Gå til innhold

Frp vil ha fullpris for elbiler i Oslos bomring


Anbefalte innlegg

Så du mener det er helt ålreit å la bilen stå på tomgang i kulda en time fordi den ikke står parkert i byen, og dermed ikke nødvendigvis ulovlig? Kan ikke si jeg er helt overrasket mtp dine tidligere poster.

 

Fovøvrig veldig sjarmerende den "jeg kan og vet alt"-tonen du har valgt å legge deg på...

Er vist myyyye du har å lære ser jeg...

Det skjer normalt ikke.

Men det hender seg der er situasjoner bilen MÅ gå.

Og da snakker jeg somregel i jobbsammenheng.

Men du vet vel ikke der finnes utstyr montert som krever slikt tydeligvis så.

Endret av iPhoneXs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er det jeg snakker om også så slapp av du nå. Sjekk om det er noe galt med bilen din du med mindre vi snakker om en ca 20år gammel bil.

 

 

BLACK SMOKE is the most common smoke emitted from diesel engines. It indicates poor and incomplete combustion of the diesel fuel. There are many causes, including

  • Incorrect timing
  • Dirty or worn injectors
  • Injectors sticking open too long (Common Rail Diesel type)
  • Over-fuelling
  • Faulty turbocharger (ie not enough air to match the fuel)
  • Incorrect valve clearance
  • Incorrect air/fuel ratio
  • Low cylinder compression (eg sticking piston rings or worn components)
  • Dirty air cleaner
  • Restricted induction system (eg system too small or kinked inlet piping)
  • Carboned up intake manifolds (esp Common Rail Diesels)
  • Other engine tune factors
  • Poor quality fuel
  • Excessive carbon build up in combustion and exhaust spaces
  • Cool operating temperatures

     

Vet du hvordan det er å ta feil en gang i blant? Hva du opplever der du bor er revnene likegyldig, og dine egne observasjoner alene er langt fra sannheten. Så når flere sier du tar feil, er det kanskje en sjanse at du tar feil?

 

Nå er det vel bilen det er noe feil med, regner jeg med? Ta deg en tur til Finnmarksvidda i vinter, la bilen stå i Kauto i ei uke, så kan du starte den og fortelle meg at den ikke soter.

 

Og for min del, så blir jeg nok aldri å eie noe der motoren bråker mer enn eksosen. Neste bil kan fort bli en el-bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vist myyyye du har å lære ser jeg...

Det skjer normalt ikke.

Men det hender seg der er situasjoner bilen MÅ gå.

Og da snakker jeg somregel i jobbsammenheng.

Men du vet vel ikke der finnes utstyr montert som krever slikt tydeligvis så.

 

Liten funfact. Jeg holdt på å stryke på oppkjøring pga jeg lot motor stå på tomgang. Først for å varme opp bilen(kjørelærer ga beskjed om at dette måtte jeg gjøre...) og så når vi stoppet etter oppkjøringen lot jeg motoren gå mens vi pratet i bilen. Dette endte med en laaang leksjon om tomgang, miljø osv. Men, han hadde ikke mulighet til å stryke folk for dette og måtte derfor gi meg lappen, men var det opp til han hadde dette ikke gått igjennom. Denne samtalen har formet mye av mine valg opp igjennom og jeg er glad han tok den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet du hvordan det er å ta feil en gang i blant? Hva du opplever der du bor er revnene likegyldig, og dine egne observasjoner alene er langt fra sannheten. Så når flere sier du tar feil, er det kanskje en sjanse at du tar feil?

 

Nå er det vel bilen det er noe feil med, regner jeg med? Ta deg en tur til Finnmarksvidda i vinter, la bilen stå i Kauto i ei uke, så kan du starte den og fortelle meg at den ikke soter.

 

Og for min del, så blir jeg nok aldri å eie noe der motoren bråker mer enn eksosen. Neste bil kan fort bli en el-bil.

Å jada.. Men aldri på ting jeg kan.

Fordi 2 random personer med ekstreme fordommer mot diesel og den ene er mer lyd sensitiv enn noen andre jeg har hørt om mener jeg tar feil betyr ikke det at jeg tar feil. Så den kan jeg fint leve med altså?

 

Ingen sot her. Selv på tur i Finnmark. Opplevd det på litt eldre bil da riktignok.

 

Kjedelig du er så sensitiv for støy at du ikke tåler at motoren ikke støyer mer enn en normal samtale engang. Må jaggu være mye lyder i verden som irriteter deg da. Hørtes veldig travelt ut.

Hører ikke motoren min når jeg sitter inne i bilen engang her så har du en gammel bil eller en svært billig en siden du klager sånn over "støy" kanskje?

