Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (25 minutter siden):

Dette gjør de jo omtrent hvert år, for å kvitte seg med de minst produktive. Eksempel fra 2019:

https://www.nettavisen.no/na24/tesla-kutter-sju-prosent-av-staben/s/12-95-3423582004

De hadde ikke 140.000 ansatte globalt i 2019. 
Det var ca 3000 som da mistet jobben.
https://www.tv2.no/broom/flere-tusen-mister-jobben-hos-tesla/10359412/
Ganske stor forskjell på 14.000 og 3000.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (13 minutter siden):

De hadde ikke 140.000 ansatte globalt i 2019. 
Det var ca 3000 som da mistet jobben.
https://www.tv2.no/broom/flere-tusen-mister-jobben-hos-tesla/10359412/
Ganske stor forskjell på 14.000 og 3000.

Dog veldig normalt i bransjen i USA. Absolutt ingenting jeg støtter, men innser at det er en del av livet til de i tech der borte.

Opprensking rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

De hadde ikke 140.000 ansatte globalt i 2019. 
Det var ca 3000 som da mistet jobben.
https://www.tv2.no/broom/flere-tusen-mister-jobben-hos-tesla/10359412/
Ganske stor forskjell på 14.000 og 3000.

Farlig å blande prosenttall og faktiske tall, for det ene ser plutselig veldig mye værre ut. 3 000 ansatte utgjorde altså 7 % av arbeidsstokken på den tiden ifølge artikkelen i TV2, mens nå har de økt til 10 %, men i faktiske tall blir det da 14 000 mennesker. Isolert sett er 14 000 nesten 5 ganger så mange, men i prosentpoeng er det bare 3 % forskjell.

Surt å være en av de som blir sagt opp, men det er som antydet, helt etter normalen. Ingen som stusser på om du har mistet jobben, når det er vanlig i samfunnet. I Norge derimot, så er det tross alt noe spesielt å miste jobben, og noe man fort må forklare for en potensielt ny arbeidsgiver. Og det kan koste deg drømmejobben. Altså langt større konsekvenser.

Så må de dog tas med i betraktningen at sosialvesenet er noe helt annet i Norge, så her er det mulig å leve uten annen inntekt enn sosialstøtten og ev. bostøtte, mens man kan havne langt mere ut på kjøret om man havner feil ut i USA. Så på mange punkter er vi veldig heldige som bor der vi bor!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

De hadde ikke 140.000 ansatte globalt i 2019. 
Det var ca 3000 som da mistet jobben.
https://www.tv2.no/broom/flere-tusen-mister-jobben-hos-tesla/10359412/
Ganske stor forskjell på 14.000 og 3000.

Det er minst 10% så det kan være nærmere de opprinnelige spekulasjonene om 20%. I tillegg har topplederne Drew Baglino og Rohan Patel valgt å forlate selskapet. 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

Flere toppsjefer slutter også i Tesla, blant annet Drew Baglino som vel har vært der i 18 år. Kan tyde på at ryktene om store omveltninger i Tesla stemmer, og kansjke en bekreftelse på at "Model 2" er død, eller kraftig nedskalert til fordel for FSD og Robotaxi?

Jeg håper ikke det er slik, for verden trenger en mindre og billigere Tesla. Men mer og mer tyder på at "Model 2" ikke vil være det Tesla satser mest på.

Lenke til kommentar

Når man leser historier fra de som har blitt oppsagt i denne runden med oppsigelser i Tesla kjenner jeg at jeg er glad for å bo i Norge. Ikke at det er noe unikt for Tesla, Har lest det samme twitter trådene om andre selskaper hvor folk forteller om hvor de bare plutselig kommer på jobb en dag og oppdager at adgangskortet deres plutselig ikke fungerer og finner ut i sosial media at de har mistet jobben.  

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Når man leser historier fra de som har blitt oppsagt i denne runden med oppsigelser i Tesla kjenner jeg at jeg er glad for å bo i Norge. Ikke at det er noe unikt for Tesla, Har lest det samme twitter trådene om andre selskaper hvor folk forteller om hvor de bare plutselig kommer på jobb en dag og oppdager at adgangskortet deres plutselig ikke fungerer og finner ut i sosial media at de har mistet jobben.  

Ja det er en hard bransje! Spessielt som ansatt i USA. Merker stor forskjell hos oss også, i USA forsvinner folk helt plutselig og på dagen. Hardt liv! 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Sånn er USA dessverre. Typisk sånn «pga omprioriteringer så er dessverre posisjonen din overflødig. Takk for alt det gode arbeidet, du må være ute innen 12:00 eller så blir du eskortert ut av vakta»

The American Dream :( 

Jepp det er galskap, og jo flere av gigantene som kommer fra USA jo mer smitter det over på oss også.

Glad jeg jobber i ett Norskt selskap selv om jeg ser stygge tendenser i vår USA avdeling.

