Gå til innhold

Tesla angrer seg: Reduserer prisøkningen på superlading etter massiv kritikk


Anbefalte innlegg

Værstingen er at de 15-16 største transportskip slipper ut like mye som all verdens biler. disse gjøres lett co2 nøytrale med reaktror.

 

 

Fint lokalt, jeg ser jo dette mye i Tromsø, men det er ikke ved landligge at utslippene skjer.  vil tro at de 145 skipene som er ventet inn til Tromsø i år slipper ut langt mere enn Norges biler. masse fin lesing om dette på google.

 

https://www.theguardian.com/environment/2016/may/21/the-worlds-largest-cruise-ship-and-its-supersized-pollution-problem

 

Også har vi en regjering nå som satser allt på elbiler som delvis går på kullkraft. men klart kolspasientene i Oslo merker nok bedring.

Dette gjelder altså SOx.

 

Når det gjelder CO2 slipper skipstrafikken ut noe sånt som 5-10% av veitrafikken, globalt sett.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I USA er bensinprisen 2,5 USD per gallon i California. https://www.gasbuddy.com/GasPrices/California

 

La oss runde opp til 3 USD for enkelhetsskyld. Det medfører en kostnad på 7 NOK/L. Med drivstofforbruk på 0,5 liter per mila er kostnaden 3,5 NOK/mil. Altså er drivstoffprisene så der at det vanskelig skal gjøres at det blir rimeligere å kjøre el enn bensin.

Oi da, opplagt at du ikke har vært i usa eller aner noe om bilene der. Først, bensinprisen ligger nå på $1.87 pr gallon, det andre, det er "INGEN" biler som bruker 0,5l på mila i usa. Av de minste sedanene bruker hvertfall 1 liter pga store motorer. De aller fleste kjører enorme suv'er og pickup truks med gigantiske motorer og de har forbruk over 1,5l pr mil. Selv har jeg en ford expedition suv 5.4l og den bruker 2.1 pā bykjøring og 1,7 på langkjøring, det er en helt normal bil i usa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det settes fortløpende opp nye superladere, så jeg tror Tesla vil klare å holde tritt med veksten.

 

Køing er stort sett bare en utfordring på de bynære laderne, og da hovedsaklig pga gratis superlading, som mange S/X har. Unngår man de bynære laderne er det sjeldent kø. Etter kanskje 100-200 superladinger har jeg stått i kø en gang.

 

Er snakk om urban chargers I Europa også nå.

Det vil også avbøte mye.

Lenke til kommentar

@uname

Tesla driver med kontinuerlig forbedring, totalt ulikt resten av bilmerkene. Det gjelder alt i og rundt bilen. Klart de må tjene penger de også, men de tilpasser seg hele tiden og venter ikke på årsavslutning og trege forretningsprosesser.

 

Store monolittene sliter med innovasjon nettopp på grunn av treg og vanskelig omstilling, det er noe man ser i innovasjon i store bedrifter, er mye intern friksjon.

 

I Norge har jeg ikke sett en eneste Teslaeier klage på prisøkning, prisen på strøm er jo tross alt dyr for tiden. I tillegg er dette billigere enn noen av alternativene (GK/Fortum, Ionity osv).

 

Så klart at de som eier Tesla vil jo at Tesla skal bygge flere stasjoner og tilby rask lading, det har høyere verdi enn at man skal lade billigere.

 

Min forrige Tesla hadde gratis lading, men jeg bytter den med 3 Performance. Superlader er noe de fleste bruker såpass sjeldent at det ikke utgjør mer enn noen hamburgere uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I USA er bensinprisen 2,5 USD per gallon i California. https://www.gasbuddy.com/GasPrices/California

 

La oss runde opp til 3 USD for enkelhetsskyld. Det medfører en kostnad på 7 NOK/L. Med drivstofforbruk på 0,5 liter per mila er kostnaden 3,5 NOK/mil. Altså er drivstoffprisene så der at det vanskelig skal gjøres at det blir rimeligere å kjøre el enn bensin.

Det sykeste er jo at fossilindustrien er subsidiert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Norge kjører folk el av åpenbare grunner: Fordi det er billigere enn bensin og diesel, og det gir fordeler i køen. Miljøgevinsten er bare en bonus, og ikke egentlig noe som noen bryr seg særlig om med mindre de er lettlurte. For er det egentlig noen miljøgevinst?

 

Mange mener at dieselbiler er dårlig for miljøet, og det har blitt rått utnyttet av politikerne, som mer enn gjerne bruker det som melkeku mot nordmenn som ikke vet bedre. Sammenlignet med de virkelige miljøverstingene er utslipp fra dieselbiler nada i forhold. Men ønsker politikerne å gå etter verstingene? Neida.

 

Faktum er at avgift på bensin og diesel gir svært liten miljøgevinst mot det som kunnet vært oppnådd om politikerne gikk etter de virkelige verstingene, slik som de store transportskipene. Men de gjør ikke det av to årsaker: Fordi bensin- og dieselbileiere er lettlurte, og fordi de store kan gi strategiske "donasjoner" for å slippe unna ettersyn.

 

Tar du vekk avgiftene på bensin og diesel, så blir det plutselig mye mindre konkurransefortrinn å kjøre el-bil. Da vil man kanskje også kunne se at el-biler til og med er dyrere å både produsere og drifte enn vanlige biler. Innovasjon koster selvsagt, men når det nå også settes spørsmål ved miljøgevinsten av å kjøre el, hva er da poenget?

