Gå til innhold

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen


Anbefalte innlegg

Synd at noen må ødelegge med overforbruk, jeg bruker Chili fordi jeg ikke vil tenke over hvor mye jeg bruker.

 

Hvordan kan man ødelegge med overforbruk når reklamen sier fri bruk, og at de i tillegg har fjernet datakvoten. Likevel har de satt en egen skjult datakvote på rundt 220GB, dette kalles villedende reklame og det er noe du kan dømmes for. Begrunnelsen de bruker for å flytte over til et 25GB abb. er også diffus, da det for min del (datter) har blitt brukt på annet enn de enhetene hun disponerer. Ikke har det vært brukt som erstatning for privat hjemmenett heller. Har ikke noe imot Chilli, og er glad for at de er en som presser på for nye flotte tilbud i mobilbransjen. De må derimot rette seg etter lover og regler som alle andre, å drive i gråsonen mot svindel vil neppe tjene dem godt på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd at noen må ødelegge med overforbruk, jeg bruker Chili fordi jeg ikke vil tenke over hvor mye jeg bruker.

Du bruker jo tydligvis godt under det som chilli kaller "gjennomsnittlig forbruk"

Så da hadde det jo ikke hatt noe å si om dem strupet abnomentet til 200 / 250 gb i mnd til samme pris ?

Er jo fortsatt ingen konkurrenter som leverer noe i nærheten av det

 

Å nei du kan ikke bruke dette abnomentet uten å tenke over hvor mye du bruker, for bruker du mer enn DERES norm så blir du jo flyttet til et lavere abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvor står dette mener du? Man kan ikke tilrettelegge en rekke subjektive meninger som man bare forventer at kunder skal skjønne. Man må faktisk forholde seg til de oppgitte vilkårene.

Det er som sagt diskutert til døde i andre tråder. Les abonnementsvilkårene og hvordan de kommuniserte abonnementet ut til kundene.

 

 

 

Kva er unormal bruk?

Det som går langt ut over datamengden operatørene tilbyr til rundt samme pris i dag. For eksempel er 12-15 GB til 399,- rundt normal bruk, antakelig litt overkant. Men det er på dette nivået markedet ligger i dag, så da må det regnes som normal bruk.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når denne kunden tegnet abonnementet så het det abonnementet Chili fri data 1TB.

Kilde? Har de byttet navn på abonnementet?

 

 

 

Har selv brukt rundt 200GB i desember, da noen episoder med netflix og noen oppdateringer på xbox er vanlig hverdagskost.

Nettopp. Du bruker det jo ikke til data på mobilen, men misbruker det som mobilt bredbånd. Altså misbruk og brudd på abonnementsvilkår.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Grunnen til at det alltid blir så mye oppstyr rundt denne saken, er fordi det ikke finnes noen alternativer til Fri Data fra Chili. Den ene gruppen er glad for at det endelig finnes en utfordrer i det norske mobilmarkedet som tilbyr "ubegrenset" data til en pris ingen av konkurrentene kommer i nærheten av. Den andre gruppen kritiserer forutsetningene for bruken, reklamen for produktet og kundebehandlingen til Chili. Spørsmålet er hvor mye man er villig til å kompromittere for å få et produkt som bryter grensene i et ganske fastlåst marked. Det er ingen tvil om at alternativet er et dyrere produkt med lavere datamengde. For noen er det helt akseptabelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De må få på plass klarere retningslinjer hva angår forbruk av data, slik at kundene vet nøyaktig hvor grensen går. Akkurat nå er det jo helt i det blå hva Chili definerer som unormal databruk. Selv går det noen terrabyte per måned via mitt wifi-nettverk her i huset, hvorav ca 400 GB går via wifi-tilkoblingen på mobiltelefonen utenom 4G (har 25 GB fra Chili).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva er greia med folk?

