Gå til innhold

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen


Anbefalte innlegg

Var innom tanken selv, men siden Chili opererer som et diktatur og regulerer statistikken med og kappe hånden av dem som har høyt forbruk, blir det umulig og få til. Det er noe meget rart med dette selskapet. Er som òg lure et bytte inn i en felle, gi byttet litt mat og kos før man med et smil skyter byttet i nakken.

har di låv till det da. om mange gjør det så går jo gjenomsnittelig bruk opp sakte men sikkert og om di da hiver folk av har di jo enda større problem med nkom og forbrukerklagemendan, Ser ikke bort ifra at det blir en classaction på di om di holder på mye lenger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.tek.no/artikler/bare-uker-etter-at-chili-tilbod-fri-data-har-de-begynt-a-ringe-kundene-om-a-roe-ned-forbruket/439474

 

"– 10 GB om dagen er ikke noe som slår ut hos oss, det skal være snakk om ekstrembruk. Vi hadde for eksempel en kunde som brukte en halv terabyte på to dager, og han fikk en telefon, sier Ryen Mill."

 

"– Det er alltid en vurderingssak, men et forbruk som er over 30 gigabyte per dag er noe vi undersøker. De kundene vi tar kontakt med, har typisk minst 50 gigabyte om dagen." 

 

Sier litt om sjefen når han går ut med påstander som dette og senere ikke har noen problem med å sparke ut alle som bruker 200GB i måneden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva som er lov og hva som er riktig er ikke alltid det samme. At dere ikke klarer og se problem stillingen er utrolig. Chili må betale for kapasiteten de bruker. Når kapasiteten som blir brukt er mer kroner enn kronene som kommer inn så må noe gjøres..

Og når det er enkelte som misbruker noe så inni granskauen som og streame 4k på mobil så er det bare og strupe de idiotene.

 

Enkel matte.

Tuller du? Prøver du virkelig og si at det er forbrukerne sitt ansvar at chilimobil ikke har orden på regnskapet sitt? Mener du det er forbrukerens sin feil som har kjøpt en tjeneste at chili ikke klarer og levere? Om du kjørte en taxi med en liter bensin på tanken igjen. Hadde du da plukket opp en kunde og lovet og kjøre han helt hjem selv om du visste du ikke fikk han mer 200m lengre bort i gaten? Hadde du krevd full pris siden du mener at kunden burde vite at du ikke hadde nok bensin? Kunden bodde 150km unna og måtte tusle resten av stykket til fots, fordi du mener at han burde vite bedre enn og høre på hva du lovte. Du bør virkelig aldri få deg en jobb der du selger noe til andre mennesker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan skrive under på at du får overhodet ingen varsling om forbruk, som sagt tidligere eg ble oppfordret til å bruke mer data... Det er så fantastisk at eg har ikke flere ord igjen

Strengt tatt må du jo sende SMS for å fylle på data, det kan regnes som varsling på forbruk.

 

Hvordan vet du at du ble nedgradert til 25gb? Ble det sendt en sms...?

 

Ikke at jeg forsvarer det at de kaster deg ut etter å ha oppfordret deg til å bare bruke data.

.

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det å sette en håndfast grense?

 

Skjønnsvurderinger av forbruket har ingen plass i et abonnement kalt fri bruk.

 

Jeg opprettet en sak mot chili rett før månedsskiftet etter å ha blitt tvangsflyttet. Da de åpnet opp det nye abonnementet byttet jeg over. Chili anså da saken som løst (deres svar til brukerklagenemnda).

 

Nå er jeg kastet ut på ny. Forbruket er lavere også. Jeg er spent på hva brukerklagenemnda har å si.

 

Edit: kan legge til at jeg har kjøpt datapakke i etterkant og krever dette refundert også. Fra fri bruk til 0 gb på en skjønnsvurdering. De er kjeltringer.

Endret av Freakai
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strengt tatt må du jo sende SMS for å fylle på data, det kan regnes som varsling på forbruk.

 

Hvordan vet du at du ble nedgradert til 25gb? Ble det sendt en sms...?

 

Ikke at jeg forsvarer det at de kaster deg ut etter å ha oppfordret deg til å bare bruke data.

.

