Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
kremt skrev (9 timer siden):

Så kort oppsummert: De som kjøper Tesla er genier, de som kjøper noe annet er idioter?

Tror nok poenget hans var at Tesla Y og 3 spesielt, er mye bil for pengene. Det er det jo ingen tvil om heller. Tesla 3 RWD med 700+ km rekkevidde er jo enormt mye bil for pengene. Hvem andre kan tilby en så sportslig sedan med så lang rekkevidde, massevis av hestekrefter, panaromatak, varmepumpe++ til den prisen? Er ikke dermed sagt at det er en bil alle har lyst eller at man er en idiot dersom man kjøper noe annet enn Tesla.

Er mye annet man kan velge om dagen så klart, selv om Tesla fortsatt er blant de mest energieffektive elbilene på markedet, backet av sitt enormt ladenettverk som selvsagt er et stort pluss. Men nå kan jo dette også brukes av andre elbiler også 😉

Ler dog litt av de som roper høyt ut om moral dersom man kjøper seg en Tesla, så kjører de jaggu meg en Kina-bil selv…Snakk om å være dobbeltmoralske. 

Endret av Iterion
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Iterion skrev (6 timer siden):

Snakk om å være dobbeltmoralske. 

Er bare folk som er bedre enn andre. Helt normalt.

Noen faste her er jo bortimot ubermensch. Ironisk nok....

Endret av Jotun
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Kommer V2L boks til Tesla nå.

Den jukser det til da og er ikke offisielt støttet - men man kan hente ut 5kW som jo er ganske bra.

https://evniculus.eu/products/tesla-v2l-discharger?srsltid=AfmBOooqv6lCgbhQgz533zF7IbRElKXmJdc6gxyCoXNCri6-wgRzD33f

Teslabjørn har en video hvor han tester den

Er ikke den diskutert i tråden her ennå? Eller på el-bil-tråden? Mener den er diskutert allerede, men kan selvsagt være det bare var på elbilforum.

Skrevet
2 minutes ago, Snowleopard said:

Er ikke den diskutert i tråden her ennå? Eller på el-bil-tråden? Mener den er diskutert allerede, men kan selvsagt være det bare var på elbilforum.

Jeg beklager isåfall for har ikke fått den med meg før nå når jeg så teslabjørn sin video.

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Jeg beklager isåfall for har ikke fått den med meg før nå når jeg så teslabjørn sin video.

Intet å beklage, den er uansett så lenge siden, at det sikkert er greit med en repeat/reminder... ;) 

Men skulle ønske Tesla kom med dette "innebygget".  Tanken på en ekstern boka man må dra med seg og sette av plass til, er bortimot like liten som å dra med seg et tungt drog av en "batteribank" ment for bl.a. campingturer.

Tenker årsaken til at EM og Tesla ikke vil legge dette i bilen, er fordi de vil pushe Tesla Wall/home charger med sitt stasjonære batteri. Men for mange av oss er det mer interessant på veien. Uansett, begge deler er å foretrekke her! ;) 

Skrevet
24 minutes ago, Snowleopard said:

Intet å beklage, den er uansett så lenge siden, at det sikkert er greit med en repeat/reminder... ;) 

Men skulle ønske Tesla kom med dette "innebygget".  Tanken på en ekstern boka man må dra med seg og sette av plass til, er bortimot like liten som å dra med seg et tungt drog av en "batteribank" ment for bl.a. campingturer.

Tenker årsaken til at EM og Tesla ikke vil legge dette i bilen, er fordi de vil pushe Tesla Wall/home charger med sitt stasjonære batteri. Men for mange av oss er det mer interessant på veien. Uansett, begge deler er å foretrekke her! ;) 

Absolutt, men skal man hente ut 5kW over tid må man ha ganske heftig batteri..

Uansett greit med ett alternativ til de som absolutt må ha v2l og ikke kan kjøpe Tesla grunnet det.

• Liker 1
Skrevet

Problemet med disse tredjeparts V2L duppedittene (jeg har sett minst én annen på youtube) er at de må simulere hurtiglading for å få bilen til å lukke kontaktorene til høyspenningsbatteriet. For da setter bilen i gang å bruke flere kW på oppvarming av batteriet!
Så man ender opp med å kanskje bruke mer strøm i bilen enn man bruker utenfor...

Man kan disable battery pre-heating i service-menyen... Men ikke mange vanlige forbrukere som kommer til å gjøre det...

Nei V2L må være innebygget slik at bilen vet hva som skjer, skal det være noe poeng.
Den der er sikkert grei i en "krise", men ikke til en campingtur der bilen er tom første timen😗

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Absolutt, men skal man hente ut 5kW over tid må man ha ganske heftig batteri..

Uansett greit med ett alternativ til de som absolutt må ha v2l og ikke kan kjøpe Tesla grunnet det.

Er visst jeg som bør beklage, sjekket opprinnelig tråd på elbilforum (link under), og lett så både på denne tråden og elbilforum, uten å finne noe om dette på de trådene!

Uansett, her er som sagt link til diskusjonen på elbilforum sine sider. Er litt nyttig info der, men ikke sjekket specs for å se om de har adressert problemene/ankepunktene som fremkom der, f.eks. om det er totalt 5kW, altså delt på 2x2,5 kW, eller om det faktisk er 2x5kW man kan trekke ut.

Over tid er det vel mer snakk om lavere effekter, fra 0,4 kW opp til 1,5 kW alt etter hva man trenger strømmen til.

https://elbilforum.no/index.php?topic=67967.msg1165549#msg1165549

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Ser ikke ut som det blink spake på 'nye' S. Men de slenger inn ledstripe noe som får meg til å tro at tesla skal bruke denne mer og mer ala s3xy buttons

Hmmm... Håper ikke det gjelder model 3 også!

