Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Trestein skrev (2 timer siden):

Man må ha en klump tilkoblet obd2

 

Da leses jo fremdeles diagnose fra OBD2 port som @AL123 refererte til.
Bare at du bruker en OBD2 blutooth dongel til bimmercode, bimmerlink, carly eller hva du nå enn bruker.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sdf123 skrev (3 timer siden):

Spørsmål ang Tesla sin service praksis. Ettersom Tesla ikke har krav om service på sine biler for å opprettholde garantien, hvordan er standen på bilen etter 5 år når garantien går ut? Er det såpass kvalitet på Tesla i forhold til andre merker som har service intervall, at det faktisk ikke er et behov?

Nydelig å slippe service, men koster det mer i det lange løp? Noen som vet noe statistikk rundt dette?

Tjener Tesla inn pengene de taper på service, med at det blir "dyre" reparasjoner når garanti-tiden er gått ut?

Klart det er behov for service innimellom. F.eks på bremser så anbefaler de service hvert 2.år eller hver 20.000 km. Det er jo veldig viktig i et land som Norge hvor det saltes mye på veiene. Utenom det er det faktisk ikke så mye. Kupefilter og vindusviskere kan du fint bytte selv. Du kan jo også smøre og rense bremsene selv hvis du gidder. 

Utenom det, er det lurt og ganske så viktig å følge med en del selv siden det kan gå flere år før man tar bilen inn på service. Kjedelig å ta med bilen på verksted med flere feil som man kunne fått på garanti. Som f.eks rust på innsiden av bakluker, dårlige pakninger, kondens i baklykter eller feil med hjuloppheng. Min er nå 4 år og skal igjennom første EU nå i år. Forventer at den går igjennom, selv om jeg tror det er noe med hjulopphenget som jeg forhåpentligvis får tatt på garantien isåfall. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Iterion skrev (5 minutter siden):

Klart det er behov for service innimellom. F.eks på bremser så anbefaler de service hvert 2.år eller hver 20.000 km. Det er jo veldig viktig i et land som Norge hvor det saltes mye på veiene. Utenom det er det faktisk ikke så mye. Kupefilter og vindusviskere kan du fint bytte selv. Du kan jo også smøre og rense bremsene selv hvis du gidder. 

Utenom det, er det lurt og ganske så viktig å følge med en del selv siden det kan gå flere år før man tar bilen inn på service. Kjedelig å ta med bilen på verksted med flere feil som man kunne fått på garanti. Som f.eks rust på innsiden av bakluker, dårlige pakninger, kondens i baklykter eller feil med hjuloppheng. Min er nå 4 år og skal igjennom første EU nå i år. Forventer at den går igjennom, selv om jeg tror det er noe med hjulopphenget som jeg forhåpentligvis får tatt på garantien isåfall. 

Hvordan er de på priser på service? 🙂

Skrevet
nebrewfoz skrev (14 minutter siden):

FSD (Supervised). Ikke glem Supervised.

Det ligger vell i kortene når man snakker om en sjåfør, men skal huske på det neste gang for din skyld 😅

Skrevet
Duriello skrev (14 minutter siden):

Hvordan er de på priser på service? 🙂

Ikke så veldig ille egentlig! Men nå har jeg kun tatt bremseservice og en EU-kontroll til nå da 😅 Bremservice er rundt 1500,- kr, EU-kontroll 1290,- kr. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
12 minutes ago, Salvesen. said:

Det ligger vell i kortene når man snakker om en sjåfør, men skal huske på det neste gang for din skyld 😅

Nei, det er mange som har trodd at Full Self Drive betyr at bilen selv kan ta seg av kjøringen fra A til B. Med formuleringen "FSD (Supervised)" gjør (endelig) Tesla det klart at dette ikke er tilfelle, og at sjåføren hele tiden må følge med på hva bilen gjør og være parat til å ta over kjøringen når/hvis automatikken svikter. 

