Gå til innhold

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen


Anbefalte innlegg

Henger jo ikke på greip det du skriver. Du forsvarer alle som bruker 10-12 gb om dagen, men da forstår du vel også at 40GB abonnementet er langt unna å tilfredsstille disse personene?

 

Det fins ingen gode operatører på markedet for de som bruker 50+ gb hver måned, kun Chili. De gjør så godt de kan, med gode investorer, med å holde hodet over vannet. Håper inderlig de lykkes, for da kommer de jævla drittselskapene Telia og Telenor til å senke prisene sine også. Duopol er noe vi ikke er tjent med, og jeg hyller både ICE og Chili som prøver på noe annet.

Henger ekstremt godt "på greip" det jeg skriver når jeg svarte på en kommentar der ek foreslo jeg kunne skifte til OneCall eller Telenor sine svindyre abo på ussle 16Gb i mnd for latterlige 499kr.. Så her må du nok følge med på hva du svarer på?

 

Telia er forøvrig blandt de billigeste på de større abonementene over 20Gb..

Og skal jeg ha valget mellom svindlerne i Chili eller betale litt mer å få mer enn nok data for mott bruk så velger jeg lett Telia any day of the week. De gir meg hvertfall hva de lover uten overfakturering eller noe. Eller de gir meg mer enn de lover siden de ga meg 25% rabatt for å fortsette som kunde.

 

Men hvordan mener du Chili gjør så godt de kan? De lover 1 ting og leverer ikke det de lover... Det er ikke "så godt de kan".. Det er ren svindel?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er greia med folk?

 

Har dere ikke jobb, eller annet å finne på enn å presse disse grensene til Chili hele tiden? Jeg er forsåvidt enig i at det er teit å sette en 1000GB grense når dette egentlig er uoppnåelig, men ikke kom her å si at du bruker 222 gb på 18 dager kun på streaming av Netflix og Viaplay  :rofl: Men ikke det, ser man kun på 4K oppløsning går dataen fort, 12,3 GB vil si ca 1-2 filmer i 4K oppløsning hver ENESTE dag... men er dette normal bruk?  :nei:

 

 

Spent på hva neste "klagestorm" fra "ærlige kunder" er altså.

Takk for meg  :tease:

 

 

Ja skyv heller skylden over på folk som kanskje er ufrivillig arbeidsløs eller ensomme mennesker, kall dem for unormale freaks fordi de bruker mer data enn deg. Hva gjør egentlig deg til dommer over hva som er korrekt bruk av data, eller hvor mange filmer folk skal få lov til å se per dag?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan si meg enig i at Fri data er feil navn. «Fri data» hadde vært en bedre moderasjon. Når det er sagt er det sikkert noen kunder der ute som også kunne moderert seg litt i samme ånden. Prisen en betaler for dette må jo kunne sies å være utrolig bra uansett. Jeg betaler vel hundrelappen mindre pr mnd for en vits sett opp mot 220gb på 18 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo hvor langt ned de må for å tjene penger. Det er vel minst én grunn til at andre operatører ikke tilbyr noe lignende...

 

Tenkte nettopp tanken selv.. Hva om Chilimobil gjør oss obs på hva de større aktørene faktisk tjener på småabonementene sine, om de kan tjene penger på "Fri data" / 200gb ..

 

Kanskje det er dette det bør skrives om..

 

Samt, at Chili bør endre markedsføringen sin..

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Jeg støtter Chili Mobil...

 

Båndbredde er en begrenset ressurs, og innebakt i alle tilbud om "fri data" ligger det en antagelse om at folk ikke bruker abonnementet til å sette på kontinuerlig streaming av 4K eller nedlasting av torrents.

 

Når folk gjør dette, så skader de de andre brukerne av den samme tjenesten, i form av at andre brukere får et dårlige og tregere tilbud, eller i form av at Chili må kjøpe inn eller bygge ut mer båndbredde. Det sistnevnte vil også skade alle brukerne over tid, i form av at abonnementsprisene vil gå opp.

 

Jeg ser det som en slags form for bevisst parasittisk virksomhet, med litt for liten tanke for hvordan oppførselen skader og ødelegger for resten av brukerne av tjenesten. Jeg har ikke spesielt stor sympati for saken til han fyren her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I så fall vil jeg se et regnestykke som viser at dette ikke er data som enten er a) Benyttet til å streame 4k videoer timer ut og inn (som da ikke er vanlig mobilbruk men går over til vanlig bredbåndsbruk), b) Torrent eller nedlastninger av filer, i så fall hvilke typer filer og mengder må til for å nå over 200GB på 18 dager

 

Vi har ikke TV og streamer alt vi ser lovlig. Det og streaming av musikk krever et sted mellom 10 og 18 GB hver dag avhengig av hvor mye vi har brukt strømmetjenestene. En hockeykamp på Sumo krever et sted mellom 6 og 8 GB. Det vil si et sted mellom 180 og 324 GB på de 18 dagene han brukte 220.

 

All denne stremingen er i det tjenestene kaller HD, som er enten 720 eller 1080 - og langt unna 4K.

