Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, Salvesen. said:

April Y var stort sett gammel type. Nesten ingen utleveringer av juniper før langt ut i april. 

Jeg snakket ikke nødvendigvis om antallet biler solgt eller at det har vært så og så mye nedgang. Bare at nordmenn er tesla-gale. Nordmenn utgjør 1.24 % av befolkningen i EU, men kjøper over 10 % av biler fra merket tesla. Man ser at det selges bortimot halvparten så mange biler i dette landet som det gjør i Tyskland på et helt år, et land med over 80 millioner innbyggere. Folk i dette landet er virkelig glade i slike biler, og i andre land ikke så veldig glade. 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iterion skrev (9 minutter siden):

Joda men dette er vel i hovedsak snakk om eldre Teslaer, typ før 2016-2017 eller? Vet det var mange problemer med tidligere årganger av spesielt Model S og X. Hvilken årsmodell Model S hadde du igjen?

Og neida det er nok ikke tilfeldig, var tydeligvis en gjenganger på de første årgangene av de forskjellige modellene spesielt. Tror nok ikke du hadde opplevd det samme i dag da kvaliteten jevnt over har bedret seg kraftig. 

Tesla er fremdeles blant de bilene mer mest feil/lavest kvalitet i dag. For 5-6-7 år siden var det mye verre og for 10-12 år siden var det helt katastrofalt. Når det er sagt, så er det 8-10 år siden flere av mine venner begynnte å kjøre til middelhavet med Tesla via Superchargernettverket. Litt mindre utbygget når man kom nedover til Spania og Italia, men ikke noe som helst stress. Kjenner faktisk flere som kjørte til Kroatia med campingvogn på slep. Tok litt lengre tid, men ble en billig ferie.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (19 minutter siden):

Joda men dette er vel i hovedsak snakk om eldre Teslaer, typ før 2016-2017 eller? Vet det var mange problemer med tidligere årganger av spesielt Model S og X. Hvilken årsmodell Model S hadde du igjen?

Og neida det er nok ikke tilfeldig, var tydeligvis en gjenganger på de første årgangene av de forskjellige modellene spesielt. Tror nok ikke du hadde opplevd det samme i dag da kvaliteten jevnt over har bedret seg kraftig. 

I 2019 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2014-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2020 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2015-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2021 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2016-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2022 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2017-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2023 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2018-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2024 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2019-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2025 gjelder det i hovedsak 5+ år gamle biler (2020-modeller og eldre). Nye biler har ikke problemer.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
kremt skrev (13 minutter siden):

Jeg snakket ikke nødvendigvis om antallet biler solgt eller at det har vært så og så mye nedgang. Bare at nordmenn er tesla-gale. Nordmenn utgjør 1.24 % av befolkningen i EU, men kjøper over 10 % av biler fra merket tesla. Man ser at det selges bortimot halvparten så mange biler i dette landet som det gjør i Tyskland på et helt år, et land med over 80 millioner innbyggere. Folk i dette landet er virkelig glade i slike biler, og i andre land ikke så veldig glade. 

Men er dette veldig ulikt før? Spør for jeg ikke aner, men enig i at vi er Tesla gale. Det har jo blitt bakt inn i samfunnet de siste 12 årene da de leverte noe som funket for folk til en ‘billig’ pris takket været regjeringen. nå er det jo andre ting å kjøpe men er nok fortsatt slik at mange fortsatt tenker Tesla når de først tenker elbil, kun pga historien.

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Etter tre timer er det på tide med en pause, spesielt om man kjører i 140 km/t. (Vi stopper nok mer i området annenhver time, uansett hvilken bil vi kjører.)

Det går nok mye på vane, men jeg kjenner ikke noen som stopper hver andre time på europatur om ikke målet er å være på veien mest mulig :D Kjedelige transportetapper bruker jeg å dra opp i 5-6timer. 

Jotun skrev (1 time siden):

Tippee etappene ikke blir så mye lengre enn at vi trenger maks to korte ladinger på en dag. 

Så er faktisk mer destinasjonslading som er mest aktuelt 

Med så korte distanser pr dag så er det ikke noe stress nei. Tenkte mer på om det var 

Simen1 skrev (1 time siden):

Når du først snakker om bekvemmelighet så bruker jeg veldig gjerne de 1800 kronene på mat på ladestoppene framfor å bruke de på bensin/diesel. Ladestopp med elbil (model S) er virkelig ikke der skoen trykker for min del. Det var mye verre når plutselig Teslaens AC sluttet å fungere i Tyskland på vei mot varmebølge Frankrike. Tesla i Tyskland sa jeg måtte til Norge for å få det på garantien. Det varte ikke lenge etter garantiutløp før det skjedde på nytt.

