Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min klager om eg sitter med hodet feil vei med briller på. Men eg kan nok lukke øynene og ha hodet rettet fremover ja. Eller sitte med briller på, men hodet fremover og bare vri øynene. Det er behagelig. l

Men elon sier jo at bilen takler det så nå skal eg begynne med det selv om manualen tydelig sier at man må følge med. 

Merkelig. 

Leafen min kan eg gjøre hva eg vil, men bare eg toucher rattet. Samtidig tillater den vesentlig kortere tid man ikke følger med, for man havner fort i grøfta. 

Endret av Jotun
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (Akkurat nå):

Min klager om eg sitter med hodet feil vei med briller på. Men eg kan nok lukke øynene og ha hodet rettet fremover ja. Eller sitte med briller på, men hodet fremover og bare vri øynene. Det er behagelig. l

Men elon sier jo at bilen takler det så nå skal eg begynne med det selv om manualen tydelig sier at man må følge med. 

Merkelig. 

Leafen min kan eg gjøre hva eg vil, men bare eg toucher rattet. 

Det faktum at du blir klaget på litt, er en forandring som Tesla ble tvunget til å gjøre. Det er altså ikke noe de initiellt hadde, og var en av grunnene til at Mobileye avsluttet samarbeidet. Tesla's aksept til å ta risiko mens de kaster ansvaret til deg er altså skyhøy. 

Prøv nå å se for deg situasjonen du prater om som en forbipasserende syklist, for den syklisten deler også veiene med deg. Det er en grunn til at SAE nivå 2 selvkjøring er blitt diskutert og til og med antatt at ville vært best å hoppe over. Men så lenge vi ikke gjør det, så burde man finne metoder å omgå problemområdene på best mulig måte. En av dem er å sørge for at sjåføren gjør mest mulig av jobben (da sørger man samtidig for at sjåføren faktisk følger med på situasjonene ute og er oppdatert på alt som skjer), og har underliggende systemer som kan "dytte" litt på sjåførens input om den ser at sjåføren ikke plasserer bilen optimalt i veibanen. Blir systemene bedre så vil man hele tiden uansett anta at sjåføren kjører, og man kan fint analysere forskjellene mellom menneskelig ferdsel og hva maskinen selv ville valgt. Man trenger ikke trene på at maskinen selv kjører, den analyserer uansett veiene hele tiden og har egne ideer om hva som ville vært best. Så ender man kjappere frem til nivå 3, hvor ansvaret skifter hender. 

Men har man en person som Elon Musk som lover at bilene er selvkjørende og at man kun venter på reguleringer som godkjenner deres form for risiko, så havnet vi altså her. Folk prøver å la bilene kjøre for seg, og sammenligner heller dette mot andre nivå 2 systemer. Ping pong som er dårlig, og dårlig "lane sentring" mens man holder hendene fra rattet og ikke utfører DDT (dynamic driving task) selv. Akkurat det SAE J3016 advarte mot. 


 

  • Liker 3
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Og jeg oppfører meg akkurat likt i Skodaen min, som ikke har noe assistentsystemer (bortsett fra en veldig upålitelig ping-pong lane assit)

Jeg utgjør mindre fare i Teslaen enn i Skodaen.

Da burde du ikke hatt tillatetelse til å kjøre bil i det hele tatt, og mitt argument står seg definitivt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AL123 said:

Da burde du ikke hatt tillatetelse til å kjøre bil i det hele tatt, og mitt argument står seg definitivt.

Jada fint oppå den høye hesten tipper jeg.

La den som er uten synd kaste den første sten.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jada fint oppå den høye hesten tipper jeg.

La den som er uten synd kaste den første sten.

Jeg har ingen problemer med å kaste den første stenen. Nei, jeg er ikke den perfekte bilist, bla er jeg ofte utolmodig i trafikksituasjoner, og jeg like å kjøre litt over fartsgrensen. Jeg bruker imidlertid aldri mobilen når jeg kjører bil, og går aldri inn i menysystemet på infotainmentskjermen. Folk som gjør det utgjør kanskje det største faremomentet i trafikken.

Det som imidlertid er det tåligste i diskusjonen er at du forsvarer level 2 systemet ut fra at da blir det litt sikrere å bryte loven. Det er en tåpelig argumentasjon, spesiellt ettersom det ikke engang er riktig. Mao har du ingen fornuftige motargumenter til min kommentar om at level 2 selvkjøring ikke burde vært tillatt. 

Endret av AL123
  • Liker 3
Skrevet
Sjørøver skrev (På 6.8.2025 den 8.09):

https://www.tv2.no/broom/over-og-ut-for-teslas-storselgere/17970384/

 

Slutter med S og X i Europa. Kommer de med nytt karroseri snart? De begynner å bli gamle. 

Er ikke det litt urovekkende at de slutter med to bilmodeller uten å ha noen erstattere klare? Da har man kun Model 3 og Y å velge i enn så lenge. Nå håper jeg virkelig Tesla snart har en ny bilmodell på vei og ikke kun fokuserer på selvkjørende taxier! 

  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

Er ikke det litt urovekkende at de slutter med to bilmodeller uten å ha noen erstattere klare? Da har man kun Model 3 og Y å velge i enn så lenge. Nå håper jeg virkelig Tesla snart har en ny bilmodell på vei og ikke kun fokuserer på selvkjørende taxier! 

Lageret er erstatterne, ny modell sendes nok denne veien etterhvert om de ser at folk kjøper de. Men salget har jo ikke akkurat vært enormt. 

Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Lageret er erstatterne, ny modell sendes nok denne veien etterhvert om de ser at folk kjøper de. Men salget har jo ikke akkurat vært enormt. 

