Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grubleruble124 skrev (11 minutter siden):

Takk, igjen :)

Til noe annet; har mottatt mitt eksemplar av 2021 modellen, og er veldig fornøyd. 

Et spørsmål til styringen; Er det normalt at rattet skal føles ganske seigt (tungt?) ved svinging?

Det skal være mulig å endre styringen fra f.eks. komfort, standard og sport. Har ikke fått min Model 3 ennå så vet ikke nøyaktig navn og antall valg, men skal være mulig å justere det.

Lenke til kommentar

3 nivåer på styringa. Om det føles lett eller tungt avhenger litt av hva du kjører til vanlig, det er først når man bytter fra noe annet at man merker forskjellen. Audi er som regel veldig lette på styringa, mens gammel BMW er mye tyngre.

Vask: skumlegg bilen, la det virke i noen minutter og spyl av. Skal ikke ha HT-spyleren for nærme bilen, men det må være innen rimelig avstand for å blåse vekk møkk, ellers blir det som å spyle av med en hageslange: du ser at all dritten ligger igjen på lakken når bilen har tørket. På en slapp HT-spyler hjemme må jeg være ca. 10 cm unna for å få nok futt, samt spyle fra flere vinkler. I selvvask er det som regel nok med 30-40 cm avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var med å hente en ny Model 3 nå.

Den varmepumpa er helt fantastisk..

Havna på 150wh/km etter en 2 timers kjøretur hjem (med relativt hard kjøring) og 4 grader ute. Full varme i bilen.

Kjørte samme ruten selv her om dagen med min egen 2019 modell (helt rolig da fruen er høygravid) og var over 200wh/km... Var litt dårligere føre da skal sies men alikevell..

Litt misunnelig på den pumpen altså..

Ellers var bilen helt topp uten noe feil å klage på. Ingen panelgapps og lakk over alt.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir nye SR+ levert fra Kina med CATL batteri nå? Disse hadde vel ganske dårlig ladefart såvidt jeg husker fra en test. Ellers fått 4 epost fra tesla på en måned nå der de vil pushe meg en bil fra inventory. Begynner å bli litt mye mas. Mange av de inventory bilene er overpriset demobiler tilsvarende nypris, men mangler som regel hengerfeste. Og alle av dem mangler selvsagt vp, nye lykter, midtkonsoll, koffertlokk motor.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Var med å hente en ny Model 3 nå.

Den varmepumpa er helt fantastisk..

Havna på 150wh/km etter en 2 timers kjøretur hjem (med relativt hard kjøring) og 4 grader ute. Full varme i bilen.

Kjørte samme ruten selv her om dagen med min egen 2019 modell (helt rolig da fruen er høygravid) og var over 200wh/km... Var litt dårligere føre da skal sies men alikevell..

Litt misunnelig på den pumpen altså..

Ellers var bilen helt topp uten noe feil å klage på. Ingen panelgapps og lakk over alt.

Er nok fint med pumpe, men regner med du starta på kaldt batteri på din egen ettersom du havna på 200? Skal jeg på langtur og det bikker flerfoldige minusgrader så får bilen en halvtimes varming på Max.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simkin said:

Er nok fint med pumpe, men regner med du starta på kaldt batteri på din egen ettersom du havna på 200? Skal jeg på langtur og det bikker flerfoldige minusgrader så får bilen en halvtimes varming på Max.

Ja startet på kaldt batteri, det gjor ikke den nye. Dvs 10 minutt varming først kansje.

Merket og at regenerering aldri kom seg på max på den nye. Den kjører nok batteriet kaldere og flytter varmen inn i bilen.

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, E.C. said:

Greier så vidt 150 wh/km på sommeren med pen kjøring. Brukes høyrefoten noe mer så er det fort oppe i 300+ wh/km. Hvordan du får til "relativt hard kjøring" med 150wh/km fatter jeg ikke.

Relativt hard til at en fersk eier i 20 årene fikk sin første Tesla og har aldri kjørt en slik før. En del pådrag ved hver anledning.

Selvfølgelig ikke noe tullkjøring ,men hardt sammenlignet med min egen tur på strekningen her om dagen med samme bil.

Så har intrykk av at den varmepumpa er knall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 timer siden):

Var med å hente en ny Model 3 nå.

Den varmepumpa er helt fantastisk..

Havna på 150wh/km etter en 2 timers kjøretur hjem (med relativt hard kjøring) og 4 grader ute. Full varme i bilen.

