Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (52 minutter siden):

Tesla 3/Yer da en meget populære kjøreskolebiler. Y kan vel ikke engang skru ned regenereringen.

Synes det er flott å slippe å røre bremsen og at bilen stopper helt opp ved å slippe gassen. Men lurt å bruke dem innimellom så dem ikke ruster.

Hmm, stopper din opp om du ikke bruker bremsen? Er det "HOLD"-modus da eller? Min står på "KRYP" og da må alltid bremsepedalen brukes i lave hastigheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hmm, stopper din opp om du ikke bruker bremsen? Er det "HOLD"-modus da eller? Min står på "KRYP" og da må alltid bremsepedalen brukes i lave hastigheter.

Hold modus ja. Har ikke behov for å late som jeg kjører en bil med "momentomformer" som det så fint heter på norsk.. 
Men fruen liker å ha på creep så det fint at instillinger er profilbasert. Hun kjører av å til bil med gammeldags automatkasse og liker at det føles likt.

Samt at Leafen vår ikke har noe annet valg enn creep noe jeg ikke liker.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Hold modus ja. Har ikke behov for å late som jeg kjører en bil med "momentomformer" som det så fint heter på norsk.. 

Har du prøvd ROLL modus? Jeg synes den er best. HOLD modus har en inn- og utkobling av parkeringsbrems, som jeg synes er litt uberegnelig, hvis en for eksempel skal koble tilhenger i en bakke. I ROLL modus kan en finmanøvrere med creep funksjon ved å ha høyre fot på gasspedal og venstre på brems. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, J-Å said:

Har du prøvd ROLL modus? Jeg synes den er best. HOLD modus har en inn- og utkobling av parkeringsbrems, som jeg synes er litt uberegnelig, hvis en for eksempel skal koble tilhenger i en bakke. I ROLL modus kan en finmanøvrere med creep funksjon ved å ha høyre fot på gasspedal og venstre på brems. 

Ikke parkeringsbremsen som kobles inn og ut men den vanlige bremsen. Er bare å se på bremsepedalen. Den beveger seg inn når man står i ro.

Ikke testet Roll nei, men har ikke hatt noe problemer med å kjøre med henger i hold. Synes den er lett å finmanøvrere på gassen. Men er bare 1 tonn bilen min har lov å dra så har ikke styrt med så veldig tunge hengere.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Ikke testet Roll nei, men har ikke hatt noe problemer med å kjøre med henger i hold. Synes den er lett å finmanøvrere på gassen. Men er bare 1 tonn bilen min har lov å dra så har ikke styrt med så veldig tunge hengere.

Ikke problem å kjøre med henger i hold nei, men jeg synes det er litt vanskelig å rygge kroken nøyaktig inn under kulen når jeg skal koble til. Spesielt ett sted hvor jeg står i en oppoverbakke. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 minutter siden):

Oksemøkk.

Regen fungerer ikke i lave hastigheter og er ikke nok for sterk nedbremsing - særlig ved kaldt batteri.

Hvordan bestemmer du bremseffekten uten å røre bremsepedalen?

Bremseeffekten justeres med hvor mye og fort man slipper eller reduserer trykket på gassen. Dette er effektivt, og gjør at man sjeldent må bruke fysisk brems.

Og så er kanskje endringen som fører til at den kompenserer for manglende regen ved å legge på manuelle bremser, kanskje kommet nå til norske biler. Dette skal altså skje bare ved å slippe opp gasspedalen, når batteriet er for fullt og/eller for kalt til å gi full regen.

