Gå til innhold

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen


Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg er både glad og lettet over at folk her reagerer med slik teatralsk raseri mot dette angrepet på våre digitale menneskerettigheter, for det betyr at jeg kommer til å få mye i støtte i mitt søksmål mot TGI Fridays. De annonserte nemlig gratis påfyll, men da jeg kobla tankbilen min på brusdispenseren ble jeg høflig bedt om å gå. At det går an å være så uforskammet. 

Endret av Lord Britishface
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... 11 GB tilsvarer ca. 7 Netflix-filmer i full HD, hver eneste dag. Det er få som ser denne mengden med film på mobilen eller nettbrettet.

 

Det som er mest sannsynlig er vel at denne fyren bruker mobilabonnementet sitt som bredbånd. Og at han i tillegg er stor-nedlaster f.eks. av torrents. Da kommer man fort opp i disse mengdene her. Men jeg vil ikke kalle det heller normalt. Ikke for vanlige bredbåndsbrukere, og i alle fall ikke for mobildata-brukere. Han befinner seg nok langt ute på ekstrem-enden av skalaen for mobil databruk, uansett hvordan du snur og vender på det, selv i 2018! :)

En film i 1080p på Netflix er ca 3 GB i timen. Det er under 2 filmer med 11 GB.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Hva er egentlig greia til folk her ? Som klager på folk som bruker abonnementet slik det annonseres ?

 

Hos chilli mobil reklamerer dem med :

 

"Med Chili Fri Data får du ubegrenset datamengde i Norge og 19 GB i EU/EØS (fra 1. januar 2019). Du kan dele data til dine egne enheter.

 

Når du har benyttet 5 GB på én dag, fyller du enkelt på med 3 GB via SMS. Kunden kan fylle på ubegrenset antall ganger uten at det koster noe ekstra."

 

 

Her står det ubegrenset bruk i Norge, og 5 gb for så og kunne fornye ved bruk av sms 3 nye gb så mange ganger man vil uten at det koster noe ?

 

 

Hvis jeg går inn til en bil lakkerer og det står i klartekst

"Vi lakkerer hele bilen din til 5000 kroner "

 

Så får jeg igjen en bil som bare har halvveis blitt lakkert, så skal jeg bare godta det fordi lakkerere tilbyr jo en så sykt bra pris i forhold til alle andre på markedet ? Og at hvis jeg ikke bare holder kjeft å er fornøyd med en 50% lakkering så kan det hende at tilbudet forsvinner ?

 

Hallooooooooo

 

Tilbudet er jo tydligvis ikke der i utgangspunktet når leverandøren ikke leverer det di skriver?

 

Så da kan dem vel heller endre abnomentet til 250gb eller 300 gb istedenfor å kalle det for fritt/ ubegrenset???

 

 

Hvem er du og jeg til å definere andres forbruk som normalt eller unormalt ?

 

Er ganske mange ganger jeg sitter å streamer via twitch etellerannet league og legends mesterskap samtidig som jeg kanskje har en film på Netflix på på 4k på mitt bredbånd,

I deres vilkår så har man lov til å dele med egne personlige enheter å bruke det personlig

 

Di leverer jo tilogmed abnomentet med tv2 sumo......

 

Og jeg har i henhold til deres vilkår ubegrenset datatrafikk

 

Så sier dere at jeg ødelegger for alle andre hvis jeg bruker det slik det står annonsert ?

 

Somsagt. Endre abnomentet så folk vet hva di kjøper, og får det di betaler for.

 

Ikke selg noe, men lever noe annet.

Endret av Bambozlee
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Data er i dag minst like viktig som elektrisk kraft. Mange av tjenestene folk er avhengige av i hverdagen er slutter å virke når det ikke er tilgang på data.

 

Uten elektrisk kraft eksisterer ikke data heller :) Fra servere til basestasjoner og noder.

 

Chili har nok tatt ei litt for stor tygge her. Håper de får en smekk, noen må gå, og de kan presse prisene lovlig. For det trengs!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker på meg som om det er en god del her som har til gode å vokse opp. Det virker temmelig idiotisk når man oppfordrer andre til å bli med på å senke et selskap i det norske telemarkedet som tross alt ikke er preget av konkurranse.

Ja, i utgangspunktet skal man levere det man lover. Men, om noen trodde at dette abonnementet var uten risiko for chili, så har de ikke skjønt mye. Chili fortjener honnør for å pushe grensene. Det er på høy tid at noen gjør det. Telia og Telenor sitter rolig og melker markedet. Pengene blir brukt i utlandet. Telenor har kastet bort milliarder av nordmenns penger opp igjennom årene.

Og så sitter det noen voksne barn her og er snurt for at det reageres på at de bruker 12gb pr dag.

At noen går rundt og innbiller seg at det er greit å bruke telefonen i flere timer pr dag er for meg et stort spørsmål. Slike har et veldig stort problem. Og problemet heter absolutt ikke chili.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvordan kan 222gb over 18 dager være unormalt når det er et tak på 1000? I så fall vil det jo være umulig å benytte seg av alle de «inkluderte» gigabytes, og villedende markedsføring, eller?

 

Jeg vil starte å si at ja jeg er helt enig med deg at når de setter et tak på 1000 så er det det som burde gjelde.. MEN! 222Gb på 18 dager er jo på ingen måte et normalt forbruk.. Sammenligner vi med hva de andre kommer med som ofte et max 30Gb så er vi jo oppe i 7 mnd forbruk på litt over 2 uker..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

spiller ingen rolle.

fri data er fri data.

