Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

jeg ingenting imot å kjøpe det billig.

Nei, det har vi fått med oss. Kablene jeg kjøpte var godkjent og lisensiert av Tesla. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AL123 skrev (10 minutter siden):

Jeg sa ikke engang at det var dyrt til alle modeller. 3500 er veldig billig i diagnosesammenheng. Diskusjonen gikk på om hvorvidt Teslas diagnosesystem var å regne som en innovasjon. Det er det selvsagt ikke.

Beklager. Leste feil 👍

Skrevet (endret)

Hvor vanlig er det egentlig med feil på bærearmer etter 3-5 år? Noen som vet? 

Endret av Iterion
Feil tråd, bare å slette denne
Skrevet (endret)
8 hours ago, Iterion said:

Hvor vanlig er det egentlig med feil på bærearmer etter 3-5 år? Noen som vet? 

Hvilken bil?

Er veldig vanlig på Model 3 iallefall. Ofte bare bærekuler som blir dårlig grunnet glemt masasje før montering så de mangler smurning. Ofte bare litt knaking av de.

Får ikke kjøpt bare kulen så hele armen byttes, men de koster bare 900kr eller noe så ikke så dyr affære. Øvre arm er vel laget i plastikk eller noe så mulig det er lettere/billigere å bytte alt enn bare kulen. Man får jo samtidig noen nye foringer da (de kan og være dårlige forøvrig)

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Hvilken bil?

Er veldig vanlig på Model 3 iallefall. Ofte bare bærekuler som blir dårlig grunnet glemt masasje før montering så de mangler smurning. Ofte bare litt knaking av de.

Får ikke kjøpt bare kulen så hele armen byttes, men de koster bare 900kr eller noe så ikke så dyr affære. Øvre arm er vel laget i plastikk eller noe så mulig det er lettere/billigere å bytte alt enn bare kulen. Man får jo samtidig noen nye foringer da (de kan og være dårlige forøvrig)

Model 3. Ja virker som de har byttet begge bærearmene nå, mest sannsynlig på garanti :) 

Skrevet

Hva er forskjellen på vanlig trykk på P og langt trykk på P?

Langt trykk så lyser jo P symbolet i bilen. Men hører jo bremsen jobber med vanlig trykk på P også. Så trodde "håndbrekk" var aktivert da også?

Skrevet

Fant dette. Så tydelig eg har aktivert automatisk parkering. Og da er det i prinsippet ingen forskjell slik det står her.

Men syns det er snodig at eg mener eg hørte bremse motoren når eg holdt inne P. Får prøve igjen i morgen.

Screenshot_2025-09-24-21-56-57-157_com.android.chrome.jpg

Skrevet
Jotun skrev (9 timer siden):

Så tydelig eg har aktivert automatisk parkering. Og da er det i prinsippet ingen forskjell slik det står her.

Men syns det er snodig at eg mener eg hørte bremse motoren når eg holdt inne P. Får prøve igjen i morgen.

Ja man hører tydelig at det skjer noe mekanisk, ved langt trykk på P. Jeg bruker den når jeg parkerer i bakker, sånn for sikkerhets skyld.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje den legger press på bremsene foran også. Såvidt jeg vet har ingen tesla parkfunksjon i girkassen/motoren, eneste "brekk" er på skivene bak, noen modeller har også egen brekk kaliper. 

Skrevet
Hanhijnn skrev (27 minutter siden):

Ja man hører tydelig at det skjer noe mekanisk, ved langt trykk på P. Jeg bruker den når jeg parkerer i bakker, sånn for sikkerhets skyld.

Har aldri prøvd langt trykk på P, men skal teste når jeg legger om til vinterdekk om ikke så lenge. Har vært litt irriterende at den ikke låser alle hjulene.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Nimrad said:

Har aldri prøvd langt trykk på P, men skal teste når jeg legger om til vinterdekk om ikke så lenge. Har vært litt irriterende at den ikke låser alle hjulene.

Får ikke låst forhjulene. Er kun bak det er aktuator for handbrekk.

Har jo alltid vært samme greia med bakhjulsdrevne biler. 

Og forøvrig noen med forhjulsdrift også. SAAB og Citroen f.eks brukte handbrekk på forhjulene og hadde forhjulsdrift så fikk ikke låst bakhjulene.