Lenke til kommentar

Liten funfact. Jeg holdt på å stryke på oppkjøring pga jeg lot motor stå på tomgang. Først for å varme opp bilen(kjørelærer ga beskjed om at dette måtte jeg gjøre...) og så når vi stoppet etter oppkjøringen lot jeg motoren gå mens vi pratet i bilen. Dette endte med en laaang leksjon om tomgang, miljø osv. Men, han hadde ikke mulighet til å stryke folk for dette og måtte derfor gi meg lappen, men var det opp til han hadde dette ikke gått igjennom. Denne samtalen har formet mye av mine valg opp igjennom og jeg er glad han tok den.

Kan gi deg en liten funfact også... Dette hadde overhodet ingenting med saken å gjøre...?

Kanskje kjørelæreren mener at en bil med arbeidsutstyr som er avhengig av at motoren går også skal stoppes??

Lenke til kommentar

Kan gi deg en liten funfact også... Dette hadde overhodet ingenting med saken å gjøre...

Kanskje kjørelæreren mener at en bil med arbeidsutstyr som er avhengig av at motoren går også skal stoppes?

 

Snakket dere ikke om å la motoren stå på? I så tilfelle var det akkurat innenfor saken, om ikke har jeg tydligvis missforstått :)

Hvilket arbeidsutstyr er avhengig at motoren går forresten? 

Lenke til kommentar

Tja, hvorfor ikke. Skal vi først betale bompenger så får alle gjøre det. Man redder ikke automatisk verden ved å kjøre elbil og det er jo gjerne de som har god råd som kjører elbil så da er det urettferdig at de skal få slippe unna mens fattige stakkarer som ikke har råd til å kjøpe ny bil må betale enda mer.

Man slipper ikke unna fremover, men det blir en miljødifferensiert takst. I Oslo betaler dieselbiler ca. 120% av standard takst. Elbiler vil på sikt havne opp på 50%. Det er ikke utenkelig med en fjerde sats for hybrider, f.eks på 80% av standard takst. Så alle ender opp med å betale, men noenlunde ut fra bilens lokale forurensningspotensiale. 

 

Her i Fredrikstad ligger forslaget på 30% takst for elbiler foreløpig, det vil nok heves til 50% på sikt. 

 

De fattigste har uansett ikke råd til bil og må belage seg på å reise kollektivt. Siden inntekter fra bomringen rundt Oslo også benyttes til å subsidiere kollektivtrafikken vil høyere satser generelt være en fordel for de fattigste. Forøvrig får man nå brukte elbiler av den moderne typen til under 50k. F.eks denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136075441

 

En slik har de fleste som har råd til bil råd til å kjøpe. 

 

Et lite hakk opp rundt 75k florerer det av brukte Leaf:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136201636

 

I dag har de forøvrig blitt førstegangsregistrert 488 elbiler i Norge. På én dag. Det er vel tydelig hvilken vei markedet her går. Hittil i år er totalen nesten 59.000 nyregistreringer (det inkluderer også bruktimporterte elbiler).

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg justere for innbyggere?

Det er bare et faktaarkv over hva de forskjellige landene har som utslipp?

Er det feil? nei

Skjønner jeg at utslipp pr innbygger er noe annet? ja

Var poenget utslipp pr innbygger? nei

 

Poenget var at det er kanskje mer vits i å jobbe med land hvor 98% av energien ikke kommer fra fornybar energi?

Dette elbil hysteriet i Norge er helt latterlig (spør du meg).

 

Har man lyst til å spare miljøet er det forbruket (klær/gadgets/osv osv) man må kutte ned på.

Men det er jo mye mer ubehagelig for folk flest så det har tydeligvis ikke like stort fokus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg justere for innbyggere?

Det er bare et faktaarkv over hva de forskjellige landene har som utslipp?

Er det feil? nei

Skjønner jeg at utslipp pr innbygger er noe annet? ja

Var poenget utslipp pr innbygger? nei

 

Poenget var at det er kanskje mer vits i å jobbe med land hvor 98% av energien ikke kommer fra fornybar energi?

Dette elbil hysteriet i Norge er helt latterlig (spør du meg).

 

Har man lyst til å spare miljøet er det forbruket (klær/gadgets/osv osv) man må kutte ned på.

Men det er jo mye mer ubehagelig for folk flest så det har tydeligvis ikke like stort fokus.

Alle har ett ansvar, og vi har ett større ansvar siden vi slipper ut mer.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg justere for innbyggere?

Det er bare et faktaarkv over hva de forskjellige landene har som utslipp?

Er det feil? nei

Skjønner jeg at utslipp pr innbygger er noe annet? ja

Var poenget utslipp pr innbygger? nei

 

Poenget var at det er kanskje mer vits i å jobbe med land hvor 98% av energien ikke kommer fra fornybar energi?

Dette elbil hysteriet i Norge er helt latterlig (spør du meg).

 

Har man lyst til å spare miljøet er det forbruket (klær/gadgets/osv osv) man må kutte ned på.

Men det er jo mye mer ubehagelig for folk flest så det har tydeligvis ikke like stort fokus.

