Gå til innhold

Menn & Abort


Anbefalte innlegg

Hei, jeg pratet med mor om abort og valget menn har, eller ikke har i å bli far. Jeg mener menn burde ha rett på å fraskrive seg farskapet dersom kvinnen velger å beholde barnet mot mannens vilje, Mor var tvert imot dette, men endte ikke opp med å gi noen god grunn for at dette er rettferdig mot menn.

 

Uansett om det er en ukjent, venn, elsker, kjæreste, eller ektefelle;

Hva om en kvinne sier hun bruker prevensjon, (som de fleste menn naturligvis stoler på), men lyver og det resulterer i graviditet, etter kvinnens vilje, eller om det er ett uhell/prevensjon ikke fungerer.

 

Jeg er fornøyd med abortloven i Norge generelt, utenom det at menn er satt i litt av en situasjon om kvinnen velger mot mannens vilje. Menn får ikke velge mellom frihet, tvungen farskap, eller barnebidrag, hva om mannen er 18 år og midt i studie, eller 16 år?

Bør ikke menn ha lik rett til frihet og valg som kvinner?

Hvorfor skal kvinner kunne diktere livet til menn?

 

Innen de første 12 ukene, burde menn kunne si ifra seg farskapet?

Kom gjerne med grunner for eller imot

 

Tillegg1:

Det er snakk om Juridisk Abort, Ikke tvungen abort, ikke faktisk abort, ikke ansvarsfraskrivelse på egne, anerkjente, fødte barn.

https://no.wikipedia.org/wiki/Juridisk_abort

 

Tillegg2: Kopiert svar fra <aklla> (en god visualisering)

Rettigheter i dag:
Kvinnen bestemmer om hun vil bli mor
Kvinnen bestemmer om hun ikke vil bli mor
Kvinnen bestemmer om mannen skal bli far
Kvinnen bestemmer om mannen ikke skal bli far

Med mulighet for juridisk abort:
Kvinnen bestemmer om hun vil bli mor
Kvinnen bestemmer om hun ikke vil bli mor
Mannen bestemmer om mannen skal bli far
Kvinnen bestemmer om mannen ikke skal bli far 

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det handler om å stå til ansvar for egne handlinger.
Alle vet hvordan det fungerer med blomstene og biene.

Det er en risiko å stole på at dama går på prevensjon. Vil du være sikker så bruker du kondom.

Det er frivillig å ha sex, og det er frivillig å bruke kondom. Sånn sett er det også frivillig å bli far.
Man burde derfor ikke velge bort det ansvaret dette medfører!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nei, det handler om å stå til ansvar for egne handlinger.

Alle vet hvordan det fungerer med blomstene og biene.

Det er en risiko å stole på at dama går på prevensjon. Vil du være sikker så bruker du kondom.

 

Det er frivillig å ha sex, og det er frivillig å bruke kondom. Sånn sett er det også frivillig å bli far.

Man burde derfor ikke velge bort det ansvaret dette medfører!

 

Ved bruk av kondom er det en viss risiko, 2 % ved korrekt bruk. 15 % ved ukorrekt/sløvt bruk. Så sånn sett er det ikke helt frivillig. 

 

En kvinne kan ta abort om barnet ikke et ønsket. Dette er frivillig til en viss tid. Så jo, man kan se bort fra ansvaret. Om kvinnen velger å ikke høre på mannens ønske burde mannen få lov til å fraskrive seg ansvaret. 

 

Men jeg er forsåvidt enig at man bør bruke de prevensjonsmidlene som er tilgjengelig for å redusere sannsynligheten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med gravypressure. Ingen har rett til å bestemme over andre sin kropp. Alle vet at ingen prevensjon er 100% sikkert, så det er en risiko man tar.

Nå er det vel snakk om "juridisk abort", altså, at man kan si fra seg ansvaret som far(uavhengig av om barnet blir født eller ikke). Å faktisk ta abort må og bør være kvinners valg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå er det vel snakk om "juridisk abort", altså, at man kan si fra seg ansvaret som far(uavhengig av om barnet blir født eller ikke). Å faktisk ta abort må og bør være kvinners valg.

