Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kantine solgte meg 3 mnd gammel muffins


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Kantinen på skolen solgte meg 3 måneder gammel muffins.

Spiste det opp hele muffinsen, men tenkte at den smakte litt rart, da jeg så holdbarhetsdatoen var den til November 2018.

Et par timer siden nå, men føler meg fremdeles veldig kvalm.

Hva er mine rettigheter til dette? Kan skolen gripe inn? Vil helst ha pengene tilbake.

 

Anonymous poster hash: c7c1e...55a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på pengene tilbake, ulovlig å selge utgått mat, du bør si ifra, for dette er ikke greit.

 

Har du en kilde på dette? 

 

 

Det å spise en muffin som er 3 måneder over sin "best før" dato er som regel helt uproblematisk. Jeg tipper kvalmen stammer fra noe helt annet enn datoen på muffinsen. Disse kjøpe-muffinsene er så proppfulle av sukker at det er naturlig å bli kvalm av det. 

 

Det er stor forskjell på "best før", og "siste forbruksdag". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har du en kilde på dette? 

 

 

Det å spise en muffin som er 3 måneder over sin "best før" dato er som regel helt uproblematisk. Jeg tipper kvalmen stammer fra noe helt annet enn datoen på muffinsen. Disse kjøpe-muffinsene er så proppfulle av sukker at det er naturlig å bli kvalm av det. 

 

Det er stor forskjell på "best før", og "siste forbruksdag". 

 

Har jobbet i butikk, det er ulovlig å ta betalt for det uansett om det skal være ok å spise det, dato er dato, enten kan man gi det ut gratis, ta det selv eller kaste det i søpla.

Lenke til kommentar

Har jobbet i butikk, det er ulovlig å ta betalt for det uansett om det skal være ok å spise det, dato er dato, enten kan man gi det ut gratis, ta det selv eller kaste det i søpla.

 

Feil. 

Finn frem noe som beviser dette, eller dropp det. 

 

Hva som er intern-policy i butikken er noe helt annet enn hva som er lovlig. 

 

Det er fullt lovlig å selge varer med "best før" også etter utløpsdato. 

 

http://lmgtfy.com/?q=lov+%C3%A5+selge+varer+utg%C3%A5tt+p%C3%A5+dato

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har jobbet i butikk, det er ulovlig å ta betalt for det uansett om det skal være ok å spise det, dato er dato, enten kan man gi det ut gratis, ta det selv eller kaste det i søpla.

Her en en kilde på det motsatte: https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/merking_av_mat/generelle_krav_til_merking_av_mat/holdbarhetsmerking_paa_matvarer.2711

så lenge maten er merket med Best før og ikke Holdbar til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens jeg tipper at kvalmen nettopp stammer fra datoen. Ikke fra kaka altså, men fra den opplysning at datoen var gått ut.

 

Ja helt enig. Det var egentlig det jeg mente, men formulerte dårlig. At det er tanken om at den har gått ut på dato. Altså nocebo. Og at det er naturlig å bli kvalm av så mye sukker, og derved tillegge ubehaget til datoen. Hadde det stått en dato i februar så ville TS neppe blitt kvalm.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det er lov å selge mat som er "best før" skal jeg ikke påstå noe om. Det er jo en god kilde over her, men det må kunne stilles et legitimt spørsmål ved å selge en "mindre god vare" for samme pris som en fullgod vare. Det må vel også opplyses om at varen er utgått på dato ved kjøpet. Man kan ikke som kunde gå rundt å sjekke om varen er innenfor holdbarhet når man handler.

Lenke til kommentar

Godt eksempel på at det alltid er best å løse ting i minnelighet. Går du tilbake til kantina og sier ifra er jeg helt sikker på at det ordner seg :)

 

PS: Med en gang man nevner noe som helst om rettigheter, paragrafer, reklamasjon og det hele får folk piggene ut. Dette ordner seg garantert uten noe voldsomt styr.

Lenke til kommentar

De muffinsene er så fulle av sukker og e-stoffer at de holder i årevis. Datoen er ikke så farlig så lenge du ikke ser mugg. Mugg skjer ikke før posen kommer i kontakt med luft, så hvis den var helt sealed betyr det ingenting. Best før betyr bare det. Ikke "livsfarlig etter".

 

Bare gå til kantinen i åpningstiden og si hva som har skjedd. Ikke ta med Norges Lover det er helt unødvendig.

 

En kompis av meg spiste 3 brødskiver som var muglet på undersiden før han oppdaget det. Først DA ble han dårlig. Det var sannsynligvis så nuka av mikrobølgeovnen at det ikke smakte unormalt engang.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan ikke som kunde gå rundt å sjekke om varen er innenfor holdbarhet når man handler.

Øh, jo, det kan man. Man kan også velge å si fra til betjeningen at "denne er utgått (eller muggen/råtten...), du må kaste den", eller "denne går snart ut på dato, får jeg den til halv pris?"

 

Det er kanskje vanskelig å akseptere at man har ørlite ansvar selv for hva man putter i handlevogna (eller, for den del, munnen), ikke bare om man kjøper lettmelk fra Q eller H-melk fra Tine, men også om man tar den pakken som går ut i morgen, eller den som går ut om 10 dager...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sorry, men alle skjønner vel det er et tullete innlegg?

 

Det er ingen som spiser opp en hel vare/matrett for å SÅ tenke at 'denne smakte jo egentlig litt rart, la meg sjekke dato'

 

On topic dog, du spiste opp hele før du sjekka, ergo, den smakte ikke så rar likevel, for da hadde du nok sjekka dato før du forsatte å spise.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei

Kantinen på skolen solgte meg 3 måneder gammel muffins.

Spiste det opp hele muffinsen, men tenkte at den smakte litt rart, da jeg så holdbarhetsdatoen var den til November 2018.

Et par timer siden nå, men føler meg fremdeles veldig kvalm.

Hva er mine rettigheter til dette? Kan skolen gripe inn? Vil helst ha pengene tilbake.

 

Anonymous poster hash: c7c1e...55a

 

Det eneste vettuge å gjøre her er å gå til kantina, og gi pent og ryddig beskjed om at de har solgt deg en gammel muffins som smakte rart. De har slurvet, og det er kjipt, men det er helt innafor å gi beskjed - kun på den måten kan de få sjansen til å forbedre seg. 

 

Og så går du hjem og slutter å tenke at dette er en svær, kritisk sak og at du har noen som helst "rettigheter" - i tillegg begynner du å sjekke datoen på ting du kjøper ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet har butikken solgt deg en mangelfull vare, se forbrukerkjøpsloven § 15 annet ledd, særlig bokstavene b og f.

 

Krav på heving vil imidlertid være utelukket etter forbrukerkjøpsloven § 51 - du har spist varen (og siden det du påberoper deg er varens holdbarhetsdato, som er trykket på utsiden av forpakningen, kan du ikke påberope deg noen av unntakene).

 

Et annet spørsmål er prisavslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan gå på det moralske og si at du følte deg dårlig etter en muffins. Som nevnt er det mulig de har de fryst, jeg vet det er praksis hos 7-11 her i byen. Kanskje du får bekreftet det samme. Men det kan jo hende du får en gratis også, eller noe annet. Min far sa fra om noen koteletter fra ferskvaredisk i Sverige en gang, og fikk nye. Selv om vi ikke hadde de med tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...