For en måned siden leste jeg et intervju med en Tesla ingeniør som "innrømmet" at de hadde "fjernet for mye", og at blink-spaken kom til å komme tilbake veldig snart.

Jeg sitter og verker etter å bytte ut min 23' model 3 med en Highland RWD Long Range, men gjør det ikke før den har blink-spake😇

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (18 minutter siden):

Hmmm... Håper ikke det gjelder model 3 også!

For en måned siden leste jeg et intervju med en Tesla ingeniør som "innrømmet" at de hadde "fjernet for mye", og at blink-spaken kom til å komme tilbake veldig snart.

Jeg sitter og verker etter å bytte ut min 23' model 3 med en Highland RWD Long Range, men gjør det ikke før den har blink-spake😇

Model 3 får nok tilsvarende Y interiør snart tipper jeg, men Highland er jo relativt ny enda da.

Skrevet (endret)

Folk sier Tesla bare selges i Norge og at hele verden boikotter tesla og at nordmenn burde skjemme seg osv...

Og dette er tall før Juniper mer eller mindre...IMG_1046.thumb.png.23c7f1d66c5724d9e0e2ff71bc03e603.png

Yeah right

Edit, la inn feil bilde!

IMG_1041.jpeg

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ryktes via video at de kjører førerløse teslaer I Austin med robotaxi logo på dem. Klarte de faktisk en dato? Var vell ikke Elon sin dato denne gang men Tesla... Way to go!

Gleder meg til å dra ned å teste.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Er visst jeg som bør beklage, sjekket opprinnelig tråd på elbilforum (link under), og lett så både på denne tråden og elbilforum, uten å finne noe om dette på de trådene!

Uansett, her er som sagt link til diskusjonen på elbilforum sine sider. Er litt nyttig info der, men ikke sjekket specs for å se om de har adressert problemene/ankepunktene som fremkom der, f.eks. om det er totalt 5kW, altså delt på 2x2,5 kW, eller om det faktisk er 2x5kW man kan trekke ut.

Over tid er det vel mer snakk om lavere effekter, fra 0,4 kW opp til 1,5 kW alt etter hva man trenger strømmen til.

https://elbilforum.no/index.php?topic=67967.msg1165549#msg1165549

Tipper det blir 2.5kW x2 ettersom shucko støtter maks 3.7kW eller så (16A). Så 5kW høres litt skummelt ut å dra ut fra en stikk..

Skrevet (endret)
Complexity skrev (8 minutter siden):

Tipper det blir 2.5kW x2 ettersom shucko støtter maks 3.7kW eller så (16A). Så 5kW høres litt skummelt ut å dra ut fra en stikk..

Om jeg ikke husker helt feil, skal vel Maxus sin nye elsuv støtte 6,6 kW,men mulig det er en annen plugg som kanskje CEE, ev om det er DC2DC og da krever type 2-plugg. Men trodde det var over Schuko!

Edit, det krever vel at den kan dra 32A via 3-fase, eller kanskje om det er 16A over 3-fase!

Endret av Snowleopard
Lagt til siste setning
Skrevet (endret)
Complexity skrev (17 minutter siden):

Sto det ikke valgbart mellom ett uttak a 16A 220V eller to uttak a 10A 220V på nettsiden som ble linket litt lengre opp her? Jeg får det ikke helt til å gå opp, men det er nå ikke så langt unna 5 kW påstanden. 5 kW er kanskje fra ladeporten? Det høres litt mye ut at vekselretteren skal stikke av med hele 600 Watt.

Edit:

Sitat

This onboard inverter converts the ~400 V DC into standard 120 V or 240 V AC power, delivering up to 5 kW of continuous output—enough to power household appliances, tools, and electronics with ease.

Sitat

High Power Output: Provides up to 5 kW (1x 16A or 2x 10A), capable of powering refrigerators, lights, and electronic equipment.

Sitat

Rated Power: 5 kW (220V/10A * 2 sockets)

I følge pressebildet leverer den 225V * 10,0A og i følge videoen leverer den opp til 231V et øyeblikk og opp til 16,1A et annet øyeblikk.

https://evniculus.eu/products/tesla-v2l-discharger

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Sto det ikke valgbart mellom ett uttak a 16A 220V eller to uttak a 10A 220V på nettsiden som ble linket litt lengre opp her? Jeg får det ikke helt til å gå opp, men det er nå ikke så langt unna 5 kW påstanden.

Spørsmålet er om 5 kW er fordelt på 2x 2,5 kW, eller om det betyr 5 kW x2 altså totalt 10 kW.

Høres jo egentlig mest sannsynlig med 2x 2,5 kW...

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Ryktes via video at de kjører førerløse teslaer I Austin med robotaxi logo på dem. Klarte de faktisk en dato? Var vell ikke Elon sin dato denne gang men Tesla... Way to go!

Gleder meg til å dra ned å teste.

De fjernstyres nok i betydelig grad. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Definitivt 10A*230V per schuko i den ene modusen (~4,6 kW) eller i den andre modusen: 16A*230V (~3,68 kW) på kun den ene schukoen (jeg antar den andre er frakoblet i denne modusen).

Jeg vil fraråde å lade elbil på 16A over schuko, selv om det er et frittstående produkt som ikke rammes av NEK400.

Jeg kan ikke tenke meg til at de forsøker å dytte ut nesten 22A gjennom hver av schukoene samtidig, så den 10 kW-antagelsen må være en misforståelse.

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...