Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutes ago, Jotun said:

Jeeez... Til og med bilskiltet skal de spare på 🙄

Haha ja.

Spent på interiøret. Om de tar en VAG å stapper inn manuelle seter eller noe. Blir nesten for dumt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 hours ago, Complexity said:

Haha ja.

Spent på interiøret. Om de tar en VAG å stapper inn manuelle seter eller noe. Blir nesten for dumt.

Vil jo tippe at å legge til andre varianter av deler kun gjør produksjonen dyrere?

Men ja de kunne jo ta noen skikkelig irriterende vrier som

Manuelt justerbart ratt. Ta vekk kjøling i setene. 

BMW får tydeligvis mange forhåndsbestillinger på nye IX3 uten de tingene

Kanskje fjerne forvarming av batteri? Toyota bz4x selger jo masse uten det

• Hjerte 1
Skrevet

Kommer denne til salgs her? Syns personlig den så bedre ut enn y facelift. Men prisingen er kanskje ikke veldig attraktiv. Sammenlignet mot gammel modell rwd for 413k, lr rwd for 438k, p for 463, alle inventory. For $39990 vil nok denne prises på ca 400 tusen her til lands. Hva blir speccen på motor, batteri, rekkevidde? For drøye 25 % mer får man lr awd som gir en del mer. 

Skrevet

SR Not Available - 444 990/476 996 NOK

LR RWD $44 990 - 469 990/501 660 NOK

LR AWD $48 990 - 499 990/535 813 NOK

Performance $57 49 - 559 990/611 261 NOK

Mva, frakt og omkostninger tilkommer på US-pris. Så $5K/50K NOK lavere pris for strippa versjon vs. LR RWD. Tipper norsk pris, om den kommer hit vil ligge rundt 410-420K+omkostninger...!?!

Om det er nedstrippa LR, så kanskje. Men nedstrippa SR for så lite mindre, vil vel neppe friste så mange norske tipper jeg.

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (På 3.10.2025 den 17.00):

Jeg har lyst til å bytte ut Y med Model 3, men resten av familien er ikke enig

Jeg har forståelse for begge sider. :) Men blir nok en ny Y her. Etterhvert...

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (20 timer siden):

Når kommer Premium versjonen? Lite som frister med denne temu varianten. Ikke prisen engang

Spent på Spec'en på den, men min umiddelbare reaksjon er at prisen blir for høy til å konkurrere mot de billige kinesiske merkene. Som nok er mye høyere speccet.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (13 timer siden):

Spent på Spec'en på den, men min umiddelbare reaksjon er at prisen blir for høy til å konkurrere mot de billige kinesiske merkene. Som nok er mye høyere speccet.

Kommer kanskje ut noe mer info i morgen, men elbil dott no har artikkel på det ute nå, og skriver bl.a. at de tipper litt lavere enn meg, ca 400K. Men her er det som visstnok er endel av forskjellene:

https://elbil.no/tesla-model-y-i-billig-utgave-dette-kuttes-antakelig/

"Uansett, bildene i Reddit-tråden viser at Model Y-utgaven mangler den karakteristiske LED-lyslisten foran, og hovedlyktene ser ut til å være integrert i én enhet.

Bak er den røde lyslisten erstattet med en sort plastlist. Disse endringene gir bilen et mer nedstrippet og mindre futuristisk uttrykk.

Ifølge lekkasjer fra Tesla-hackeren «GreenTheOnly» har den nye modellen også fått betydelige innsparinger under skallet. Blant annet skal den mangle:

Glasstak
Bakre skjerm
HEPA-filter
Opplyst asfalt når du åpner dørene
Elektrisk justerbare speil
Ambient-belysning
Elektrisk justerbare seter
Oppvarmet bakre kamera
Innvendig er det rapportert om enklere tekstilmaterialer, manuell justering av ratt og luftventiler og et enklere lydsystem. Bilen vil fortsatt ha den sentrale 15-tommers berøringsskjermen."

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Manuelle seter og ratt er jo en skikkelig nedgradering, spesielt om en er flere som kjører bilen. I tillegg til manglende skjerm bak om en har unger, det er helt genialt.

Skrevet
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Manuelle seter og ratt er jo en skikkelig nedgradering, spesielt om en er flere som kjører bilen. I tillegg til manglende skjerm bak om en har unger, det er helt genialt.

I flere familier er ikke forskjellene mellom foreldrene nødvendigvis så stor, eller ene bilen kjøres 90 % av kun den ene. Da tåler man manuell justering.

Skjerm løses gjerne med et nettbrett man uansett har eller mors/fars/egen mobil, og et egnet feste.

Selvsagt er det kjekt å ha i bilen, men om man kan få en bedre bil for pengene man bruker, så kan dette føre til at man treffer kunder som ellers ville vurdert TMY som for dyr. Godt dewt finnes et valg for flere. 🌞

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

I flere familier er ikke forskjellene mellom foreldrene nødvendigvis så stor, eller ene bilen kjøres 90 % av kun den ene. Da tåler man manuell justering.