 

Har dere ikke jobb, eller annet å finne på enn å presse disse grensene til Chili hele tiden? Jeg er forsåvidt enig i at det er teit å sette en 1000GB grense når dette egentlig er uoppnåelig, men ikke kom her å si at du bruker 222 gb på 18 dager kun på streaming av Netflix og Viaplay :rofl: Men ikke det, ser man kun på 4K oppløsning går dataen fort, 12,3 GB vil si ca 1-2 filmer i 4K oppløsning hver ENESTE dag... men er dette normal bruk? :nei:

 

Jeg skjønner godt at mange av dere ser deres snitt til å si opp bredbånd og andre merkostnader for å kun streame, laste ned, dele osv fra din mobil, for mobilnettet vårt er faktisk raskt nok til dette. Men det å så klage når du blir utestengt for å bryte retningslinjene er for meg helt bak mål, og det er virkelig på tide å ta seg selv et tak i nakken å finne på noe bedre å gjøre.

 

Jeg skjønner også at Tek.no har lite å skrive om, når et eller annet om Chili Mobil har vært headline så mange ganger nå at jeg har mistet tellinga på dette. Men det drar kanskje mange klikk, så fair enough.

 

Spent på hva neste "klagestorm" fra "ærlige kunder" er altså.

Takk for meg :tease:

Er du full? 220Gb på 18dager er faktisk bare 12Gb om dagen altså?

Hehe, vet ikke hvem som er full jeg, når du ikke klarer å lese innlegget mitt engang før du kommenterer. Jeg skriver om bruken man må ha for å oppnå dette, og det er ikke normal bruk.

 

Utifra alle kommentarene dine rundt dette så er jeg veldig usikker på om du er arbeidsløs med lite å gjøre, eller en telia ansatt som gjør jobben sin... hva er greia liksom?

Hva som er normalt forbruk, kan ikke diskuteres. For meg er 1 GB i mnd normalt. For en som er uføretrygdet, eller av en eller annen grunn har mye «fritid» kan 20 GB om dagen være normalt. At Chilli legger inn restriksjoner er hårreisende! De definerte jo i utgp opptil 1000 GB i mnd som normalt! All pr er god pr??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som går langt ut over datamengden operatørene tilbyr til rundt samme pris i dag. For eksempel er 12-15 GB til 399,- rundt normal bruk, antakelig litt overkant. Men det er på dette nivået markedet ligger i dag, så da må det regnes som normal bruk.

 

Nei, det er det ikke.Tilsvarende kunders forbruk er tilsvarende kunders forbruk. I og med at det ikke finnes tilsvarende løsning der ute må fri data kunder sammenlignes med andre fri data kunder der ute. Pris spiller ingen rolle. Så det en har å gå etter er: Unormalt = " kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk"

 

Har du kilde på det du skriver her? Du spør jo andre etter kilder så regner med du sitter med løsningen her da? Så fri data grensen går for deg ved 15GB pr mnd? Det som er ganske greit er at en har noe å forholde seg til så slipper en å bruke slike ord som du bruker, som antakelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elendig sammenligning. Chili Mobil AS lover 3 GB påfyll uendelig mange ganger. TGI Fridays lover påfyll i glass. Tankbilen passer ikke inn her.

Og hvorfor var det Chili endret abonnementetsbetingelsene? Jo, fordi folk brukte det til å drive konsollene, serverne og PC-ene sine i stedet for mobilen. Hvis dere bare hadde latt være å misbruke tilbudet ville dere fortsatt hatt tilgang til det den dag i dag, og den lille promillen som faktisk klarer å bruke en terrabyte bare med mobilen ville fått gjort det.

 

PS: har også et søksmål gående mot Nidar, som ikke lot meg ta hele bollen med Stratos da de delte ut gratis smaksprøver på Meny. 

Endret av Lord Britishface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt urelatert til artikkel, men jeg bytta til Chili mobil i slutten av en måned og måtte betale full månedspris for 3 dagers bruk. Etter jeg fikk "det er sånn det er" som svar fra kundeservice, bytta jeg umiddelbart etterpå.

