Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Syar-2003 skrev (25 minutter siden):

Du oppkonstruerer et problem som er ikke eksisterende. Det er snakk om lange stillstander på en to tre måneder eller mer hvor man anbefaler ikke å ha lader tilkoplet. Og gjør man som beskrevet trenger hverken hovedbatteriet eller 12v batteriet å lades. 

Forresten så bor jeg ikke i blokk men i rekkebolig. Men har p-plass i en fellesgarasje under en lavblokk med egen charge365 ladeboks og et lade abonnement (der er ikke konstant strøm) . Fungerer akkurat som en offentlig ladestasjon der jeg må starte ladingen med min egen brikke eller dems lade-app.

Kan du starte lading via app, uten å plugge ut i mellomtiden? Det har jeg ikke testet selv, fordi på min "dumme" (ikke app-tilkoblet) bil, så lader den så godt som ikke ut om den står 2-4 uker uten å brukes, så har aldri hatt behov for å teste med den tilkoblet delte fellesladere!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, ProphetSe7en said:

Hvorfor er det ikke begrensninger på lading dersom det kan skade batteriet?

Merkelig å oppgi rekkevidde ut i fra 100% fult batteri dersom en skader batteriet om en lader med enn 80%.

Burde jo vært en sperre på 80% da, og rekkevidde oppgitt ut i fra dette.

Problemet er ikke å lade til 100%, problemet er akkumulert tid hvor batteriet står med veldig høy lading.
Lader man til 100% daglig vil batteriet raskt akkumulere mye tid hvor det står fulladet, noe som sliter betydelig på det.

Forskjellen mellom å lagres på 60% og på 90% er gjerne noe slikt som godt under 1% årlig forringelse og 3-5% årlig forringelse.

Jeg målte nylig rekkvidden på min bil som nå er 3 år og jeg kan ikke måle merkbar reduksjon av rekkevidden. Jeg praktiserer å lade den til 60% hver dag og kun lade til fullt når jeg skal på en legre tur. (Det vet jeg alltid minst dagen før og kan dermed få ladet opp batteriet). Jeg har dermed nok rekkevidde for daglig bruk men fortsatt full glede av hele rekkevidden på langtur.

• Liker 1
Skrevet
11 minutes ago, Snowleopard said:

Kan du starte lading via app, uten å plugge ut i mellomtiden? Det har jeg ikke testet selv, fordi på min "dumme" (ikke app-tilkoblet) bil, så lader den så godt som ikke ut om den står 2-4 uker uten å brukes, så har aldri hatt behov for å teste med den tilkoblet delte fellesladere!

Kommer an på laderen, noen liker det ikke om man slår av og på. Tror det mest er de med betalingsløsninger, at man da må starte ladingen på nytt fra appen og ikke bare fra bilen sin spp

Men funker helt fint på de fleste

Skrevet
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Kommer an på laderen, noen liker det ikke om man slår av og på. Tror det mest er de med betalingsløsninger, at man da må starte ladingen på nytt fra appen og ikke bare fra bilen sin spp

Men funker helt fint på de fleste

Ja, nå er det forskjell både på biler og på ladere, så derfor jeg prøvde å spørre spesifikt på hans lader, siden den er nettopp "hans" og ikke delt med andre, selv om det er i ladeanlegg i borettslagets ladepark.

Siden jeg ikke kan justere ladegrense via app i bil, kan jeg ikke stille opp denne og teste om den da starter opp lading igjen når jeg aktiverer lading fra ladeanlegget. Men mistenker at jeg måtte fysisk koble fra og til, slik jeg har måtte gjort ved problemer i ladeopplegget, og f.eks. fikk de til å starte om laderen remote. Burde jo trodd de kunne igangsette lading fra dems side, men det går ikke. Må koble fra og koble til fysisk hos oss!

Men hadde vært kjekt og fått testet om jeg hadde tilgang til bil med med remote tilkobling til bil!

• Liker 1
Skrevet
56 minutes ago, Complexity said:

Ja det står du skal lade den til 50% også sjekke ved gjevne mellomrom og ikke ha ladekabelen tilkoblet.

Er dette jeg stusser på. Hvorfor kan ikke kabelen være tilkoblet så man slipper å sjekke og bilen kan lade ved behov? Setter man ladegrensen til f.eks 50% burde den jo ha det flott og fikse selv. Da kan man bruke app så mye man ønsker også.

Så kan man bare justerere opp fra appen når man skal bruke bilen igjen istedenfor å måtte fyisk koble den til først.

