Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

Gjennomsnittlig levealder for personbiler er 18,8 år og gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler er 11215 km/år. Det skulle bli noe sånt som i snitt 211 000 km/bil.

jepp, ikke engang 2 år igjen med samme kjørestil... 3 med snitt kjøring. Helt åpenbart at biler så close til EOL er ett stort risikoprosjekt. Iallefall når en velger en bil som ble laget av ett selskap helt i startfasen av å lage biler med ett rufsete rykte. 

Men dette kjenner du jo alt til :)

• Liker 2
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

jepp, ikke engang 2 år igjen med samme kjørestil... 3 med snitt kjøring.

Hvorfor tror du det? Snittalder og snitt kjørelengde er nettopp det. Et gjennomsnitt. Det er ikke en utløpsdato. 50% overlever den alderen og kjørelengden. F.eks er 6% av kjøretøybestanden 25 år eller ennå eldre. Altså av registrerte biler.

Den første bilen jeg eide for en drøss med år siden rundet faktisk 500 000 km i mitt eie.

Hvis det er sånn at du tolker andre bilers gjennomsnittlige kjørelengde ved vraking til å være det samme som maksimal kjørelengde for Teslaer så betyr jo det at Teslaer ikke varer i nærheten så lenge som andre biler. I gjennomsnitt. (Hansjörg Von Gemmingen representerer ikke gjennomsnittet for Teslaer)

• Liker 1
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tror du det? Snittalder og snitt kjørelengde er nettopp det. Et gjennomsnitt. Det er ikke en utløpsdato. 50% overlever den alderen og kjørelengden. F.eks er 6% av kjøretøybestanden 25 år eller ennå eldre. Altså av registrerte biler.

Den første bilen jeg eide for en drøss med år siden rundet faktisk 500 000 km i mitt eie.

Hvis det er sånn at du tolker andre bilers gjennomsnittlige kjørelengde ved vraking til å være det samme som maksimal kjørelengde for Teslaer så betyr jo det at Teslaer ikke varer i nærheten så lenge som andre biler. I gjennomsnitt. (Hansjörg Von Gemmingen representerer ikke gjennomsnittet for Teslaer)

Nei jeg sier ikke at den er død ved 211 eller hva det var. Men risikoen er stor, som du selv har opplevd med disse bilene. Jeg hadde ikke tatt i den om jeg fikk betalt engang. 

Jeg tenker at moderne biler ikke er laget for 500 000km uten store utgifter, og da tenker jeg ikke kun på Tesla men alle så og si. Unntak finnes nok. 

• Liker 1
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ikke tatt i den om jeg fikk betalt engang.

Der er jeg 100% enig. :D

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at moderne biler ikke er laget for 500 000km uten store utgifter, og da tenker jeg ikke kun på Tesla men alle så og si. Unntak finnes nok. 

Det er litt trist og "oppgitt" innstilling etter min mening. Når teknologi, standard på biler, boliger, veier og mye annet modnes og moderniseres så bør det nærme se et platå av teknologisk modenhet, sånn at levetid blir den store verdifaktoren.

Jeg kan nevne den interessante historien om da Sveits for noen år siden erklærte at landets veinett var ferdig bygget. De hadde siktet så høyt på kvalitet og varige løsninger at de erklærte at de nå gikk inn i en tidsalder der de store investeringene i nye veier var over og at det nå bare skulle utføres vedlikehold. Jeg synes det er en fantastisk historie og innstilling, som har inspirert meg til å tenke i samme baner på andre områder også. Veinettet i Norge er dessverre et århundre fra å i det hele tatt tenke den tanken her. Det får bli en tanke for senere generasjoner. Men når det kommer til f.eks bygg og byutvikling så er det helt klart en tanke som har modnet i Norge. Moderne bygg er nå så godt bygget at vi godt kan se for oss 100 år levetid. Byggenes holdbarhet er noe helt annet enn for 50 år siden.

Bilene har også utviklet seg voldsomt siste 50 år. Svært mange dødsfeller i konstruksjonene er fjernet og bilene er sikrere enn noen gang før. Sånn sett kan vi se for oss vesentlig lengre levetid fordi sikkerhet er i ferd med å flate ut mot et platå. Men bilene svikter på grunn av dumme tekniske løsninger som dyre deler som svikter, kvantum av småelektronikk som svikter og ikke har standardiserte erstatninger, samt rust. Vi burde kommet lengre enn at rust var et problem i dag. Det samme med de andre dumme småfeilene. Moderne biler burde bygges med ambisjoner om lengre gjennomsnittlig levetid. Et sted å starte er å lovregulere lengre reklamasjon, samt flytte noe over fra frivillige garantiordninger over til lovfestet reklamasjon. Gjerne et EU-direktiv for å få litt kjøpermasse bak det.

• Liker 2

Jeg har til gode å høre om noen som har brukt opp hammeren sin, eller noen som bare må oppgradere til årets modell fordi fjordårets er jo helt utdatert.