Når det er sakt har det aldri vært noe problem for min del ved hjulskift. Batteridrevet muttertrekker er genialt. Gjør ingenting at hjulet ikke er låst.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (10 minutter siden):

Når det er sakt har det aldri vært noe problem for min del ved hjulskift. Batteridrevet muttertrekker er genialt. Gjør ingenting at hjulet ikke er låst.

Batteridrevet muttertrekker er oppskrytt ;)

Jeg er nok litt nørdete på verktøy, men her får Wera momentnøkkelen kjørt seg når man skal bytte dekk. Liker å vite at jeg har riktig moment. Skal innrømme at batteridrillen står ved siden av for å gjøre det litt raskere å skru ut og inn, men siste/første finish gjøres med momentnøkkel.

• Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (16 minutter siden):

Og forøvrig noen med forhjulsdrift også. SAAB og Citroen f.eks brukte handbrekk på forhjulene og hadde forhjulsdrift så fikk ikke låst bakhjulene.

Jotakk, jeg merkte det når jeg skulle ta brekksladd med min nyinnkjøpte (brukte) Saab 900 i hine hårde dager... 🤯😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
55 minutes ago, Nimrad said:

Batteridrevet muttertrekker er oppskrytt ;)

Jeg er nok litt nørdete på verktøy, men her får Wera momentnøkkelen kjørt seg når man skal bytte dekk. Liker å vite at jeg har riktig moment. Skal innrømme at batteridrillen står ved siden av for å gjøre det litt raskere å skru ut og inn, men siste/første finish gjøres med momentnøkkel.

Går over med momentnøkkel når bilen er på bakken igjen ja. Men til alt det andre er jo muttertrekker genial.

Fikk meg dog en 175nm momentstav i sommer som jeg tenkte å teste nå som vinterdekka skal på. Spent på om den er nøyaktig.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (2 timer siden):

Kanskje den legger press på bremsene foran også. Såvidt jeg vet har ingen tesla parkfunksjon i girkassen/motoren, eneste "brekk" er på skivene bak, noen modeller har også egen brekk kaliper. 

Definitivt ikke på hjula fremme nei...

Skrevet
Jotun skrev (21 minutter siden):

Definitivt ikke på hjula fremme nei...

Forstår det slik at det legges ekstra hard klem på bremseskivene (bak) når du holder inne lang P.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Complexity said:

Går over med momentnøkkel når bilen er på bakken igjen ja. Men til alt det andre er jo muttertrekker genial.

Fikk meg dog en 175nm momentstav i sommer som jeg tenkte å teste nå som vinterdekka skal på. Spent på om den er nøyaktig.

Bruker momentstav på trykkluftverktøy, sjekker med momentnøkkel når alle hjul er på bakken igjen, og så blir momentnøkkel ('avspennt') liggende lett synig i garasjen (eller i bilen av og til): skal minne meg på å sjekke igjen etter litt kjøring.

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (På 21.9.2025 den 10.40):

48V arkitektur hadde vel BMW i 2016 med sine minihybrid systemer men det visste du vel

Cybertruck har gått over på 48V istedet for 12V. De BMWene du tenker på har fremdeles standard 12V system, og et lite 48V fremdriftsbatteri og 48V motor/generator i tillegg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, RJohannesen said:

Cybertruck har gått over på 48V istedet for 12V. De BMWene du tenker på har fremdeles standard 12V system, og et lite 48V fremdriftsbatteri og 48V motor/generator i tillegg. 

Det har vært diverse implementasjoner av spenningsbusser over 12V i biler. Ikke bare milde hybrider men også biler med aktive dempere eller bakhjulsstyring. Det gir fortsatt lite mening å skulle distribuere høyere spenninger til lite kraftkrevende elektronikk som knappepaneler eller infotainmentsystemer. Da får man bare en masse dyrere spenningsregulatorer til null fordel. Siden de kraftkrevende komponentene er få og lokaliserte er det da bedre å ha en sentral 12V regulator og en 12V buss.

Til info så er det slik at de aller mest kostnadseffektive spenningsregulatorene har en maksspenning (inn) på ca 32V. Over det må man over på andre transistortyper som begrenser både funksjonalitet og kost, og selve elektronikken vil i all hovedsak bruke 1.8, 3.3 eller 5V*

*) Eksternt. Moderne (I.e. siste 20 år) elektronikk bruker i tilegg interne regulatorer til å dra ned den eksterne standardspenningen til hva kjernetransistorene bruker, oftest 0.9-1.4V ett sted.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...