Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Trestein skrev (2 timer siden):

Man må ha en klump tilkoblet obd2

Da leses jo fremdeles diagnose fra OBD2 port som @AL123 refererte til.
Bare at du bruker en OBD2 blutooth dongel til bimmercode, bimmerlink, carly eller hva du nå enn bruker.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sdf123 skrev (3 timer siden):

Spørsmål ang Tesla sin service praksis. Ettersom Tesla ikke har krav om service på sine biler for å opprettholde garantien, hvordan er standen på bilen etter 5 år når garantien går ut? Er det såpass kvalitet på Tesla i forhold til andre merker som har service intervall, at det faktisk ikke er et behov?

Nydelig å slippe service, men koster det mer i det lange løp? Noen som vet noe statistikk rundt dette?

Tjener Tesla inn pengene de taper på service, med at det blir "dyre" reparasjoner når garanti-tiden er gått ut?

Klart det er behov for service innimellom. F.eks på bremser så anbefaler de service hvert 2.år eller hver 20.000 km. Det er jo veldig viktig i et land som Norge hvor det saltes mye på veiene. Utenom det er det faktisk ikke så mye. Kupefilter og vindusviskere kan du fint bytte selv. Du kan jo også smøre og rense bremsene selv hvis du gidder. 

Utenom det, er det lurt og ganske så viktig å følge med en del selv siden det kan gå flere år før man tar bilen inn på service. Kjedelig å ta med bilen på verksted med flere feil som man kunne fått på garanti. Som f.eks rust på innsiden av bakluker, dårlige pakninger, kondens i baklykter eller feil med hjuloppheng. Min er nå 4 år og skal igjennom første EU nå i år. Forventer at den går igjennom, selv om jeg tror det er noe med hjulopphenget som jeg forhåpentligvis får tatt på garantien isåfall. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Iterion skrev (5 minutter siden):

Klart det er behov for service innimellom. F.eks på bremser så anbefaler de service hvert 2.år eller hver 20.000 km. Det er jo veldig viktig i et land som Norge hvor det saltes mye på veiene. Utenom det er det faktisk ikke så mye. Kupefilter og vindusviskere kan du fint bytte selv. Du kan jo også smøre og rense bremsene selv hvis du gidder. 

Utenom det, er det lurt og ganske så viktig å følge med en del selv siden det kan gå flere år før man tar bilen inn på service. Kjedelig å ta med bilen på verksted med flere feil som man kunne fått på garanti. Som f.eks rust på innsiden av bakluker, dårlige pakninger, kondens i baklykter eller feil med hjuloppheng. Min er nå 4 år og skal igjennom første EU nå i år. Forventer at den går igjennom, selv om jeg tror det er noe med hjulopphenget som jeg forhåpentligvis får tatt på garantien isåfall. 

Hvordan er de på priser på service? 🙂

Skrevet
nebrewfoz skrev (14 minutter siden):

FSD (Supervised). Ikke glem Supervised.

Det ligger vell i kortene når man snakker om en sjåfør, men skal huske på det neste gang for din skyld 😅

Skrevet
Duriello skrev (14 minutter siden):

Hvordan er de på priser på service? 🙂

Ikke så veldig ille egentlig! Men nå har jeg kun tatt bremseservice og en EU-kontroll til nå da 😅 Bremservice er rundt 1500,- kr, EU-kontroll 1290,- kr. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
12 minutes ago, Salvesen. said:

Det ligger vell i kortene når man snakker om en sjåfør, men skal huske på det neste gang for din skyld 😅

Nei, det er mange som har trodd at Full Self Drive betyr at bilen selv kan ta seg av kjøringen fra A til B. Med formuleringen "FSD (Supervised)" gjør (endelig) Tesla det klart at dette ikke er tilfelle, og at sjåføren hele tiden må følge med på hva bilen gjør og være parat til å ta over kjøringen når/hvis automatikken svikter. 

Skrevet
Iterion skrev (38 minutter siden):

Ikke så veldig ille egentlig! Men nå har jeg kun tatt bremseservice og en EU-kontroll til nå da 😅 Bremservice er rundt 1500,- kr, EU-kontroll 1290,- kr. 

Det høres lovende ut. 👍 (kontra den jeg har nå)

Skrevet (endret)
Duriello skrev (2 timer siden):

Det høres lovende ut. 👍 (kontra den jeg har nå)

Ja, så lenge bilen er under garanti iallfall! Etter det så blir det fort en god del dyrere, naturligvis hehe. Men ja, bærearmene er en stor svakhet på både Model 3 og Y. Opplevde dette så sent som i dag selv på min TM3. Var feil ved minst to av bærearmene, så bilen måtte bli værende der og jeg måtte ha leiebil. Tyder på slitte bærearmer vil jeg tro. Håper og tror de bytter alle fire på garanti nå.

Den gode tingen er at det skjedde når bilen fortsatt er under garanti, men fortsatt ikke et bra tegn når bilen er knapt 4 år gammel! Håper og tror de har forbedret dette på nye Juniper og Highland.

Endret av Iterion
Skrevet
Trestein skrev (17 timer siden):

På min bil kan jeg kjøre diagnose system via app på tlf og carplay på bilens monitor. 

Er ikke det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...