Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

TMS og TMX kommer tilbake til Norge i oppgradert versjon!

https://www.tv2.no/broom/nytt-fra-tesla-prisene-har-gatt-til-himmels/18215710/

https://elbil.no/oppgraderte-tesla-model-s-og-y-kommer-til-norge-i-november/

Tilgjengelige fra november. Så her kan man potensielt spare 50K på å få levering i år (som om 50K gjør forskjell i dette prisleiet...)! 😎

Ja, la merke til at de var kommet tilbake i konfiguratoren i forrige uke, men tenkte ikke så mye over det. Langt over mitt prisleie uansett. :)

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (7 timer siden):

TMS og TMX kommer tilbake til Norge i oppgradert versjon!

https://www.tv2.no/broom/nytt-fra-tesla-prisene-har-gatt-til-himmels/18215710/

https://elbil.no/oppgraderte-tesla-model-s-og-y-kommer-til-norge-i-november/

Tilgjengelige fra november. Så her kan man potensielt spare 50K på å få levering i år (som om 50K gjør forskjell i dette prisleiet...)! 😎

Drøye priser på begge to da hehe. Blir nok ikke store salgstallene de får lenger på disse to modellene. De fleste går nok heller for langt billigere 3 og Y. 

Skrevet
Iterion skrev (4 minutter siden):

Drøye priser på begge to da hehe. Blir nok ikke store salgstallene de får lenger på disse to modellene. De fleste går nok heller for langt billigere 3 og Y. 

Jo, det er helt naturlig. Bare de færreste som har nesten 1,5 mill de er villige til å bruke på bil.

Men, noen vil alltids la seg friste. En lang stund var TMS drømmeobjektet om lotto-premien gikk inn, og ikke mindre da det ble mulig å få tilhengerfeste på den med grei slepevekt.

Nå er det kommet mange fine elbiler som tilbyr mye for nesten samme sum, så da er jeg nok langt mer usikker. HUD og V2L er fremdele et savn, selv om V2L var det intet snakk om da den kom første gangen. Men nå må jeg si det burde være å forvente på en topp-modell, spesielt fra et såkalt Tek-drevet selskap som nettopp Tesla.

Skrevet
On 10/18/2025 at 4:26 PM, Jotun said:

Min panikkbremser svært svært sjeldent. Det har eg opplevd kanskje en eller to ganger.

Den bremser bare litt opp før den gir gass igjen. 

Curvature assist er en funksjon eg ikke helt forstår 😅

Har samme erfaring som deg. Panikkbremsing er ikke et stort problem. Men lurer på om det oppleves verre om man ofte kjører på smale svingete veier.

Den curvature assisten lurer jeg på om holder seg til noen eu regler om grader AP har lov til å dreie rattet, og sideveis G som AP kan tillate før den må slå seg av.

Model 3 min sin AP ble merkbart dårligere når de reglene kom. I 2020 en gang lurer jeg på det var

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Jo, det er helt naturlig. Bare de færreste som har nesten 1,5 mill de er villige til å bruke på bil.

Men, noen vil alltids la seg friste. En lang stund var TMS drømmeobjektet om lotto-premien gikk inn, og ikke mindre da det ble mulig å få tilhengerfeste på den med grei slepevekt.

Nå er det kommet mange fine elbiler som tilbyr mye for nesten samme sum, så da er jeg nok langt mer usikker. HUD og V2L er fremdele et savn, selv om V2L var det intet snakk om da den kom første gangen. Men nå må jeg si det burde være å forvente på en topp-modell, spesielt fra et såkalt Tek-drevet selskap som nettopp Tesla.

Nettopp. Og hadde jeg hatt såpass mye penger til bil, hadde jeg nok heller gått for en helt ny Taycan eller Macan. Tror nok ikke kvaliteten på Tesla når helt opp dit enn så lenge. Spreke biler da. Selv X’en har over 1000 hk, ganske vilt det. Blir fort mye slitasje på understell på en så stor og rask bil da. 

Den burde absolutt hatt V2L også ja. Jeg kjøper nok ikke ny bil idag uten det. Veldig kjekt og praktisk å ha. 

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Sikker på den ikke har V2L da? Cybertruck og Model Y har jo det.

Ingen av de som har meldt endringene, har nevnt det. Og virker ikke som den har fått det på versjonen som selges i USA heller.