 

Nå er det ikke noe problem å si ifra seg ansvaret/la være å ta det som far. - Problemet er bare at da betaler staten det du som far burde betalt - og staten skal ha penga sine uansett - de driter i om du brukte kondom eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Formell/juridisk abort har vært diskutert mange ganger på forumet, bl.a. her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1638336

 

Personlig mener jeg at dersom full likestilling i alle aspekter er målet, så må juridisk abort være et alternativ - i prinisippet måtte det også være mulig å pålegge kvinnen å bære frem barnet, dersom det er hun som ikke vil ha det, men far vil. Sistnevnte klarer jeg dog selv ikke å støtte, da det blir for stor inngripen i kvinnens liv/kropp - vi bør løse dette med mindre inngripen i folks liv, ikke mer. 

 

Men det vil i praksis aldri kunne kalles reell fullstendig likestilling dersom ikke begge foreldre kan velge begge alternativene - få barnet eller abortere det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det ikke noe problem å si ifra seg ansvaret/la være å ta det som far. - Problemet er bare at da betaler staten det du som far burde betalt - og staten skal ha penga sine uansett - de driter i om du brukte kondom eller ikke.

Det er ikke problemfritt nei, man må uansett betale barnebidrag i 18 år selv om man ikke har eller vil ha samvær eller ta annet ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag er vel de fleste enige om at sex før ekteskapet er OK. Derfor synes jeg pekefingerviftingen overfor (potensielt) ufrivillige fedre blir malplassert, samfunnet bør kunne ta et solidarisk ansvar for følgene av egen lære. Vi kan ikke tvinge kvinner til abort, men ingen fortjener å betale for et uønsket barn i atten år, spesielt om man tar alle forholdsregler (annet enn avhold).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det handler om å stå til ansvar for egne handlinger.

Alle vet hvordan det fungerer med blomstene og biene.

Det er en risiko å stole på at dama går på prevensjon. Vil du være sikker så bruker du kondom.

 

Det er frivillig å ha sex, og det er frivillig å bruke kondom. Sånn sett er det også frivillig å bli far.

Man burde derfor ikke velge bort det ansvaret dette medfører!

Abort gir kvinner full frihet fra alt du sier & slipper alt ansvar og konsekvenser.

Det er helt soleklart at man stoler på den man er med, å forvente at alt og alle skal bruke kondom og kun kondom er ett latterlig konsept. I tillegg til dette så er ingen prevensjon sikker.

Det må da gå an å ha litt lidenskap uten bekymring og misstillit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Regel nummer 1: Ta kontroll og ansvar der du kan ta det, eller la vær å hoppe til sengs med damen. Bruk kondom.

 

Regel nummer 2: Likestilling fungerer begge veier. Der det finnes et alternativ for kvinner, fins også et alternativ for menn. Sier man A er det naturlig at man sier B. Juridisk abort burde vært innført for lengst.

Lenke til kommentar

Enig med gravypressure. Ingen har rett til å bestemme over andre sin kropp. Alle vet at ingen prevensjon er 100% sikkert, så det er en risiko man tar.

 

Problemstillingen er ikke å råde over kvinners kropp, kvinnen kan få barnet, men menn burde kunne frasi seg farskap så han ikke trenger å betale bidrag, poenget er ikke å tvinge abort. Om kvinnen er mot abort, eller vil ha ungen selv, så kan de gjøre det, på egen regning.

Problemstillingen er at mange menn blir økonomisk ruinert av kvinner som lurer menn i mange tilfeller, og prevensjon som feiler i andre, hvor kvinnen i tillegg vil tvinge mannen til å betale en syk pris for sex, eller forsøke å tvinge frem ett forhold.