For å si det sånn, jeg hadde gladelig kjørt til Frankrike med en annen elbil. På biltur med gutta.

Da er man over på hvilken type bekvemmelighet man vil ha som du var inne på at noen velger fly for å kutte reisen osv. Jeg får gnag av å legge opp ferien etter ladestopp og ikke etter hva jeg ønsker å få opplevd. Den friheten av å få 1000km+ på 5min gir meg i ferien er lett verdt det. Det blir ikke rare posten på feriebudsjettet for den bekvemmeligheten heller. For å ikke snakke om når man hekter på 2t campingvogn og reduserer rekkevidden ned til 20mil og i tillegg ofte må hekte av for å kunne lade. Jeg digger elbilen(e) mine jeg og når Juniper kommer så har jeg 2stk elbiler og 2stk diesel til disp. Begge deler er helt topp til sitt bruk og elbil blir desidert mest brukt for å få kjørt billige km. 

Simen1 skrev (36 minutter siden):

Jo mer jeg hører fra bekjentskapskretsen (flere tidligere S eiere, 3-eiere og en X-eier) desto mer tror jeg det er veldig vanlig og ikke veldig uheldig. Leser jeg på nett så finner jeg ennå flere historier, der mange av feilene veldig uheldigvis sammenfaller. Svært mange eiere av S, X og tidlige model 3 som tilfeldigvis har hatt samme type uflaks, tilfeldigvis med modeller fra samme bilmerke.

Når man åpent deler sine kostbare og bitre erfaringer blir man jo høvlet ned på nett av folk som sier "jeg har hatt 8 teslaer på 8 år og aldri hatt problemer - så det kan jo ikke være noe med merket som er galt - det må nok bare være noe med kun deg og uflaks"

Det er somregel problemene man får høre mest om og leser desidert mest om på nett også. Det er få som bruker mye tid på å skryte om hvor lite feil bilene har. Kanskje med denne tråden som et hederlig unntak 😛 Jeg hadde vel min Model S inne for å bytte dørhåndtak et utall av ganger, byttet vindusheiser, lekkasje i tak, manglende håndbrekk og bremsesvikt. Alt mulig rart en ikke bør se på en 1-4 år gammel bil egentlig så jeg må desverre sette meg på listen over folk som har hatt mer feil enn forventet på ny tesla. Dette var en 2016 mod så det var ikke av de første heller. 

Salvesen. skrev (1 time siden):

Gi en kilde da? Slik tur til 0.5 literen i tilsvarende bil.

Der er ikke veldig relevant om det er en desliter pluss eller minus så. Uansett snakk om småpenger. Dro det opp til 0.6 for å tilfredstille deg i forrige utregning som ga 1800kr i forskjell. De fleste moderne diesel biler går vel i 0.5-0.6 sjiktet. 5år gammel Volvo XC40awd f.eks (garantert ikke av de mest effektive) med 4x4 er oppgitt til 0.5 landeveiskjøring og 0.54-0.56 høy WLTP. Det blir uansett flisespikking som sagt og om vi drar den opp enda en desiliter til 0.7/mil som da er lagt over oppgitt så kan man legge på en 500lapp til i drivstoff. Forsvinnende lite av feriebudsjett uansett. Om målet er å bruke så lite som mulig så kan en henge seg på en elbil som kjører i 80-90 for å spare strøm ;) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
minim skrev (Akkurat nå):

Det går nok mye på vane, men jeg kjenner ikke noen som stopper hver andre time på europatur om ikke målet er å være på veien mest mulig :D Kjedelige transportetapper bruker jeg å dra opp i 5-6timer. 

Med så korte distanser pr dag så er det ikke noe stress nei. Tenkte mer på om det var 

Da er man over på hvilken type bekvemmelighet man vil ha som du var inne på at noen velger fly for å kutte reisen osv. Jeg får gnag av å legge opp ferien etter ladestopp og ikke etter hva jeg ønsker å få opplevd. Den friheten av å få 1000km+ på 5min gir meg i ferien er lett verdt det. Det blir ikke rare posten på feriebudsjettet for den bekvemmeligheten heller. For å ikke snakke om når man hekter på 2t campingvogn og reduserer rekkevidden ned til 20mil og i tillegg ofte må hekte av for å kunne lade. Jeg digger elbilen(e) mine jeg og når Juniper kommer så har jeg 2stk elbiler og 2stk diesel til disp. Begge deler er helt topp til sitt bruk og elbil blir desidert mest brukt for å få kjørt billige km. 