 

Jeg også bytta imot slutten av en måned (juli), men fikk bare regning for de resterenda dagene av juli + august et godt stykke ut i august.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvorfor var det Chili endret abonnementetsbetingelsene? Jo, fordi folk brukte det til å drive konsollene, serverne og PC-ene sine i stedet for mobilen. Hvis dere bare hadde latt være å misbruke tilbudet ville dere fortsatt hatt tilgang til det den dag i dag, og den lille promillen som faktisk klarer å bruke en terrabyte bare med mobilen ville fått gjort det.

 

PS: har også et søksmål gående mot Nidar, som ikke lot meg ta hele bollen med Stratos da de delte ut gratis smaksprøver på Meny. 

 

Hadde du betalt for hele bollen hadde du blitt ganske pisst hvis du ikke kunne ta 3? Det er det som er litt av poenget her. At du tar hatten og bare tusler avgårde da uten å si ett ord for da bli ditt problem? Så får heller de andre tale din sak siden du ikke gjør det selv.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Stadig mer av mediekonsumet skjer på mobilen. Typisk konsum i vestlige land er 2-7 timer per dag. Video med god kvalitet tar minst 4 GB per time. 2.5 GB med kompromiss i kvaliteten. Folk som ser spillstrømmer vil helst ha 60 FPS og da går det dobbelt så mye data. Tre timer med film/serie/YouTube/Twitch kan fort dra 12 GB. Det er ikke riktig at det er ekstern bruk å bruke noen titalls GB per dag.

 

Folk oppfordres til å reise mer kollektivt. Da blir det raskt noen timer med mediekonsum per dag bare der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha. Glad jeg bor i Danmark. Jeg har ikke internett og roamer bare på mobilen. Jeg har en mobilmast på toppen av blokken jeg bor i så utmerket dekning og hastighet på 4G.

 

Fribruk (1000 GB) for 129 DKK/måned. Ingen sperring her og man kan dele så mye internett man vil.

 

oister.dk

Endret av Ballestikk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvorfor var det Chili endret abonnementetsbetingelsene? Jo, fordi folk brukte det til å drive konsollene, serverne og PC-ene sine i stedet for mobilen. Hvis dere bare hadde latt være å misbruke tilbudet ville dere fortsatt hatt tilgang til det den dag i dag, og den lille promillen som faktisk klarer å bruke en terrabyte bare med mobilen ville fått gjort det.

 

PS: har også et søksmål gående mot Nidar, som ikke lot meg ta hele bollen med Stratos da de delte ut gratis smaksprøver på Meny.

Tror du virkelig at folk bruker mobilnettet hvis de har en annen mulighet eller at de ønsker å ha et unødvendig dyrt mobilabonnement hvis de allerede har bredbånd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvorfor var det Chili endret abonnementetsbetingelsene? Jo, fordi folk brukte det til å drive konsollene, serverne og PC-ene sine i stedet for mobilen. Hvis dere bare hadde latt være å misbruke tilbudet ville dere fortsatt hatt tilgang til det den dag i dag, og den lille promillen som faktisk klarer å bruke en terrabyte bare med mobilen ville fått gjort det.

 

PS: har også et søksmål gående mot Nidar, som ikke lot meg ta hele bollen med Stratos da de delte ut gratis smaksprøver på Meny.

Det henger ikke på greip det du sier , det vil aldri bli mulig å bruke 1tb

For da må man ligge på et snitt på over 30 gb om dagen å da blir man flyttet..... For etter 14 dager så har man jo brukt det dobbelte av den usynlige grensen som chilli ikke oppgir. Å du vil bli flyttet.

 

Så da kan di liksågreit omdøpe abnomentet til noe di selv kan leve med at folk kan bruke. Eller hvertfall ha klare retningslinjer

 

Hva er det største abnomentet konkurrentene tilbyr ?

60 gb? 50 gb?

 

Ved å omdøpe fridata til 300 gb

Til samme pris , så vil di jo fortsatt være best på markedet, for det er der dem er idag uansett.

