Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
27 minutes ago, Hanhijnn said:

"Går ann"? Vil påstå at det er så enkelt at omtrent hvem som helst kan gjøre det. Jeg gjør det 1 gang å året. Tar noen minutter ekstra bare ved hjulskift.

T.M.3.LR.AWD.2019: Noen minutter ekstra per hjul, ja. Ganske lett foran. Litt verre bak, særlig å få riktig dreiemoment på skruen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
trikola skrev (13 minutter siden):

T.M.3.LR.AWD.2019: Noen minutter ekstra per hjul, ja. Ganske lett foran. Litt verre bak, særlig å få riktig dreiemoment på skruen

Har aldri brukt momentnøkkel på de boltene. Har bare tatt det på "gefühlen", og det har fungert fint sålangt. 😇

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har dere hørt om tilfeller i Norge der dette har skjedd? Flere tilfeller over dammen der bolter bare faller ut av seg selv. Trolig bolter som er dårlig tiltrekt eller ikke har "threadlocker". Problemet gjelder hvertfall 3 men Y er trolig konstruert likedan. Kanskje norske service centre er bedre på å sjekke slike ting. I USA er vel man vel ute av nybil garanti etter 3 år / 50 tusen miles eller noe, så det går ganske fort, bedre dekket her. Men ulyder i understellet bør man være veldig oppmerksom på, plutselig blir det bråstopp. 

Endret av kremt
Skrevet (endret)
1 hour ago, kremt said:

Har dere hørt om tilfeller i Norge der dette har skjedd? Flere tilfeller over dammen der bolter bare faller ut av seg selv. Trolig bolter som er dårlig tiltrekt eller ikke har "threadlocker". Problemet gjelder hvertfall 3 men Y er trolig konstruert likedan. Kanskje norske service centre er bedre på å sjekke slike ting. I USA er vel man vel ute av nybil garanti etter 3 år / 50 tusen miles eller noe, så det går ganske fort, bedre dekket her. Men ulyder i understellet bør man være veldig oppmerksom på, plutselig blir det bråstopp. 

Ikke hørt om tilfeller hvor det har gått så ille at de faktisk har falt ut. Det er sabla rabalder bare de er litt løse de boltene så forhåpentligvis kjører ikke mange så lenge med det.

Har selv måtte stramme dem på ene siden på min bil etter Tesla byttet armen på garanti og tydeligvis ikke strammet til godt nok etterpå. Er veldig lett å komme til de boltene må bare av med hjulet.

Ble vel redesignet i 2021 eller noe så er ikke så veldig mange som er berørte av det der. Kun tidlige Model 3 meg bekjent.

Som nevnt i recallen: If the fasteners that secure the lateral link to the sub-fame become loose, abnormal noise may occur and be detectable by the customer from the fasteners that secure the lateral link to the sub-fame become loose, abnormal noise may occur and be detectable by the customer from the front suspension.

Og det stemmer. Slamrer noe jævlig.. 

Endret av Complexity
Skrevet

Planen min var å bytte ut min 2022 TMY LR når den var 4 år gammel, og hadde 1 år igjen av garantitiden. Det ville ha blitt i månedskiftet mars/april neste år. Men så ble jeg veldig fristet når Juniper kom i mars/april i år, og var svært nær å signere. Men jeg greide å stå imot, og holdt meg til plan A.

Men når Tesla ringte meg dagen etter at AP hadde lagt fram forslaget sitt til statsbudsjett for 2026, så var det svært lett å bli enig om at NUH var tiden inne til å bytte til ny Juniper LR. Så nå venter vi på en ny kølsvart Juniper, est. levering 8. - 20. november.

• Liker 4
Skrevet
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Planen min var å bytte ut min 2022 TMY LR når den var 4 år gammel, og hadde 1 år igjen av garantitiden. Det ville ha blitt i månedskiftet mars/april neste år. Men så ble jeg veldig fristet når Juniper kom i mars/april i år, og var svært nær å signere. Men jeg greide å stå imot, og holdt meg til plan A.

Men når Tesla ringte meg dagen etter at AP hadde lagt fram forslaget sitt til statsbudsjett for 2026, så var det svært lett å bli enig om at NUH var tiden inne til å bytte til ny Juniper LR. Så nå venter vi på en ny kølsvart Juniper, est. levering 8. - 20. november.

"eksakt" samme situasjon for hvorfor jeg har juniper nå, bare at det var rente kampanjen de ringte om 😛

Grattis med ny bil! 

Skrevet

Har regnet meg fram til at jeg sparer ca 40K dersom jeg slår til på en TM3 før moms-toget går. (rentekampanje)
Ville dere slått til nå? TMY blir litt i overkant av hva jeg tenkte å bruke av penger, og etter jeg kjøpte meg henger, er ikke plass noe problem lengre. 

