Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
sverreb skrev (3 minutter siden):

Jeg har sett krav om å tåle opp til 4.35V + margin (så applikasjonen forventer å sette 4.35V over cellen) i li-ion ladeapplikasjoner, men det betyr ikke at de lader cellen til 4.35V. Dette er nok mer en dynamisk spenning for å øke ladefart.

Etter min middels erfaring med vanlige Li-iOn celler av typen 18650 og ladekretser så stemmer det du sier der bra. 

Jeg tror den ekstra spenningen over 4.2V som er en slags bransjestandard brukes til toppbalansering av cellene hvis man har en balanseringskrets. 

Ingen av ladekretsene jeg har testet lader ikke batteriene over 4.2-4.25V hvis det ikke trengs balansering. 

Men nå er trolig bilbatterier noe helt annet selv om teknologien er noenlunde det samme. Bilbatterpakker er nok også bygget etter langt høyere krav og trolig med større feilmargin enn batterier i driller, lommelykter og telefoner etc. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Complexity skrev (1 time siden):

Model S med 85kWt ble en periode låst til at 4.1V var max. Var vel under etterforskning av noe branntilløp eller noe? Du som eide en slik vet kansje mere om grunnlaget.

Ja, det stemmer. Mulig de begrenset spenninga ennå mer en kort periode. Husker ikke helt. Ikke som følge av et branntilløp, men som følge av en serie med fullutviklede branner som oppsto i sluttfasen av ladesesjoner. Jeg er usikker på hvorvidt annonsert batterikapasitet fortsatt er amputert på grunn av dette eller om de har laget seg en fiffig disclaimer om "på egen risiko" for å utnytte bilen slik den ble annonsert og solgt som. Var det ikke en langtekkelig rettsak på dette også? Hvis de har sett enden på den ennå, så fikk de vel en hemmeligholdt avtale om en eller annen kompensasjon?

Tabellen din viser tydelig et av kompromissene valgt ladespenning har. Antar den gjelder på cellenivå og at variasjoner mellom celler kan komplisere hvordan det virker på pakken-nivå.

Endret av Simen1
Skrevet
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Jeg synes det generelt er veldig mye ladehysteri ute å går.....

.....Jeg skal ha bilen i tre år. Hva som skjer med bilen.......

Veldig enkelt å begrense seg til 80% i det daglige. Det er stor enighet om at 100% sliter mer på batteriet.

Å bry seg om det eller ikke kommer sikkert mye av om man eier eller leier bilen.

Skrevet
Mag ne skrev (58 minutter siden):

Veldig enkelt å begrense seg til 80% i det daglige. Det er stor enighet om at 100% sliter mer på batteriet.

Å bry seg om det eller ikke kommer sikkert mye av om man eier eller leier bilen.

Eie eller leie bilen i forhold til dette er ett fett hvis man skal ha den kun 3-5 år mener jeg. 

Som nevnt har ikke batteriet på bilen til madammen tatt noe skade av daglig lading til 100% de fem årene ho har eid bilen. 

Jeg er enig i at batteriene tar LITT mer skade ved slik lading, men ganske ubetydelig mener jeg og det kommer veldig ann på. 

Som nevnt er det mye annet som bekymrer meg mer enn hva batterikapasiteten er på bilen 5 år etter at jeg har solgt/byttet den inn. 

 

Skrevet

Uten sammenligning forøvrig, og ikke sjekket på en god stund, men leafen vår hadde jo en sinnsyk buffer i bunn. På den måten kan jo Nissan si at rekkevidden til 0 er den samme i dag som når bilen var ny, og dermed konkludere med at batteriet ikke er degradert.

Det gikk ikke mange årene fra at 0 i bilen var reellt over 12% til at 0 i bilen var reellt 8,5% sist eg sjekka. Sikkert enda verre nå Og den har ikke blitt mye hurtigladet, kjøres fint, men lades alltid til 100% i mangel av andre valgmuligheter og kort rekkevidde.

 

  • Liker 1
Skrevet
22 minutes ago, Bjerknez said:

Eie eller leie bilen i forhold til dette er ett fett hvis man skal ha den kun 3-5 år mener jeg.

 

Noen av oss verdsetter at også neste eier skal ha et godt produkt. Både fordi det øker restverdien men også fordi det er en verdi i seg selv å maksimere levetiden på ting slik at det kastes mindre.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
sverreb skrev (10 minutter siden):

Noen av oss verdsetter at også neste eier skal ha et godt produkt. Både fordi det øker restverdien men også fordi det er en verdi i seg selv å maksimere levetiden på ting slik at det kastes mindre.

