Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (22 timer siden):

Ser at dags-rekorden var 551 biler på en dag, og dette skjedde 14. mars 2023.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleid=11359

Faktisk satte de samme måned rekorden for flest utleverte Tesla på en måned, med 5 315, samme måned som vi bikket 50% elbiler på en en måned for første gang, det og!

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/e8eb2l/tesla-knuste-rekorden-leverte-over-5300-model-3-i-mars?srsltid=AfmBOoo0jaQyCCxI3l78b7hvSsF6LvAd1uICSvKKEjqy0NgVVsFmqFt2

Tesla har foreløpig 533 biler registrert denne dagen, så sjansen er veldig stor for at de går over den gamle rekorden i dag. Men tror det vil være flere dager i løpet av denne og måneden og neste måned, hvor de vil kunne gå enda høyere...!

image.png.44209815cf0b24c353bc33ed83720ecb.png

Endret av Snowleopard
lagt til skjermbilde!
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (32 minutter siden):

Tesla har foreløpig 533 biler registrert denne dagen, så sjansen er veldig stor for at de går over den gamle rekorden i dag. Men tror det vil være flere dager i løpet av denne og måneden og neste måned, hvor de vil kunne gå enda høyere...!

Og der havna vi på 554, og ny rekord. Blir spennende å se hva det stopper på i dag! 😎

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Skrevet

Merke

Registrerte biler 2024

Antall forhandlere

Biler pr forhandler

Tesla

24259

23

1054

Toyota

13678

71

192

BMW

6952

30

232

Mercedes

4021

46

87

Ford

3545

30

118

Må jo være noen av disse som får et kostnadsproblem etter hvert. Selv om kanskje noen av de deler forhandlere da.

Skrevet
3 hours ago, Snowleopard said:

Og der havna vi på 554, og ny rekord. Blir spennende å se hva det stopper på i dag! 😎

657 nå.

Det er registrert 358 Model 3 i dag. 
Det er registrert 360 Ioniq 6 hittil i år…

Virker som Tesla er flinke til å tiltrekke seg kjøpere

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Salgstallene får jo denne undersøkelsen til å framstå i et litt "merkelig" lys...?

https://www.motor.no/aktuelt/faerre-vil-ha-tesla-flere-vil-ha-kinesisk-bil/337790

Har virkelig alle som vil ha Tesla kjøpt den nå? 😂

Jeg mistenker at svarene ikke nødvendigvis stikker så dypt eller er så tett knyttet til biltype. Mange av oss har nok ikke noen forkjærlighet for amerikansk bil, og vil nok ha en preferanse for tysk. Når en derimot går over til å vurdere konkrete modeller, og reelt sett vurderer ny bil, kan nok bildet endre seg betydelig.

Hadde vært morsomt å se samme undersøkelse med mobiltelefoner eller operativsystem, der jeg mistenker at langt flere vil foretrekke å kjøpe "ikke amerikansk" enn som faktisk velger vekk Apple eller Microsoft. 

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

657 nå.

Det er registrert 358 Model 3 i dag. 
Det er registrert 360 Ioniq 6 hittil i år…

Virker som Tesla er flinke til å tiltrekke seg kjøpere

Og nå, 680...! 😎

Var 657 da jeg gikk for å lage mat til dattera mi som kom fre ettermiddags-skiftet der hun jobber! Så greit hopp på ganske kort tid!

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

695 nå, teller fortsatt. Her blir det nok skrevet en del overtid ut året vil jeg tro. 

Håpte jeg skulle være den som meldte når de nådde/passerte 700...! 😎😁😎

Skrevet
OddZen skrev (13 timer siden):

Model Y og Model 3 er nr. 1 beste kjøp i familie og kompaktbil klassen i Motor.no sin kåring. 
https://www.motor.no/bil/arets-beste-biljkjop-her-er-vinnerne/337050

Enig eller uenig?

Prøvekjørte Enyaq, Explorer, Sealion 7, G6 og #5 før jeg landa på Model Y. 

