Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

AL123 skrev (3 minutter siden):

Men nå har du forhåpentligvis litt IQ, det har ikke en Tesla..

Ja det er klart, det hjelper ikke med kun syn/kamera :) og det er jo mer eller mindre dette Tesla satser på. Altså software med minimalt med sensor input. 

Så får en se hvor langt de kommer. Synes de har kommet ganske langt allerede, flere å flere bruker FSD for majoriteten av turene sine uten input.

Men nivå 5 er nok et gooooodt stykke unna enda.

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ja det er klart, det hjelper ikke med kun syn/kamera :) og det er jo mer eller mindre dette Tesla satser på. Altså software med minimalt med sensor input. 

Så får en se hvor langt de kommer. Synes de har kommet ganske langt allerede, flere å flere bruker FSD for majoriteten av turene sine uten input.

Men nivå 5 er nok et gooooodt stykke unna enda.

Vil vel si at nivå 4 er et veldig godt stykke unna, iallfall for norsk klima/værforhold.

AL123 skrev (12 minutter siden):

Vil vel si at nivå 4 er et veldig godt stykke unna, iallfall for norsk klima/værforhold.

Det vet vi vell egentlig veldig lite om, men forhåpentligvis får vi i det minste se om de har noe fungerende i Texas om kort tid(muligens, vi vet jo alle hvordan disse tidslinjene er.)

Evil-Duck skrev (20 timer siden):

På finværsdager med god sikt er LiDAR ganske unødvendig. Er når sikten er dårlig LiDAR kommer inn som en fordel siden det fungerer annerledes enn øynene våre og ser ting vi eller kamera ikke ser. 

En fordel man har med LIDAR hele tiden er jo at man bruker det for å dobbeltsjekke "vision" systemet, siden det er en direkte avstandsavlesning. Har man en reklameplakat med et bilde av en bil på f.eks og den plakaten er 10x10 meter stor, så kan vission systemet tøyse seg litt bort med at det objektet brukes for å fastsette koordinatsystemet og andre objekters avstand og størrelse. Med LIDAR så kan man automatisk fjerne det "objektet" på plakaten siden LIDAR med én gang avslører at det er en plakat og bilde av et objekt og ikke et fysisk objekt. 

Jeg trur nok at LIDAR uansett vær er kjekt å inkludere, og ikke noe som kun redder "vission" ved dårlig vær. Det frigjør veldig mye med datakraft slik at "vission" systemet kan fokusere enda mer på det det er best på. 

45 minutes ago, oophus said:

En fordel man har med LIDAR hele tiden er jo at man bruker det for å dobbeltsjekke "vision" systemet, siden det er en direkte avstandsavlesning. Har man en reklameplakat med et bilde av en bil på f.eks og den plakaten er 10x10 meter stor, så kan vission systemet tøyse seg litt bort med at det objektet brukes for å fastsette koordinatsystemet og andre objekters avstand og størrelse. Med LIDAR så kan man automatisk fjerne det "objektet" på plakaten siden LIDAR med én gang avslører at det er en plakat og bilde av et objekt og ikke et fysisk objekt. 

Jeg trur nok at LIDAR uansett vær er kjekt å inkludere, og ikke noe som kun redder "vission" ved dårlig vær. Det frigjør veldig mye med datakraft slik at "vission" systemet kan fokusere enda mer på det det er best på. 

Vet du noe info om hva en lidar koster om dagen? 

Man må vel enten ha en stor en for å se 360 grader eller flere små

Complexity skrev (25 minutter siden):

Vet du noe info om hva en lidar koster om dagen? 

Man må vel enten ha en stor en for å se 360 grader eller flere små

Med Forbehold om at dette er info hentet fra ChatGPT, har prøvd å kryss sjekke å det virker til å stemme greit med andre kilder. 

Leverandør Teknologi                     Estimert OEM-pris
Velodyne          Roterende LiDAR                  $600–$4 000
Luminar         Solid-State (InGaAs)                  $500–$1 000+
Innoviz         MEMS-baserte LiDAR                  $500
Aeva, Ouster         FMCW og solid-state                  $300–$1 000
Livox (DJI)         Hybrid (billig)                  Ned mot $250
  • Liker 1
Complexity skrev (1 time siden):

Vet du noe info om hva en lidar koster om dagen? 

