Gå til innhold

Marius prøvde i en uke: Slik var det å leve med hydrogenbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Alle de tyske merkene har uttalt i lengre tid at de ser 2025 som tiden da de vil starte masseproduksjon av hydrogenbiler og før det er det kun snakk om mindre produksjon. Det kan selvsagt endre seg noe, men neppe med spesielt mye.

 

Sør-Korea, Kina og Japan starter derimot masseproduksjon tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg kødda det til med hoderegninga her, men 0.34kg / 100 km, også har man 4,4 kg hydrogen?

Er sikkert noe med hvordan de har regnet forbruk av hydrogen vs forbruk av strøm fra batteriet. Akkurat som plug-in hybrider kanskje har offisielt forbruk på 0,2 l/mil, men når batteriet er tomt kan det gjerne være 1 l/mil.

 

Normalt sett regner man omkring 1 kg hydrogen per 100 km. Så klart med litt variasjon utifra aerodynamikk, vekt, osv. (Det tilsvarer ca 200 Wh/km, på utgangen av brenselcellen.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulempen er at en hydrogenbil følger et gammeldags bruksmønster som krever at du kjører innom en fyllestasjon i stedet for å starte hver dag med fullt batteri.

 

Det nye bruksmønsteret er å starte dagen med halvt batteri fordi noen glemte å sette på lading, kjøre innom en hurtiglading fordi damen som sier "please visit the nearest charging station" begynner å få stemmevreng. "Kan jeg låne bilen og kjøre til legevakta?" "Nei den må lade litt mer." "Kan du kjøre innom dit og dit"

"Nei det er ikke med i dagsplanen i for dagens antall kilometer"

 

Å fylle en tank på noen minutter er IKKE en ulempe. Man kan klare seg utmerket med elbil men ulempen er og blir lading av batteri. Når man får til superduper-hurtiglading så blir bruksmønsteret likt det gamle, nemlig å kjøre innom en "fyllestasjon" fordi dette er det eneste praktiske.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Skal man ha en rekkevidde på 1000 km med hydrogenbil i dag, så trenger man en bil i størrelse med Model S.

 

Toyota har uttalt at de regner med de skal klare 1000 km med en bil på størrelse med Mirai innen 2025. Hadde vært interessant å vite hva de baserer det på.

Det er jo bare å øke antall tanker. 1000 km rekkevidde er fint oppnåelig med 10 kg hydrogen i 2-5 stk 700 bar tanker på omkring 180 kg/250 liter totalt. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det nye bruksmønsteret er å starte dagen med halvt batteri fordi noen glemte å sette på lading, kjøre innom en hurtiglading fordi damen som sier "please visit the nearest charging station" begynner å få stemmevreng. "Kan jeg låne bilen og kjøre til legevakta?" "Nei den må lade litt mer." "Kan du kjøre innom dit og dit"

"Nei det er ikke med i dagsplanen i for dagens antall kilometer"

 

Å fylle en tank på noen minutter er IKKE en ulempe. Man kan klare seg utmerket med elbil men ulempen er og blir lading av batteri. Når man får til superduper-hurtiglading så blir bruksmønsteret likt det gamle, nemlig å kjøre innom en "fyllestasjon" fordi dette er det eneste praktiske.

Realiteten er nærmere å starte med 90% batteri fordi noen glemte å sette på lading. Og så gjennomføre alle dagens gjøremål og parkere for natten med 70-80% igjen på batteriet. Man bør forsøke å unngå å glemme å plugge inn mange dager på rad.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hydrogen kan dessuten kombineres med et ladbart batteri. Spørsmålet er hvor mye plass det tar og evt. totalt tap av rekkevidde.

Riktig rekkefølge og omformulering:

 

Ladbart batteri kan potensielt kombineres med hydrogen. Spørsmålet er hvor mye plass det tar og evt. hvor mye rekkevidden forlenges.