Den eneste jeg vurderte som en reell konkurrent når det kommer til kjøreegenskaper, komfort, plass og utstyr var Enyaq, men den ble da drøye 80 000 dyrere med tilsvarende utstyr, pluss et mye dyrere lån. 

Explorer er for liten, og vesentlig dyrere enn Model Y. 

Sealion var egentlig ganske fin på det meste, men føltes litt som rattet ikke var koblet til hjulene. Også vesentlig dyrere i drift. 

G6 føltes som Model Y fra Temu. Det meste ganske likt, men noen prosent lavere kvalitet. Dette var dog den gamle modellen, vet ikke om den oppdaterte versjonen er vesentlig bedre. 

#5 er kjempemorsom, men setene var rett og slett dårlige. Veldig kort sittepute der vinkelen ikke kan justeres, ble sliten i ryggen bare på den times prøveturen jeg var på. Hadde den hatt bedre seter hadde det blitt vanskelig. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Prøvde du ix1? Den har ikke halvparten så stort bagasjerom som Model y.

Ikke alle trenger plass og mer enn 400km rekkevidde.

Men gode seter! Og hud. For ikke snakke om nesten samme pris.

Skrevet
Jotun skrev (29 minutter siden):

Ikke prøvd ix1, men hadde en ix2 som leiebil på ferie i sommer. Ble ikke helt venn med den da, synes den var fryktelig stiv over humper osv. Var vel riktignok med M-sport, store hjul osv. 

Ble hovedsaklig valgt bort av de årsakene du oppgir, samt komforten. 

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (11 timer siden):

Jeg mistenker at svarene ikke nødvendigvis stikker så dypt eller er så tett knyttet til biltype. Mange av oss har nok ikke noen forkjærlighet for amerikansk bil, og vil nok ha en preferanse for tysk. Når en derimot går over til å vurdere konkrete modeller, og reelt sett vurderer ny bil, kan nok bildet endre seg betydelig.

Hadde vært morsomt å se samme undersøkelse med mobiltelefoner eller operativsystem, der jeg mistenker at langt flere vil foretrekke å kjøpe "ikke amerikansk" enn som faktisk velger vekk Apple eller Microsoft. 

Samme tenker jeg. Når man svarer på sånne "undersøkelser" så svare man lett intuitivt basert på følelser og fordommer. Ikke basert på konkrete ting. I virkelighetens bleke lys derimot så tas det helt andre valg når faktiske forhold må vurderes.

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 hours ago, Jotun said:

Er det kommet noe ny utgave av IX1 eller snakker du om den gamle?

Den har jo dårligere rekkevidde, lavere ytelse, lader saktere og har forhjulsdrift i billigste config. Kan i mine øyne ikke sammenlignes på mange områder..

De som testa den når den kom ble jo heller ikke så veldig imponert.

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-bmw-ix1/249053

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (3 timer siden):

Er det kommet noe ny utgave av IX1 eller snakker du om den gamle?

Den har jo dårligere rekkevidde, lavere ytelse, lader saktere og har forhjulsdrift i billigste config. Kan i mine øyne ikke sammenlignes på mange områder..

De som testa den når den kom ble jo heller ikke så veldig imponert.

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-bmw-ix1/249053

Det må jo være ix3 som er sammenlignbar med model y på størrelse

IX1 er vel rimelig lik model y sr på rekkevidde/ytelser ellers er my mye lenger bil

Skrevet (endret)

Mener ix1. Den er jo fantastisk.

Og sammenlignbar på èn måte 

Ix3 er overlegen på mange mange måter Model y. Spesielt på pris 

Endret av Jotun
Skrevet (endret)

En i teamet mitt kjøpte en iX2, selv om jeg prøvde å overtale personen til å kjøpe en annen bil med mer rekkevidde. Sko absolutt ha den. Han angrer seg i hel. Han bor i Tyskland og kjører mye. Rekkevidden er helt håpløs til slik bruk. Vistnok laber på de fleste områder også. 

EDIT: Og det er en bil til 59k EURO. 

Endret av Salvesen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...