Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (13 minutter siden):

Kan denne være midnight cherry, eller er det noe annet ?
Siden bildene er fra "Modified Tesla" kan det være wrap også .

Nei, det ser mest ut som Ultra Red! Den skal være relativt dyp, og samtidig gi veldig dyp glans, og kan spille med lyset den omgir seg med. 

Det er kun Berlin som har produsert Cherry Red, og den er nok mer mot lilla-tone i seg, og altså langt mørkere. Her er Cherry Red, og den skiller seg helt klart fra bilen over som du har lagt ut bilder av!

hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLCRG9JLy0Zch1OyiKKUw12qTJGcGQ

Her i litt annet lys:

tesla-model-y-midnight-cherry-red.jpg

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Kan denne være midnight cherry, eller er det noe annet ?
Siden bildene er fra "Modified Tesla" kan det være wrap også .

De bildene der er neppe Midnight Cherry.

Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Det KAN være denne fargen jeg så. Den var vertfall ikke noe lysere. Fargen var vertfall utrolig fet synes jeg. 

Jeg har Midnight Cherry Model Y. En av de peneste fargene jeg har sett på en bil. Spesielt når den er nyvasket og det er lyst ute. I mørket ser den nesten svart ut.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Nei, det ser mest ut som Ultra Red! Den skal være relativt dyp, og samtidig gi veldig dyp glans, og kan spille med lyset den omgir seg med. 

Det er kun Berlin som har produsert Cherry Red, og den er nok mer mot lilla-tone i seg, og altså langt mørkere. Her er Cherry Red, og den skiller seg helt klart fra bilen over som du har lagt ut bilder av!

hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLCRG9JLy0Zch1OyiKKUw12qTJGcGQ

Den var VELDIG lik den jeg så. Kanonfin farge i virkeligheten! 

Skrevet
Nimrad skrev (6 minutter siden):

For å legge til litt info:
Hvis du kjører Model Y med maks hengervekt på 1600kg så tilsier maks vogntogvekt i vognkortet at du mister 100kg av nyttelasten i bilen. Men i manualen står det at det er tillatt å overskride denne med 100kg så lenge man kjører under 100km/t som jo er høyeste tillatte hastighet med tilhenger her til lands uansett.

Skrevet
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Den var VELDIG lik den jeg så. Kanonfin farge i virkeligheten! 

La til et bilde til, i litt annen lyssetting.

Jeg synes personlig at Cherry Red er for "lilla/burgunder", så personlig ikke helt fan av den. Men Ultra Red synes jeg er grisedeilig, og på nivå med Mazda sin herlige rødfarge. IMHO

Dette er jo veldig individuelt hva man liker, så bare viser min preferanse her. Jeg hadde likt å se (og kanskje eid) en i "Ultra Red", med et par fete striper over panser, tak og bagasjelokk i Tesla sin herlige "Stealth Grey". Tror jeg hadde vært en helt fantastisk kombinasjon.

Så ville jeg matchet dette med interiør og seter i en lys brun skinnfarge, og gjerne masse detaljer i grå aluminium og kopper-rød.

Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

La til et bilde til, i litt annen lyssetting.

Jeg synes personlig at Cherry Red er for "lilla/burgunder", så personlig ikke helt fan av den. Men Ultra Red synes jeg er grisedeilig, og på nivå med Mazda sin herlige rødfarge. IMHO

Dette er jo veldig individuelt hva man liker, så bare viser min preferanse her. Jeg hadde likt å se (og kanskje eid) en i "Ultra Red", med et par fete striper over panser, tak og bagasjelokk i Tesla sin herlige "Stealth Grey". Tror jeg hadde vært en helt fantastisk kombinasjon.

Så ville jeg matchet dette med interiør og seter i en lys brun skinnfarge, og gjerne masse detaljer i grå aluminium og kopper-rød.

I utgangspunktet er jo lilla litt "girly", men når den ble såpass mørk som den jeg så, så likte jeg den utrolig godt. Rødt har jeg liksom aldri vært særlig fan av. 

• Liker 1
Skrevet
On 4/19/2025 at 10:21 AM, Marzo said:

*rust på model 3*

Så denne bilen til salgs. 2019 gått drøye 120 tusen. Nettopp kostet på i området 50 tusen bare for å holde den på vegen. Har ytterligere vedlikeholdsbehov for ca 80 tusen. Det er mye fukt og korrosjon i ledningsnett, kameraer. Dette ser ut som en kommende kostnadsbombe for eiere av tesla på over 5 år. Det kan veldig fort bli ganske dyrt. Har kvaliteten i praksis blitt noe særlig bedre på 2019 enn f.eks 2013 MS? Mange sier jo model 3 er så enkel bygget, billig å holde på vegen, ikke mye som går galt på de. Ser ikke sånn ut her egentlig? Det trekkes også frem at det ikke er noe behov for service, og intet serviceintervall. Dette betyr bare at man vil få en massiv påkostning en gang i tiden når man finner ut hvor mye som faktisk er galt på den. 