 

.. og hvor mange år det er til det kommer og om utbredelsen av hydrogenstasjoner gjør det reelt praktisk. Pris er også et spørsmål. Og om folk gidder å betale ekstra for en sånn rekkeviddeforlenger dersom de har tilgang til raske ladestasjoner i stedet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antar det er meg du sikter til og for å ta beskyldningen først:

- Jeg er ikke elbilfanatiker

- Jeg forteller ikke hva som er riktig for alle mennesker

- Jeg viser ikke manglende toleranse for hva andre tenker, propriterer eller velger.

 

Forrige avsnitt handler om at ladbare batteribiler dominerer veldig over hydrogenbiler i dag, så utviklingen mot en krysning av de to går nødvendigvis fra ladbare batteribiler til ladbare batteribiler med hydrogen rekkeviddeforlenger. Dagens hydrogenbiler er jo som kjent ikke ladbare (med ett lite unntak av en bil som er produsert veldig få av, selv til hydrogenbil å være) og de har knøttsmå batterier.

 

Teknisk sett er batterier er hovedframdriftsmåten til pluginhybrider på grunn av drivstoffpriser og utslipp (for bensin/diesel-PHEV). Andre drivstoff er altså å betrakte som rekkeviddeforlengere. Det er ikke sånn du beskriver, at hydrogenbiler kan få batteri som rekkeviddeforlenger. Rett skal være rett. Dette handler ikke om disrespekt for dine tanker og prioriteringer, men om å forstå hvordan nåværende og kommende teknologi virker. Å forsøke å vri dette til disrespekt for tanker og prioriteringer og bli kalt fanatiker er et slag under beltestedet. Det hører ikke hjemme i en saklig debatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ladbart batteri kan potensielt kombineres med hydrogen. Spørsmålet er hvor mye plass det tar og evt. hvor mye rekkevidden forlenges.

 

.. og hvor mange år det er til det kommer og om utbredelsen av hydrogenstasjoner gjør det reelt praktisk. Pris er også et spørsmål. Og om folk gidder å betale ekstra for en sånn rekkeviddeforlenger dersom de har tilgang til raske ladestasjoner i stedet for.

Mirai og Nexo som tidlig utgangspunkt i teknologien viser jo at selv i relativt små biler, så mister man ikke særlig med rekkevidde kontra om alt var batterier. Så da blir heller spørsmålet, hvor mye mer rekkevidde får man når man skalerer dette opp? 

 

Hvor mange år tar det før ladestasjonene er oppført før behovet og ikke etter slik at vi slipper ladekøene vi ser idag i storbyene? 

https://www.dinside.no/motor/ikke-lenger-rekkevidden-som-gir-angst/70098987

 

Nærmere 10% av elbileiere lader altså ikke hjemme, slik at de er avhengig av muligheten til å lade ute på tur. Da blir dette et problem som bare kommer til å øke med tiden. Sånn sett trur jeg flere folk faktisk vil være villig til å betale for en alternativ måte å lade batteriene sine på, gjennom f.eks en FC. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nærmere 10% av elbileiere lader altså ikke hjemme, slik at de er avhengig av muligheten til å lade ute på tur. Da blir dette et problem som bare kommer til å øke med tiden.

Jeg tilhører de 9,3% som aldri lader hjemme. Det skyldes at jeg lader gratis på jobben. Hadde jeg ikke ladet kunnet lade gratis eller til kostpris på jobb så ville jeg ladet hjemme i stedet for. Nå har jeg kjørt ca 7000 km og 7 mnd siden sist jeg hurtigladet. Det fungerer helt fint. Nå vet jeg ikke hvor mange flere av de 9,3% som lader på jobb daglig/ukentlig (32,8%), men det skulle forundre meg om det er særlig mange som baserer sitt elbilhold helt og holdent på hurtigladere/offentlige ladere.

 

Det med lademulighet har et enormt fokus både i media, sameier og borettslag for tida. Hjemmeladere etableres i et rykende tempo over hele landet. Det er altså ingen grunn til å tro at manglende hjemmelading er et økende problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...