Stellantis tester ut prototype som fullstendig mangler bremsepedal, men har bremser som backup-system. Men det håper de å etterhvert slippe.

https://www.greencarreports.com/news/1135796_no-brakes-will-the-evs-of-the-future-omit-friction-pads-entirely

Mener jeg og så en artikkel om en kinesisk elbil som kom uten bremsepedal og/eller mekaniske bremser. Alt kommer ned til hvor mye krefter bilene kan regenerere med, for å kunne sørge for full stans i alle tilfeller. Også når batteriet er "fullt". 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snowleopard said:

Og så er kanskje endringen som fører til at den kompenserer for manglende regen ved å legge på manuelle bremser, kanskje kommet nå til norske biler. Dette skal altså skje bare ved å slippe opp gasspedalen, når batteriet er for fullt og/eller for kalt til å gi full regen.

Med fartsholder (TACC)  på aktiveres jo bremsene når en kommer for nær en forankjørende bil.  Så da burde den kunne forholde seg til en fartsgrense på samme måte. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (50 minutter siden):

Oksemøkk.

Regen fungerer ikke i lave hastigheter og er ikke nok for sterk nedbremsing - særlig ved kaldt batteri.

Hvordan bestemmer du bremseffekten uten å røre bremsepedalen?

Ordentlig enpedalskjøring tar over med de ordinære bremsene i de tilfellene batteriet er kaldt, varmt eller fullt f.eks.
 

Hvorfor mener du det ikke funker i lave hastigheter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
J-Å skrev (5 minutter siden):

Med fartsholder (TACC)  på aktiveres jo bremsene når en kommer for nær en forankjørende bil.  Så da burde den kunne forholde seg til en fartsgrense på samme måte. 

Det burde hjelpe i de situasjonene, men jeg tenker mer på når man f.eks. kjører en bratt nedoerbakke eller bare selv ønsker å dempe farta foran et kryss eller når man ønsker å dempe farta før en skal svinge av f.eks. Da kan det være litt ubehagelig når bilen ikke bremser nok pga manglende regen-mulighet.

Da er det fint om bilen legger på mekaniske bremser slik at opplevelsen blir lik som når man har tilgjengelig full regen!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Oksemøkk.

Regen fungerer ikke i lave hastigheter og er ikke nok for sterk nedbremsing - særlig ved kaldt batteri.

Hvordan bestemmer du bremseffekten uten å røre bremsepedalen?

Har du prøvd? Det fungerer utmerket selv i lave hastigheter. Justerer bremseeffekten på gasspedalen. Trenger jo ikke slippe den helt. Da kan man finne på å låse hjulene på vinteren.

Jeg forvarmer alltid før jeg kjører og med 7kW batterivarmer blir det fort noen varmegrader i batteriet og regenerering funker fint.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snowleopard said:

Da er det fint om bilen legger på mekaniske bremser slik at opplevelsen blir lik som når man har tilgjengelig full regen!

Ja, enig i det. Men samtidig kan det være greit å få litt trening i å plutselig måtte bruke brems, så ikke refleksen forsvinner. Å kjøre i ROLL hjelper jo litt også på det.  

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Hanhijnn said:

Det er da feil. Jeg kjører med max regen (en-pedal kjøring), og madammen med minimum regen, og bremser omtrent som før.

Det var iallefall en periode man ikke kunne justere det på Verket 3 eller Y nyere enn en viss dato. Men kanskje det er fikset nå.

Var i 2020 de tok det bort: 

 

tesla-regen-adjustment.webp

Edit: Det kom tilbake i April i fjor. Ikke fått med meg det, men da må jeg ta tilbake min påstand om at det ikke kan justeres på Y. Det kunne ikke justeres i noen år iallefall. 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Bremseeffekten justeres med hvor mye og fort man slipper eller reduserer trykket på gassen. Dette er effektivt, og gjør at man sjeldent må bruke fysisk brems.

Og så er kanskje endringen som fører til at den kompenserer for manglende regen ved å legge på manuelle bremser, kanskje kommet nå til norske biler. Dette skal altså skje bare ved å slippe opp gasspedalen, når batteriet er for fullt og/eller for kalt til å gi full regen.