Dette eksempelet er helt sikkert ikke unikt for dette merket eller modellen. Men det er trist utvikling å se at en bil som er 6 år gammel i praksis er "mechanically totaled". I praksis 130 tusen påkost på en bil som er verd 150 tusen. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
26 minutes ago, kremt said:

Så denne bilen til salgs. 2019 gått drøye 120 tusen. Nettopp kostet på i området 50 tusen bare for å holde den på vegen. Har ytterligere vedlikeholdsbehov for ca 80 tusen. Det er mye fukt og korrosjon i ledningsnett, kameraer. Dette ser ut som en kommende kostnadsbombe for eiere av tesla på over 5 år. Det kan veldig fort bli ganske dyrt. Har kvaliteten i praksis blitt noe særlig bedre på 2019 enn f.eks 2013 MS? Mange sier jo model 3 er så enkel bygget, billig å holde på vegen, ikke mye som går galt på de. Ser ikke sånn ut her egentlig? Det trekkes også frem at det ikke er noe behov for service, og intet serviceintervall. Dette betyr bare at man vil få en massiv påkostning en gang i tiden når man finner ut hvor mye som faktisk er galt på den. 

Dette eksempelet er helt sikkert ikke unikt for dette merket eller modellen. Men det er trist utvikling å se at en bil som er 6 år gammel i praksis er "mechanically totaled". I praksis 130 tusen påkost på en bil som er verd 150 tusen. 

Tesla bytter bremserør på goodwill så er nok derfor det står "verdi 30 tusen". Hva som ellers ble betalt nevnes ikke.

Bilene som går i saltlake og aldri spyles får en tidlig død. Min 2019 som går nord i landet og spyles gjevnlig har null rust på seg. Selv bremserørene er strøkene.

Main Computer får man kjøpt brukt for rundt 6000kr på ebay og sikkert ikke så vanskelig å bytte selv. Tesla har jo manual på internett med steg for steg hvordan det gjøres.

Ser forøvrig veldig mange tesla med disse stylinggeiene rundt tåkelysa. Forstår ikke helt hvorfor da jeg synes det ser helt løk ut 😅

808b2aeb-b935-417b-ae05-86073567046d.jpeg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (3 timer siden):

Oj.... 

Håper da inderlig at dette er en mandagsbil eller et engangstillfelle? 

Skrevet
Complexity skrev (3 timer siden):

Tesla bytter bremserør på goodwill så er nok derfor det står "verdi 30 tusen". Hva som ellers ble betalt nevnes ikke.

t

Plenty av de som ikke får byttet på goodwill også, så det er nok litt bingo. Folk har også fått prisoverslag på det dobbelte av hva som skisseres her.

Complexity skrev (3 timer siden):

Main Computer får man kjøpt brukt for rundt 6000kr på ebay og sikkert ikke så vanskelig å bytte selv. Tesla har jo manual på internett med steg for steg hvordan det gjøres.

Ser forøvrig veldig mange tesla med disse stylinggeiene rundt tåkelysa. Forstår ikke helt hvorfor da jeg synes det ser helt løk ut 😅

Tror nok den stylinggreia er denne Teslaeierens minste problem. Tror nok han må ned 40-50k til for å få solgt den bilen. 

Er du sikker på at man kan erstatte en Maincomputer med en brukt? Jeg har mine tvil. Det jeg imidlertid er ganske sikker på er at man hverken kan installere en ny eller brukt Main Computer selv.

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, AL123 said:

Plenty av de som ikke får byttet på goodwill også, så det er nok litt bingo. Folk har også fått prisoverslag på det dobbelte av hva som skisseres her.

Tror nok den stylinggreia er denne Teslaeierens minste problem. Tror nok han må ned 40-50k til for å få solgt den bilen. 

Er du sikker på at man kan erstatte en Maincomputer med en brukt? Jeg har mine tvil. Det jeg imidlertid er ganske sikker på er at man hverken kan installere en ny eller brukt Main Computer selv.

Er det? Har ikke hørt om noen som ikke har fått det dekket. Må ned med batteriet så er litt jobb.

Bytte av main computer:

https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/en-us/GUID-2AA012FD-0725-4F5A-998B-D46BCFDECDD3.html

Tilsynelatende noe sikkerhetskoder involvert om man swapper fra annen bil som kan bli litt knotete eneste, men mulig Tesla er behjelpelig med dem.

