43):

Hvilken forsikring har dere valgt på deres bil? Toppkasko som er det naturlige valget her?

Så på vilkår for forsikring mot "motorskade" hos ulike forsikringsselskaper, men det dekker vel knapt mer enn nybilgarantien til Tesla gjør? Motorskade-dekningen dekker jo ikke problemer som følge av slitasje eller manglende vedlikehold. Og ting som er feil ved bilen fra produksjonen dekker jo Tesla.

Er det noe poeng da?

Skrevet
Markiii skrev (25 minutter siden):

Så på vilkår for forsikring mot "motorskade" hos ulike forsikringsselskaper, men det dekker vel knapt mer enn nybilgarantien til Tesla gjør? Motorskade-dekningen dekker jo ikke problemer som følge av slitasje eller manglende vedlikehold. Og ting som er feil ved bilen fra produksjonen dekker jo Tesla.

Er det noe poeng da?

For min del er denne ekstra kostnaden så liten at jeg nekter å stå der en dag og de peker på at jeg ikke kjøpte dekningen for lappen i året eller hva det er.

Skrevet
1 hour ago, Markiii said:

Er det noe poeng da?

Kikka hos mitt forsikringsselskap og der sto det ettertrykkelig at forsikringen ikke dekket skader som falt under produsentens garanti. Så jeg droppa det

Skrevet
bzzlink skrev (45 minutter siden):

Kikka hos mitt forsikringsselskap og der sto det ettertrykkelig at forsikringen ikke dekket skader som falt under produsentens garanti. Så jeg droppa det

Ja for hva gjenstår egentlig da? Tesla dekker uansett ikke ting som er en følge av slitasje eller dårlig vedlikehold, akkurat som maskinskadeforsikring. Men hvis det ikke er det, så dekker Tesla det så lenge bilen er under garanti. Og da får man heller ikke brukt maskinskadeforsikringen.

Merkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...