Kjørte samme ruten selv her om dagen med min egen 2019 modell (helt rolig da fruen er høygravid) og var over 200wh/km... Var litt dårligere føre da skal sies men alikevell..

Litt misunnelig på den pumpen altså..

Ellers var bilen helt topp uten noe feil å klage på. Ingen panelgapps og lakk over alt.

Wow, det er imponerende tall. :)

Det har vært en slags tommelfingerregel at elbiler uten varmepumpe mister 25% rekkevidde om vinteren mens de med varmepumpe bare mister 10%. Virker som Tesla innfrir dette med glans. :D

 

Lenke til kommentar
E.C. skrev (11 timer siden):

Greier så vidt 150 wh/km på sommeren med pen kjøring. Brukes høyrefoten noe mer så er det fort oppe i 300+ wh/km. Hvordan du får til "relativt hard kjøring" med 150wh/km fatter jeg ikke.

Når folk snakker om 'aktiv kjøring' tenker jeg at de ikke bare gir på ut av svingen men at de også bremser hardt *før* svingen. Man taper nok mye mer på hard bremsing enn hardt pådrag, om du da nøyer deg med hard gass kan du kjøre ganske hardt uten egentlig å bruke så mye mer.

Lenke til kommentar

Noen som har foliert sin model 3 her? broderen hentet sin Performance i går, fikk tilbud om foliering fra en som driver med det her lokalt, på mellom 35K og 40K alt ettersom hvilken farge han ville ha. Jeg syns prisen hørtes litt stiv ut så tenkte å høre her om noen har fått gjort det og eventuelt hva dere betalte eventuelt :) Om en kan spare 10 000 kroner er det liksom verdt å reise litt for det tenker jeg.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (28 minutter siden):

Noen som har foliert sin model 3 her? broderen hentet sin Performance i går, fikk tilbud om foliering fra en som driver med det her lokalt, på mellom 35K og 40K alt ettersom hvilken farge han ville ha. Jeg syns prisen hørtes litt stiv ut så tenkte å høre her om noen har fått gjort det og eventuelt hva dere betalte eventuelt :) Om en kan spare 10 000 kroner er det liksom verdt å reise litt for det tenker jeg.

Klar folie ligger på rundt 35-40k. Det er vesentlig dyrere enn "vanlig" fargefolie. Jeg fikk tilbud på fargefolie på Model 3 LR til 16k - 28k. Mange som driver med det rundt Oslo-området, så bare å kontakte alle sammen og sammenligne pris :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Relativt hard til at en fersk eier i 20 årene fikk sin første Tesla og har aldri kjørt en slik før. En del pådrag ved hver anledning.

Selvfølgelig ikke noe tullkjøring ,men hardt sammenlignet med min egen tur på strekningen her om dagen med samme bil.

Så har intrykk av at den varmepumpa er knall.

1 hour ago, Kahuna said:

Når folk snakker om 'aktiv kjøring' tenker jeg at de ikke bare gir på ut av svingen men at de også bremser hardt *før* svingen. Man taper nok mye mer på hard bremsing enn hardt pådrag, om du da nøyer deg med hard gass kan du kjøre ganske hardt uten egentlig å bruke så mye mer.

Det blir vel kanskje her forskjellen ligger. Lar man regen putte mesteparten av energien inn i batteriet igjen så blir det vel ikke så ille. Jeg kjører dog som regel mindre turer og da er forbruket alltid ganske høyt, derfor jeg reagerte på at noen får det ned mot 150wh/km med aktiv kjøring. Om jeg først kjører aktivt med Teslaen så er det for å få vedlikeholdt bremsene som ellers såvidt brukes. Performance bremser er sånn sett skikkelig skivebom. De som har kjørt på bane har klaget på at de er for dårlige til det og kjører man på gata brukes de lite og ruster.

@Complexity: Vi har vel alle forskjellige kjørestiler. Det er fint å høre at du tar det fornuftig og holder gummidelen av bilen pekende nedover :)

Lenke til kommentar
Grubleruble124 skrev (På 14.12.2020 den 8.26):

Noen som har tips til enkel bilvask på vinterstid? Har ikke vannslange selv.

Selvvask i innendørs vaskehall? I så fall hvilke rutiner har du, hvilket program er tilstrekkelig? 

Håndvask utendørs?

Setter pris på tilbakemeldinger.

Ikke opptatt av at det skal være skinnende rent, kun for å ivareta.

Hørte noen som lovpriset LaserWash børstefri bilvask. Men har ikke prøvd det selv.

Noen som har erfaring med det her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...