 

Har du råd til en Tesla, er det ikke kun det å sparer penger som er motivasjon

Lenke til kommentar

Oi da, opplagt at du ikke har vært i usa eller aner noe om bilene der. Først, bensinprisen ligger nå på $1.87 pr gallon, det andre, det er "INGEN" biler som bruker 0,5l på mila i usa. Av de minste sedanene bruker hvertfall 1 liter pga store motorer. De aller fleste kjører enorme suv'er og pickup truks med gigantiske motorer og de har forbruk over 1,5l pr mil. Selv har jeg en ford expedition suv 5.4l og den bruker 2.1 pā bykjøring og 1,7 på langkjøring, det er en helt normal bil i usa.

Joda, det er vel normen, men ikke akkurat konkurrenter til TM3. Vanligste er jo oppgradering fra Prius. Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Det er ingen regler på det. Lading koster det eieren av laderen ønsker å ta betalt.

 

 

Nei.

 

Det er her jeg mister tråden litt.

 

Enhver som lever av å selge en vare (feks en bil), må dekke alle kostnader knyttet til produksjon, utvikling, garanti/reklamasjon, osv osv. Eller strøm (om jeg har forstått det riktig dekker tesla fri / rabattert strøm i en gitt periode pr bil).

 

Tesla må jo kjøpe inn strømmen til sine ladestasjoner via markedet, de har jo ikke egne kraftverk.. De har sikkert noen langsiktige og fordelaktige avtaler med noen kraftleverandører, men likevel må noen dekke differansen mellom innkjøpspris og salgspris for strømmen. Pluss kostnader til utbygging av infrastrukturen. 

 

I mitt hode må jo dette være et tapsprosjekt for Tesla? Er det andre produsenter som gjør tilsvarende?

Lenke til kommentar

Tar du vekk avgiftene på bensin og diesel, så blir det plutselig mye mindre konkurransefortrinn å kjøre el-bil. Da vil man kanskje også kunne se at el-biler til og med er dyrere å både produsere og drifte enn vanlige biler. Innovasjon koster selvsagt, men når det nå også settes spørsmål ved miljøgevinsten av å kjøre el, hva er da poenget?

 

Er det ikke motsatt? Er ikke en elbil rimeligere å eie enn en bensin/dieseldrevet? Ingen oljeskift, registerreimer, svinghjul, etc etc. Det er jo vesentlig færre komponenter i en elmotor. 

Lenke til kommentar

Hm- håpløst når strøm sliter å konkurrere med annen drivstoff i USA. Overrasket over at Tesla har solgt såpass der borte da egentlig.

 

De må jo uansett endre prisene. De kan jo ikke finansiere hurtiglading med salg av biler i det uendelige. Det må jo kunne stå på egne ben.

 

Litt trist nyhet dette.

Lenke til kommentar

I mitt hode må jo dette være et tapsprosjekt for Tesla? Er det andre produsenter som gjør tilsvarende?

Håpet er jo å selge flere biler ved å tilby subsidiert lading. Det viktigste for tesla var nok å gjøre elbiler brukbare ved å ha en ladeinfrastruktur. Dette koster en del å bygge ut så på kort sikt er det veldig lite forskjell i kostnad å gi selve ladingen gratis (strømmen er ganske lite i det totale bildet), nok til at de har vurdert PR verdien av at den har vært gratis som høyere. Vi ser at de nå begynner å vurdere dette anneledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1,7 kr/kWh er nok ikke veldig langt unna kostnadene de har, hvis alle kundene betaler for seg.

 

Strømmen koster nok noe i området av 1 kr/kWh, selv med effekttariffer og slikt. Sier vi dagens superladernettverk kan støtte omkring 50.000 biler, der hver bil lader 3000 km eller ca 750 kWh per år, så vil de få inn 26 millioner per år for vedlikehold og drift av infrastrukturen. Da kan noe sånt som 10-20 ansatte ha dette som fulltidsjobb, noe som ikke virker urimelig.

 

I tillegg kan det hende at de får inn penger fra aktører som ser verdien i å ha en superladestasjon på sin tomt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

I mitt hode må jo dette være et tapsprosjekt for Tesla? Er det andre produsenter som gjør tilsvarende?

 

Ja, Tesla sier jo selv at dette er et tapsprosjekt. I følge artikkelen taper de penger på strømmen. Derfor ønsker de å øke prisene.

 

Men for å besvare ditt siste spørsmål: NEI*. De andre produsentene leverer bil, og ikke noe mer.

Derfor har det vokst opp et marked av private aktører som tilbyr hurtiglading (og bare hurtiglading). Disse er bl.a. Grønn kontakt, Fortum, BKK, CircleK med fler. (Som du ser, driver ei heller ingen av disse selskapene med bilproduksjon)

 

* I disse dager, endrer dette seg litt. Fordi:

Å etablere et internasjonalt ladenettverk var et genialt trekk av Tesla. Selv om de taper noen kroner på stømmen, gjør det bilen langt mer attraktiv! Å reise på europa-ferie med en elektrisk bil er et herk. Hvert land har ulike aktører med ulik prismodell. Noen steder betaler man pr stopp, andre steder må du tegne avtale og abonnement i forkant. Visste du at du i Norge ikke får betalt med normalt bankkort? Neida, alt skal gå via apps eller faktura i posten. 

 

Det har tatt mange år, men et knippe produsenter har begynt et samarbeid med navn IONITY. De bygger ut ladere over hele Europa (inkl. Norge), så om noen år har vi to nettverk initiert av produsenter. Men småaktørene uten bilprodusent i ryggen, vil nok overleve fint de. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...