Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Jada, jeg har hatt bilen en stund jeg, så har allerede rukket å putte de tilbake på dekkhotellet :)

 

Det er uansett best å ikke ta noen sjanser med det der, onkel er én ting, men det kan jo være farlig også. Så best å være på den trygge siden. Mud and Snow er helårsdekk, og ubrukelige i mine øyne. Men regelen er faktisk bare mønsterdybde. Det er ingen krav til vinterdekk i norge, tro det eller ei. Det er litt rart ja

Får bare mud and snow dekk til den pickupen. Vinterdekka er og merket mud and snow men ettersom de har pigger så er de vel ikke lovlig på sommern. Men er sykt at de sommerdekka er lovlig på vintern ja. Er knapt grep i dem på sommern ? hyler ut av kryss om man gir på med de spinville 70 hestekreftene.

 

Men en ting vi her nord er glade for er at det inne saltes så mye som sørpå. Så en ny video fra Teslabjørn i sta og når det var 1 plussgrad ute var saltbilen på jobb.

 

Model 3 er vel den modellen som er mest utsatt for rust så folk der sør burde passe ekstra på.

 

Morsomt å se under Mondeoen min som etter 13 år og 200 tusen km er tilnermet rustfri i understellet, mens tilsvarende biler der sør er så rusta at de kjøres rett på huggern.

 

Bilen min har aldri vært understellsbehandlet heller, noe jeg har skjønt er ett must sørpå.

 

Nå mister man vel garantien om man gjør det på en Tesla da ifølge dem selv.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye koster det for coating?

 

Kommer vel litt ann på. Jeg gjør det via en på jobben, men det er da først 2-stegs polering, og så coating, og da også på  både på vinter/sommer felger og ruter så blir det 8000.

 

Så nettopp en på Facebook som hadde fått på coating på sin Model 3 til 5500.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Kommer vel litt ann på. Jeg gjør det via en på jobben, men det er da først 2-stegs polering, og så coating både på vinter/sommer felger og ruter så blir det 8000.

 

Så nettopp en på Facebook som hadde gjort det på sin Model 3 til 5500.

Det er såpass ja.. varer ca 3 år da?

Ikke likesågreit å bruke 20 tusen på foliering da som varer lenger? Er vel Kansje billigere om man bruker gjennomsiktig folie da det er mye enklere å legge på.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er såpass ja.. varer ca 3 år da?

Ikke likesågreit å bruke 20 tusen på foliering da som varer lenger? Er vel Kansje billigere om man bruker gjennomsiktig folie da det er mye enklere å legge på.

 

Foliering var i utgangspunktet det jeg hadde tenkt, men den tåler jo ikke steinsprut (tåler det sikkert til en viss grad) og er jo utsatt for skader, og det vil jo koste mer å reparere enn om man får steinsprut i lakken. Helfoliering med f.eks xpel, som reparerer seg selv koster fort 50 lapper.

 

Husker ikke hvor lenge coatinga han skal legge på varer, men mener det var værtfall 3 år. Da får jeg som sagt også coating på glass og alle felgene.

 

Det får duge :p

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Tror foliering tåler steinsprut helt greit. Kjenner en med en foliert Model S som har rullet 150 tusen km nå, og folien ser fortsatt veldig bra ut. Den er foliert i en farge også så vil tro en gjennomsiktig folie vil se enda bedre ut.

 

Men coating funker nok fjell det og.

 

Selv kommer jeg nok bare til å gnikke på bilen selv med gjevne mellomrom.

Føeste bilen jeg har som jeg slipper å skru på så noe må man jo ha å gjøre :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kommer vel litt ann på. Jeg gjør det via en på jobben, men det er da først 2-stegs polering, og så coating, og da også på  både på vinter/sommer felger og ruter så blir det 8000.

 

Så nettopp en på Facebook som hadde fått på coating på sin Model 3 til 5500.

5500 var veldig billig ja.. Hadde vært skeptisk. :p Det er iallfall ikke store jobben for den prisen. 

 

Hva slags coating er dette? Ditec? 

 

Ditec holder du deg unna.  :p  Bruk en seriøs bilpleiesjappe eller hør på Detailersclub. Der er det gjerne noen som driver på med dette som jobb nr.2 og hos noen kan du få hjelpe til for å få ned prisen også. Bonus at man lærer mye også. 

Lenke til kommentar

Ditec holder du deg unna.  :p  Bruk en seriøs bilpleiesjappe eller hør på Detailersclub. Der er det gjerne noen som driver på med dette som jobb nr.2 og hos noen kan du få hjelpe til for å få ned prisen også. Bonus at man lærer mye også. 

 

Har du noe litt mer spesifikt? Detailersclub har jeg spurt spørsmål før, og man blir jo gjort så dum at det finns ikke mulighet uten at man allerede veit alt på forhånd. Jeg kan ikke akkurat gå rundt å banke på dørene til folk å spørre "hei, gjør du sånn coating som er bedre enn ditec?" heller :p

Lenke til kommentar

Har du noe litt mer spesifikt? Detailersclub har jeg spurt spørsmål før, og man blir jo gjort så dum at det finns ikke mulighet uten at man allerede veit alt på forhånd. Jeg kan ikke akkurat gå rundt å banke på dørene til folk å spørre "hei, gjør du sånn coating som er bedre enn ditec?" heller :p

 

Hvilket område bor du i? Kan finne ut hva folk anbefaler rundt der du kommer fra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjørt den nye 4-felts E6 strekningen her jeg bor som nettopp ble ferdigstilt. (Kolomoen-Hamar) et par ganger nå.

 

Begge gangene sørover på vei hjem, og der hvor disse kameraene til bompenger står, når jeg nærmer meg så begynner bilen å bremse, ganske mye også. Begge gangene kjørte jeg med Cruise/ACC, ikke på Autopilot.

 

Jeg regner med at den reagerer på denne kamera-kolossen som står over veien, er det vanlig at de fantombremser på disse?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Har kjørt den nye 4-felts E6 strekningen her jeg bor som nettopp ble ferdigstilt. (Kolomoen-Hamar) et par ganger nå.

 

Begge gangene sørover på vei hjem, og der hvor disse kameraene til bompenger står, når jeg nærmer meg så begynner bilen å bremse, ganske mye også. Begge gangene kjørte jeg med Cruise/ACC, ikke på Autopilot.

 

Jeg regner med at den reagerer på denne kamera-kolossen som står over veien, er det vanlig at de fantombremser på disse?

Ikke uvanlig med litt bremsing i ny og ne

 

https://www.nrk.no/ostfold/advarer-mot-_fantombremsing_-pa-tesla-1.14714384

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har nærmest sluttet å bruke autopilot/cc grunnet oppbremsingene i tide og utide. Blir mer sliten av å sitte å vente på disse enn bare å kjøre selv. Bruker det om jeg har lite trafikk på motorveien i blant, men som oftest blir det kun brukt når jeg står i kø nå. Der fungerer det utmerket, og eneste jeg kunne ønske der var at den la seg litt nærmere bilen foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt ganske mange modeller fra nær sagt alle merker som er representert på det norske markedet de siste årene, og det er ekstremt sjelden jeg har opplevd fantombremsing. En Subaru Levorg hogg i bremsen på Ring 3 rett før Tåsentunellen en gang, og jeg opplevde en litt mildere fantombremsing på en 2018-modell Leaf før påske i fjor. Så jeg tror ikke dette er et problem som er veldig utbredt, men at kameraer og sensorer kan bli lurt er det ingen tvil om. Kanskje har Tesla-modeller lettere for å bli lurt siden de setter så mye lit til kameraene alene?

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...