Godt mulig den gamle kan fikses også. Om det bare mangler 5V en plass er det kansje bare en liten transistor eller noe som må byttes.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (14 timer siden):

Det han skriver om bremserør harmonerer bra med NAF-videoen som ble vist her for noen dager siden. Denne. Det er tydelig at det er stor risiko for kostbart vedlikehold etter garantiutløp på følgende modeller fra Tesla

• Model S
  • Model X
  • Model 3

Dette er biler man bør kjøpe nye og ikke eie ut over garantiperioden. Det ser ut som det begynner å synke inn i bruktmarkedet også, sånn at det betyr lav restverdi etter garantiutløp. Nå er vel ikke Model Y så gammel at etter garantitid-kostnadene har gjort seg særlig gjeldende ennå, så der kan man vel bare spekulere på om historien gjentar seg med den eller Cybertruck. Kan også føye på at gamle Tesla Roadster har utfordringer med levetiden på batteripakken.

Visdomsord: Aldri ei en gammel Tesla! (Hverken som første eier eller en bruktkjøpt)

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det han skriver om bremserør harmonerer bra med NAF-videoen som ble vist her for noen dager siden. Denne. Det er tydelig at det er stor risiko for kostbart vedlikehold etter garantiutløp på følgende modeller fra Tesla

• Model S
  • Model X
  • Model 3

Dette er biler man bør kjøpe nye og ikke eie ut over garantiperioden. Det ser ut som det begynner å synke inn i bruktmarkedet også, sånn at det betyr lav restverdi etter garantiutløp. Nå er vel ikke Model Y så gammel at etter garantitid-kostnadene har gjort seg særlig gjeldende ennå, så der kan man vel bare spekulere på om historien gjentar seg med den eller Cybertruck. Kan også føye på at gamle Tesla Roadster har utfordringer med levetiden på batteripakken.

Visdomsord: Aldri ei en gammel Tesla! (Hverken som første eier eller en bruktkjøpt)

Faktisk ganske alarmerende hvis dette stemmer. Det underbygger også det jeg tenker om Tesla. Egentlig veldig synd...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Apropos kostbare Teslaer etter garantiutløp, så må jeg bare skyte inn at de ikke er alene. Det er også risikabelt å eie Jaguar E-type I-pace, Nissan Leaf og en rekke ande elbiler etter garantiutløp. Jeg synes det er litt skremmende å skulle kjøpe brukt elbil sånn som erfaringene har utviklet seg med årene. Det virker som et minefelt. Hvis noen her har en trygg vei gjennom det minefeltet så rop ut! Altså konkrete elbiler som har svært god historikk når de er i alderen 5-10-15 år gamle.

Dette minefeltet kan jo også skape utfordringer med restverdi for de som ikke gidder å eie en bil etter garantiutløp. Elbil virker altså som et verdimessig minefelt helt fra nybilkjøp til batteriet havner i Spydeberg.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Apropos kostbare Teslaer etter garantiutløp, så må jeg bare skyte inn at de ikke er alene. Det er også risikabelt å eie Jaguar E-type, Nissan Leaf og en rekke ande elbiler etter garantiutløp. Jeg synes det er litt skremmende å skulle kjøpe brukt elbil sånn som erfaringene har utviklet seg med årene. Det virker som et minefelt. Hvis noen her har en trygg vei gjennom det minefeltet så rop ut! Altså konkrete elbiler som har svært god historikk når de er i alderen 5-10-15 år gamle.

Dette minefeltet kan jo også skape utfordringer med restverdi for de som ikke gidder å eie en bil etter garantiutløp. Elbil virker altså som et verdimessig minefelt helt fra nybilkjøp til batteriet havner i Spydeberg.

Madammen sin e-UP er nå 5 år gammel og har rullet 64.000 km. Den har det ikke vært noe som helst galt med. Ikke en eneste ting. Bortsett fra den berømte VW appen da som aldri har funket 100%.

Skrevet
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Madammen sin e-UP er nå 5 år gammel og har rullet 64.000 km. Den har det ikke vært noe som helst galt med. Ikke en eneste ting. Bortsett fra den berømte VW appen da som aldri har funket 100%.

Nja, jeg er ikke så interessert i enkelthistorier. Det er mer interessant å se på statistikk og risiko for kostbare utbedringer, da særlig hovedbatteriet. Selv med bare 5% risiko for at hovedbatteriet ryker i løpet av et eierskap som går fra bilen er 8 til 12 år så er det noe jeg ville styrt unna. Det er i praksis 5% risiko for et 100% verditap.

Skrevet

Tenker en kan si at en bør unngå første gen av alle biler... Altså 19 model 3 eller veteran S feks. 

Personlig betaler jeg dog ekstra for garanti på bilen

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...