Det er somregel problemene man får høre mest om og leser desidert mest om på nett også. Det er få som bruker mye tid på å skryte om hvor lite feil bilene har. Kanskje med denne tråden som et hederlig unntak 😛 Jeg hadde vel min Model S inne for å bytte dørhåndtak et utall av ganger, byttet vindusheiser, lekkasje i tak, manglende håndbrekk og bremsesvikt. Alt mulig rart en ikke bør se på en 1-4 år gammel bil egentlig så jeg må desverre sette meg på listen over folk som har hatt mer feil enn forventet på ny tesla. Dette var en 2016 mod så det var ikke av de første heller. 

Der er ikke veldig relevant om det er en desliter pluss eller minus så. Uansett snakk om småpenger. Dro det opp til 0.6 for å tilfredstille deg i forrige utregning som ga 1800kr i forskjell. De fleste moderne diesel biler går vel i 0.5-0.6 sjiktet. 5år gammel Volvo XC40awd f.eks (garantert ikke av de mest effektive) med 4x4 er oppgitt til 0.5 landeveiskjøring og 0.54-0.56 høy WLTP. Det blir uansett flisespikking som sagt og om vi drar den opp enda en desiliter til 0.7/mil som da er lagt over oppgitt så kan man legge på en 500lapp til i drivstoff. Forsvinnende lite av feriebudsjett uansett. Om målet er å bruke så lite som mulig så kan en henge seg på en elbil som kjører i 80-90 for å spare strøm ;) 

Wltp er snittfart på 45 km om jeg husker rett, snitt fart til Paris er dobbelt så gang det med minst 25%.

Skrevet
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Men er dette veldig ulikt før? Spør for jeg ikke aner, men enig i at vi er Tesla gale. Det har jo blitt bakt inn i samfunnet de siste 12 årene da de leverte noe som funket for folk til en ‘billig’ pris takket været regjeringen. nå er det jo andre ting å kjøpe men er nok fortsatt slik at mange fortsatt tenker Tesla når de først tenker elbil, kun pga historien.

Før så hadde man jo tilgang på et suverent ladenettverk også uten at andre slapp til. Da gikk det nærmest ikke å kjøre noe annet om en skulle langt med elbil. Det er nok også vanskelig å gå fra Tesla igjen til andre merker også da de henger såpass langt bak med teknologien på mye enda. 

  • Liker 2
Skrevet
AL123 skrev (25 minutter siden):

Tesla er fremdeles blant de bilene mer mest feil/lavest kvalitet i dag. For 5-6-7 år siden var det mye verre og for 10-12 år siden var det helt katastrofalt. Når det er sagt, så er det 8-10 år siden flere av mine venner begynnte å kjøre til middelhavet med Tesla via Superchargernettverket. Litt mindre utbygget når man kom nedover til Spania og Italia, men ikke noe som helst stress. Kjenner faktisk flere som kjørte til Kroatia med campingvogn på slep. Tok litt lengre tid, men ble en billig ferie.

Ja det kan godt hende, men de har i alle fall bedret seg kraftig. Usikker på hvor dårlig kvalitet det er på de forskjellige modellene sett ift pris kontra andre merker. Men klart har jo vært mye snakk om dårlig kvalitet på lakk osv gjentatte ganger. Men ikke så mange snakker som gjelder motor/batteri. 

Simen1 skrev (19 minutter siden):

I 2019 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2014-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2020 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2015-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2021 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2016-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2022 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2017-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2023 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2018-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2024 gjaldt det i hovedsak 5+ år gamle biler (2019-modeller og eldre). Nye biler hadde ikke problemer.

I 2025 gjelder det i hovedsak 5+ år gamle biler (2020-modeller og eldre). Nye biler har ikke problemer.

 

Nye biler(typ 1-6 år) skal selvsagt ikke ha noe særlig med problemer, med mindre man er uheldig og får en skikkelig «mandagsbil». Nå er ikke akkurat 5 år gammelt for en bil heller. Nybilgarantien har nettopp gått ut og man bør ha gått gjennom første EU-kontroll ganske så enkelt uten store kostnader.  