Skrevet
Iterion skrev (38 minutter siden):

Ikke så veldig ille egentlig! Men nå har jeg kun tatt bremseservice og en EU-kontroll til nå da 😅 Bremservice er rundt 1500,- kr, EU-kontroll 1290,- kr. 

Det høres lovende ut. 👍 (kontra den jeg har nå)

Skrevet (endret)
Duriello skrev (2 timer siden):

Det høres lovende ut. 👍 (kontra den jeg har nå)

Ja, så lenge bilen er under garanti iallfall! Etter det så blir det fort en god del dyrere, naturligvis hehe. Men ja, bærearmene er en stor svakhet på både Model 3 og Y. Opplevde dette så sent som i dag selv på min TM3. Var feil ved minst to av bærearmene, så bilen måtte bli værende der og jeg måtte ha leiebil. Tyder på slitte bærearmer vil jeg tro. Håper og tror de bytter alle fire på garanti nå.

 Den gode tingen er at det skjedde når bilen fortsatt er under garanti, men fortsatt ikke et bra tegn når bilen er knapt 4 år gammel! Håper og tror de har forbedret dette på nye Juniper og Highland.

Endret av Iterion
  • Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (17 timer siden):

På min bil kan jeg kjøre diagnose system via app på tlf og carplay på bilens monitor. 

Er ikke det samme.

Skrevet
Complexity skrev (12 timer siden):

Hva er det som mangler da kontra OBD?

Du kan plugge en RJ45 (standard nettverkskabel) i bilen å få gjort veldig mye via toolbox på en laptop, men de fører heldigvis mere og mere inn på skjermen med forståelig GUI istedefor vanskelige koder på pcen.

 

Screenshot_20250922-064911.Chrome.png

Står used by technicians, men er åpent for alle å bruke.

Hele greia kjører i nettleser også så trenger ikke installere noe spesiell software heller. Sist jeg brukte toolbox brukte jeg en vanlig billig chromebook.

OBD2/EOBD er mye mer omfattende. Nærmer seg vel 20.000 feilkoder i biblioteket nå, og det påvirker naturlig nok hvor mange parametere man kan lese. Toolbok dermed også enklere enn et vanlig merkespesifikt diagnosesystem. Er selvfølgelig bra hvis det har blitt gratis, men man kan kan leie endeltilgang på de merkers diagnosesystem for hva et komplett kabelsett til Tesla koster. Er forøvrig ikke alle ting man har tilgang til som privat bruker på Toolbox, og enda færre blir det etterhvert som Sermikravene slår inn.

Skrevet (endret)
26 minutes ago, AL123 said:

OBD2/EOBD er mye mer omfattende. Nærmer seg vel 20.000 feilkoder i biblioteket nå, og det påvirker naturlig nok hvor mange parametere man kan lese. Toolbok dermed også enklere enn et vanlig merkespesifikt diagnosesystem. Er selvfølgelig bra hvis det har blitt gratis, men man kan kan leie endeltilgang på de merkers diagnosesystem for hva et komplett kabelsett til Tesla koster. Er forøvrig ikke alle ting man har tilgang til som privat bruker på Toolbox, og enda færre blir det etterhvert som Sermikravene slår inn.

Hvorav 19.000 av de kodene er relatert til fossilmotorer og hybridsystemer som er totalt irrelevant på en Tesla? 😅

Service mode er gratis og blir bedre og bedre, men skal man gjøre omprogramering av noe kreves det toolbox. Det må leies og koster vel noen hundrelapper for par timer. Er nok å aktivere det så får man servicemode plus på skjermen i bilen og mange flere avanserte valg.

En RJ45 nettverkskabel er jo ikke akkurat så dyr? Og alt som kreves. Bare å låne en fra routern.

De fleste er nok berget godt med toolbox

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (40 minutter siden):

Hvorav 19.000 av de kodene er relatert til fossilmotorer og hybridsystemer som er totalt irrelevant på en Tesla? 😅

Nei, og Tesla kunne med stor fordel hatt et mer avansert diagnosesystem, så kunne en større del av feilsøkingen vært utført av verkstedene selv. Mye tyder imidlertid på at de kommer til å gå over til OBD2.