Vet ikke med deg som bor i blokk med kansje felles lader eller ladeboks som må aktiveres manuelt, men for oss med tilgjengelig strøm hele tiden høres det iallefall litt snodig ut å måtte koble den fra.

Anbefalingen om å ha den plugget ut ved langtidslagring er gjerne gitt i tilfelle det skjer en eller annen overspenningshendelse elnettet. Det skal naturligvis være ganske dramatisk for å trenge gjennom kontaktorer i EVSE og bil, men likevel er det en grei nok anbefaling å kople helt ut når bilen uansett ikke skal brukes på lang tid. Produsentene selger biler over hele verden og noen steder har man oftere lynnedslag enn her.

Det å sjekke jevnlig er nok bare en CYA anbefaling.

Selvutladingen i li-ion batterier er så lav at batteriet uansett ikke trenger opplading selv om det lagres i årevis. Bilen skal også bruke så lite at heller ikke 12V batteriet skal ha noen problemer med langvarig lagring.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Ja det kan jeg.

Eks. 
Jeg kan ha en ladesesjon som er påstartet med abonnementet kvelden 1.januar og lading avsluttet av bilen 2.januar men sesjonen er fremdeles aktiv på ladeboksen helt til kabelen koples av to uker senere. Og i mellomtiden kan jeg om ønsket remote starte klimatisering som går aut i 30 minutter for å bruke strøm fra ladeboksen til klima/prekondisjonering og samtidig vedlikeholdslade 12V batteriet.

Det er ikke delt felleslader men ladeboks jeg betalte 16tusen for på min dedikerte p-plass tilhørende min eierseksjon . Driften og administrasjon av ladeanlegget og betaling av forbruk har vi i sameiet satt bort til charge365 .  Og vi har en fastprisavtale på kr 1.50 pr kwt uansett tid på døgnet. Men det ble for dyrt med tn400 så det er lagt opp på it230 1.fas med maks ~7.2kw

Får stort sett alltid 7kw+ fra anlegget , her er ac ladekurve for 59kwt ladet fra bilens app.
Var nødvendig med 100% denne gangen 🙂

IMG_1974.thumb.jpeg.07c1701813c00a08572dfa35bcc896e2.jpeg

IMG_1973.thumb.jpeg.c063006e82acf9f55894f8069993a8d6.jpeg

Skrevet
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Ja det kan jeg.

Eks. 
Jeg kan ha en ladesesjon som er påstartet med abonnementet kvelden 1.januar og lading avsluttet av bilen 2.januar men sesjonen er fremdeles aktiv på ladeboksen helt til kabelen koples av to uker senere. Og i mellomtiden kan jeg om ønsket remote starte klimatisering som går aut i 30 minutter for å bruke strøm fra ladeboksen til klima/prekondisjonering og samtidig vedlikeholdslade 12V batteriet.

Det er ikke delt felleslader men ladeboks jeg betalte 16tusen for på min dedikerte p-plass tilhørende min eierseksjon . Driften og administrasjon av ladeanlegget og betaling av forbruk har vi i sameiet satt bort til charge365 .  Og vi har en fastprisavtale på kr 1.50 pr kwt uansett tid på døgnet. Men det ble for dyrt med tn400 så det er lagt opp på it230 1.fas med maks ~7.2kw

Får stort sett alltid 7kw+ fra anlegget , her er ac ladekurve for 59kwt ladet fra bilens app.
Var nødvendig med 100% denne gangen 🙂

Takk for svar! Det er nice med slik fleksibilitet.

Ja, jeg skjønte opplegget. Jeg mente med fellesanlegg i ditt tilfelle, at jeg regnet med at dere betalte egne ladere og tilkobling for disse, men de er koblet sammen i et fellesanlegg som støtter dynamisk lading. 

Dere er vel låst til å bruke kun den ene godkjente ladetypen, som er satt opp av ladeoperatøren, og ved stor, samtidig bruk, kan dere vel oppleve at effekten settes ned. Hvor ofte det skjer, vil være veldig individuelt, både basert på hva dere har for inntak, hvor mange ladere som er tilkoblet, og hvor ofte det er stor andel brukere som ønsker å lade simultant.

I borettslaget vårt, har vi nå 12 delte fellesladere. I tillegg har vi x antall i garasjeanlegget, der bare beboere som har kjøpt (eller leier fra andre eiere) kan få installert egen lader. Jeg tenker de "personlige" laderne fungerer mer likt det du opplever.