Gitt EM sin motstand mot det og HUD, så er det ikke noe jeg tror vi ser med det første. PÅ CT må den derimot konkurrere mot Rivian og Lightning, som begge kommer med bra kapasitet på V2L-fronten, så der tenker jeg EM ikke hadde noe valg. Men for de andre bilene, tror jeg rett og slett det vil henge igjen lenge.

Men at det kan komme når de må over på 800V-platform også på de 4 storselgerne, ser jeg ikke bort fra.

Skrevet (endret)

Ang fsd 14, hw3, ap osv. akkurat som forventet:)

sitatet er i fra eraningscall.

IMG_2587.jpeg

edit: eap folk på 4.1.3 er nå vistnok på fsd stack.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Om det faktisk dukker opp i Q2 så blir jeg mildt sagt positivt overrasket da 😅

Forøvrig, begynner vel å bli en stund siden oppdateringen med Led Matrix kom, men kjører såpass lite at først i går fikk jeg testet det ut. Min oppfatning er at det fungerer jo rimelig utmerket, i hvert fall nok til at ingen motgående blinket på meg. Det kan vel også være at de er så vant til Tesla med lys i hytt og pine uansett...

Skrevet (endret)
7 minutes ago, koots said:

Om det faktisk dukker opp i Q2 så blir jeg mildt sagt positivt overrasket da 😅

Forøvrig, begynner vel å bli en stund siden oppdateringen med Led Matrix kom, men kjører såpass lite at først i går fikk jeg testet det ut. Min oppfatning er at det fungerer jo rimelig utmerket, i hvert fall nok til at ingen motgående blinket på meg. Det kan vel også være at de er så vant til Tesla med lys i hytt og pine uansett...

Jeg har kjørt med lysene konstant i auto siden ifjor høst. Enda ikke blitt blinket på, så de fungerer veldig bra! (2023 YLR)

De har blitt raskere til å gå over til fullt igjen også.

Selve lyktene er ikke like bra som det beste fra VAG, men automatikken er fullt på høyde vil jeg si.

Endret av bzzlink
Skrevet
bzzlink skrev (16 minutter siden):

Jeg har kjørt med lysene konstant i auto siden ifjor høst. Enda ikke blitt blinket på, så de fungerer veldig bra! (2023 YLR)

De har blitt raskere til å gå over til fullt igjen også.

Selve lyktene er ikke like bra som det beste fra VAG, men automatikken er fullt på høyde vil jeg si.

Har fartet rundt i en helt ny Octavia denne uken i Ungarn, de var helt ubrukelige mot høye kjøretøy(lastebiler m.m). Slår seg ikke av og en blir konstant blinket på.

’ap’ var også veldig dårlig, spesielt skifte av felt var katastrofe. Ville ikke fullføre 9/10 ganger.

Skrevet
2 hours ago, Salvesen. said:

Har fartet rundt i en helt ny Octavia denne uken i Ungarn, de var helt ubrukelige mot høye kjøretøy(lastebiler m.m). Slår seg ikke av og en blir konstant blinket på.

’ap’ var også veldig dårlig, spesielt skifte av felt var katastrofe. Ville ikke fullføre 9/10 ganger.

Er det når det er en bakketopp, slik at lysene til motgående lastebil ikke er synlige? Men fyren i førerhytta blir blenda?

Skrevet

Matrix funker fjell det.

Har ligget foran bilen min for å se hvordan det oppleves. Og med de rævva lyktene leafen har så er det bedre å ligge foran Teslaen da den lyser opp rundt bilen. 

Aldri blitt blinket på av noen.

Skrevet
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Er det når det er en bakketopp, slik at lysene til motgående lastebil ikke er synlige? Men fyren i førerhytta blir blenda?

Nei Ungarn er flatt som en pannekake🤣 var helt konstant, både der og hjemme i tsjekkia sa sjåføren. Måtte bare slå det av når de kom eller blende de

Skrevet (endret)

For dere som har Tesla, hvor mye opplever dere verditapet er på bilen? En ny Tesla Model 3 LR AWD går nå for 470k, med nullrentekampanje er det i praksis kanskje 410k. Er det realistisk å tenke at man kan eie en Tesla i 3 år og selge den for 300k da? Kanskje spesielt mulig siden nybilprisene skal opp fremover? Jeg er ikke av typen som kjører kjempemange kilometer, vil mest bare ha en pålitelig bil på langtur til fjells (i alt mulig føre), og litt til å kjøre til andre byer. 

Endret av Falfal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...