Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Men stort sett bare på lokal kjøring da?

Ja. Har ca 350km til kontoret, men det går greit på en lading.

 

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Jeg skjønner. Du anser deg som en slags "elite-fører". OK, håper du har rett. Drive safe!

Nei, men jeg kjører ofte langt. 5-6timer kjøring på kundebesøk er omtrent nærmeste kunde. Om man er vandt til å kjøre 20-30min til jobb og har eneste langturen på sommerferien så ville jeg lagt inn tettere stopp mest sannsynlig. 

Skrevet
minim skrev (10 minutter siden):

Nei, men jeg kjører ofte langt. 5-6timer kjøring på kundebesøk er omtrent nærmeste kunde. Om man er vandt til å kjøre 20-30min til jobb og har eneste langturen på sommerferien så ville jeg lagt inn tettere stopp mest sannsynlig. 

Vi mennesker er forskjellig bygd, og ting som for enkelte virker "umulig", er ikke så ille for andre.

Jeg jobber turnus og med nattevakter,og trives veldig godt med det. Har gjort det nå i snart 14 år i min siste jobb som jeg fortsatt står i. Men har hatt kolleger som har kasta inn håndkleet etter 1-2 år, noen faktisk enda raskere. Og så er det andre, som meg selv, som stort sett føler det som uproblematisk.

Jeg tenker det er det samme med bilkjøring, 5-6 timer tilnærmet i strekk er jeg relativt godt vant med (kan bli kjapt stopp for tissepause). Tenker og det er rimelig stor forskjell på å kjøre på landevei og passere gjennom byer, vs det å sitte som yrkessjåfør i bytrafikk en lang arbeidsdag. Det siste kan jeg bare forestille meg blir temmelig tungt for de fleste, meg inkludert.

Landevei eller motorvei i hovedsak, er bare "piece of cake" så lenge man starter friskt og opplagt, med god frokost innabords og en oppkvikkende dusj om morgenen.

  • Liker 1
Skrevet

Kjørte buss i noen år. Var mer enn sjeldent på de lange rutene at det ble dårlig med pauser. Iløpet av en dag med mye rush kunne man fint sitte bak rattet i opp mot 8-9 timer med en kjapp dopause og lunsjen mens man kjørte.

Ble litt trent på det å kjøre lenge om gangen etter den perioden. 

Skrevet
Jotun skrev (5 minutter siden):

Kjørte buss i noen år. Var mer enn sjeldent på de lange rutene at det ble dårlig med pauser. Iløpet av en dag med mye rush kunne man fint sitte bak rattet i opp mot 8-9 timer med en kjapp dopause og lunsjen mens man kjørte.

Ble litt trent på det å kjøre lenge om gangen etter den perioden. 

shit det er heftig! 

  • Liker 1
Skrevet

Hva har folk fått av forsikringstilbud på ny Model Y?

Jeg undersøker fortsatt mulighetene, men selv med fagforeningsrabatt og 75% bonus havnet det hos Tryg på omtrent 2,5k per måned alt inkludert for beste forsikring. Riktignok med 30k km, per år, men det er fortsatt ca dobbelt av min gamle Model X med samme kjørelengde! Det virker dyrt.

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Hva har folk fått av forsikringstilbud på ny Model Y?

Jeg undersøker fortsatt mulighetene, men selv med fagforeningsrabatt og 75% bonus havnet det hos Tryg på omtrent 2,5k per måned alt inkludert for beste forsikring. Riktignok med 30k km, per år, men det er fortsatt ca dobbelt av min gamle Model X med samme kjørelengde! Det virker dyrt.

Sjekker enter? Ca 1100 for meg der totalt, dog halvparten av lengden. Coverme har jo også vært bra, sjekket for meg og ble ca likt der. de har ikke topp forsikring dog så blir hos enter enn så lenge. Tilsvarende priser jeg hadde på highland, pluss noen tikroninger ca

Skrevet
8 minutes ago, Salvesen. said:

Sjekker enter? Ca 1100 for meg der totalt, dog halvparten av lengden. Coverme har jo også vært bra, sjekket for meg og ble ca likt der. de har ikke topp forsikring dog så blir hos enter enn så lenge. Tilsvarende priser jeg hadde på highland, pluss noen tikroninger ca

Enter er en del av Tryg, så jeg tror det blir samme pris. Har faktisk forsikringen hos enter ettersom jeg fikk en gratis måned. Men når Xen blir solgt skal jeg finne den optimale forsikringen.