Kontekst: Har en TM3 som blir 5 år i mars, tenkte opprinnelig å vente til etter vinteren med å bytte bil. 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

"eksakt" samme situasjon for hvorfor jeg har juniper nå, bare at det var rente kampanjen de ringte om 😛

Grattis med ny bil! 

Takker! Ja rentekampanjen var selvfølgelig en bidragende faktor til at det var lett å si ja, sammen med "truslene" om m.v.a.-påslaget.

• Liker 1
Skrevet
PanserJohan skrev (1 minutt siden):

Har regnet meg fram til at jeg sparer ca 40K dersom jeg slår til på en TM3 før moms-toget går. (rentekampanje)
Ville dere slått til nå? TMY blir litt i overkant av hva jeg tenkte å bruke av penger, og etter jeg kjøpte meg henger, er ikke plass noe problem lengre. 

Kontekst: Har en TM3 som blir 5 år i mars, tenkte opprinnelig å vente til etter vinteren med å bytte bil. 

Jeg mener at med de insentivene vi har nå, så er det (sannsynligvis) dumt å vente. I hvertfall ikke noe å spare på å vente. Snarere tvert i mot.

• Liker 1
Skrevet

Noen som har erfaring med hund i Model Y? Bestilte bil for noen uker siden og venter spent på oppdatering om levering, men er usikker om jeg skal fortsette med bur i bagasjerom, eller om trekk i baksetene kan være bedre. Tenker da særlig på at det å lempe buret ut og inn er såpass drygt at det har bare blitt stående i bilen de siste par årene, noe som både er kilde til mild irritasjon med vibrasjoner/støy, og at bagasjerommet er fullt når man plutselig trenger det. Noen nevnte og at bagasjerommet er en "crumble zone", og at selv om jeg gjør alt riktig på veien, så er bikkja avhengig av at de bak gjør det samme. 

Skrevet
edge skrev (4 timer siden):

Bestilte bil for noen uker siden

Gratulerer!

edge skrev (4 timer siden):

Noen som har erfaring med hund i Model Y?

Det har jeg ikke. Stor hund? Vet at mange kjører med hundetrekk i baksetet, og at folk og hunder trives med det. Hundebur bør vel sikres såpass at man unngår vibrasjoner og støy, men dette har jeg ingen førstehånds erfaring med.

• Liker 1
Skrevet

Planen vår for hundebur er å dele TRUNK LOAD FLOOR - REAR i to på tvers. Koster 366 kroner i delekatalogen.

Da får vi tilgang til brønnen uten å flytte på buret, som går litt over midten breddemessig.

Jeg så først på å kutte til egne finerplaer, og trekke det med høytalerfilt. Det blir for mye styr, og sikkert dyrere og styggere.

• Liker 2
Skrevet
snusogloff skrev (42 minutter siden):

Planen vår for hundebur er å dele TRUNK LOAD FLOOR - REAR i to på tvers. Koster 366 kroner i delekatalogen.

Da får vi tilgang til brønnen uten å flytte på buret, som går litt over midten breddemessig.

Jeg så først på å kutte til egne finerplaer, og trekke det med høytalerfilt. Det blir for mye styr, og sikkert dyrere og styggere.

Det funker for mange det. Tesla-deler er generelt rimelige. Er ikke der Tesla prøver å tjene pengene sine.

• Liker 1
Skrevet
snusogloff skrev (54 minutter siden):

Sjekk ut bildene fra denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?msg=1014974

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg endte med å bestille en Model Y, da Tesla er en av få som kan levere nå før jul og jeg har fått mer sansen for bilen jo mer jeg har sett på den.

På bestillingssiden står modellen med leveranse i desember (noe den også gjorde i appen), men i appen har jeg etter noen dager fått leveransen justert til Q1/Q2 2026 (ikke chassisnr enda), som jo er en helt annen situasjon. Noen som har erfaring med at det "skrur seg" andre veien og at dette kan være en glipp, eller reklamerer de med flere måneders tidligere leveringstid enn det som er reelt? 

Endret av herzeleid
Skrevet
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Jeg endte med å bestille en Model Y, da Tesla er en av få som kan levere nå før jul og jeg har fått mer sansen for bilen jo mer jeg har sett på den.

På bestillingssiden står modellen med leveranse i desember (noe den også gjorde i appen), men i appen har jeg etter noen dager fått leveransen justert til Q1/Q2 2026 (ikke chassisnr enda), som jo er en helt annen situasjon. Noen som har erfaring med at det "skrur seg" andre veien og at dette kan være en glipp, eller reklamerer de med flere måneders tidligere leveringstid enn det som er reelt? 

min erfaring og observasjon er at de som dyttes stort sett ender opp med å leveres til ny dato. 

Jeg har jo ingen innsikt i dette men slik jeg forstår det er datoene på sidene ett slags snitt for alle biler, også når du har gjort ditt endelig design så tildeles du en bil som ligger i en produksjonskø også får du justert estimat i fra det. 

Som sagt, dette er bare slik jeg forstår det og ingen fasit 😛

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...