Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever bytte av lås


Skrujernet

Anbefalte innlegg

Hei, han ene jeg bor med har mistet nøkkel i utlandet. Utleier (firma) krever bytte av lås, og det første han gjør er å sende faktura på flere tusen kroner. andre leietakere i blokka har fått kopiert opp ny nøkkel tidligere uten problem.

 

Leser på nett at vi kan kreve å få alle nøkler utleier har pga. eksklusiv bruksrett, og at vi kan bytte lås på hans regning om han nekter? Er dette riktig? Har veldig lyst til å gi en vanskelig utleier en vanskelig leietaker.

 

Tusen takk for innspill!

 


 

edit; Kan legge til at fakturaen han sendte meg var på 4600kr!!!!! Han hyggelige karen som hadde ansvaret for utleie hos dem tidligere  har sluttet, kan aldri se for meg at det hadde vært et problem å fått årnet en ny nøkkel da.

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ta kontakt med ny eier. Det er jo forferdelig uheldig at det skal være nye eiere og ny "praksis" (les under) når det først skjer med deg.

 

Prøv å ta all kontakt skriftlig. Muligens kreve at all kommunikasjon skal være skriftlig.

 

Videre: Du må lese kontrakt nøye. Samtidig føler jeg at, selv om de skulle ha loven på sin side via kontrakt, så er nøkkelen mistet i utlandet, og hvordan i huleste skal noen klare å koble nøkkelen til din leilighet?? Det burde bli vist skjønn her.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg vurdert å skrive "Heldigvis er nøkkelen funnet igjen. Beklager uleiligheten." Og heller kopiere opp en ny nøkkel selv profesjonelt, må være nøyaktig lik de du har da, hvis de skulle sjekke om det er sant.

Lenke til kommentar

Kan du kopiere inn en sladdet versjon av hele kontrakten her?

 

Krav om ny lås når nøklene er tapt i utlandet fremstår ikke som spesielt rimelig. Sjansen for at nøkkelen finner frem til sin lås igjen grenser vel til fantasitenkning - med mindre finneren vet hvem du er.

 

For øvrig koster vel en ny låsesylinder knapt 500,- kroner? Med mindre det er snakk om at samme nøkkel må passe ytterdøra til selve blokka.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Men å miste en nøkkel betyr vel ikke nødvendigvis at den eneste og riktige reaksjonen er å skifte lås? Det står antageligvis noe mer i kontrakten rundt det her? Hvis ikke, bør det vel stå noe i Norsk lov, som Krikkert sikkert har svar på. Hvis ikke, gjetter jeg man bør finne ut av hvordan tidligere lignende rettssaker har gått, ergo hvor gode sjanser du har i en rettssak.

Lenke til kommentar

"Kostander forbundet med tap av nøkkel går frem av kontrakt under punktet Nøkler. Som nevnt i foregående mail er det påkrevet at det enkelte utleieobjekt er sikret til enhver tid, både for nåværende og nye leietakere. Vennligst betal faktura slik at du får tilgang på riktig antall nøkler og eiendommen er ivaretatt."

post-186791-41835_thumb.jpg

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Her i blokka er regelen mister du begge sett med nøkler må låsen byttes, koster 5000. Pass på nøkkelen. Vaktmester fortalte en dag at de måtte bytte lås hos noen som hadde knekt av nøkkelen i låsen for å unngå at "kjerringa" kunne låse seg inn med sin nøkkel...luringer.

 

Det er ikke lov å slipe opp mere enn 2 kopier av en husnøkkel så vidt jeg vet?  Går du til en random låsesmed og ber han kopiere husnøkkelen din vil han sjekke opp i et register, og sannsynligvis si nei, den er allerede kopiert en gang. Da er det vel bare låsbytte som funker.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kan jeg da kreve alle nøkler utleier har til leiligheten, som ikke er universal nøkkel? Trenger jo kun en ekstra nøkkel så vi slipper å dele på de tre vi har.

Utleier har mest sannsynligvis ikke én individuell reservenøkkel til samtlige leiligheter. Men en hovednøkkel som passer overalt.

 

I fakturaen du har lastet opp ser det ut som at det er priset bytte av to låser pluss arbeid/kjøring. Det er sikkert sylinder til leilighet, og en til bod eller fellesinngang. I tillegg får du fem nøkler. Dette kommer du nok ikke foruten..

Lenke til kommentar

Eg kan desverre ikkje sjå at du har ein veldig sterk sak når ein fyrst har komt så langt at utleiger har bytta låsen.

Du har tross alt godtatt ein avtale om å kun få utlevert ein nøkkel til kvar dør, og at du må betale for å få slipt opp ny nøkkel eller bytte lås.

Ditt sterkaste kort må nok være at huseiger har valgt ei dyrare løysning, ved at låsen blei bytta og nye nøklar blei slipt opp i staden for å berre slipe opp ny nøkkel.

 

Her bør det foreligge sterke grunnar for at den løysninga blei valgt av huseigar, du har tross alt forklart at nøkkelen har blitt mista ein plass der det er svært usannsynleg at nøkkelen kan bli brukt til å låse opp din leiligheit.

Hovedgrunnen til at ein skiftar lås ved tapt nøkkel er at ein begrunnar det i at dei andre bebuerane ikkje skal kjenne seg utrygge i eigen heim fordi ein av bebuerane har spredt om seg med husnøkklar.

 

Prisen for sjølve låsen ligg nok innanfor det som er gjengs pris for eit låsesystem. 