På fellesladerne hadde vi tidligere støtte for 22 kW, senere dempet til 11 kW, og nå dempet til 7,4 kW. Tilstrekkelig for de fleste, men dessverre er de ofte redusert ladehastighet på pga dynamisk lading. Spesielt om natt opplever jeg at den kan gå ned mot rundt 2,x kW, mens andre tider er det "full spiker", gjerne på samme ladeøkta.

Dessverre kan det føre til at man ikke kan være trygg på at bilen er ferdigladet når man kommer ut om tidlig morgen. Før var jeg garantert ferdigladet på 7-8 timer, selv om jeg startet med nesten tomt batteri!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Siden vi har to elbil ladere ingarasjen bygde vi om til 230V 3-fas. Da kan vi i teorien belaste 63A hovedsikringen med hele 25KW før den popper. Det er såpass mye at man nesten ikke klarer å fremprovosere sikringsbrudd engang. 

føles mye tryggere å ha litt å gå på, selv om vi aldri er i nærheten av å være i "faresonen" for sikringsbrudd. 

Men det er behagelig å tenke på at mannhar mulighet til å "hurtiglade" bilen hjemme med 7kw. Og madammen sin med 3.6kw samtidig som man kan lage mat, slå på varmepumpe og ta seg en dusj uten overlast. 

Med 1-fas hadde ikke dette vært mulig overhodet hvor vi hadde maks 9kw å bruke totalt. Hadde begge plugget i bilen samtidig hadde sikringen gått...

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (1 time siden):

På fellesladerne hadde vi tidligere støtte for 22 kW, senere dempet til 11 kW, og nå dempet til 7,4 kW. Tilstrekkelig for de fleste, men dessverre er de ofte redusert ladehastighet på pga dynamisk lading. Spesielt om natt opplever jeg at den kan gå ned mot rundt 2,x kW, mens andre tider er det "full spiker", gjerne på samme ladeøkta.

Som allerede nevnt er det så og si alltid >=7kw, med unntak av et par ganger over to år som jeg har sett dipp til 5,x kw. 
Uansettd er standard mengde og normalen for meg ca 40-45kwt når jeg lader fra 25-30 something til 80 prosent. Og 45kwh går på ca 6timer (om ~7kw) og jeg trenger ikke tenke på å lade i tidsrom, plugger i og starter ladingen straks fra jeg parkerer.

Endret av Syar-2003
Skrevet
5 hours ago, sverreb said:

Selvutladingen i li-ion batterier er så lav at batteriet uansett ikke trenger opplading selv om det lagres i årevis. Bilen skal også bruke så lite at heller ikke 12V batteriet skal ha noen problemer med langvarig lagring.

Men TCU, nøkkelsystem og alarmsystemer krever jo gjerne litt. Blir slikt også deaktivert på BMW når den går i deep sleep?

Tilt alarm er noe herk i disse dekkskiftedagene.. 😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det generelt er veldig mye ladehysteri ute å går. Jeg kjenner mange med elbil som lader akkurat som meg og en av dem er naboen. Bilenr dems står på lading hele tiden og hver dag. Dem har en BMW i3 som er 5 år gammel og en to år nyere Polestar som stadig står på lading og i følge han selv så lader dem begge til 100% hele tiden. 

I3'en dems har vært på EU kontroll hvor dem tok en utvidet test av batteriet og kapasiteten på det batteriet var 93%. Madammen sitt batteri i e-UP som har gått litt over 60.000km. har 94% kapasitet etter 5 år. I følge naboen så har han ikke målt kapasiteten på batteriet i Polestar men han opplever at rekkevidden ikke er nevneverdig forverret. 

Jeg kjenner regelrett ingen som tenker at maks 80% og all praten rundt dette er noe å henge seg opp i. Jeg kjenner heller ingen som har hatt problemer med sine batterier. 

Ironisk nok er den eneste jeg kjenner som har hatt store problemer med batteriet og byttet dette hele fire ganger hvor tre av dem var på garanti er en kollega som kjører en 2014 modell Tesla Model S. Han er riktignok nøye på dette med lading, men det har nå vertfall ikke hjulpet han. 

Når det er sagt, så kommer jeg ikke til å lade opp batteriet til 100% og la laderen stå i i 4 måneder i strekk. Jeg lader heller ikke opp bilen til 100% hvis jeg vet at jeg dagen etter ikke skal kjøre eller kjøre langt. 