Ble selv kasta ut før jeg hadde brukt 250GB på en mnd...Ikke i nærheten av lovte 1000GB

Chili bør raskest mulig sende nye simkort til de som ble stengt av, med en unnskyldning, og et abbo uten sms aktivering før massesøksmåla kommer.

....og de kommer nok.

Men en trøst er at dette er slutten for chili ;)

 

Og slutten for slike data pakker. Så det spiller kanskje noen rolle? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilde: https://help.netflix.com/nb/node/87

Netflix bruker alene ca 1 GB for 1 time tittetid.

Legg til bakgrunsoppdatering og et par oppdateringer så ligger man på ca 1,2 GB i timen.

I dag bruker man mobil/padda til så meget:

- streaming av: TV, film, musikk, radio, lydbøker

- spilling

- XX % kontakt med andre personer

- ringe med facetime, skype, Messenger eller WhatsApp

- avis lesing

- bruke apper med sky muligheter gjør det omtrent like bra som på pcen (f eks Adobe spark)

- kartbok

- oppslagsverk

 

Og det er et hav av ting man kan gjøre som bruker nett der man ikke ser på skjermen.

 

Uansett, om han har forbruk på 12 GB per dag så ligger man på ca 380 GB per måned. Så er det det faktiske taket til chili?

Lenke til kommentar

De detaljerte vilkårene ligger også på nettsidene til Chili:

 

https://www.chilimobil.no/media/1078/vilkaar_01012019.pdf

 

Jeg er enig i at de kanskje kunne ha nevnt noe om begrenseningene for tjenesten, også i introen til tjenesten, om ikke annet så som en fotnote som sier noe om at man forutsetter et "normalt mobilt bruksmønster", og at man ikke har anledning til å koble abonnementet opp mot en fast router, eller å benytte det som fast hotspot som erstatning for vanlig bredbånd hjemme.

 

Jeg tipper de allerede er ganske liberale i forhold til det med "normal bruk". Han fyren som klager ligger trolig ikke 100% over normalt bruk, men trolig 200% eller 300%, sammenlignet med gjennomsnitlige kunder av den samme tjenesten. Jeg tror de har gitt ham relativt mye slakk allerede, og ikke lite, forhold til kriteriene slik de står beskrevet i avtalevilkårene. Jeg tror nok han har en relativt dårlig sak.

 

 

Nå er det jo ikke vesentlig hva du tror eller mener om saken, eller hva du tenker Chili har gitt ham av slakk, eller hva du mener om avtalevilkår. For du skal jo ikke avgjøre klagen. Og denne kunden har alt klaget inn Chili. 

 

Dermed er det uvesentlig hva du og jeg mener om bruken hans. Chili vil nå bli vurdert på om de tilbyr et produkt i samsvar med den markedsføringen de har gitt produktet. Om Chili ikke er innenfor så vil de måtte endre sin markedsføring. 

Lenke til kommentar

Jeg vil starte å si at ja jeg er helt enig med deg at når de setter et tak på 1000 så er det det som burde gjelde.. MEN! 222Gb på 18 dager er jo på ingen måte et normalt forbruk.. Sammenligner vi med hva de andre kommer med som ofte et max 30Gb så er vi jo oppe i 7 mnd forbruk på litt over 2 uker..

Hvorfor er det relevant om forbruket er «normalt» eller ikke så lenge det er innenfor de gitte vilkårene til abonnementet?

 

Og gi meg gjerne definisjonen på normalen så vi kan få konkretisert det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke tullete når de ikke leverer hva de lover?

Og i tillegg må man sende sms når man har brukt mer enn 5Gb? Latterlig

I henhold til ditt abonnement og forbruk så må du vel egentlig ikke det. Maks må du sende 12 SMS for å bruke dine 40gb på en dag, men da blir du kansje obs på at du strømmer 4k fra mobilnettet og ikke WiFi slik du trodde.

 

Ellers har du faktisk 5gb per dag før du må sende sms, og med slik forbruk varer din månedskvote ca. en uke...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

tragisk at chilimobil ikke forstår:

 

 

Abonnement for alle behov

Chilimobil har abonnement for deg som vil ha det enkelt, trygt og billig. Vi gir deg Norges beste 4G-dekning via Telia sitt nett (Den store dekningstesten, mai 2017). Alle våre abonnement inkluderer fri tale, sms og mms, så velg abonnement ut fra databehovet ditt! Vi har ingen bindingstid og skal alltid være billige. Våre abonnement blir løpende evaluert, både når det gjelder datamengde og pris – for at vi alltid skal være konkurransedyktige. Du skal føle deg trygg på at du får det absolutt beste produktet på markedet hos Chilimobil.

Slik jeg tolker det kan chilimobil vurdere selv hva som er normalt bruk eller ikke.

Trygt er det trygt når chilimobil ikke vil svare på dette før kjøp?

Lenke til kommentar

Ligger på 8-12 GB per måned. Å føler at det er alt for mye tid av min sosiale hverdag som går på internett bruk. Så da spør jeg dere som er brukere av 100 GB +++... Åssen kan en person bruke så mye? ikke kom med Netflix, for det bruker jeg selv også innimellom på mobilen. Så hvis du syntes du har for lite data mengde med 12 GB på et døgn. 

Kom deg til helvette på www.sats.no eller noe i den duren der.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...