Gå til innhold

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

200GB/mnd er faktisk mykje om det ikkje erstattar fast linje heime.

 

Sjekka historikken på min eigen bruk av fiberlinja og det ligg på 200-300GB/mnd.
Telefonen brukar eg knapt mobildata på sidan det er wifi dei fleste plassar.

Chili må uansett halde seg innafor marknadsføringslova og det kan eg ikkje sjå at dei gjer slik dei oppfører seg.

Om ein ser på eit døgn og tid folk i arbeid har til å bruke mobilen så er det ikkje så mange timar.
8 timar søvn og 7,5 timar på arbeid. Då er det 8,5 timar att av døgnet.

Er ein ikkje heilt nerd så går det bort litt tid til andre gjeremål også, så rundt 8-9 timar alt etter arbeidstid og timar i senga vil nok vere normalt.
Så har ein andre fritidsaktivitetar som forhåpentleg vis ikkje betyr at ein glor på ein skjerm.

Om eg ikkje har rekna heilt feil så må ein med 9 timar per døgn bruke 1,35GB per time over 30 dagar for å nå 200GB.

 

Netflix filmar vil bruke omlag dette når ein ser film med 720p og og over 1,9GB ved 1080p.
På Get sin tv/film portal så er maks bitrate over 5000mbps så dvs omlag 2,2GB per time.

Lenke til kommentar

Om det er "ekstremt mye" eller ikke er da fullstendig irrelevant. Det er jo fortsatt bare en femtedel av det produktet kunden har kjøpt.

Dette er allerede diskutert til døde. 1000 GB er ikke en kvote som sådan, bare et tak som ble satt for ordens skyld. Poenget med abonnementet var aldri å gi storbrukere et mobilt bredbånd-abonnement. Det rettet seg mot vanlige folk som ikke misbruker data.

Lenke til kommentar

Dette er allerede diskutert til døde. 1000 GB er ikke en kvote som sådan, bare et tak som ble satt for ordens skyld. Poenget med abonnementet var aldri å gi storbrukere et mobilt bredbånd-abonnement. Det rettet seg mot vanlige folk som ikke misbruker data.

Det rettet seg mot storforbrukere som trenger store mengde data. Ellers ville de ikke reklamert med "fri data" og "1000Gb data" ?

 

Missbruker forøvrig ikke data når man bare bruker det man har blitt lovd og betaler for..

Endret av iPhoneXs
  • Liker 9
Lenke til kommentar

200GB/mnd er faktisk mykje om det ikkje erstattar fast linje heime.

 

Sjekka historikken på min eigen bruk av fiberlinja og det ligg på 200-300GB/mnd.

Telefonen brukar eg knapt mobildata på sidan det er wifi dei fleste plassar.

 

Chili må uansett halde seg innafor marknadsføringslova og det kan eg ikkje sjå at dei gjer slik dei oppfører seg.

 

Om ein ser på eit døgn og tid folk i arbeid har til å bruke mobilen så er det ikkje så mange timar.

8 timar søvn og 7,5 timar på arbeid. Då er det 8,5 timar att av døgnet.

Er ein ikkje heilt nerd så går det bort litt tid til andre gjeremål også, så rundt 8-9 timar alt etter arbeidstid og timar i senga vil nok vere normalt.

Så har ein andre fritidsaktivitetar som forhåpentleg vis ikkje betyr at ein glor på ein skjerm.

 

Om eg ikkje har rekna heilt feil så må ein med 9 timar per døgn bruke 1,35GB per time over 30 dagar for å nå 200GB.

 

Netflix filmar vil bruke omlag dette når ein ser film med 720p og og over 1,9GB ved 1080p.

På Get sin tv/film portal så er maks bitrate over 5000mbps så dvs omlag 2,2GB per time.

200Gb på en hel mnd er faktisk bare 6,66Gb pr dag..

Dvs 3-4 timer streaming i Full HD fra flere tjenester.

Ca 1time med 4K.. Så hvordan er det mye?

7,5timer på jobb? 8 timer minus en 30min matpause er normalt. Dvs de fleste er på jobb 8timer eller mer.

Jeg sover 5-6timer i døgnet. 6timer er generelt nok for en voksen person. 8timer for barn og unge. Så har endel timer å bruke ussle 6-7Gb data på om man vil..

 

Men håper Chili blir tygd og spyttet utigjenn for dette lureriet sitt der de reklamerer og lover en ting men ikke leverer. Glad jeg aldri gikk på dette tullet deres og heller beholdt min operatør.

Endret av iPhoneXs
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette miner meg om en person som ser reklame for en restaurant der det står "spis så mye du vil for 199,-" og han bestemmer seg for å ta med seg en kontainer inn i restauranten som han heller all maten ned i. Det han oppnår er to ting: 1) Vise at det er en logisk brist i påstanden "spis så mye du vil" om man virkelig setter ting på spissen (som alle selvfølgelig er klar over). 2) Slå restauranten konkurs om de velger å danse etter hans fløyte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forbrukertilsynet virkelig burde se på ifm med dette er markedet selv.. Det er jo åpenbart at det foregår lobbyvirksomhet og samarbeid bak kulissene i ISP bransjen. Grunnen til at mobildata ikke har blitt virkelig fritt ennå er jo fordi det ødelegger blodsuger-scheme's fra ISP'ene.