Så det lover selvsagt ikke så bra for Tesla dersom det er snakk om mange biler med problemer etter kun 5 år. Snakker vi 10+ år derimot…Min er snart 4 år gammel og skal gjennom første EU-kontroll i år. Forventer at den går i gjennom den med glans og håper selvsagt å slippe alvorlige feil på minst 4-6 år til. 

  • Liker 1
Skrevet
minim skrev (2 timer siden):

Men det er jo det. I snitt på motorvei med 130-140km/t så må man fort tenke/planlegge lading hver tredje time minst. Med fossil ofrer man det knapt en tanke. Da blir også ladingen å styre turen. Det er selvsagt null problem og man kommer frem, men å si at det ikke styrer tur/pauser/planlegging er bare tull. Det sier seg selv at det er det med "pålagt" stopp hver tredje time. 

Du er nok ganske alene i å ha lyst å kjøre mer enn tre timer i 130-140 km/t uten stopp. Haster det sååå jævlig når du er på ferie?

Etter én time i de hastighetene der har jeg lyst på en pause, enten det er å bytte fører, eller å stå å høre fuglene kvitre i 20 minutt. Begge deler gjerne mens bilen lader.

I Norge har det sementert seg et bilde av at 20 minutt lading, pølse og piss, med elbil er katastrofe, mens 10-15 minutt med bensinfylling, og ditto, er helt i orden.

Skapt av folk som ikke liker elbil mest sannsynlig. For de fleste som har elbil har jo også kjørt ICE før... Og vet jo da at man merker knapt forskjell når man først stopper og strekker på beina og eter og gjør de andre tingene, mens bilen står og gjør sitt.
Og ikke glem at ICE-eiere må stå som en sau og holde i fylle-pistolen. Vi kan gjøre andre ting imens😉
 

  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Wltp er snittfart på 45 km om jeg husker rett, snitt fart til Paris er dobbelt så gang det med minst 25%.

Wltp high er 0-97km/t med snitt på 64km/t. Jeg fant nå oppgitt for Extra high som er opp til 131km/t og snitt på 97km/t som skulle bli ganske reelt og da er forbruk 0.65. Dette er altså en 5 år gammel diselbil fra volvo så moderne er nok enda bedre igjen. Neppe av de med lavest forbruk heller så jeg burde nok brukt noe annet. Poenget står uansett, dette er peanuts så jeg foreslår å legge bort flisespikkingen. 

  • Liker 3
Skrevet
minim skrev (3 minutter siden):

Før så hadde man jo tilgang på et suverent ladenettverk også uten at andre slapp til. Da gikk det nærmest ikke å kjøre noe annet om en skulle langt med elbil. Det er nok også vanskelig å gå fra Tesla igjen til andre merker også da de henger såpass langt bak med teknologien på mye enda. 

Ja Tesla var lenge eneste alternativ og vi var heldig som fikk de lett tilgjengelig tidlig med ‘lav’ pris takket være regjeringen.

Men de må kjempe i dag, ikke minst mot østen. Her i Danmark ser jeg utrolig mye BYD, xpeng osV. Tror ikke jeg har sett en eneste ny Tesla men en god del av eldre Y/3 varianter.

  • Liker 2
Skrevet
minim skrev (1 minutt siden):

Wltp high er 0-97km/t med snitt på 64km/t. Jeg fant nå oppgitt for Extra high som er opp til 131km/t og snitt på 97km/t som skulle bli ganske reelt og da er forbruk 0.65. Dette er altså en 5 år gammel diselbil fra volvo så moderne er nok enda bedre igjen. Neppe av de med lavest forbruk heller så jeg burde nok brukt noe annet. Poenget står uansett, dette er peanuts så jeg foreslår å legge bort flisespikkingen. 

Og Vipps så var forbruket opp 30%. Sannsynligheten er stor for at i realiteten ser en høyere tall også. 3x prisen er ikke flisespikkeri. I tillegg skal en betale for å leie bilen… som er langt mer kostbart. 
 

rett og slett en dårlig deal som sagt. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (Akkurat nå):

Du er nok ganske alene i å ha lyst å kjøre mer enn tre timer i 130-140 km/t uten stopp. Haster det sååå jævlig når du er på ferie?