 

Jeg ble også nedgradert, fikk bare en SMS der det sto:

 

«Hei! Vi kan dessverre ikke lengre tilby deg fri data-abonnementet, med hjemmel i våre vilkår (punkt 17, avsnitt 5): Bruken anses ikke lenger å være personlig hvis Kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk. I slike tilfeller forbeholder Chilimobil seg retten til å begrense eller stenge Kundens dataforbindelse. Ditt abonnement er nå endret til 25 GB (399,- i måneden). Hilsen oss i Chilimobil»

 

Nøyaktig samme SMS som det er bildet av i artikkelen.

De reklamerer med at du kan fylle på ubegrenset med å sende melding når du har brukt opp dataen. Ser ikke hvordan det kan oppfattes som annet en oppfordring til å bruke data.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strengt tatt må du jo sende SMS for å fylle på data, det kan regnes som varsling på forbruk.

 

 

Hvordan vet du at du ble nedgradert til 25gb? Ble det sendt en sms...?

 

Ikke at jeg forsvarer det at de kaster deg ut etter å ha oppfordret deg til å bare bruke data.

.

Eg prøver og være så ærlig som overhode mulig her. Det låg en oppdatering på xboxen for Call of Duty som var på 26 GB. Morgenen etter kom det en melding om at eg måtte sende data på sms for og frigjøre mer data. Eg prøvde flere ganger og sende men det var noe som gjorde at eg ikke kunne sende sms, så var det et galt nummer oppført i medlingssentralen. Kontaktet chili kundeservice for og spørre om eg hadde brukt for mye data siden eg hadde glemt og bytte over til wifi kvelden før. I andre enden sier hun sa fint at eg trengte ikke bekymre meg for databruken da det nå var tillatt og dele med andre enheter og grensen på 1000GB telte ikke lengre. Eg spurte også om det var greit at eg brukte mobilnettet til xbox og forklarte det var en del oppdateringer eg ikke alltid hadde oversikt over. Fikk grønt lys da det ikke var begrensinger lengre, eneste var at eg måtte sende sms hver 3Gb etter at 5Gb var brukt hvert døgn. Eg spurte ikke en gang, men hun sa dette kunne eg gjøre så mange ganger eg ville, og flere ganger om dagen om nødvendig, det var bare en justering dem måtte gjøre for at eg skulle fortsette med og kunne bruke fri data (konkurransetilsynet eller noe lignende ble nevnt) Det som forundrer meg var at oppdateringen min på 26GB den kvelden/natten stoppet aldri mobilnettet mitt eller begrenset mengden data til 5gb før om morningen. Måtte da sende "data" 3 ganger etter hverandre for og få tilbake datatrafikk på mobilen igjen. Dette sa dem på kundeservice. En uke senere fikk eg sms om at forbruket mitt var høyt og at dem ikke lengre såg på forbruket mitt som personlig lengre og at dem hadde endret abonnementet mitt til 25gb/mnd. Endret av Amphel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble også nedgradert, fikk bare en SMS der det sto:

 

«Hei! Vi kan dessverre ikke lengre tilby deg fri data-abonnementet, med hjemmel i våre vilkår (punkt 17, avsnitt 5): Bruken anses ikke lenger å være personlig hvis Kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk. I slike tilfeller forbeholder Chilimobil seg retten til å begrense eller stenge Kundens dataforbindelse. Ditt abonnement er nå endret til 25 GB (399,- i måneden). Hilsen oss i Chilimobil»

 

Nøyaktig samme SMS som det er bildet av i artikkelen.

De reklamerer med at du kan fylle på ubegrenset med å sende melding når du har brukt opp dataen. Ser ikke hvordan det kan oppfattes som annet en oppfordring til å bruke data.

Det er jo en SMS som varsler at du nå er flyttet til ett annet abonnement. Du blir ikke bare byttet over i det stille.

 

Det er jo helt klart oppfordring til å bruke data, men det er jo også en varsling på hvor mye du har brukt. Hvis du har sendt 5 SMS med påfyll av data på en dag vet du jo at du nærmer deg 20GB forbruk.

Lenke til kommentar

Det er jo en SMS som varsler at du nå er flyttet til ett annet abonnement. Du blir ikke bare byttet over i det stille.

 

Det er jo helt klart oppfordring til å bruke data, men det er jo også en varsling på hvor mye du har brukt. Hvis du har sendt 5 SMS med påfyll av data på en dag vet du jo at du nærmer deg 20GB forbruk.

 

Problemet er jo at man får ingen varsel på at man bruker for mye data før de flytter deg over. Det handler ikke om varsel på hvor mye du har brukt, men hvor mye som er for mye. Det er helt bak mål å tvangsflytte kunder uten å i det hele tatt varsle om at de bruker for mye data.