 

Så må du gjerne komme med noen seriøse sammenligninger

 

Dette er ikke en smaksprøve. En smaksprøve betaler du heller ikke for, I dette tilfellet har man kjøpt et produkt som man bruker slik tiltenkt i henhold til vilkårene som igjen ikke er lov fordi chilli definerer det som ulovlig

Endret av Bambozlee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et forslag som ble lagt frem her er at Chili f.eks bytter navn fra "fri data" til "200 gb".

 

Det er fortsatt et godt abonnement prismessig, det er mer beskrivende for kundene og navnet er ikke avhengig av tolkning av hva "fri data" betyr.

 

Er du uenig i at dette kan være en god løsning? I så fall, hvorfor er navnet "fri data" bedre for selskapet og kundene?

Nei, jeg er enig i at det er en bedre løsning. Eneste grunnen til at det er bedre for dem å skrive fri data er jo markedsføring. Høres ikke like bra ut å skrive 5 000 SMS inkludert, som det a bare skrive fri bruk SMS.

 

Jeg synes også at det er en bedre løsning også om de kaller det fri data og begrenser det til 200gb. Sett at de da ikke reagerer på trafikk under 200gb ila. en måned, men jeg tror ikke det er stor nok kvote til at de får kalle det fri data.

Lenke til kommentar

Pris hjelper ikke når det er markedets dårligste håndtering av kunder. Spesielt ikke når de ikke leverer det som blir markedsført, uendelig påfyll, og hvor mye man kan få er et mysterium som kun blir avslørt når kundene får melding om at de er sparket ut.

 

I forrige abonnement ble det oppgitt 1 TB som grense, men det var ikke en realitet da ingen fikk bruke den mengden. Da skulle hastigheten ha blitt redusert etter 1 TB og ingen spørsmål stilt. Dette er svindel og å føre kunder og potensielle kunder bak lyset.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er uproblematisk å begrense deg til godt under 200gb på mobil. Du må faktisk ikke endre mobilvaner i det hele tatt, tvert om må du endre mobilbruk betydelig for å nå 200gb.

 

De gir deg varsel på SMS, 25gb er billigere enn fri data, og såvidt jeg kan se får du ikke en umiddelbar faktura på overforbruk. Så svindelen er at du blir satt på ett tilbud som er sammenlignbart med konkurrentene...?

Det er ikke uproblematisk og begrense seg til en grense. Men når det sitter en selger og forteller deg tydelig at denne grensen eksisterer ikke, bruk så mye du vil, la xboxen ta seg av en oppdatering i løpet av natten, du trenger ikke bytte fra Hotspot til WiFi fordi du har ubegrenset data. 200 GB går fortere enn du tror, min xbox har vel alene oppdateringer på over 300GB denne måneden alene. Dette er oppdateringer som er for allerede installerte spill. Eg spurte spesifikt chili om dette var greit og lov, for hadde en kveld glemt og switche xboxen min fra Hotspot(mobilen) til wifi og observerte at xboxen hadde lastet ned en update på 26GB. Eg pleide normalt sett og bytte over til WiFi på natten for og ikke bruke mye data. Men når chili muntlig forteller meg at dette skulle eg ikke tenke over lengre siden data grensen var borte, så lot eg xboxen stå koblet opp mot Hotspot. For tro det eller ei, men eg har bedre, stabilt mobilnett enn hva bredbåndet her gir. Tror ikke folk forstår at i 2019 er 1000GB data ganske vanlig forbruk i et hjem, selv til privat bruk. Oppdateringer på et spill i dag er ganske vanlig 20Gb+. Problemet her er at selger sier at "Bare slutt og tenk over forbruket ditt, det er ingen grenser på data". Meg som kunde som faktisk tenkte over forbruket tidligere satt nå med skjegget i postkassen, uten nett og en nedgradering fordi selger har med overlegg lurt meg trill rundt. Så mye for og være varsom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du blir varslet at du er byttet over på nytt abonnement. Ellers flisespikkeri på hva som er varsel eller oppsigelse.

Kan skrive under på at du får overhodet ingen varsling om forbruk, som sagt tidligere eg ble oppfordret til å bruke mer data... Det er så fantastisk at eg har ikke flere ord igjen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...