Ved hurtiglading på langtur (når den dagen kommer) så lader jeg til 80% da jeg ikke gidder og vente en halvtime på de siste 20 prosentene. 

Jeg skal ha bilen i tre år. Hva som skjer med bilen om 10 år er strengt tatt ikke mitt problem. Det er en av fordelene med å skaffe seg ny bil. Man slipper og bekymre seg for slikt. 

Så kan dem som ikke vil ta verditapet med å kjøpe ny bil eller ikke har evne til det ta den risikoen dem evt. løper når dem slenger kun halvparten av pengene på bordet. Det skulle bare mangle. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
56 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg synes det generelt er veldig mye ladehysteri ute å går. Jeg kjenner mange med elbil som lader akkurat som meg og en av dem er naboen. Bilenr dems står på lading hele tiden og hver dag. Dem har en BMW i3 som er 5 år gammel og en to år nyere Polestar som stadig står på lading og i følge han selv så lader dem begge til 100% hele tiden. 

I3'en dems har vært på EU kontroll hvor dem tok en utvidet test av batteriet og kapasiteten på det batteriet var 93%. Madammen sitt batteri i e-UP som har gått litt over 60.000km. har 94% kapasitet etter 5 år. I følge naboen så har han ikke målt kapasiteten på batteriet i Polestar men han opplever at rekkevidden ikke er nevneverdig forverret. 

Jeg kjenner regelrett ingen som tenker at maks 80% og all praten rundt dette er noe å henge seg opp i. Jeg kjenner heller ingen som har hatt problemer med sine batterier. 

Ironisk nok er den eneste jeg kjenner som har hatt store problemer med batteriet og byttet dette hele fire ganger hvor tre av dem var på garanti er en kollega som kjører en 2014 modell Tesla Model S. Han er riktignok nøye på dette med lading, men det har nå vertfall ikke hjulpet han. 

Når det er sagt, så kommer jeg ikke til å lade opp batteriet til 100% og la laderen stå i i 4 måneder i strekk. Jeg lader heller ikke opp bilen til 100% hvis jeg vet at jeg dagen etter ikke skal kjøre eller kjøre langt. 

Ved hurtiglading på langtur (når den dagen kommer) så lader jeg til 80% da jeg ikke gidder og vente en halvtime på de siste 20 prosentene. 

Jeg skal ha bilen i tre år. Hva som skjer med bilen om 10 år er strengt tatt ikke mitt problem. Det er en av fordelene med å skaffe seg ny bil. Man slipper og bekymre seg for slikt. 

Så kan dem som ikke vil ta verditapet med å kjøpe ny bil eller ikke har evne til det ta den risikoen dem evt. løper når dem slenger kun halvparten av pengene på bordet. Det skulle bare mangle. 

Teslabjørn målte vel 14.4% degradering på en 2016 BMW i3 han testet. Og 4% degradering på en 2013 Model S.

Lite datapunkter men hvordan batteriet behandles har absolutt noe å si.

Det at den Teslan til kollegan din har byttet batteri 4 ganger er grunnet store designflaw på 85 batteriene de brukte da. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, Complexity said:

Men TCU, nøkkelsystem og alarmsystemer krever jo gjerne litt. Blir slikt også deaktivert på BMW når den går i deep sleep?

Vi snakker noen titalls uW for de funksjonene. 12V batteriet kan holde det i drift i årevis. Telematikkenheten kan sikkert også skru ned på hvor ofte den våkner om den tar mye når den er aktiv slik at snittlasten holdes lav nok.

Skrevet (endret)

Tesla FSD i europa, baby.

Noen har tatt Tesla sin timelapse, og slowa den ned og analysert den. Dette ser lovende ut, håper på en beta supervised realease. Da skal jeg kjøpe meg HW 4 bil og abonnement. 

De sier i videoen at ingen andre merker klarer dette, men det er jo ikke sant tror jeg. Volvo EX90 og andre kinesiske biler med lidar er vel ca. like langt vil jeg tro?

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Bjerknez said:

Hvis batteriet byttes så er det fordi det har en defekt.

Beste praksiser for lading er for å begrense slitasje ikke for å ikke skape defekter. Bilprodusentene tar høyde for at brukere kan finne på å lade til 100% daglig og setter grensene for hva som trigger en utbytting lavt nok slik at det ikke er forventet selv når man lader slik. Det gir oss slikt som at grensen for å erklære et batteri defekt er gjerne rundt 70%.