 

https://www.tek.no/artikler/bare-uker-etter-at-chili-tilbod-fri-data-har-de-begynt-a-ringe-kundene-om-a-roe-ned-forbruket/439474

 

"– 10 GB om dagen er ikke noe som slår ut hos oss, det skal være snakk om ekstrembruk. Vi hadde for eksempel en kunde som brukte en halv terabyte på to dager, og han fikk en telefon, sier Ryen Mill."

 

"– Det er alltid en vurderingssak, men et forbruk som er over 30 gigabyte per dag er noe vi undersøker. De kundene vi tar kontakt med, har typisk minst 50 gigabyte om dagen."

 

Fra Chilimobil sjefen som du selv kan lese i artikkelen jeg linket. 30GB dagen er jo langt mer en vi som ble tvangsflyttet brukte, og her er det bare snakk om å "undersøke" og å gi kunden en telefon, ikke å nekte de videre bruk av Fri Data abonnementet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kombinasjonen "fri bruk" og "kastet ut pga unormalt høyt forbruk av data" er hysterisk :p

 

Takk for latteren.

 

Hva som er lov og hva som er riktig er ikke alltid det samme. At dere ikke klarer og se problem stillingen er utrolig. Chili må betale for kapasiteten de bruker. Når kapasiteten som blir brukt er mer kroner enn kronene som kommer inn så må noe gjøres..

Og når det er enkelte som misbruker noe så inni granskauen som og streame 4k på mobil så er det bare og strupe de idiotene.

 

Enkel matte.

 

Når ble det tjenestekjøpers plikt eller oppgave å påse at tjenesteyter kan levere den tjenesten det inngås avtale om? På det private plan, meg bekjent ingen.

 

Chili selger sitt produkt, kjøper inn kapasitet fra nettverkseier og prøver å tjene penger på å videreselge denne kapasiteten til sine kunder. De velger å selge et produkt. For dette produktet forventer de en spread av forbruk. For å forenkle noe enkelt kan vi si de har kunder de tjener penger på, går i null på og kunder de taper penger på. Chili velger å ikke ta tapet fra kunder som bruker mye. Dette er mildt sagt tvilsomt. Jeg vil være forundret om det ikke også er kriminelt.

 

Videre er det forbløffende at du kan påstå at det er kundens problem at selskapet taper penger på tjenesten de frivillig tilbyr og dermed bør kunden vise hensyn og ikke forbruke etter sitt normale behov. Kan ikke Chili tjene penger på produktet, eller er villig å gå med tap over tid, har produktet ingen fornuftig rasjonale for å eksistere.

 

Rart i grunn hva folk, "idiotene", kan komme med i forsvar av Chilis råtne forretningsskikk.

 

Enkel matte er at jeg får en liter melk når jeg kjøper denne på butikken og ikke 0.2 liter som det er i Chilis variant av melkekartongen. Superenkel forskning sier at folk vil ha det de tror de kjøper. I dette tilfellet tror, basert på markedsføring, potensielle kunder at de kjøper ubegrenset dataforbruk for 499 i måneden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilde: https://help.netflix.com/nb/node/87

Netflix bruker alene ca 1 GB for 1 time tittetid.

Legg til bakgrunsoppdatering og et par oppdateringer så ligger man på ca 1,2 GB i timen.

I dag bruker man mobil/padda til så meget:

- streaming av: TV, film, musikk, radio, lydbøker

- spilling

- XX % kontakt med andre personer

- ringe med facetime, skype, Messenger eller WhatsApp

- avis lesing

- bruke apper med sky muligheter gjør det omtrent like bra som på pcen (f eks Adobe spark)

- kartbok

- oppslagsverk

 

Og det er et hav av ting man kan gjøre som bruker nett der man ikke ser på skjermen.

 

Uansett, om han har forbruk på 12 GB per dag så ligger man på ca 380 GB per måned. Så er det det faktiske taket til chili?

1 GB/t er for ikke-HD. HD er 3 GB/t, 4k er 7 GB/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videre er det forbløffende at du kan påstå at det er kundens problem at selskapet taper penger på tjenesten de frivillig tilbyr og dermed bør kunden vise hensyn og ikke forbruke etter sitt normale behov. Kan ikke Chili tjene penger på produktet, eller er villig å gå med tap over tid, har produktet ingen fornuftig rasjonale for å eksistere.