Skjerm løses gjerne med et nettbrett man uansett har eller mors/fars/egen mobil, og et egnet feste.

Selvsagt er det kjekt å ha i bilen, men om man kan få en bedre bil for pengene man bruker, så kan dette føre til at man treffer kunder som ellers ville vurdert TMY som for dyr. Godt dewt finnes et valg for flere. 🌞

Joda, jeg snakker kun for meg selv:) at skjermen bak er godt integrert i bilen er helt supert, kan styre mye fra rattet og skjerm(med stopp) med kravstore barn bak 😅

Å justere seter er ingen stor sak, men herregud det er deilig å bare sette seg inn til de perfekte innstillingene samt innstillinger for inn og ut av bil etc.

Det er små ting, men de gjør mye:) 

• Liker 2
Skrevet
11 minutes ago, Salvesen. said:

Autosete følger til en vis grad autospeil for å fungere. Men det har også vært en av de større argumentene for å kjøpe en 3 eller Y.
Den litt større nedsiden er at Mekanismen for å justere rattet manuelt bruker å stikke ut en del, så mindre benplass.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Joda, jeg snakker kun for meg selv:) at skjermen bak er godt integrert i bilen er helt supert, kan styre mye fra rattet og skjerm(med stopp) med kravstore barn bak 😅

Å justere seter er ingen stor sak, men herregud det er deilig å bare sette seg inn til de perfekte innstillingene samt innstillinger for inn og ut av bil etc.

Det er små ting, men de gjør mye:)

Skulle helst sett en større skjerm som kan felles ned fra taket, eller en skjerm i hver nakkestøtte, men den skjermen er selvsagt et greit kompromiss. Men i og med at jeg i liten grad har baksetepassasjerer i bilen, gjør at jeg gjerne hadde tatt et priskutt fremfor den skjermen. 😉

HUD derimot, hadde jeg gjerne betalt for. Klar over at det ikke funker for alle, og ikke er så greit om man har polariserte briller, men jeg har lært meg å elske HUD.

Jeg tror og jeg hadde betalt ekstra for motorisert panser, men der hadde jeg helt klart tolerert tredjeparts-løsninger... 😎

del_diablo skrev (2 minutter siden):

Autosete følger til en vis grad autospeil for å fungere. Men det har også vært en av de større argumentene for å kjøpe en 3 eller Y.
Den litt større nedsiden er at Mekanismen for å justere rattet manuelt bruker å stikke ut en del, så mindre benplass.

Ser helt klart oppsidene, dog for min del er ikke automatiske seter det viktigste. Varme/kjøling er mer viktig. 😉

Fordelen med at det kommer en mer ribbet versjon, er at flere kan velge det de synes er viktigst. Dog "skreddersøm" blir nok ikke noe Tesla kommer med med det første, så dette er egentlig snakk om hvor "kjip"/basic man aksepterer før man velger en mer "komplett" bil man "må ha" for å velge en TMY!

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Kommer kanskje ut noe mer info i morgen, men elbil dott no har artikkel på det ute nå, og skriver bl.a. at de tipper litt lavere enn meg, ca 400K. Men her er det som visstnok er endel av forskjellene:

https://elbil.no/tesla-model-y-i-billig-utgave-dette-kuttes-antakelig/

"Uansett, bildene i Reddit-tråden viser at Model Y-utgaven mangler den karakteristiske LED-lyslisten foran, og hovedlyktene ser ut til å være integrert i én enhet.

Bak er den røde lyslisten erstattet med en sort plastlist. Disse endringene gir bilen et mer nedstrippet og mindre futuristisk uttrykk.

Ifølge lekkasjer fra Tesla-hackeren «GreenTheOnly» har den nye modellen også fått betydelige innsparinger under skallet. Blant annet skal den mangle:

Glasstak
Bakre skjerm
HEPA-filter
Opplyst asfalt når du åpner dørene
Elektrisk justerbare speil
Ambient-belysning
Elektrisk justerbare seter
Oppvarmet bakre kamera
Innvendig er det rapportert om enklere tekstilmaterialer, manuell justering av ratt og luftventiler og et enklere lydsystem. Bilen vil fortsatt ha den sentrale 15-tommers berøringsskjermen."

Ja jeg leste den artikkelen også. Mye spekulasjoner enda. Tviler uansett på at dette blir noen storselger i Norge i hvertfall.

Skrevet

Nå roer vi ned temperaturen her, barneoppdragelse og valg en gjør rundt hvordan en sikrer sine egne barn i bil er naturlig nok ikke relevant for denne tråden og fullstendig OT. En rekke innlegg er fjernet.

Modereringen skal ikke kommenteres 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja enkelte kan vi jo egentlig gratulere hvis dette blir dårlig. For noen er jo det viktigste i livet at Tesla feiler. Viktigere enn at alle andre ting blir superbra.

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...