 

Til sammenligning bruker jeg ca 10 GB i mnd på mobilen, uten noen form for TV-strømming.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg støtter Chili Mobil...

 

Båndbredde er en begrenset ressurs, og innebakt i alle tilbud om "fri data" ligger det en antagelse om at folk ikke bruker abonnementet til å sette på kontinuerlig streaming av 4K eller nedlasting av torrents.

 

Når folk gjør dette, så skader de de andre brukerne av den samme tjenesten, i form av at andre brukere får et dårlige og tregere tilbud, eller i form av at Chili må kjøpe inn eller bygge ut mer båndbredde. Det sistnevnte vil også skade alle brukerne over tid, i form av at abonnementsprisene vil gå opp.

 

Jeg ser det som en slags form for bevisst parasittisk virksomhet, med litt for liten tanke for hvordan oppførselen skader og ødelegger for resten av brukerne av tjenesten. Jeg har ikke spesielt stor sympati for saken til han fyren her.

Du støtter altså ren svindel?

 

Mitt abo kan keg bruke slil jeg vil uten begrensninger som Chili har. Dvs om jeg ønsker å bruke opp alle Gb på 1 dag eløer mnd er 100% opptil meg. Chili lover en ting og leverer boe annet. Det har ingenting med båndbredde osv å gjøre.. Det kalles svindel når de ikke leverer hva de så høylytt lover?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg støtter Chili Mobil...

 

Båndbredde er en begrenset ressurs, og innebakt i alle tilbud om "fri data" ligger det en antagelse om at folk ikke bruker abonnementet til å sette på kontinuerlig streaming av 4K eller nedlasting av torrents.

 

Når folk gjør dette, så skader de de andre brukerne av den samme tjenesten, i form av at andre brukere får et dårlige og tregere tilbud, eller i form av at Chili må kjøpe inn eller bygge ut mer båndbredde. Det sistnevnte vil også skade alle brukerne over tid, i form av at abonnementsprisene vil gå opp.

 

Jeg ser det som en slags form for bevisst parasittisk virksomhet, med litt for liten tanke for hvordan oppførselen skader og ødelegger for resten av brukerne av tjenesten. Jeg har ikke spesielt stor sympati for saken til han fyren her.

Du støtter altså ren svindel?

 

Mitt abo kan jeg bruke slil jeg vil uten begrensninger som Chili har. Dvs om jeg ønsker å bruke opp alle Gb på 1 dag eløer mnd er 100% opptil meg. Chili lover en ting og leverer boe annet. Det har ingenting med båndbredde osv å gjøre.. Det kalles svindel når de ikke leverer hva de så høylytt lover?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbruket høres voldsomt ut. Ser på Piratebay at nedlastning av 1080p film er omlag 1GB/time. Siden han ikke har TV/PC og dermed ikke hotspotting, ville det være rart om han streamet 4K.

 

Skulle tro streaming 1080p tok mindre data enn 1GB/time? I så fall bruker han over 12 timer daglig til 1080p streaming høres det ut som. HVER dag.

 

Ja, det høres ikke helt urimelig at Chili ikke ønsker denne bruken. Men hvordan skal folk ellers klare å nå 1000GB/måneden i maks bruk på en mobil? :-)

Lenke til kommentar

Ja, det høres ikke helt urimelig at Chili ikke ønsker denne bruken. Men hvordan skal folk ellers klare å nå 1000GB/måneden i maks bruk på en mobil? :-)

Nå er det ikke 1000GB lenger. men faktisk ubegrenset så. Og hotspotting er låv til egne enheter så noen kan streame 4k til tven mens di sitter å ser på youtube på pc om di vill. 12GB om dagen er latterlig lite i 2018 snart faktisk 2019. en 4k film er faktisk opp mot 40gb eller mer

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forbruket høres voldsomt ut. Ser på Piratebay at nedlastning av 1080p film er omlag 1GB/time. Siden han ikke har TV/PC og dermed ikke hotspotting, ville det være rart om han streamet 4K.

 

Skulle tro streaming 1080p tok mindre data enn 1GB/time? I så fall bruker han over 12 timer daglig til 1080p streaming høres det ut som. HVER dag.

 

Ja, det høres ikke helt urimelig at Chili ikke ønsker denne bruken. Men hvordan skal folk ellers klare å nå 1000GB/måneden i maks bruk på en mobil? :-)

Er ett forbruk på 10-12Gb pr dag voldsomt liksom??

Streamimg av Full HD 1080p er 1,5-2Gn pr time.

4K er 4x så mye. Skal jaggu ikke mye til å bruke 12Gb or dag altså...

Og det er mange måter man fint kan blåse av 30Gb pr dag uten å streame 1sekund engang. (Uten å laste ned torrenter osv)

 

Høres totalt urimelig ut at Chili ikke vil ha den type bruk når de faktisk tilbyr FRI BRUK...

Eller 1000Gb pr mnd som de sa før.. Dvs over 30Gb pr dag...

Endret av iPhoneXs
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 



Men i dag må en nok si at 11 GB døgn er helt normal bruk. 


Tja... 11 GB tilsvarer ca. 7 Netflix-filmer i full HD, hver eneste dag. Det er få som ser denne mengden med film på mobilen eller nettbrettet.