Trodde de tok ned linjene for å gjøre endringer. Har tro på at det kommer en litt oppdatert TMS og TMX etterhvert, og at det ikke bare kuttes ut!

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (44 minutter siden):

Lageret er erstatterne, ny modell sendes nok denne veien etterhvert om de ser at folk kjøper de. Men salget har jo ikke akkurat vært enormt. 

Ok. Men spørs om det er nok å oppgradere to biler som har vært med så lenge og som knapt selges noe av lenger. Mer usikker på den biten. De må lansere noe helt nytt snart rett og slett.  

BMW kommer straks med Neue Klasse bilene sine som fort kommer til å sette standarden innenfor flere ting ryktes det. Men Tesla har med å gjøre ting på sin helt egen måte. Men akkurat det med et større utvalg av biler kan de vel umulig komme unna?  En artig artikkel å lese vedrørende dette: https://elbil.no/na-er-det-over-og-ut/

Endret av Iterion
  • Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

Ok. Men spørs om det er nok å oppgradere to biler som har vært med så lenge og som knapt selges noe av lenger. Mer usikker på den biten. De må lansere noe helt nytt snart rett og slett.  

BMW kommer straks med Neue Klasse bilene sine som fort kommer til å sette standarden innenfor flere ting ryktes det. Men Tesla har med å gjøre ting på sin helt egen måte. Men akkurat det med et større utvalg av biler kan de vel umulig komme unna?  En artig artikkel å lese vedrørende dette: https://elbil.no/na-er-det-over-og-ut/

Jeg er helt enig, jeg tror ikke de blir en slager her hjemme. Folk er mettet av S/X og de må omgjøres helt om de skal selge. Også må prisene ned.

Skrevet
Iterion skrev (9 minutter siden):

Ok. Men spørs om det er nok å oppgradere to biler som har vært med så lenge og som knapt selges noe av lenger. Mer usikker på den biten. De må lansere noe helt nytt snart rett og slett.  

BMW kommer straks med Neue Klasse bilene sine som fort kommer til å sette standarden innenfor flere ting ryktes det. Men Tesla har med å gjøre ting på sin helt egen måte. Men akkurat det med et større utvalg av biler kan de vel umulig komme unna?  En artig artikkel å lese vedrørende dette: https://elbil.no/na-er-det-over-og-ut/

Neue klasse blir veldig, veldig spennende. BMW er jo somregel flinke. Model S er egentlig den perfekte bilen for meg, men den er for gammel og dyr.

Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig, jeg tror ikke de blir en slager her hjemme. Folk er mettet av S/X og de må omgjøres helt om de skal selge. Også må prisene ned.

Nettopp. Vi trenger noe nytt og friskt fra Tesla rett og slett. Ikke bare oppgraderinger av eldre modeller. Musk har ikke hintet om så mye dessverre utenom en nedstrippet Y og en 6-7 seter Y i Kina..

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (9 minutter siden):

Neue klasse blir veldig, veldig spennende. BMW er jo somregel flinke. Model S er egentlig den perfekte bilen for meg, men den er for gammel og dyr.

Jepp. Model S er jo egentlig en veldig bra bil ja mye plass og med enorme krefter. Men den har jo også hatt startpris på over en mill de siste åra, samme med X. Tesla vet jo allerede hva som skal til for å lage en storselger så å ta utgangspunkt i Y er sikkert ikke dumt. Men trengs store endringer både på interiør og design, imo..

Endret av Iterion
Skrevet

Er litt redd for at Tesla tror litt vel mye på selvkjørende taxier. Og hvor fort man kan få det til å fungere.

Men nå har jeg jo ikke prøvd det selv da, så kan jo hende man får et annet syn når man har sittet i en.

Mitt snart 50år gamle hode klarer ikke helt å tro på at fremtiden er her.

Ser noen YouTube synsere snakker om priser på 1$ pr mile i prising på Robotaxi.

Det blir kr6,50 pr km. 

Hvis det stemmer kommer det til å være vanvittig mengde mennesker som ikke vil eie egen bil.

Bare verditapet på min forrige bil var 3kr km. 
 

 

  • Liker 1
Skrevet

Interessant artikkel som omhandler nylig søksmålet hvor Tesla tapte stort i retten angående kollisjon på AP. 

Mot slutten så snakker advokaten om neste søksmål som skal foregå om et par måneder. Han mener den er enda sterkere med enda større og mer fellende bevis enn denne, da den også inkluderer tidligere Tesla ansatte rundt hva de mener om Elon Musks ord og lovnader rundt selvkjøring. 
image.png.41601c9282e8194b6b2ecef9c76fe00f.png

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

Er litt redd for at Tesla tror litt vel mye på selvkjørende taxier. Og hvor fort man kan få det til å fungere.

Men nå har jeg jo ikke prøvd det selv da, så kan jo hende man får et annet syn når man har sittet i en.

Mitt snart 50år gamle hode klarer ikke helt å tro på at fremtiden er her.

Ser noen YouTube synsere snakker om priser på 1$ pr mile i prising på Robotaxi.

Det blir kr6,50 pr km. 

Hvis det stemmer kommer det til å være vanvittig mengde mennesker som ikke vil eie egen bil.

Bare verditapet på min forrige bil var 3kr km. 
 

 

Litt redd for det jeg også. Jeg er absolutt for selvkjørende biler, men ikke på bekostning av vanlige biler.  Har på følelsen av at Musk er ganske så obsessed på å få det til, uansett hva. Og det skjønner jeg jo nå som han har lovet så mye når det gjelder selvkjørende biler.

De kommer nok til å prise disse robottaxiene ganske så aggressivt ja så det blir en suksess. Håper bare det ikke går på bekostning av nye bile fra Tesla..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...