Man må vel enten ha en stor en for å se 360 grader eller flere små

Dagens kost har nok like mye å si som kostpris anno 2015. De faller i pris fra generasjon til generasjon. 90% av kost fra 2015 er borte allerede, og nye 90% faller nok om nye 10 år. 

oophus skrev (22 minutter siden):

Dagens kost har nok like mye å si som kostpris anno 2015. De faller i pris fra generasjon til generasjon. 90% av kost fra 2015 er borte allerede, og nye 90% faller nok om nye 10 år. 

Prisen har klart mye å si... men størrelsen er nok det største hinderet akkurat nå.
Skal man ha én eller flere roterende duppeditter på tak/hjørner, så ser bilen ut som en testbil.

Jeg tipper at når Lidar blir like små og usynlige som kamera, og kanskje like billige, da er det ikke lenger noen grunn til å tviholde på ren "Vision".

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Kostnad på softwareutvikling og vedlikehold av den er vel også ganske høy vil jeg tro..

1 hour ago, ozone said:

Prisen har klart mye å si... men størrelsen er nok det største hinderet akkurat nå.
Skal man ha én eller flere roterende duppeditter på tak/hjørner, så ser bilen ut som en testbil.

Jeg tipper at når Lidar blir like små og usynlige som kamera, og kanskje like billige, da er det ikke lenger noen grunn til å tviholde på ren "Vision".

De må definitivt få ned størrelsen på dem ja. Waymo sine biler er vel ganske utdaterte i dag da men de ser jo ut som testbiler iallefall..

waymo.webp

Endret av Complexity
  • Liker 1

Typisk i dag er vell en "forward facing" lidar ala dette fra Volvo:

Volvo's new EV to incorporate roof-mounted lidar | Repairer Driven News

Er vell flere som har dette etterhvert, men meg bekjent er ikke de fleste i nærheten av det FSD presterer i dag. Muligens noen konkurenter i Kina? 

Iallefall det som er public info og tilgjengelig i bil pr i dag. Hva som surrer og går i bakgrunnen vet en jo lite om :)

  • Liker 1

Mitt stalltips på Lidar er at de må gå bort fra den klassiske Lidaren som tradisjonelt skal scanne 360 grader kuleform. Og heller lager noe uten roterende deler, som peker i den retningen den skal "se".

Kanskje med et bevegelig nano-speil for å styre laserpulsene i ønsket retning for å "scanne av" et rektangel foran bilen.
Og dermed muligens oppnå vidvinkeldekning foran bilen med en Lidar som ser ut kameraet gjør idag...

Sånne ting jobbes det nok med så svetten renner akkurat nå!

Skrevet (endret)
ozone skrev (1 time siden):

Prisen har klart mye å si... men størrelsen er nok det største hinderet akkurat nå.
Skal man ha én eller flere roterende duppeditter på tak/hjørner, så ser bilen ut som en testbil.

Jeg tipper at når Lidar blir like små og usynlige som kamera, og kanskje like billige, da er det ikke lenger noen grunn til å tviholde på ren "Vision".

Skal man mappe et nytt område så er det jo kjekt med en komplett 360 roterende sensor, men det er nok lite behov for det i vanlige forbruksbiler. Da holder det med mindre sensorer med 45-120 graders rettet fremover. 

Skal man dog ha en komplett Robotaxi som aldri skal ha ferdsel under nivå 4. Altså at den ruller ut av fabrikk ferdig for skytselstrafikk, så er det jo større sikkerhet i å ha flere sensorer, inklutert en styggere 360 roterende sensor på taket. Men da ligger jo behovet der rundt kun taxivirksomhet, og ikke noe folk skal kjøpe. Da spiller det jo liten rolle hvordan bilen ser ut, og verdi rundt sikkerhet og autonomi øker. 