Etter én time i de hastighetene der har jeg lyst på en pause, enten det er å bytte fører, eller å stå å høre fuglene kvitre i 20 minutt. Begge deler gjerne mens bilen lader.

I Norge har det sementert seg et bilde av at 20 minutt lading, pølse og piss, med elbil er katastrofe, mens 10-15 minutt med bensinfylling, og ditto, er helt i orden.

Skapt av folk som ikke liker elbil mest sannsynlig. For de fleste som har elbil har jo også kjørt ICE før... Og vet jo da at man merker knapt forskjell når man først stopper og strekker på beina og eter og gjør de andre tingene, mens bilen står og gjør sitt.
Og ikke glem at ICE-eiere må stå som en sau og holde i fylle-pistolen. Vi kan gjøre andre ting imens😉
 

Det tror ikke jeg. Jeg pendler ofte øst/vest også og har sjeldent stopp på turen. Fyller thermo koppen før avreise og kjører til jeg er fremme. Kjører man stortsett langt kun i ferien er det nok lurt å stoppe ofte. 

Jeg har to elbiler, men klarer fortsatt å innrømme at lading er noe herk på transportetapper. I hverdagen er det jo helt gull da lader jeg aldri noen andre steder enn hjemme. 

  • Liker 3
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Og Vipps så var forbruket opp 30%. Sannsynligheten er stor for at i realiteten ser en høyere tall også. 3x prisen er ikke flisespikkeri. I tillegg skal en betale for å leie bilen… som er langt mer kostbart. 
 

rett og slett en dårlig deal som sagt. 

30%? Jeg dro det opp til 0.6 som sagt og nå økte det til 0.65. En drastisk økning på 400kr(!!) på 4000km turen brukt i eksempelet..  Denne bilen bruker i utgangspunktet mye også. Skal nok ikke lete lenge for å finne lavere forbruk enn 0.65 når du ser at Volvoen er utformet omtrent som en moelven brakke med fire hjul. Som sagt også en 5 år gammel bil så det er garantert kommet bedre. 

  • Liker 2
Skrevet
minim skrev (2 minutter siden):

Det tror ikke jeg. Jeg pendler ofte øst/vest også og har sjeldent stopp på turen. Fyller thermo koppen før avreise og kjører til jeg er fremme. Kjører man stortsett langt kun i ferien er det nok lurt å stoppe ofte. 

Jeg har to elbiler, men klarer fortsatt å innrømme at lading er noe herk på transportetapper. I hverdagen er det jo helt gull da lader jeg aldri noen andre steder enn hjemme. 

Jeg applauderer deg for både å ha to elbiler som er et herk å lade på langtur,
og å kjøre så lange etapper i ett strekk!!

  • Liker 1
Skrevet
minim skrev (Akkurat nå):

30%? Jeg dro det opp til 0.6 som sagt og nå økte det til 0.65. En drastisk økning på 400kr(!!) på 4000km turen brukt i eksempelet..  Denne bilen bruker i utgangspunktet mye også. Skal nok ikke lete lenge for å finne lavere forbruk enn 0.65 når du ser at Volvoen er utformet omtrent som en moelven brakke med fire hjul. Som sagt også en 5 år gammel bil så det er garantert kommet bedre. 

Du startet med 0.5 og har rodd deg til 0.65 wltp som er usannsynlig. Jeg kjører heller ikke på wltp på min tur til Danmark. Langt i fra. 
 

det er som sagt rundt 3x i bare ekstra drivstoff kostnad også har en leieprisen da som topper det hele godt. Og alt for at en skal slippe å stappe i en kabel på kvelden og evt noen hurtigladinger mens en tar seg noe mat. 
 

you do you 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Du startet med 0.5 og har rodd deg til 0.65 wltp som er usannsynlig. Jeg kjører heller ikke på wltp på min tur til Danmark. Langt i fra. 
 

det er som sagt rundt 3x i bare ekstra drivstoff kostnad også har en leieprisen da som topper det hele godt. Og alt for at en skal slippe å stappe i en kabel på kvelden og evt noen hurtigladinger mens en tar seg noe mat. 
 

you do you 

Det var med egne efaringstall (og trolig en moderne diesel). 0.65 var bare første bil jeg søkte opp for å dokumentere og siden den bekreftet poenget så brukte jeg den.  Vi snakker også om en differanse som utgjør vanvittige 1200kroner på 4000km eksempelet eller 900kr for turen det er snakk om. Det er bare en avsporing du driver med her uansett. Poenget var at det er lite ekstra å betale for å slippe ladesurr. 