Stellantis tester ut prototype som fullstendig mangler bremsepedal, men har bremser som backup-system. Men det håper de å etterhvert slippe.

https://www.greencarreports.com/news/1135796_no-brakes-will-the-evs-of-the-future-omit-friction-pads-entirely

Mener jeg og så en artikkel om en kinesisk elbil som kom uten bremsepedal og/eller mekaniske bremser. Alt kommer ned til hvor mye krefter bilene kan regenerere med, for å kunne sørge for full stans i alle tilfeller. Også når batteriet er "fullt". 

Sjeldent er noe annet enn aldri.

J-Å skrev (50 minutter siden):

Med fartsholder (TACC)  på aktiveres jo bremsene når en kommer for nær en forankjørende bil.  Så da burde den kunne forholde seg til en fartsgrense på samme måte. 

Forrige gang dette ble diskutert ble det påstått at den mekaniske bremsen er - nettopp - kun en mekanisk brems. TACC kan da ikke trykke på pedalen. Men TACC kan øke regenerering, ja.

Nimrad skrev (47 minutter siden):

Ordentlig enpedalskjøring tar over med de ordinære bremsene i de tilfellene batteriet er kaldt, varmt eller fullt f.eks.
 

Hvorfor mener du det ikke funker i lave hastigheter?

Om de ordinære bremsen skal ta over ved kald batteri er begrepet "aldri" om bremsebruk feil.

En generator på lav rotasjon genererer ikke mye og bremser tilsvarende lite. Man kunne bremse mer om man bare kortsluttet generatoren, men da er det ikke lenger 'regen'.

Snowleopard skrev (46 minutter siden):

Det burde hjelpe i de situasjonene, men jeg tenker mer på når man f.eks. kjører en bratt nedoerbakke eller bare selv ønsker å dempe farta foran et kryss eller når man ønsker å dempe farta før en skal svinge av f.eks. Da kan det være litt ubehagelig når bilen ikke bremser nok pga manglende regen-mulighet.

Exactly my point: noen ganger vil man bremse mer enn regen gjør i det øyeblikket. Hva gjør man da? Løfte foten en halv meter vekk gasspedalen? Regenerer/bremser motoren da enda mer enn ved bare null 'gass'?

Complexity skrev (30 minutter siden):

Har du prøvd? Det fungerer utmerket selv i lave hastigheter. Justerer bremseeffekten på gasspedalen. Trenger jo ikke slippe den helt. Da kan man finne på å låse hjulene på vinteren.

Jeg forvarmer alltid før jeg kjører og med 7kW batterivarmer blir det fort noen varmegrader i batteriet og regenerering funker fint.

Jeg forvarmer vanligvis (men bare litt) når jeg drar fra garasjen hjemme. Andre steder har jeg sjeldent anledning etter parkeringen.

Jeg har innstilling creep - har kjørt med creep i egen bil uavbrudt i 50 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Iterion said:

Det beste er å touche bremsepedalen regelmessig da man unngår rust og så man fortsatt er "klar" i tilfelle bråbrems. Jeg bruker bremsene så og si daglig, spesielt når jeg drar på litt. 

Å rense og tørke bremsene tar da vel bilen seg av helt selv. Å legge på bremsene litt ved starten av en tur for å tørke av vann or å polere skivene litt er da ganske standard nå.

Å sørge for at man er i bremseberedskap ved å ha foten over bremsen ved trafikale tvilstilfeller er imidlertid noe viktig jeg mener går tapt ved enpedalskjøring.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 minutter siden):

Å sørge for at man er i bremseberedskap ved å ha foten over bremsen ved trafikale tvilstilfeller er imidlertid noe viktig jeg mener går tapt ved enpedalskjøring.

Hvorfor det? Du bruker uansett samme fot på gass og brems. Det er dessuten ganske enkel programmering å bremse når foten løftes av gassen uvanlig raskt. Tror det er en del år siden jeg leste om det første gang.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...