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Enter er en del av Tryg, så jeg tror det blir samme pris. Har faktisk forsikringen hos enter ettersom jeg fikk en gratis måned. Men når Xen blir solgt skal jeg finne den optimale forsikringen.

har du fått pris av enter? Det kommer "automagisk" etter fri måneden, det er den jeg har nå enn så lenge da prisen virket ok ift coverme prisen. 

Skrevet
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Det siste er ikke noe å applaudere. Det er trafikkfarlig. Er ingen som greier å holde fullt fokus på trafikken i 6 timer.

Nei enig! "applausen" min dryppet av ironi😊

  • Hjerte 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (53 minutter siden):

Hva har folk fått av forsikringstilbud på ny Model Y?

Jeg undersøker fortsatt mulighetene, men selv med fagforeningsrabatt og 75% bonus havnet det hos Tryg på omtrent 2,5k per måned alt inkludert for beste forsikring. Riktignok med 30k km, per år, men det er fortsatt ca dobbelt av min gamle Model X med samme kjørelengde! Det virker dyrt.

Min erfaring er at Cover Me / Coverclub er desidert billigst på Tesla Model Y generelt, og også på andre elbiler.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Min erfaring er at Cover Me / Coverclub er desidert billigst på Tesla Model Y generelt, og også på andre elbiler.

Enter ble billigere for meg denne gangen, coverme tilbyr samme pris(1 krone mindre pr måned) men coverme har ikke topp forsikring noe jeg får hos Enter. 

Som vanlig må en sjekke selv, da det er så mye individuelle forskjeller som utgjør for enhver enkelt. 

Men min erfaring er at enter og coverme har vært best på pris den siste tiden. Jeg har også tatt runden flere ganger når jeg har vært i enter og ingen har klart å matche og noen kommer kanskje close men da ser jeg ingen vits i å bytte. 

 

EDIT: Ser ut som coverme kommer enda dårligere ut da avgift ikke er regnet med:

image.png.89bbb4f57c397a695988ca842dc2f0a2.png

EDIT2: 

Enter gir meg 950 inkludert avgift for "samme" om jeg tar topp greiene vekk. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Skrevet
ozone skrev (36 minutter siden):

Nei enig! "applausen" min dryppet av ironi😊

At man må stoppe hver andre time er en konstruert problemstilling for å legitimere behov for ladestopp. Kjøre/hviletid på 50tonns vogntog med 2.5m bredde er 4.5 time og det krever langt mer enn å ratte personbil. Her er tidene satt med god margin for å få med seg snittet av sjofører også. Det er fullstendig uproblematisk å kjøre 5-6 timer gitt at man er vandt til å kjøre bil langt. Som Snowleopard er inne på er dette sikkert personavhengig også. Føler man behov for stopp hver andre time så er det smart å stoppe, men spar meg for at det er trafikk farlig for alle å kjøre 5t. Da hadde ikke kjøre/hviletid vært 4.5t på vogntog. 

Skrevet
minim skrev (1 minutt siden):

At man må stoppe hver andre time er en konstruert problemstilling for å legitimere behov for ladestopp. Kjøre/hviletid på 50tonns vogntog med 2.5m bredde er 4.5 time og det krever langt mer enn å ratte personbil. Her er tidene satt med god margin for å få med seg snittet av sjofører også. Det er fullstendig uproblematisk å kjøre 5-6 timer gitt at man er vandt til å kjøre bil langt. Som Snowleopard er inne på er dette sikkert personavhengig også. Føler man behov for stopp hver andre time så er det smart å stoppe, men spar meg for at det er trafikk farlig for alle å kjøre 5t. Da hadde ikke kjøre/hviletid vært 4.5t på vogntog. 

Førere av vogntog er ikke random personer, de er utdannet til å drifte bilen innenfor de lovene som er gitt. Det er ikke direkte sammenlignbart med å kjøre personbil. Trygg trafikk anbefaler 45 minutt pause hver 4 time og aller helst oftere. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Førere av vogntog er ikke random personer, de er utdannet til å drifte bilen innenfor de lovene som er gitt. Det er ikke direkte sammenlignbart med å kjøre personbil. Trygg trafikk anbefaler 45 minutt pause hver 4 time og aller helst oftere. 