Bredbånd selskapene vil jo at pengene fortsatt skal velte inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette miner meg om en person som ser reklame for en restaurant der det står "spis så mye du vil for 199,-" og han bestemmer seg for å ta med seg en kontainer inn i restauranten som han heller all maten ned i. Det han oppnår er to ting: 1) Vise at det er en logisk brist i påstanden "spis så mye du vil" om man virkelig setter ting på spissen (som alle selvfølgelig er klar over). 2) Slå restauranten konkurs om de velger å danse etter hans fløyte.

Langt ifra det samme... Du har ubegrenset bruk for en fast mnd pris på internett hjemme ikke sant? Da er det ikke urimelig å forvente det samme på mobil når de reklamerer for det?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er jo normalt at når man får mer bruker man mer. jeg brukte lett infor datagrensen på tiligere mobil. men så vennet jeg meg till ubegrenset og bruker 15x mer. er jo det som skjer i marked

Med andre ord så har du ikke et normalt forbruk, og dermed bryter vilkårene :

Endret av Dimind
Lenke til kommentar

Om det er "ekstremt mye" eller ikke er da fullstendig irrelevant. Det er jo fortsatt bare en femtedel av det produktet kunden har kjøpt. 

 

Jeg klarer ikke se hvordan noen kan mene at dette er greit, eller at noen av de som forsvarer dette her inne ville godtatt det i en hvilken som helst annen sammenheng. 

 

Er det greit å få 1 dl øl når du bestiller en halvliter på byen? Er det greit at månedskortet ditt på bussen bare gjelder for i 6 dager? Er det greit å få levert bredbånd på 20 Mbps om man bestiller 100 Mbps? Er det greit om den nye elbilen din som har oppgitt rekkevidde på 500 km bare holder 100 km på en lading? Er det greit om boligen på 200 kvm viser seg å bare være 40 kvm?

Sammenlign det heller med menyvalget "fri buffet" hos Egon Pizza. Der kan man i teorien komme om morgenen, kjøpe fri buffet, og så bli sittende hele dagen og spise frokost, lunch, middag og kvelds på det samme menyvalget (til en fast pris).

 

Det går greit å kalle det fri buffet, fordi alle skjønner hva som er de implisitte begrensningene i tilbudet.

 

Det er litt det samme med fri data. Man antar at folk bruker abonnementet som et normalt mobilabonnement, og at de f.eks. ikke plugger det inn som en erstatning for et ordinært bredbåndsabonnement for en hel husholdning.

 

Det er ikke Chili som er gjøkene fordi de kaller det "fri data". Det er han fyren som kobler det inn som en bredbåndserstaning for en hel husholdning som er problemet (hvis det er det han gjør da, noe det meget godt kan være).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er allerede diskutert til døde. 1000 GB er ikke en kvote som sådan, bare et tak som ble satt for ordens skyld. Poenget med abonnementet var aldri å gi storbrukere et mobilt bredbånd-abonnement. Det rettet seg mot vanlige folk som ikke misbruker data.

 

Og hvor står dette mener du? Man kan ikke tilrettelegge en rekke subjektive meninger som man bare forventer at kunder skal skjønne. Man må faktisk forholde seg til de oppgitte vilkårene.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette miner meg om en person som ser reklame for en restaurant der det står "spis så mye du vil for 199,-" og han bestemmer seg for å ta med seg en kontainer inn i restauranten som han heller all maten ned i. Det han oppnår er to ting: 1) Vise at det er en logisk brist i påstanden "spis så mye du vil" om man virkelig setter ting på spissen (som alle selvfølgelig er klar over). 2) Slå restauranten konkurs om de velger å danse etter hans fløyte.

Det er meir som at du betalar 199 kr for fri buffet, også blir du kasta ut av restauranten når du forsyner deg for tredje gong.

Sjølv om restaurantsjefen hadde rekna med at berre halvparten av kundane skulle forsyne seg fleire gongar, så kan ikkje kunden klandrast for at restaurantsjefen har lovd meir enn han hadde råd til.

 

Skal alle være høflige og møte opp stappmette på buffet for at restauranten skal tene mest mulig på deg?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Helt klart villedende markedsføring. Chili brenner dessverre lyset i begge ender når de kaller det "Fri data" og deretter sier det IKKE er fri data. De har tatt en risiko og forventet det ville slå ann å være "først ute", men har rett og slett ikke regnet på konsekvensene av det.