Det er bra at ikkje andre virksomheiter bruker same taktikk. Eg trur nok at folk hadde reagert om dei leasa ein bil med 12000km årleg køyrelengde, når bilselgaren tek tilbake bilen etter ein har køyrt 300 km ein måned, med begrunninga med at dei tener meir pengar når leasingkunden leverer tilbake ubrukt bil.

Eller dersom busselskapet tek frå deg månedskortet dersom du reiser meir enn 5 gongar tur/retur i veka. Joda busselskapet tener sjølvsagt meir om månedskortkundane held seg heime, og at alle som reiser ofte med buss kjøper enkeltbillett kvar gong, men det får no være måte på kor lojale vi som kundar skal være.

 

Dersom Chilimobil ikkje har økonomisk ryggrad til å selge ubegrensa databruk, så må dei for pokker heller ikkje selge slike abonnement. Dersom den reelle mpnedsgrensa er 200 GB i måneden, så er det dei vilkåra dei må tilby.

Lenke til kommentar

Dette står det om bruk når man tegner abo:

"Med Chili Fri Data får du ubegrenset datamengde i Norge og 19 GB i EU/EØS (fra 1. januar 2019). Du kan dele data til dine egne enheter.

 

Når du har benyttet 5 GB på én dag, fyller du enkelt på med 3 GB via SMS. Kunden kan fylle på ubegrenset antall ganger uten at det koster noe ekstra.

 

TV 2 Sumo Sport, film og serier er gratis de 60 første dagene, deretter bestemmer du om du vil fortsette abonnementet. Dersom du velger å fortsette med TV 2 Sumo, vil du betale kr 150,- (ordinær pris 179,-). Dersom du ikke ønsker TV 2 Sumo etter gratisperioden, vil du videre kun betale for ditt mobilabonnement hver måned (kr 499,-). Tilbudet gjelder kun nye TV 2 Sumo kunder.

 

Hastighetene på data er opp til 350Mbit/s. Opplevd hastighet vil variere ettersom f.eks. hvor du befinner deg og hvilken telefon du har."

 

Altså ikke noe om at du ikke kan bruke mobilen som hotspot og se så mye film du ønsker. Det eneste er at du må svare på en sms etter 5GB og deretter pr. 3GB pr. dag, og at du kun kan dele til egne enheter. De skriver jo spesifik: "Kunden kan fylle på ubegrenset antall ganger uten at det koster noe ekstra"

 

Det står uttrykkelig at dette gjelder fra 1 januar, litt tidlig å klage nå da hehe.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det relevant om forbruket er «normalt» eller ikke så lenge det er innenfor de gitte vilkårene til abonnementet?

 

Og gi meg gjerne definisjonen på normalen så vi kan få konkretisert det også.

 

Hva som er normalt for deg, trenger ikke å være normalt for meg. Siden det da er så stor forskjell på folks data bruk så kan vi ta utgangspunkt i  hva mobilabonnement koster og inneholder generelt sett. 

 

Når de aller fleste mener at 30 Gb på en mnd er et høyt forbruk så sier det vel seg selv at 200Gb ++ på 14 dager er noe mer enn normalt. 

 

Men igjen så er jeg enig at det er tåpelig av Chili å gå frem på denne måten, de burde byttet navn til 300Gb pr mnd eller noe lignende. Selv om dette er et problem for kun 0,05% av kundene. 

 

Falsk reklame er dessverre ikke noe nytt her i Norge, men det betyr ikke at det er ok. 

Lenke til kommentar

Haha. Glad jeg bor i Danmark. Jeg har ikke internett og roamer bare på mobilen. Jeg har en mobilmast på toppen av blokken jeg bor i så utmerket dekning og hastighet på 4G.

 

Fribruk (1000 GB) for 129 DKK/måned. Ingen sperring her og man kan dele så mye internett man vil.

 

oister.dk

 

Danmark og Norge kan ikke sammenlignes. Danmark er jo ei lita flat øy i forhold til lange bulkete Norge. 

 

Men av ren nyskjerrighet, hvilke hastigheter får du og er de stabile?

Lenke til kommentar

Ett alternativ for Chilli må jo være å skrote fri bruk og lansere ett abo med fast GB pris på 3 kr, med start pris (abonemangs pris) på 299,- og 100GB.

Joda, de må få lov til å tjene litt også.

3 kroner for hver GB over

Da kan alle kose seg med lave priser

 

Alltid moro når folk kommer med prisforslag. Hvor sannsynlig tror du dette er når de selger 25GB for 399,- ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...