Endret av oophus
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Nio har lenge hatt kompletterende lidar. Kineserne er nå de som viser veien på teknologi.
https://www.nio.com/nad

har du en 1+ time video der nio kjører feilfritt i en storby? Med kryss, rundkjøringer osv? Mulig det finnes men aldri sett en, hadde vært veldig interessant. 

  • Liker 1
1 hour ago, Salvesen. said:

Typisk i dag er vell en "forward facing" lidar ala dette fra Volvo:

Volvo's new EV to incorporate roof-mounted lidar | Repairer Driven News

Er vell flere som har dette etterhvert, men meg bekjent er ikke de fleste i nærheten av det FSD presterer i dag. Muligens noen konkurenter i Kina? 

Iallefall det som er public info og tilgjengelig i bil pr i dag. Hva som surrer og går i bakgrunnen vet en jo lite om :)

Er vel denne som tar livet av mobilkamera? 😅

Screenshot_20250519_142743_Chrome.jpg.22240ccfc37a020642b55851e22994f8.jpg

Burde kansje ikke stirre på den så mye med øynene heller da kansje..

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (1 time siden):

har du en 1+ time video der nio kjører feilfritt i en storby? Med kryss, rundkjøringer osv? Mulig det finnes men aldri sett en, hadde vært veldig interessant. 

Er det ikke bedre med firma som er proaktive fremfor reaktive? Jeg vil heller se 1 time med ferdsel etter at systemet er verdsatt til å være sikkert, enn 1 time med film som er plukket ut av tusenvis av timer av film fordi man hadde litt flaks og så at bilen kjørte ei lengre periode uten en overtakelse. 

Tesla jobber jo omtrent slik:

1. En feil detekteres gjennom en overtakelse, eller gjennom "shadow mode". Dette kan enten være en ulykke, eller en nesten ulykke alt ettersom sjåføren var oppmerksom eller ikke. 
2. Flagge den feilen opp mot databasen.
3. Om feilen er gjentagende, eller graverende så
4. Spør om mer data fra området, eller send en LIDAR Tesla bort for mer håndfast data. 
5. Trene AI modellen på nytt
6. OTA oppdatering. 

En OTA oppdatering som kan fikse noe men som ofte berører noe annet. 

Fra én time med feilfri kjøring, så er man altså avhengig av X antall ulykker eller nesten ulykker for å nå den timen. Hvor mange ulykker eller nesten ulykker må man anta ved 10 timers feilfri kjøring ved neste målpunkt? 

Endret av oophus
Complexity skrev (4 minutter siden):

Burde kansje ikke stirre på den så mye med øynene heller da kansje..

Ifølge dem så er det trygt:

"Luminar's lidar operates in the infrared range at 1,550 nanometers (153 terahertz) rather than the usual 905 nanometers. This moved the lidar signal out of the range of visible light, making it safe for human eyes even at higher power levels."

Skrevet (endret)
15 minutes ago, oophus said:

Ifølge dem så er det trygt:

"Luminar's lidar operates in the infrared range at 1,550 nanometers (153 terahertz) rather than the usual 905 nanometers. This moved the lidar signal out of the range of visible light, making it safe for human eyes even at higher power levels."

Det at laseren er usynlig gjør den ikke sikker. 

700-1400nm nær-IR laser regnes som relativt risikabelt, ikke minst fordi de er usynlige så energinivåene må holdes relativt sett lavere.

Attenueringen av 1550nm er såpass stor i den ytre delen av øyet sammenlignet med IR nærere til synlig lys at den regnes som betydelig tryggere (Eller korrolart at man kan bruke betydelig høyere energi og fortsatt være like trygg) , noe som er grunnen til at 1550nm er vanlig for LIDAR der mennesker kan ferdes.

1550nm har også fordelen over 905nm (som er den andre vanlige bølgelengden for LIDAR)  at den absorberes mindre av regn og tåke. Ulempen er at man må gruke Indium/gallium detektorer og ikke de billigere silisiumdetektorene man kan bruke med 905nm. 

Lasersikkerhet er grundig studert over mange år og nøye regulert, så sålenge man kan stole på at produsenten respekterer reguleringer er det lite grunn til bekymring.

 

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...