Gå til innhold

Følg hevingen av Helge Ingstad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel umulig å få gjort noe arbeid når sola skinner så sterkt (akkurat som i går)..

 

https://www.nrk.no/video/PS*c4929ed1-48d9-4db9-b91b-37493a35c11f


 

Kranlekteren Gulliver har ennå ikke begynt å flytte på seg.

 

Og Rambiz har vel ikke vært der ute siden forrige uke..

 

Risøy og Flekkerøy derimot, har vært der nesten hver dag i år, og Risøy er der i dag også, så noe holder de vel på med.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
Lenke til kommentar

Og Rambiz har vel ikke vært der ute siden forrige uke

 

Skal kanskje ikke delta heller? Etter hva jeg har forstått (hvis det ikke er endrede planer) er det kun Gulliver som skal løfte, og Boabarge (nedsenkbar flytedokk) som skal være direkte involvert.

 

men, gjenstår å se.

Lenke til kommentar

 

Jeg håper de involverte er mere opptatt av å lære av dette enn å finne syndebukker. At skipet sank kan ingen gjøre noe med nå. De ansvarlige må tas vare på.

Et av få fornuftige innlegg jeg har lest om denne saken på internett :)

Hva er fornuftig med å la den ansvarlige ikke få en passende straff?

De ansvarlige har blitt tatt vare på (om de er fra HI ihvertfall), men om HK kommer frem til at noen på broen på HI, eller hvemsomhelst er skyldig, så er det jo soleklart at de må straffes.

Gapestokk skal ikke brukes, men dette er en ulykke som gikk omtrent så bra som det kunne gått. Hadde det vært omkomne, ville du vært i tvil da?

Endret av rosetta stoned
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er fornuftig med å la den ansvarlige ikke få en passende straff?

De ansvarlige har blitt tatt vare på (om de er fra HI ihvertfall), men om HK kommer frem til at noen på broen på HI, eller hvemsomhelst er skyldig, så er det jo soleklart at de må straffes.

Gapestokk skal ikke brukes, men dette er en ulykke som gikk omtrent så bra som det kunne gått. Hadde det vært omkomne, ville du vært i tvil da?

Jeg tror du blander det å ikke finne syndebukker med å ikke gi en passende staff om det er nødvendig. Poenget er at å finne syndebukker ikke bør være det viktigste, men å lære av feilene som ble gjort og hindre at det skjer igjen, selv om kommentarfeltenes sinnatagger gjerne er uenige. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva er fornuftig med å la den ansvarlige ikke få en passende straff?

De ansvarlige har blitt tatt vare på (om de er fra HI ihvertfall), men om HK kommer frem til at noen på broen på HI, eller hvemsomhelst er skyldig, så er det jo soleklart at de må straffes.

Gapestokk skal ikke brukes, men dette er en ulykke som gikk omtrent så bra som det kunne gått. Hadde det vært omkomne, ville du vært i tvil da?

HVir du kjører opp til sertifikat for å kjøre bil og etter en stund må svinge unna en annen bil og kjører i grøfta, er det da viktig å finne ut hvem som har skylda. Du, han, bilene, føre, feilbruk, opplæring, erfaring er alle ting som kan feile, men fakta ligger i grøfta og blir å skje igjen, selv om man forbedrer seg i alle ledd. Grunnen til at det kommer til å skje flere ganger, er menneske. Kalles for menneskelige feil og du kan ikke straffe noen, bare fordi de er mennesker.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Grunnen til at det kommer til å skje flere ganger, er menneske. Kalles for menneskelige feil og du kan ikke straffe noen, bare fordi de er mennesker.

 

Dersom det er utført med vilje eller uaktsomhet så kan man da straffes. Skal ikke lenger en veitrafikkloven for å finne straffepunkter som omhandler "uaktsomhet" og "uaktsom kjøring".

 

Om det er tilfellet for Helge Ingstad er jo presis det som fortsatt ikke er avklart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi kan ikke fortsette å miste fragatter i fredstid pga ansvarsløshet og klondrian.

KNM Oslo gikk i fjæresteinene og sank pga maskinstans. For det første så skal full maskinstans være nærmest umulig om man har orndentelig uttstyr rutinene på plass. Men KNM Oslo var en utslitt gammal holk som stadig vekk fikk maskin stans pga kondens / vann i diseselen. Ansvarsløshet i ledelsen å bruke et skip med maskiner man ikke kan stole på og/eller ansvarsløst dårlig vedlikehold. Mange skip blir mer enn 30 iår uten at de blir upålitelige av den grunn..

 

 

Historien bekreftes her på NRK 2 år etter;

 

https://www.nrk.no/norge/bok-om-forrige-fregatt-havari-kommer-i-dag-_-forsvaret-ville-ikke-at-den-skulle-publiseres-na-1.14318800

 

Marinen er med å finansiere denne boklanseringen om forliset av KNM Oslo. Er det for å pynte på historien? Har Marinens ledelse virkelig lært noe og at sikkerhet er blitt mer profesjonalisert? Forliset av Ingstad tyder på det motsatte...

 

Hva kunne befalet og mannskapet på Ingstad ha gjort for å hindre vanninntrenging? Hva er rutinene? Det er hvertfall 130 dyner og madrasser kunne blitt stappet inn i hullene og muligens gitt lensepumpene overtaket. Alternativt burde mannskapet være rutinert å bruke skipslaster de burde hatt ombord å være drillet på og denne løsningen som nødreperasjon i krigssituasjon, og kollisjone kunne vært en flott eksamen og marinens «finest hours» istedennfor blir det den flaueste avslutningen på en av tidenes største NATO øvelser. Blir helt sikkert ikke holdt noen ansvarlige for dette forliset heller. Er rutinene ved skade også i krigssituasjon at man bare rømmer skipet når man er dagevis fra trygg havn?

 

Er det en ukultur i marine ledelsen som tillater elendig forhold til risiko og slett faglig proffesjonelitet? Det norske folk burde ikke finne seg i dette. Vi må kunne stole på Forsvaret og at de er ritktig og moderne utstyr og har god ledelse og gode rutiner man er drillet i. En fregatt som seiler ut i tjeneste kan ikke basere seg på flaks at den ikke forliser...

 

“Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me” Denne gangen kan ikke folket bli ført bak lyset. Nå må sannheten frem...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...