Men hadde Tesla eller Google utviklet en så hadde de nok sørget for at den hadde noen elektroniske funksjoner som vil svikte før eller siden, samt krav om oppdateringer som selvsagt ikke varer evig. Batteri, display, nettoppkobling virker å være oppskriften på planned obsolence for tida. Man trenger bare et brukervennlig påskudd for å putte disse tingene inn i hva enn man prøver å selge. Når de har klart det med skrumaskinen, linjalen og papiret, så hvorfor ikke hammeren også?

Endret av Simen1
  • Liker 3

Tok en liten titt på bremserørene mine ved dekkskift nylig.
Disse er jo kjent for å ruste veldig på Model 3.
Her er bilde av bremserørene foran venstre bakhjul på en bil som NAF tittet på:
Screenshot2025-05-0821_45_30.thumb.png.d2e3607c33002e1bffab7fbfcff6da0e.png

Og her er mine 6 år gamle:

20250508_200716.thumb.jpg.88b24cdd4d8133ded245775fc8ccca81.jpg

Merkelappen sitter jo enda på..

Så skal du har deg en brukt Tesla (eller bruktbil generelt) kan det fort lønne seg å ta en flytur til Nord å hente bil her.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Complexity skrev (9 timer siden):

Tok en liten titt på bremserørene mine ved dekkskift nylig.
Disse er jo kjent for å ruste veldig på Model 3.
Her er bilde av bremserørene foran venstre bakkhjul på en bil som NAF tittet på:
Screenshot2025-05-0821_45_30.thumb.png.d2e3607c33002e1bffab7fbfcff6da0e.png

Og her er mine 6 år gamle:

20250508_200716.thumb.jpg.88b24cdd4d8133ded245775fc8ccca81.jpg

Merkelappen sitter jo enda på..

Så skal du har deg en brukt Tesla (eller bruktbil generelt) kan det fort lønne seg å ta en flytur til Nord å hente bil her.

Nord Norge er ikke representativt for undersiden av biler. Der varer jo ting evig.. Jeg hadde nok uansett penslet på litt lanolin på rørene for piece of mind :)

13 hours ago, Simen1 said:

Jeg har til gode å høre om noen som har brukt opp hammeren sin, eller noen som bare må oppgradere til årets modell fordi fjordårets er jo helt utdatert.

Men hadde Tesla eller Google utviklet en så hadde de nok sørget for at den hadde noen elektroniske funksjoner som vil svikte før eller siden, samt krav om oppdateringer som selvsagt ikke varer evig. Batteri, display, nettoppkobling virker å være oppskriften på planned obsolence for tida. Man trenger bare et brukervennlig påskudd for å putte disse tingene inn i hva enn man prøver å selge. Når de har klart det med skrumaskinen, linjalen og papiret, så hvorfor ikke hammeren også?

Ingen kommentar på Google, men føler du er på vidda med spesifikt Tesla kritikken her. Flere biler jeg ser fra 2018 og tidligere har utdatert infotainment systemer som fører til at apper slutter å fungere, kart er utdaterte og hvis det er mulig i det hele tatt så må man betale for en software oppdatering. Planlagt foreldelse er når man ikke lenger kan bruke noe man har kjøpt fordi produsenten ikke lenger vil støtte produktet, og heller ønsker at du kjøper en nyere versjon, eller at produktet er laget bevist dårlig. Det er mange som tror at mye er bygget dårlig bevist, det er mer sannsynelig at folk kjøper f.eks lyspærer til halve prisen som varer en fjerdedel av tiden enn at produsenten bevist lager elendige varer. Se hvor populært billige klær og elektronikk er.

Jeg føler jeg gjentar meg selv her, og jeg ønsker egentlig ikke å bruke tid på å forsvare en stor bedrift, men opplevelsen min er som følger:

- Jeg kjører en 11 år gammel bil.

- Den kan oppgraderes med bedre hardware ( skjerm og datamaskin ).

- Den kan oppgradere ladepluggen for å kunne lade på flere ladestasjoner.

- Den får jenvlig kart og software oppdateringer helt gratis som installeres i løpet av natten i garasjen.

Jeg har flere ganger vurdert ny bil når en kommer på markedet, men kommet frem til at min nåværende bil gjør alt jeg trenger. Infotainment er raskt, rekkevidde holder til 2timer + kjøring på motorvei som er lenge nok for meg, kart og software er oppdatert, kan lade overalt. Dette er for meg det motsatte av planlagt foreldelse. Det er veldig vanskelig for meg å velge noe annet enn en Tesla neste gang jeg kjøper bil, kun vurdert utifra opplevelsen av å eie en.

Du forstår åpenbart ikke hva planlagt foreldelse er siden du tror det å putte elektronikk i en bil er planlagt foreldelse. Kanskje du burde snekre deg en Olabil av treplanker og kjøre den. Moderne trygge biler har masse elektronikk og ting som en stor fin skjerm er brukervennlig og behagelig i forhold det vi hadde før.

Endret av Locrin
  • Liker 7

Ryktes at Santander nå gir FAST 3 år 0 rente på Juniper! Ikke det at jeg er særlig redd for at min flytende skal mye opp men dette er jo ett helt sinnsykt godt tilbud! Bare å kaste seg rundt om du er på nippet 😛

Helt utrolig hvordan Tesla kjører på om dagen, her skal investorene masseres godt 😛

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...