Jeg ser at jeg trolig også har regnet feil på ladekostnadene. NAF har kommet til at det er like dyrt å reise på hurtiglade tur som å fylle diesel :)
"Med dagens prisnivå på hurtiglading, er det like dyrt å lade elbilen som å tanke opp dieselbilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF."
https://www.tv2.no/broom/hurtiglading-like-dyrt-som-a-tanke-diesel/16618512/

 

ozone skrev (17 minutter siden):

Jeg applauderer deg for både å ha to elbiler som er et herk å lade på langtur,
og å kjøre så lange etapper i ett strekk!!

Til sitt bruk er de suverene. Bruker nesten ikke annet lokalt og i hverdagen. Jeg har to dieselbiler også så jeg slipper å ergre meg over sånt på tur. Ender ofte med en av de om jeg skal langt eller må ha tung henger med. 

  • Liker 2
Skrevet
minim skrev (3 minutter siden):

Det var med egne efaringstall (og trolig en moderne diesel). 0.65 var bare første bil jeg søkte opp for å dokumentere og siden den bekreftet poenget så brukte jeg den.  Vi snakker også om en differanse som utgjør vanvittige 1200kroner på 4000km eksempelet eller 900kr for turen det er snakk om. Det er bare en avsporing du driver med her uansett. Poenget var at det er lite ekstra å betale for å slippe ladesurr. 

Jeg ser at jeg trolig også har regnet feil på ladekostnadene. NAF har kommet til at det er like dyrt å reise på hurtiglade tur som å fylle diesel :)
"Med dagens prisnivå på hurtiglading, er det like dyrt å lade elbilen som å tanke opp dieselbilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF."
https://www.tv2.no/broom/hurtiglading-like-dyrt-som-a-tanke-diesel/16618512/

 

Til sitt bruk er de suverene. Bruker nesten ikke annet lokalt og i hverdagen. Jeg har to dieselbiler også så jeg slipper å ergre meg over sånt på tur. Ender ofte med en av de om jeg skal langt eller må ha tung henger med. 

Jisez, er så mye feil at jeg ikke orker å diskutere det lengre. Diesel ~6000 kroner elbil ~2000 kroner. 
 

og nei, generelt sett er det ikke like dyrt som diesel men en kan få det til! 
 

og det beste er såklart å unngå hurtiglading med overnatting langs veien med saktelading, ja kanskje helt gratis også.

sånn, nå kan du fortsette alene jeg er ferdig med avsporingen.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jisez, er så mye feil at jeg ikke orker å diskutere det lengre. Diesel ~6000 kroner elbil ~2000 kroner. 
 

og nei, generelt sett er det ikke like dyrt som diesel men en kan få det til! 
 

og det beste er såklart å unngå hurtiglading med overnatting langs veien med saktelading, ja kanskje helt gratis også.

sånn, nå kan du fortsette alene jeg er ferdig med avsporingen.

Min påstand var aldri at det var billigere så det er du som avsporer med debatt om småpenger samt overestimerer for diesel og underestimerer for strøm. NAF mener kostnader er lik så 2000kr må du dokumentere ;) Obskure eksempler utgår ellers drar jeg inn å sile frityrolje til dieseldyret :D

I følge NAF så var det det like dyrt på langtur som dokumentert i lenken over. Jeg var "grei" å sa at det var noe forskjell ^^ 

Selvsagt, men realistisk sett så ser du at han som spurte også belager seg på to hurtigladinger daglig. 

Jeg svarte på et spørsmål, du avsporer med å henge deg opp i småpenger. Skal vi heller dreie debatten over på verditap pr km kjørt på Tesla model S plaid om økonomi er gøy å diskutere?

  • Liker 5
Skrevet
On 5/27/2025 at 8:30 AM, Joachim Vadseth said:

Vi bytta PTC, ledningsnett og HV-batteriet i høst. Først bytta jeg bare 12v siden det batteriet var fra 2019 og aldri bytta, og det har vel vært hendelser der det har vært nødvendig. Målte vertfall ikke merenn 10,5v eller noe slikt. Servicen er booka - til juli en gang! 

Hmm nå har jeg ikke finlest den garantien, men å bare kunne lade til 30% ville jeg sammenlignet med driftsstans på bilen, og krevd lånebil?

  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...