Har en ansatt i USA selv, han er veldig happy med en ikke amerikansk "sjef".

Lenke til kommentar
On 15.4.2024 at 2:56 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

Dette gjør de jo omtrent hvert år, for å kvitte seg med de minst produktive. Eksempel fra 2019:

https://www.nettavisen.no/na24/tesla-kutter-sju-prosent-av-staben/s/12-95-3423582004

Påstår du de driver med stack ranking? Selv Tesla må da vel ha fått med seg at det gir det motsatte resulatatet.

De mest produktive finner seg mindre giftige arbeidsplasser. De som ikke finner noe annet sørger for å lempe vanskelige oppgaver på fall-guys og driver med hire-to-fire i selskaper som driver med slikt. De eneste du sitter igjen med med er middelmådigheter som bare er flinke til å drive med manipulering samtidig blir alle de utfordrende oppgavene som innebærer risiko som skulle drevet selskapet fremover forlatt og overlatt til de som skal økses.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Masse snacks i Spring Update. Virker som vi får Cybertruck sin UI på alle biler nå. Sentry Mode preview i appen på telefonen har vært ønsket i flere år så det er supernice.

 

Gleder meg mest til autoshift utenfor ut av park. Selv om swipe på skjermen er helt greit er autoshift konge. handsfree trunk er også nice, håper bare det er godt laget slik at det ikke åpner hver gang en passerer bak 😛 Preview er også nice ja! 

Dette er hovedgrunnen til at jeg er på min 5 tesla, ingen som konkurerer i dette segmentet ift oppdateringer. Det er alltid noe nytt og kjekt :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I følge Musk så skyldes de store omveltningene at de nå satser for fullt på robo-taxier. Alle andre prosjekter(inkludert Model 2) er nå lagt på is/nedprioritert.

All-in på 2-7 i Texas Hold'em eller er det realistisk at de får til L4/L5 innen kort tid?

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

I følge Musk så skyldes de store omveltningene at de nå satser for fullt på robo-taxier. Alle andre prosjekter(inkludert Model 2) er nå lagt på is/nedprioritert.

All-in på 2-7 i Texas Hold'em eller er det realistisk at de får til L4/L5 innen kort tid?

De har jo fortsatt ikke godkjent L2 FSD i Europa så det er vell tvilsomt at de får godkjent L4/L5 innen kort tid. Og jeg vill ikke si FSD er modent for det heller, selv om det begynner å bli veldig bra er det langt i fra feilfritt ser det ut til. 

Men Tesla satser nok på at de fortsatt vill selge godt selv om de ikke har L4/L5 godkjenning. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

De har jo fortsatt ikke godkjent L2 FSD i Europa så det er vell tvilsomt at de får godkjent L4/L5 innen kort tid. Og jeg vill ikke si FSD er modent for det heller, selv om det begynner å bli veldig bra er det langt i fra feilfritt ser det ut til. 

Men Tesla satser nok på at de fortsatt vill selge godt selv om de ikke har L4/L5 godkjenning. 

Bør vel forvente at de får godkjent først i USA, før det etterhvert kommer til Europa/Norge. Vi vil nok sikkert ligge minst 3 år etter, antageligvis mer pga tid til testing og godkjenning.

Men, totalt overraskende at @uname -i nå åpner (om enn bare mikroskopisk, eller kun for å teste hvor folk står) for at det kan være en mulighet, enn så mikroskopisk, for at Tesla kan klare det.

Jeg tipper EM fremdeles er noe overoptimistisk, men uansett spennende og se at de nå begynner å snakke som om det er faktisk nært forestående at de mener å ha løst det godt nok til at de kan begynne en godkjennelsesprosess. De siste testene ser jo lovende ut, selv om det har vært "glitches" innimellom.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Bør vel forvente at de får godkjent først i USA, før det etterhvert kommer til Europa/Norge. Vi vil nok sikkert ligge minst 3 år etter, antageligvis mer pga tid til testing og godkjenning.

Men, totalt overraskende at @uname -i nå åpner (om enn bare mikroskopisk, eller kun for å teste hvor folk står) for at det kan være en mulighet, enn så mikroskopisk, for at Tesla kan klare det.

Jeg tipper EM fremdeles er noe overoptimistisk, men uansett spennende og se at de nå begynner å snakke som om det er faktisk nært forestående at de mener å ha løst det godt nok til at de kan begynne en godkjennelsesprosess. De siste testene ser jo lovende ut, selv om det har vært "glitches" innimellom.

Ja som jeg har nevnt tidligere i tråden tror jeg det er en mulighet for at Tesla har så mye data at de kan si til myndighetene at område X, Y ,Z etc har så mye data uten at bilen trengte hjelp fra brukeren at de kan søke om selvkjøring der slik waymo og andre som har selvkjørende taxier gjør. Men på generell basis tror jeg fortsatt vi er ett stykke unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...