De har tatt førerkort på Lik linje med oss andre. Noe mer timer, men ikke allverdens mer. Noen har gått på skole, men det er ikke påkrevd. Det krever mye mer fokus med 2.5m bredde og tung last. Det er en anbefaling som skal fange alle, også "matpakkekjørerne" som kun er på langtur en gang i året så den er nok treffende den. 

  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Førere av vogntog er ikke random personer, de er utdannet til å drifte bilen innenfor de lovene som er gitt. Det er ikke direkte sammenlignbart med å kjøre personbil. Trygg trafikk anbefaler 45 minutt pause hver 4 time og aller helst oftere. 

Jeg kjenner enkelte lastebilsjåfører, og tro meg, ettpar av de er ikke de jeg egentlig ville ha sluppet ut på veien med så heftig utstyr... Jeg føler meg langt mer erfaren og kapabel til slik kjøring i personbil. Må sies at de jeg snakker om er ikke lengre i min bekjentskapskrets, og jeg kjenner de kun fordi de er barn av noen jeg hadde en viss kontakt med.

For all del, de kan nok gjennom trening og erfaring bli trygge og gode sjåfører, men dette var definitivt ikke "aktive og friske" ungdommer, heller mer av den sløve typen du lurer på om det skal bli noe av.

Skrevet
minim skrev (15 minutter siden):

De har tatt førerkort på Lik linje med oss andre. Noe mer timer, men ikke allverdens mer. Noen har gått på skole, men det er ikke påkrevd. Det krever mye mer fokus med 2.5m bredde og tung last. Det er en anbefaling som skal fange alle, også "matpakkekjørerne" som kun er på langtur en gang i året så den er nok treffende den. 

Nei, førerkort opplæringen er ikke lik for vogntog og personbil.. 

Men som sagt, se til trygg trafikk og du har svaret ditt. De anbefaler som sagt lengre stopp hver 4 time og gjerne oftere. Dog er ikke alle bygget likt slik du er inne på og noen kan kjøre lenge og kanskje være uberørt av det men det er vanskelig å bedømme selv..

  • Liker 1
Skrevet

Det er så mange faktorer at jeg vil egentlig anbefale å være følsom og observant på sin egen oppmerskomhet på veien.

- Kjører man godt uthvilt på morgenen, har god komfort og temperatur i kupeen, kjører i moderat hastighet med moderat til lite trafikk så er det null stress å kjøre 8+ timer med bare noen få pissepauser og noe lettgrepen mat og drikke bak rattet.

- Er man sliten når man setter seg bak rattet, uansett grunn, så bør man selvsagt vurdere å ta seg en hvil, selv om man har kjørt kort.

TLDR: Lytt til kroppen - prioriter trygg kjøring framfor å tøye strikken. Opptre selv sånn du ønsker at andre skal opptre i trafikken.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei, førerkort opplæringen er ikke lik for vogntog og personbil.. 

Men som sagt, se til trygg trafikk og du har svaret ditt. De anbefaler som sagt lengre stopp hver 4 time og gjerne oftere. Dog er ikke alle bygget likt slik du er inne på og noen kan kjøre lenge og kanskje være uberørt av det men det er vanskelig å bedømme selv..

Kjører de fokuskurs? :) Samme prinsipp gjelder for de og det kreves i enda større grad fokus pga bredde, vekt og det at trafikken må leses mye bedre og lengre frem enn i personbil. 

Som sagt må tryggtrafikk legge lista lavt for å fange alle i sine anbefalinger. For de som ikke er vandt med lengre turer så er nok 4t passende og gjerne litt mye for enkelte.

Kjører man 10min til jobb hele året som lengste tur er det ikke smart å hive seg ut i ferie trafikken på dagstur til Berlin som han i tråden tidligere her. 

Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det er så mange faktorer at jeg vil egentlig anbefale å være følsom og observant på sin egen oppmerskomhet på veien.

- Kjører man godt uthvilt på morgenen, har god komfort og temperatur i kupeen, kjører i moderat hastighet med moderat til lite trafikk så er det null stress å kjøre 8+ timer med bare noen få pissepauser og noe lettgrepen mat og drikke bak rattet.

- Er man sliten når man setter seg bak rattet, uansett grunn, så bør man selvsagt vurdere å ta seg en hvil, selv om man har kjørt kort.

TLDR: Lytt til kroppen - prioriter trygg kjøring framfor å tøye strikken. Opptre selv sånn du ønsker at andre skal opptre i trafikken.

Bingo! Er ingen skam å stoppe for en powernap heller :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...