Jeg tenker først og fremst på meg selv først og mitt bruk og bruker bilen slik jeg føler er best for meg. Jeg vasker ikke bilen 3 ganger i uka for at neste eier skal bli fornøyd med en bil som ser ny ut. Jeg gjør det for egen del. 

Også er jo bilen tross alt et fremkomstmiddel og et verktøy. 

Men vi er forskjellige, å det er greit. 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Bjerknez said:

Eie eller leie bilen i forhold til dette er ett fett hvis man skal ha den kun 3-5 år mener jeg. 

 

Nåja. Tesla f.eks har jo en batteritest knapp på menyen sin. Det er definitivt noe jeg og sikkert flere vil benytte når det skal kjøpes bruktbil.

Har bilen masse degradering er den plutselig mindre aktuell.

FB_IMG_1746531656155.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Simen1 said:

Ja, det stemmer. Mulig de begrenset spenninga ennå mer en kort periode. Husker ikke helt. Ikke som følge av et branntilløp, men som følge av en serie med fullutviklede branner som oppsto i sluttfasen av ladesesjoner. Jeg er usikker på hvorvidt annonsert batterikapasitet fortsatt er amputert på grunn av dette eller om de har laget seg en fiffig disclaimer om "på egen risiko" for å utnytte bilen slik den ble annonsert og solgt som. Var det ikke en langtekkelig rettsak på dette også? Hvis de har sett enden på den ennå, så fikk de vel en hemmeligholdt avtale om en eller annen kompensasjon?

Tabellen din viser tydelig et av kompromissene valgt ladespenning har. Antar den gjelder på cellenivå og at variasjoner mellom celler kan komplisere hvordan det virker på pakken-nivå.

Aha! Ja vet ikke om det fortsatt kansje er slik. Begynner vel å tynnes sterkt ut i slike på veien så kjenner ingen å spørre lengere. De få som er igjen er vel påkosta så mye at de egentlig ikke burde vært på veien 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (9 minutter siden):

Nåja. Tesla f.eks har jo en batteritest knapp på menyen sin. Det er definitivt noe jeg og sikkert flere vil benytte når det skal kjøpes bruktbil.

Har bilen masse degradering er den plutselig mindre aktuell.

FB_IMG_1746531656155.jpg

Ja, da får den evt bare være mindre aktuell. Uansett ikke noe problem for meg som ikke er den juridiske eieren av bilen. 

Som nevnt, Jeg synes det er mye hysteri ryndt det ladegreine. Å med det så har jeg vel sagt mitt rundt dette så langt. 

Så kan andre lade akkurat slik dem ønsker. Merker at jeg ikke bryr meg veldig med tanke på hvordan jeg lader. 

Skrevet
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Ja, da får den evt bare være mindre aktuell. Uansett ikke noe problem for meg som ikke er den juridiske eieren av bilen. 

Som nevnt, Jeg synes det er mye hysteri ryndt det ladegreine. Å med det så har jeg vel sagt mitt rundt dette så langt. 

Så kan andre lade akkurat slik dem ønsker. Merker at jeg ikke bryr meg veldig med tanke på hvordan jeg lader. 

Jo det er ett problem for deg, for ditt leasing selskap kommer til å ta betalt for all "unormal" slitasje. Dette gjelder interiør, eksteriør men også GARANTERT batteri om det er forsømt. 

  • Liker 3
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jo det er ett problem for deg, for ditt leasing selskap kommer til å ta betalt for all "unormal" slitasje. Dette gjelder interiør, eksteriør men også GARANTERT batteri om det er forsømt. 

Det vet jeg. Men alt innenfor normal slitasje koster meg ikke noe. At batteriet degraderes NOE er normalt. 

Bilen ellers er «renest i gata» og kommer til å se ut som ny om tre år. Ikke fordi jeg tenker på neste eier, men fordi jeg liker å ha ren bil. 

Så får vi se om jeg blir gjeldsslave om 2.5 år. Det får tiden vise. Posten blir oppdatert. 

Skrevet
Bjerknez skrev (24 minutter siden):

Det vet jeg. Men alt innenfor normal slitasje koster meg ikke noe. At batteriet degraderes NOE er normalt. 

Bilen ellers er «renest i gata» og kommer til å se ut som ny om tre år. Ikke fordi jeg tenker på neste eier, men fordi jeg liker å ha ren bil. 

Så får vi se om jeg blir gjeldsslave om 2.5 år. Det får tiden vise. Posten blir oppdatert. 