Det som er mest sannsynlig er vel at denne fyren bruker mobilabonnementet sitt som bredbånd. Og at han i tillegg er stor-nedlaster f.eks. av torrents. Da kommer man fort opp i disse mengdene her. Men jeg vil ikke kalle det heller normalt. Ikke for vanlige bredbåndsbrukere, og i alle fall ikke for mobildata-brukere. Han befinner seg nok langt ute på ekstrem-enden av skalaen for mobil databruk, uansett hvordan du snur og vender på det, selv i 2018! :)
Endret av BjartmarO
Lenke til kommentar

Har jeg sagt fra dag 1.. Dette kommer til å bli begrenset.

Men dette ville ikke de som skrytte så voldsomt av Chili høre noe av

Også litt merkelig at de har skiftet navn på abonnementet fra "fri data" til "1000Gb" til fri-data igjenn. Men hele tiden har de hatt diverse begrensninger som f.eks antall Gb pr dag osv. så det har faktisk aldri vært ekte fri data.. men "fri" data innenfor deres egne unike betingelser og vilkår.

Så at de nå har satt den på 200Gb var absolutt ingen overraskelse. Flere som er misfornøyd med Chili så derfor valgte jeg å styre langt unna de og heller ta en tlf til operatøren jeg har å heller få rabatt istedenfor å skifte operatør.

Byttet de navn på abonnementet? Kilde?

 

Mulig de har begrenset det, men det er tydeligvis bare for de som bruker ekstreme mengder data. De flere har ingen problemer fordi de ikke har et ekstremt overforbruk.

 

Men: Hvis 200 GB er en slags grense, så bør de vel endre det til "Fri Bruk 200 GB", så slipper misbrukere å lure på om de slipper unna med det.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Du støtter altså ren svindel?

 

Mitt abo kan jeg bruke slil jeg vil uten begrensninger som Chili har. Dvs om jeg ønsker å bruke opp alle Gb på 1 dag eløer mnd er 100% opptil meg. Chili lover en ting og leverer boe annet. Det har ingenting med båndbredde osv å gjøre.. Det kalles svindel når de ikke leverer hva de så høylytt lover

Jeg støtter svindel. :)

Lenke til kommentar

Er vel et definisjonproblem vi sliter med her. Tror de fleste av oss er enige, sånn, egentlig. Med større takhøyde , øker naturligvis forbruket. 220GB er ikke like mye eller større enn ubegrenset. Ja, noen bruker skremmende mye data, men det er ingen unnskyldning, de har jo regelrett lurt forbrukeren. Uansett hvordan du vrir å vender på det, har de karret til seg brukere fra andre leverandører ved å endre vilkårene, tåkeprat ang. begrensninger, "normal-bruk" osv. Selvfølgelig vil de ha sånne som meg inn på dette abonnementet; jeg bruker under 2GB i måneden. Da kan man skryte av å levere ubegrenset nett, samt tjene ufortjent mye på å ha meg som kunde. De som hadde problemer med at 220GB og 1TB ikke var det samme; 125,- er mindre enn 399,-

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Byttet de navn på abonnementet? Kilde?

 

Mulig de har begrenset det, men det er tydeligvis bare for de som bruker ekstreme mengder data. De flere har ingen problemer fordi de ikke har et ekstremt overforbruk.

 

Men: Hvis 200 GB er en slags grense, så bør de vel endre det til "Fri Bruk 200 GB", så slipper misbrukere å lure på om de slipper unna med det.

Om du har fulgt med på nettsiden så ser man det. Kilde er Chili selv.

 

De skal ikke begrense noe bår det er FRI bruk...

Eller 1000Gb som de kalte det i forrige mnd.

Da har man full rett på å beuke det man betaler for. Og ordet overforbruk eksisterer ikke i slike tilfeller.

Ikke noen som har missbrukt noe heller siden de bare har brukt en tjeneste slik den reklameres som..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er vel et definisjonproblem vi sliter med her. Tror de fleste av oss er enige, sånn, egentlig. Med større takhøyde , øker naturligvis forbruket. 220GB er ikke like mye eller større enn ubegrenset. Ja, noen bruker skremmende mye data, men det er ingen unnskyldning, de har jo regelrett lurt forbrukeren. Uansett hvordan du vrir å vender på det, har de karret til seg brukere fra andre leverandører ved å endre vilkårene, tåkeprat ang. begrensninger, "normal-bruk" osv. Selvfølgelig vil de ha sånne som meg inn på dette abonnementet; jeg bruker under 2GB i måneden. Da kan man skryte av å levere ubegrenset nett, samt tjene ufortjent mye på å ha meg som kunde. De som hadde problemer med at 220GB og 1TB ikke var det samme; 125,- er mindre enn 399,-

 

Og, jo, glemte nesten å nevne: når det er en såpass liten gruppe forbrukere som bruker slike datamengder: dette burde de så absolutt ha forutsett. Fantastisk Idé, elendig utførelse og oppfølging. Ingen klage til support-personell her, det er ledelsen som har bæsja på leggen, mens undersåttene må ta smellen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...