 

Hva synes du om lokal forurensing? At vi må advare utsatte å gå utendørs visse tider på grunn av utslipp - hvor en stor del kommer fra fossilbiler, særlig diesel.

 

Virker ikke mye hysterisk å skaffe seg el-bil på grunn av det. Virker heller smart.

Lenke til kommentar

Hva synes du om lokal forurensing? At vi må advare utsatte å gå utendørs visse tider på grunn av utslipp - hvor en stor del kommer fra fossilbiler, særlig diesel.

 

Virker ikke mye hysterisk å skaffe seg el-bil på grunn av det. Virker heller smart.

Lokal forurensning i forhold til hvor da? Andre hovedsteder? I så fall veldig liten.

Hvem er det/hvor mange som må advares fra å gå utendørs og når? 

 

 

 

Utslipp fra andre kilder er vel så store (tankbåter/ferger/cruiseskip bl.a.) Hvorfor heller ikke fokusere på det,

når det ikke påvirker i nærheten av like mange på en dag til dag basis og har like stor eller større effekt.

Lenke til kommentar

Alle har ett ansvar, og vi har ett større ansvar siden vi slipper ut mer.

I utslippet vårt er også all oljen som vi produserer men ikke forbruker og selger til andre land som så bruker den.

Tatt det i betraktning er vi veldig flinke synes jeg.

 

Mye mer opptatt av overforbruket av produkter enn jeg er om noen kjører 100 mil mer/mindre.

Lenke til kommentar

I utslippet vårt er også all oljen som vi produserer men ikke forbruker og selger til andre land som så bruker den.

Tatt det i betraktning er vi veldig flinke synes jeg.

 

Mye mer opptatt av overforbruket av produkter enn jeg er om noen kjører 100 mil mer/mindre.

 

Ja, på samme måte som Kina sin industri er med. Overforbruk er veldig normalt her i vesten ja.

Lenke til kommentar

Lokal forurensning i forhold til hvor da? Andre hovedsteder? I så fall veldig liten.

Hvem er det/hvor mange som må advares fra å gå utendørs og når? 

 

 

 

Utslipp fra andre kilder er vel så store (tankbåter/ferger/cruiseskip bl.a.) Hvorfor heller ikke fokusere på det,

når det ikke påvirker i nærheten av like mange på en dag til dag basis og har like stor eller større effekt.

 

Ok, visste ikke at det var nytt for deg (litt rart isden dette tas opp hver vinter mange ganger hver vinter):

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/skaper-kronisk-sykdom-og-for-tidlige-dodsfall/70506014

 

Litt skriverier fra Naaf:

 

http://www.naaf.no/AllergivitenSite/Miljoforhold/Dieseleksos-gir-okt-astmaforekomst-verre-astma-og-mer-av-annen-sykdom/

 

Og til slutt litt om at selv de nye dieselbilene slipper ut alt for mye:

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hoga-utslapp-fran-nya-dieselbilar-1

 

 

Selvsagt er det også bra å få ferger til å slutte å fyre med forbrenningsmotorer ved kai - man kan gjerne ha 2 eller flere tanker i hodet samtidig.

 

Uansett vil det gi et stort bidrag til bedre luft i bymiljø, hvis vi blir kvitt dieselbiler og erstatter de med el-biler. Og den er ikke liten!

Lenke til kommentar

Ja, på samme måte som Kina sin industri er med. Overforbruk er veldig normalt her i vesten ja.

My point exatly

 

Fokuser heller på at folk kjøper færre gjenstander (uansett produktgruppe).

Dette minimaliserer bruken av ressurser og råstoffer, grunnlag for transport av gods, osv osv.

 

Mye bedre/større påvirkning i det enn det småtteriet vi driver med her når det gjelder elbiler.

Lenke til kommentar

My point exatly

 

Fokuser heller på at folk kjøper færre gjenstander (uansett produktgruppe).

Dette minimaliserer bruken av ressurser og råstoffer, grunnlag for transport av gods, osv osv.

 

Mye bedre/større påvirkning i det enn det småtteriet vi driver med her når det gjelder elbiler.

 

Transport er en enorm kilde til utslipp, ikke minst produksjon og raffinering. Så å gå over til elektrisk og få inn penger der for utvikling er viktig. 

 

Men det er såklart andre viktige ting å ta i også, vi er jo forsåvidt gode på det her hjemme da vi har høye avgifter. 

Lenke til kommentar

Ok, visste ikke at det var nytt for deg (litt rart isden dette tas opp hver vinter mange ganger hver vinter):

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/skaper-kronisk-sykdom-og-for-tidlige-dodsfall/70506014

 

"2017 viste at minst 38 000 mennesker døde tidlig hvert år som følge av denne feilen."

 

Så det vil si 0.000005% ? 

Hinsides. 

 

Lurer på hvor mange som dør hvert år av omstendighetene rundt jobben de gjør for at vi i den vestlige verden (Norge bl.a.) skal kjøpe så utrolig mye nytt hvert eneste år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...