Jeg spør igjen, hva om mannen er 16-22 år og er midt i studie, skal han droppe ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det handler om å stå til ansvar for egne handlinger.

Alle vet hvordan det fungerer med blomstene og biene.

Det er en risiko å stole på at dama går på prevensjon. Vil du være sikker så bruker du kondom.

 

Det er frivillig å ha sex, og det er frivillig å bruke kondom. Sånn sett er det også frivillig å bli far.

Man burde derfor ikke velge bort det ansvaret dette medfører!

Det samme kan man si om kvinner. Det handler som ansvar for egne handlinger? Hvorfor skal leger pålegges å konsultere og gjennomføre abort på dem om et er praksis de ikke ønsker å ha noe med å gjøre?

 

Eller hvorfor skal jeg som skattebetaler måtte betale for aborten og de dårlige valgene en kvinne tar?

 

 

Evt. kjør dobbelt opp for sikkerhets skyld.

Da skal det statistisk sett være 99.9996% safe.

Usikker på om du troller eller er dum. På samme måte som at alle bør vite at ubeskyttet samleie kan føre til avkom vet også alle at og bruke 2 kondomer utenpå hverandre ØKER sjansen for at det går galt. Dette er jo virkelig barneskole nivå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemstillingen er at mange menn blir økonomisk ruinert av kvinner som lurer menn [...]

 

Jeg spør igjen, hva om mannen er 16-22 år og er midt i studie, skal han droppe ut?

 

Det var da voldsomt! Har du statistikk som underbygger påstanden din? Har aldri hørt om noen som blir økonomisk ruinert. At de får litt mindre å rutte med kan jeg gå med på, men ruinert var vel å ta litt i?

 

Barnebidraget blir for øvrig beregnet ut fra personlig inntekt. Tjener du lite, betaler du også lite. Tjener du under en viss grense betaler du ingenting. Og til eksempelet ditt: studenter har ikke inntekt og betaler heller ikke barnebidrag under utdanning.

 

https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?19

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, jeg pratet med mor om abort og valget menn har, eller ikke har i å bli far. Jeg mener menn burde ha rett på å fraskrive seg farskapet dersom kvinnen velger å beholde barnet mot mannens vilje, Mor var tvert imot dette, men endte ikke opp med å gi noen god grunn for at dette er rettferdig mot menn.

 

Uansett om det er en ukjent, venn, elsker, kjæreste, eller ektefelle;

Hva om en kvinne sier hun bruker prevensjon, (som de fleste menn naturligvis stoler på), men lyver og det resulterer i graviditet, etter kvinnens vilje, eller om det er ett uhell/prevensjon ikke fungerer.

 

Jeg er fornøyd med abortloven i Norge generelt, utenom det at menn er satt i litt av en situasjon om kvinnen velger mot mannens vilje. Menn får ikke velge mellom frihet, tvungen farskap, eller barnebidrag, hva om mannen er 18 år og midt i studie, eller 16 år?

Bør ikke menn ha lik rett til frihet og valg som kvinner?

Hvorfor skal kvinner kunne diktere livet til menn?

 

Innen de første 12 ukene, burde menn kunne si ifra seg farskapet?

Kom gjerne med grunner for eller imot

Nei, menn skal ikke kunne si fra seg farskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at det het Juridisk Abort før idag. Jeg har aldri hørt om det før, og det er lite snakk om det.
https://no.wikipedia.org/wiki/Juridisk_abort

Bryr vi oss om likestilling så er det åpenbart at dette burde innføres på lik linje som abortloven.

Det er ikke snakk om barns rettigheter, det er snakk om menns rettigheter, jeg tror det vil bli mindre fedreløse barn om dette innføres, ikke flere, delvis fordi kvinner ikke lenger har muligheten til å lure menn til å betale barnebidrag istedenfor å være tilstede, i ett sunt hjem hvor begge foreldre ønsker og er klar for barn.

Jeg syns det er håpløst åpenbart, og en enorm flause i kampen om likestilling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...