 

Legg forresten merke til at huseigaren har bestilt 5 nøklar til den nye låsen, stemmer det eller har huseigaren nytta sjangsen til å bestille opp fleire enn nødvendig?

 

 

 

PS. Dei fleste nøkklar kan kopierast opp av deg. Det er ikkje ulovleg å kopiere systemnøklar, unntaket kan være låsesystem som er så nye at sjølve nøkkelen er patentbeskytta. Ein slik patentbeskyttelse kan ikkje vare lenger enn 20 år. Dei fleste kjente systemnøkkelmerka har systemlåsar som er langt eldre enn dette, og til all overmål så er det heller ikkje brudd på patentbeskyttelsen å kopiere ein nøkkel til eige bruk. Kopibeskyttelsen på systemlås er stort sett at offisielle salgsledd har teikna avtale med produsenten av låsesystemet om å kun kopiere nøklar dei neste 5-20 åra dersom det er registrert huseigar som vil ha kopiert ein nøkkel, skomakeren på hjørnet har ikkje slik avtale.

Det betyr at det stort sett er i to tilfeller du får nei frå ein låsesmed når du vil kopiere ein nøkkel, og det er dersom låsesmeden manglar eit passande nøkkelemne til å file ned, eller dersom låsesmeden av eigen moralsk overbevisning ikkje vil hjelpe deg.

Fyrste problemet kan du sjølv overvinne ved å bestille nøkkelemne frå ebay eller liknande side, og det andre problemet løyser du med å gå til neste låsesmed til du finn ein som vil file nøkkelen for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville ha spurt etter den siste nøkkelen før eventuell betaling i hvert fall.

 

Ingen andre enn deg og de du bor sammen med skal ha tilgang på boligen så lenge du ikke har hans sikkringsskap eller hovedkran hos deg. Da er det sunn fornuft at han har tilgang i tilfelle dere er borte.borte

Lenke til kommentar

Her i blokka er regelen mister du begge sett med nøkler må låsen byttes, koster 5000. Pass på nøkkelen. Vaktmester fortalte en dag at de måtte bytte lås hos noen som hadde knekt av nøkkelen i låsen for å unngå at "kjerringa" kunne låse seg inn med sin nøkkel...luringer.

 

Det er ikke lov å slipe opp mere enn 2 kopier av en husnøkkel så vidt jeg vet?  Går du til en random låsesmed og ber han kopiere husnøkkelen din vil han sjekke opp i et register, og sannsynligvis si nei, den er allerede kopiert en gang. Da er det vel bare låsbytte som funker.

Det er lov å kopiere nøkler slik du ønsker i så mange eksemplarer som du vil. Også systemnøkler. Det er derimot umoralsk av nøkkelsliper å kopiere nøkler uten å kreve noe dokumentasjon på at du har lov til å kopiere nøkelen.

Det eneste unntaket er patenterte nøkler. Altså der patentet fortsatt gjelder. Da må man ha tillatelse fra rettighetshaveren (produsenten) for å lage en kopi. En seriøs låssmed respekterer dette.

 

Hva mannen på Jernia gjør er derimot en annen sak. Jeg har fått kopiert ordinære husnøkler og systemnøkler uten at noen har sjekket at jeg har lov til det.

Lenke til kommentar

Eg kan desverre ikkje sjå at du har ein veldig sterk sak når ein fyrst har komt så langt at utleiger har bytta låsen.

Du har tross alt godtatt ein avtale om å kun få utlevert ein nøkkel til kvar dør, og at du må betale for å få slipt opp ny nøkkel eller bytte lås.

Ditt sterkaste kort må nok være at huseiger har valgt ei dyrare løysning, ved at låsen blei bytta og nye nøklar blei slipt opp i staden for å berre slipe opp ny nøkkel.

 

Han kan forlange å få sette inn egen lås, f.eks. kodelås om han så ønsker mener jeg. Det er tross alt leietaker som disponerer leiligheten. Så må han ta stilling til problemet når han flytter ut igjen sannsynligvis. Er jo ikke vits å dulle med en gammel lås så lenge den ikke er i bruk. Noen slike kodelåser lar deg slippe inn håndtverkere, utleiere, fylliker eller hva du liker å slippe inn rett i fra en mobilapp. Problem midlertidig fikset.

 

 

 

 

Hva mannen på Jernia gjør er derimot en annen sak. Jeg har fått kopiert ordinære husnøkler og systemnøkler uten at noen har sjekket at jeg har lov til det.

 

De har vel vanligvis rigget seg med at nøkkelemnene er helt spesielle (ofte), slik at låsesmeden ikke har emnet for hånden før det er ordnet registrering av nye nøkler.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg forstår i utgangspunktet ikke hvorfor tap av en systemnøkkel - hvis den ikke henger på et nøkkelknippe med adresse skal medføre bytte av lås?   Det er ikke mulig å se på en nøkkel til hvilken leilighet osv den passer.   Burde holde å slipe opp ny nøkkel kopi og dette kan gjøres lovlig uten kontroll hos de fleste nøkkelslipere som også har emner for systemnøkler.  Hele regimet rundt systemnøkler bygger på feil forutsetning:

https://www.dinside.no/bolig/systemnokler-ikke-kopisikre-likevel/61791751

 

Imidlertid er systemnøkler ekstra dyre å få bestilt kopier av fra produsent og låsesylindre tilsvarende ekstra dyre nettopp pga dette falske premisset om at nøklene skal være såkalt kopisikre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...