Vi pleide å betrakte et batteri på 80% gjenværende som EOL (men det var vel å merke når de ikke var i nærheten så godt karakteriserte som i dag)

Nå vet jeg ikke hvordan du tenker men jeg tenker ihvertfall at hverken jeg eller eventuelle neste eier vil være spesiellt fornøyd med å måtte leve med et batteri på bare 80% gjenværende kapasitet. Når det er så enkelt å begrense slitasjen så ser jeg ingen grunn til å la det være.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (11 timer siden):
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Tesla har vel ikke lagt igjen en stor buffer på topp og bunn, slik som de fleste andre elbil-produsenter har gjort. Deror har det vært mer opp til brukerne å styre dette, med da mulight for å faktisk ta ut 100 %!

Korrekt. Ingen buffer i topp bare i bunnen. Får 4.2V per celle ved fullading.

Vel, nå kan man vel ikke si at det finnes noen fasit på hva som er den mest korrekte fulle ladespenningen for en gitt batteritype så hvilken spenning man definerer som 100% og hva man eventuelt definerer som buffer over eller under dette, og tilsvarende ved lave batterispenninger, er egentlig opp til produsenten å velge. De kan jo også velge å reservere noe av det til "tekniske formål" og noe kan defineres som tilgjengelig for brukeren.

Poenget er bare at påstanden "ingen buffer i topp, bare i bunnen" er bare smak og behag-verdier uten noen fysisk, kjemisk eller matematisk grenseverdi som grunnlag. Det er altså like smak og behag å påstå det motsatte.

Sagt på en annen måte, så har nok alle produsentene valgt seg grenseverdier for hvor høye og lave spenninger de anser som 0 og 100%, samt hva de velger å definere som teknisk buffer og brukertilgjengelig buffer. Kanskje Tesla har valgt litt mer ytterliggående spenninger som sin grense. Valgene er nok kompromisser opp mot blant annet levetid og hvordan programvaren oppfordrer til å unngå ytterpunktene, ladekurver ved ekstreme temperaturer osv.

• Liker 1
Skrevet (endret)
24 minutes ago, Simen1 said:

Vel, nå kan man vel ikke si at det finnes noen fasit på hva som er den mest korrekte fulle ladespenningen for en gitt batteritype så hvilken spenning man definerer som 100% og hva man eventuelt definerer som buffer over eller under dette, og tilsvarende ved lave batterispenninger, er egentlig opp til produsenten å velge. De kan jo også velge å reservere noe av det til "tekniske formål" og noe kan defineres som tilgjengelig for brukeren.

Poenget er bare at påstanden "ingen buffer i topp, bare i bunnen" er bare smak og behag-verdier uten noen fysisk, kjemisk eller matematisk grenseverdi som grunnlag. Det er altså like smak og behag å påstå det motsatte.

Sagt på en annen måte, så har nok alle produsentene valgt seg grenseverdier for hvor høye og lave spenninger de anser som 0 og 100%, samt hva de velger å definere som teknisk buffer og brukertilgjengelig buffer. Kanskje Tesla har valgt litt mer ytterliggående spenninger som sin grense. Valgene er nok kompromisser opp mot blant annet levetid og hvordan programvaren oppfordrer til å unngå ytterpunktene, ladekurver ved ekstreme temperaturer osv.

NMC som de fleste biler tåler vel i teorien å lades helt opp til 4.7V men tar stor skade av det så man setter gjerne grensen på 4.2V som 100%.

Bilen min lader alle cellene opp til 4.2V når den er 100%. Leser av BMS data.

Model S med 85kWt ble en periode låst til at 4.1V var max. Var vel under etterforskning av noe branntilløp eller noe? Du som eide en slik vet kansje mere om grunnlaget.

Battery University har veldig fine tester på mange typer batteri hvor man ser at man kan både doble og tredoble levetiden ved å ikke fullade batterier for mye, og hvor skadelig det er å gå over 4.2V.

Screenshot 2025-05-06 102051.png

https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
41 minutes ago, Complexity said:

NMC som de fleste biler tåler vel i teorien å lades helt opp til 4.7V men tar stor skade av det så man setter gjerne grensen på 4.2V som 100%.

Jeg har sett krav om å tåle opp til 4.35V + margin (så applikasjonen forventer å sette 4.35V over cellen) i li-ion ladeapplikasjoner, men det betyr ikke at de lader cellen til 4.35V. Dette er nok mer en dynamisk spenning for å øke ladefart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...