Det er jo en risiko du tar når du bryter med anbefalingene i manualen. De kommer garantert til å ta batteritest og om den viser mer slitasje enn normalt og loggføringer viser at du har brytt dette i bilens levetid så blir det nok en kostnad. 

Men, så kommer det jo an på hvor stor skaden er. Jeg tviler på du får store men av dette, men noe blir det jo.

Tenker det går fint jeg, om jeg måtte lade til 100% hver dag hadde jeg sovet godt om natten da også :)

  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Salvesen. said:

Tenker det går fint jeg, om jeg måtte lade til 100% hver dag hadde jeg sovet godt om natten da også :)

Men det er ganske spesielt å måtte dette hver eneste natt da.

Somsakt kun en eneste gang iløpet av 6 år at jeg har måtte ladet til 100%, ellers har 80-90 vært mere enn plenty nok til langturer.

Ved 100% mister man jo også regenerering og forbruket øker gjerne siden bilen må bruke bremsene istedenfor.

En plutselig spontan langtur skjer neppe innafor en halvtime. Har man en time eller to på seg rekker man å toppe godt opp fra 80% med 7-11kW tilgjengelig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (8 minutter siden):

Men det er ganske spesielt å måtte dette hver eneste natt da.

Somsakt kun en eneste gang iløpet av 6 år at jeg har måtte ladet til 100%, ellers har 80-90 vært mere enn plenty nok til langturer.

Ved 100% mister man jo også regenerering og forbruket øker gjerne siden bilen må bruke bremsene istedenfor.

En plutselig spontan langtur skjer neppe innafor en halvtime. Har man en time eller to på seg rekker man å toppe godt opp fra 80% ved 7-11kW tilgjengelig.

Ja jeg har ikke ett slik behov, jeg gjør det kun på lengre turer. Selv om 100% er mer enn nok for tur/retur så gjør jeg det kun for å ha mest mulig fleksibilitet på turen. Det er så få ganger at jeg får ikke varsel i fra Tesla engang :p 

  • Liker 2
Skrevet

Jeg må tilføye og si at dere faktisk har et poeng vedrørende hvor nødvendig det er og lade helt til 100% og hvor langt man på en måte vil ha muligheten til kjøre hvis man plutselig får lyst. 

Kanskje har jeg bare låst meg fast i tanken om at jeg hver dag plutselig kan komme på og kjøre 40 mil, å det er jo ikke tilfelle slik jeg ser det. Kan godt hende det også er et lite snev av rekkeviddeangst langt bak i hjernebarken som ikke slipper taket. 

Jeg skal definitivt gi det et forsøk og lade kun til 80% heretter sånn til daglig og 100% kun når jeg faktisk skal ut på lengre tur. :) 

  • Liker 5
Skrevet
bzzlink skrev (18 timer siden):

Weight matters.

Det er ikke helt sånn at vekt kan kamufleres når man skal svinge unna en elg eller en unge. 

Teknikens Vârld, som har funnet opp elgtesten, anser 72 km/t og oppover som godkjent. De tester også drøssevis med biler, men kommer til litt andre resultater enn videoen din. Her greier I4 eDrive40 74 kmt og Tesla Y Performance LR Dual Motor 75. Long range RWD greier 72. Du kan søke opp modellene de har testet i tabellen på nettsidene deres.     

 

 

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (8 timer siden):

Jeg tenker først og fremst på meg selv først og mitt bruk og bruker bilen slik jeg føler er best for meg.

Maksimere restverdi er vel også en måte å tenke på seg selv..

Complexity skrev (8 timer siden):

Aha! Ja vet ikke om det fortsatt kansje er slik. Begynner vel å tynnes sterkt ut i slike på veien så kjenner ingen å spørre lengere. De få som er igjen er vel påkosta så mye at de egentlig ikke burde vært på veien 😅

Tja, 11 år faktisk. Skulle likt å vite hvor mange prosent av 2014-modellene som fortsatt er registrert. Så vi kunne sammenlignet med gjennomsnittlig levetid (50% fortsatt registrert) på alle norske personbiler (18,8 år). Dette med levetid burde jo egentlig registreres og følges med på statistisk for det burde ha innvirkning på bruktprisen. Ellers så vil man jo få en bølge av folk med skjegget i postkassa etter hvert. Jeg vil i hvert fall slippe å oppleve det flere ganger.

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Tar meg selv i å smugtitte på ny bilen, synes den har blitt utrolig pen! 

Du får gifte deg med den da.. :p

Endret av Simen1
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...