 

De betaler for all databruk siden de leier nett av Telia, og vi vet jo at nettet de leier ikke tilbyr "Fri data" for en fastpris. Istedenfor tidenes beste markedsføring, er de i ferd med å lage en negativ PR storm som vil ende opp med å senke hele selskapet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sammenlign det heller med menyvalget "fri buffet" hos Egon Pizza. Der kan man i teorien komme om morgenen, kjøpe fri buffet, og så bli sittende hele dagen og spise frokost, lunch, middag og kvelds på det samme menyvalget (til en fast pris).

 

Det går greit å kalle det fri buffet, fordi alle skjønner hva som er de implisitte begrensningene i tilbudet.

 

Det er litt det samme med fri data. Man antar at folk bruker abonnementet som et normalt mobilabonnement, og at de f.eks. ikke plugger det inn som en erstatning for et ordinært bredbåndsabonnement for en hel husholdning.

 

Det er ikke Chili som er gjøkene fordi de kaller det "fri data". Det er han fyren som kobler det inn som en bredbåndserstaning for en hel husholdning som er problemet (hvis det er det han gjør da, noe det meget godt kan være).

Det ER Chili som er gjøkene fordi de tilbyr og lover noe man ikke får.. Falsk og forsåvidt ulovlig markedsføring fra Chili sin side.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sammenlign det heller med menyvalget "fri buffet" hos Egon Pizza. Der kan man i teorien komme om morgenen, kjøpe fri buffet, og så bli sittende hele dagen og spise frokost, lunch, middag og kvelds på det samme menyvalget (til en fast pris).

 

Det går greit å kalle det fri buffet, fordi alle skjønner hva som er de implisitte begrensningene i tilbudet.

 

Det er litt det samme med fri data. Man antar at folk bruker abonnementet som et normalt mobilabonnement, og at de f.eks. ikke plugger det inn som en erstatning for et ordinært bredbåndsabonnement for en hel husholdning.

 

Det er ikke Chili som er gjøkene fordi de kaller det "fri data". Det er han fyren som kobler det inn som en bredbåndserstaning for en hel husholdning som er problemet (hvis det er det han gjør da, noe det meget godt kan være).

 

Når de spesifikt sier at man kan bruke inntil 1000 GB så er det helt irrelevant hvordan ordet "fri data" skal tolkes. Det blir som at du kjøper fem stykker pizza og får ett, for å bruke en sammenligning du kanskje forstår bedre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det ER Chili som er gjøkene fordi de tilbyr og lover noe man ikke får.. Falsk og forsåvidt ulovlig markedsføring fra Chili sin side.

Vi får se da, hva forbrukertilsynet sier.

 

Men jeg tror de har sitt på det tørre med relativt god margin. Her er f.eks. hva de sier under punkt 17 i abonnements-kontrakten for Fri Data:

 

"Abonnementet Chili Fri Data kan ikke benyttes i modem/ruter og/eller for maskin-til-maskin kommunikasjon. Bruken av abonnementet anses ikke lenger å være personlig hvis kundens forbruk er unormalt, herunder hvis kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk. I slike tilfeller forbeholder Chilimobil seg retten til å begrense eller stenge kundens dataforbindelse."

 

Jeg tror ikke dette er noen sak, egentlig...

 

Det er sikkert ikke positivt for selskapet med akkurat denne medieomtalen. Men saken til Ben Martinsen tror jeg er veldig tynn her.

Endret av BjartmarO
Lenke til kommentar

Vi får se da, hva forbrukertilsynet sier.

 

Men jeg tror de har sitt på det tørre med relativt god margin. Her er f.eks. hva de sier under punkt 17 i abonnements-kontrakten for Fri Data:

 

"Abonnementet Chili Fri Data kan ikke benyttes i modem/ruter og/eller for maskin-til-maskin kommunikasjon. Bruken av abonnementet anses ikke lenger å være personlig hvis kundens forbruk er unormalt, herunder hvis kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk. I slike tilfeller forbeholder Chilimobil seg retten til å begrense eller stenge kundens dataforbindelse."

 

Jeg tror ikke dette er noen sak, egentlig...

 

Det er sikkert ikke positivt for selskapet med akkurat denne medieomtalen. Men saken til Ben Martinsen tror jeg er veldig tynn her.

Ja, de vil pålegge Chili å gjøre noen tiltak..

For Chili har IKKE sitt på det tørre..

 

Du leser gamle vilkår som det allerede er pålagt st de ikke kan nekte folk altså.. Det er allerede bestemt at de har ikke lov å nekte folk å dele data. Og ja.. Ikke glem at de reklamerer foe at man kan fritt dele data da?

 

"TaleFri

 

SMSFri

 

MMSFri

 

19 GB i EU/EØS inkludert

 

(fra 1.1.2019)

 

Inkludert deling til egne enheter"

 

 

Så hva var ikke lov?? Chili bryter sine egne påstander og ergo er det direkte løgn fra deres side. Falsk markedsførings er ikke forbrukertilsynet så glad i....

Endret av iPhoneXs
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...