Gå til innhold

SNIKTITT: Catepillar 323F Z-line (zero emission) Verdens første av sitt slag - og den er bygget i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er drift/ladetid på denne? en normal maskin kan gå 24/7 ved bytte av personell, denne krever nok noen time ladetid før den er operativ igjen. 

 

Det står i artikkelen at det tar én time å lade nok til å bruke den én time. Det betyr ladetid mellom 5-7 timer med 63A 400V 3-fas, men det tar nok nærmere 7-8 timer å lade fra 0 til 100%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Kan jobbe med strømmen tilkoblet»

 

Ja, men kontakten står på den del av maskinen som roterer. En får inntrykk av at denne vil trenge en beltegående «hjelpegutt» med snorkel til å holde kabelen rett over maskinen. Kan bli litt logistikk, men i enkelte operasjoner vil det sikkert funksjonere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er positiv sak, for all del.
La meg si at jeg har jobbet på anlegg i nærmere 10 år, hvor elektriske komponenter må alltid justeres eller byttes ved nytt bruk pga feil.

En annen ting, er at når man jobber 12-16 timer dagen så må man jo ha en maskin i reserve. Så driftskostnader er jeg ikke sikker på om det lønner seg til slutt.

Tid er penger i denne bransjen, skruing er minus.

Endret av Fartlitter
Lenke til kommentar

Synd at det ikke er en video i artikkelen så vi kan få se den i aksjon. Hvor mye veier forresten denne maskinen i normal dieselutgave? Og hvor mye koster den da i forhold til denne batteriversjonen til 5,5 mill? Hadde også vært interessant å vite hvor mye batteriet i seg selv koster. Om man sier 300 USD per kW så blir det en pris på 750 000 kr for batteriet alene. Og med en batterivekt på 3,4 tonn blir det en energitetthet på 0,088 kWt per kg.

 

Hadde vært morsomt om flere tunge kjøretøy fikk omgjort seg til en batteriversjon, som feks Leopard 2 tanken som Norge bruker. Den har en twin turbo dieselmotor på 1500 hk og 3000 NM, dieseltank på 1200 liter og en rekkevidde på 550 km (forbruk på ca 22 liter på mila).

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

«Kan jobbe med strømmen tilkoblet»

 

Ja, men kontakten står på den del av maskinen som roterer. En får inntrykk av at denne vil trenge en beltegående «hjelpegutt» med snorkel til å holde kabelen rett over maskinen. Kan bli litt logistikk, men i enkelte operasjoner vil det sikkert funksjonere.

 

Det er kanskje plass til å ha ett diesel aggregat bak førerhuset, og da kan den være elektrisk tilkoblet og rotere uten at kabelen surrer seg fast.

Lenke til kommentar

Ser ut for meg til at det er flere problemer med denne konstruksjonen. Jeg ser ikke for meg at denne maskinen jobber like ved en strømforsyning som klarer å levere den strømmen den trenger for å kunne jobbe 10 timers dager, som er normalt i denne bransjen siden de jobber inn fredagen. 

og om den står et stykke unna strømforsyningen, som heller ikke er unormalt siden slike maskiner gjerne jobber seg fremover, så må man flytte/belte maskinen etter 6-7 timer mot strømforsyningen og gå glipp av 3-4 timers jobb hver dag.

og som andre har påpekt, hvorfor ha ladekontakten i den delen som snurrer rundt? om det er litt slakk i ledningen når den belter frem/tilbake så vil han/hun fort slite av den kabelen. og hva er kapasiteten på en vinterdag med -10 -15 grader? 

det er en god tanke dette, men tror det må litt mer forsking til før dette blir normalt blant entreprenørene. 

Lenke til kommentar

Ser ut for meg til at det er flere problemer med denne konstruksjonen. Jeg ser ikke for meg at denne maskinen jobber like ved en strømforsyning som klarer å levere den strømmen den trenger for å kunne jobbe 10 timers dager, som er normalt i denne bransjen siden de jobber inn fredagen. 

og om den står et stykke unna strømforsyningen, som heller ikke er unormalt siden slike maskiner gjerne jobber seg fremover, så må man flytte/belte maskinen etter 6-7 timer mot strømforsyningen og gå glipp av 3-4 timers jobb hver dag.

og som andre har påpekt, hvorfor ha ladekontakten i den delen som snurrer rundt? om det er litt slakk i ledningen når den belter frem/tilbake så vil han/hun fort slite av den kabelen. og hva er kapasiteten på en vinterdag med -10 -15 grader? 

det er en god tanke dette, men tror det må litt mer forsking til før dette blir normalt blant entreprenørene. 

Tror dette er som MDG, Symbolpolitikk mer en noe fornuft 

Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt om flere tunge kjøretøy fikk omgjort seg til en batteriversjon, som feks Leopard 2 tanken som Norge bruker. Den har en twin turbo dieselmotor på 1500 hk og 3000 NM, dieseltank på 1200 liter og en rekkevidde på 550 km (forbruk på ca 22 liter på mila).

 

Det er ikke noe problem med strømtilgang på byggeprosjekter. Litt verre å få ladet på slagmarken. Man er veldig mange år unna at solceller er effektive nok til å lade slike menger. Hydrogen kunne vært en løsning, men skulle den tanken gå under krig, så er det mye energi som løses ut.

Lenke til kommentar

og som andre har påpekt, hvorfor ha ladekontakten i den delen som snurrer rundt?

 

Det er mye strøm som skal inn i batteriene, og skulle det gått på børster inne der det snurrer, så er det slitasje deler som må byttes ofte, og dermed mye nede tid.

 

Ser aldri gravmaskinene sitte å snurre 360 grader rundt, de jobber for det meste maks 180grader, eventuelt litt mer, og en godt festet gummikabel tåler mye, spesielt hvis man går over til silikonkabel som tåler enda mer. 63A er heller ikke tykke kabelen, maks 16mm, så de er også veldig bevegelige, selv i kulde, og er kabelen festet i en liten stand som gå ut fra maskinen, så blir det langt mindre risikabel å kjøre over den også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er positiv sak, for all del.

La meg si at jeg har jobbet på anlegg i nærmere 10 år, hvor elektriske komponenter må alltid justeres eller byttes ved nytt bruk pga feil.

 

En annen ting, er at når man jobber 12-16 timer dagen så må man jo ha en maskin i reserve. Så driftskostnader er jeg ikke sikker på om det lønner seg til slutt.

 

Tid er penger i denne bransjen, skruing er minus.

 

Men hvis det utslippskravene gjør at man ikke kan bruke en dieselmaskin, så er vel alternativet hakke og spade :-). Poenget var vel ikke en umiddelbar utbytting av dieseldrevne gravemaskiner, men supert at de starter. Gikk litt tid mellom Buddy og Tesla også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...