Gå til innhold

Følg hevingen av Helge Ingstad


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Vi kan ikke fortsette å miste fragatter i fredstid pga ansvarsløshet og klondrian.

KNM Oslo gikk i fjæresteinene og sank pga maskinstans. For det første så skal full maskinstans være nærmest umulig om man har orndentelig uttstyr rutinene på plass. Men KNM Oslo var en utslitt gammal holk som stadig vekk fikk maskin stans pga kondens / vann i diseselen. Ansvarsløshet i ledelsen å bruke et skip med maskiner man ikke kan stole på og/eller ansvarsløst dårlig vedlikehold. Mange skip blir mer enn 30 iår uten at de blir upålitelige av den grunn..

 

 

Historien bekreftes her på NRK 2 år etter;

 

https://www.nrk.no/norge/bok-om-forrige-fregatt-havari-kommer-i-dag-_-forsvaret-ville-ikke-at-den-skulle-publiseres-na-1.14318800

 

Marinen er med å finansiere denne boklanseringen om forliset av KNM Oslo. Er det for å pynte på historien? Har Marinens ledelse virkelig lært noe og at sikkerhet er blitt mer profesjonalisert? Forliset av Ingstad tyder på det motsatte...

 

Hva kunne befalet og mannskapet på Ingstad ha gjort for å hindre vanninntrenging? Hva er rutinene? Det er hvertfall 130 dyner og madrasser kunne blitt stappet inn i hullene og muligens gitt lensepumpene overtaket. Alternativt burde mannskapet være rutinert å bruke skipslaster de burde hatt ombord å være drillet på og denne løsningen som nødreperasjon i krigssituasjon, og kollisjone kunne vært en flott eksamen og marinens «finest hours» istedennfor blir det den flaueste avslutningen på en av tidenes største NATO øvelser. Blir helt sikkert ikke holdt noen ansvarlige for dette forliset heller. Er rutinene ved skade også i krigssituasjon at man bare rømmer skipet når man er dagevis fra trygg havn?

 

Er det en ukultur i marine ledelsen som tillater elendig forhold til risiko og slett faglig proffesjonelitet? Det norske folk burde ikke finne seg i dette. Vi må kunne stole på Forsvaret og at de er ritktig og moderne utstyr og har god ledelse og gode rutiner man er drillet i. En fregatt som seiler ut i tjeneste kan ikke basere seg på flaks at den ikke forliser...

 

“Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me” Denne gangen kan ikke folket bli ført bak lyset. Nå må sannheten frem...

Brønnpisser av første grad!

Hvor mange forlis må det til før slike forstår at det å stappe dyner og puter i svære hull bare virker på film?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helge Ingstad burde flyte tross skaden i skroget. Det meste av den var over vannlinjen. Og de vanntette skottene var vanntette? Så da står man igjen med teorien om at vannet ble ledet forbi de vanntette skottene gjennom en hul propellaksling...Denne lekkasjen ville være svært liten med lavt vanntrykk. Noen underbukser i akslingen kombinert med ei lita lensepumpe innafor burde holdt tritt med inntrengende vann.

 

Men hadde HI fungerende lensepumper i de rette rom? Og hadde de strøm til å drive dem? Hovedmaskin med dertil strømforsyning stoppet vel like etter kollisjon. Men der burde jo finnes et nødaggregat tilkoblet lensepumpene? Batterier? Det blir spekulasjoner, men kanskje var også nødaggregatet plassert i bunnen av båten (samme rom som hovedmaskin???) slik at også den døde hen straks det kom inn litt vann??? Enda en feilkonstruksjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Helge Ingstad burde flyte tross skaden i skroget. Det meste av den var over vannlinjen. Og de vanntette skottene var vanntette? Så da står man igjen med teorien om at vannet ble ledet forbi de vanntette skottene gjennom en hul propellaksling...Denne lekkasjen ville være svært liten med lavt vanntrykk. Noen underbukser i akslingen kombinert med ei lita lensepumpe innafor burde holdt tritt med inntrengende vann.

 

Men hadde HI fungerende lensepumper i de rette rom? Og hadde de strøm til å drive dem? Hovedmaskin med dertil strømforsyning stoppet vel like etter kollisjon. Men der burde jo finnes et nødaggregat tilkoblet lensepumpene? Batterier? Det blir spekulasjoner, men kanskje var også nødaggregatet plassert i bunnen av båten (samme rom som hovedmaskin???) slik at også den døde hen straks det kom inn litt vann??? Enda en feilkonstruksjon?

Men den flyter ikke. DET er fakta og burde fortelle deg noe.

Lenke til kommentar

Åpner seg et vær-vindu nå?

 

https://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Bergen/Bergen/langtidsvarsel.html

 

Forøvrig stusser jeg fortsatt på, hvorfor det ikke er tema (iallefall offentlig) å evt. dele operasjonen i 2 trinn? Dvs. for ikke å være avhengig av "7 dager sammenhengende" godvær.

 

Til "sammenligning" fraktes det oljerigger og andre enorme konstruksjoner på nedsenkbare fartøy helt fra Sør-Korea til Norge, en ferd som tar over 30 dager, i skiftende vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har vel sagt at det ikke kommer til å bli heving før etter påske uansett.

 

Var vel han innleide kisen fra Meteorologisk Institutt som slengte ut at det statistisk sett ikke ble 7 dager sammenhengende pen-vær før etter påske.

 

Skal de låse seg til dette, selv om værforholdene rent faktisk evt. ser annerledes ut, lenge før den tid? men men, ikke noe overrasker lengre.

Lenke til kommentar

18:06 23.02.19

 

Starter fregatt-heving

 

Etter flere utsettelser startes nå prosessen med hevingen av den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad natt til søndag, melder TV2.

 

I en melding fra Forsvaret lørdag kveld heter det ifølge NTB at at Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og BOA mobiliserer søndag kranlekterne og andre enheter ut til havaristedet.

 

"Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og BOA mobiliserer søndag kranlekterne og andre enheter ut til havaristedet", skriver Forsvaret i meldingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...