Complexity skrev (40 minutter siden):

En RJ45 nettverkskabel er jo ikke akkurat så dyr? Og alt som kreves. Bare å låne en fra routern.

Kjøpte nettopp en pakke med alle diagnosekontakter Trsla har vært levert med. 3500kr

Complexity skrev (40 minutter siden):

De fleste er nok berget godt med toolbox

De fleste er nok berget med Teslaappen og telefonnummeret til Tesla veihjelp, det er uansett ikke poenget. Teslas diagnosesystem er ingen innovasjon, det er en enklere versjon av OBD, som ble lansert for nesten 40 år siden.

Skrevet (endret)
19 minutes ago, AL123 said:

Nei, og Tesla kunne med stor fordel hatt et mer avansert diagnosesystem, så kunne en større del av feilsøkingen vært utført av verkstedene selv. Mye tyder imidlertid på at de kommer til å gå over til OBD2.

Kjøpte nettopp en pakke med alle diagnosekontakter Trsla har vært levert med. 3500kr

De fleste er nok berget med Teslaappen og telefonnummeret til Tesla veihjelp, det er uansett ikke poenget. Teslas diagnosesystem er ingen innovasjon, det er en enklere versjon av OBD, som ble lansert for nesten 40 år siden.

Du tenker ikke på at bilene fra 2024 og nyere kan bruke OBD2 til Ethernet adapter for Toolbox når du mener de skal gå over til OBD2?

GUID-8D47C39A-5647-4F8C-ADFE-87418D9E4746-online-en-US.png

Skal du feilsøke noe på en 2014 Model S må du vel ha en håndfull kabler. De brukte vel noe slags coax en stund for diagnose? Men på nyere biler ser jeg kun folk trenger ethernet kabel.

Skal sies at min 2019 Model 3 trengte en spesiell kabel den også, men det er ethernet bare med annen plugg i enden så man kan lage dem selv med å klippe en ethernet kabel å sette på riktig plugg, eller kjøpe dem fra kina for en 50 lapp eller noe slik jeg gjorde.

Screenshot_20250922-202946.AliExpress.thumb.png.280798f7571f3bfdce34d2a4c65ded11.png

Nyere modeller hadde Ethernet på bilsiden og 

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (30 minutter siden):

Du tenker ikke på at bilene fra 2024 og nyere kan bruke OBD2 til Ethernet adapter for Toolbox når du mener de skal gå over til OBD2?

GUID-8D47C39A-5647-4F8C-ADFE-87418D9E4746-online-en-US.png

Jeg tenker vel at det OBD2 adapteret neppe fulgte med den routeren din....Forøvrig trengte jeg kabler til alle Teslamodellene fra og med S, så da var det mest praktisk å kjøpe et sett. Og nei, jeg kjøper ikke noe som har med bil å gjøre fra Kina.

Skrevet
Jotun skrev (7 minutter siden):

Men at det er dyrt å kjøpe kabler til alle Tesla modeller noensinne gjør det vel ikke dyrt til hans modell? 🤔

Jeg sa ikke engang at det var dyrt til alle modeller. 3500 er veldig billig i diagnosesammenheng. Diskusjonen gikk på om hvorvidt Teslas diagnosesystem var å regne som en innovasjon. Det er det selvsagt ikke.

Skrevet
13 minutes ago, AL123 said:

Jeg tenker vel at det OBD2 adapteret neppe fulgte med den routeren din....Forøvrig trengte jeg kabler til alle Teslamodellene fra og med S, så da var det mest praktisk å kjøpe et sett. Og nei, jeg kjøper ikke noe som har med bil å gjøre fra Kina.

Nei en slik adapter koster nok en 50 lapp..

Er vel samme greia som alle andre bruker med DOIP over OBD2 så vanlig hyllevare.

Du kjøper det dyrere hos noen andre som kjøper det fra kina? Hversine lyster, men når det er snakk om en så simpel kabel har jeg ingenting imot å kjøpe det billig.

  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...